Mappen försvann från den externa hårddisken och jag flyttade eller raderade den inte

En mapp försvann plötsligt från min externa hårddisk, och jag vet att jag varken flyttade eller raderade den. Den innehöll viktiga filer, och nu kan jag inte hitta den någonstans på disken. Jag behöver hjälp med att ta reda på om den är dold, skadad eller går att återställa, och vilka steg jag bör ta för att få tillbaka den på ett säkert sätt.

Första steget, sluta skriva något till enheten. Jag menar allvar. Kopiera inte filer till den, kör inte slumpmässiga reparationsverktyg, formatera den inte, låt inte Windows fixa saker än. När filer försvinner finns datan ofta fortfarande kvar där. Det som går sönder först är indexet, inte byten. Om du fortsätter använda enheten ersätts dina gamla filer bit för bit och återställningen blir snabbt mycket svårare.

Kontrollera det uppenbara innan du gör något tungt

Jag skulle utesluta de tråkiga orsakerna först, eftersom den tråkiga orsaken ibland är hela problemet.

1. Aktivera Dolda objekt i Utforskaren. Jag har sett mappar se försvunna ut när de bara var dolda.
  2. Titta på använt utrymme på enheten. Om enheten fortfarande visar att större delen av utrymmet är upptaget medan dina mappar ser tomma ut, är det ett ganska tydligt tecken på att dina filer inte har raderats.
  3. Byt USB-kabel. Prova sedan en annan USB-port.
  4. Om enheten nyligen användes på en annan dator, anslut den igen till den ursprungliga datorn. Jag har sett konstiga behörighetsproblem och egenheter i operativsystemet få filer att se försvunna ut när de inte var det.

Enhetens beteende säger dig mycket

Hur den beter sig spelar större roll än folk tror.

Om enheten öppnas utan problem och mapparna är tomma skulle jag luta åt filsystemsskada eller oavsiktlig radering. Chansen till återställning är ofta ganska god där.

Om Filutforskaren hänger sig, enheten försvinner och kommer tillbaka, mappladdningen tar en evighet eller läshastigheten kryper fram utan någon tydlig anledning, skulle jag börja oroa mig för själva enheten.

Om du hör klickande, skrapande eller pipande ljud, stoppa. Inga fler skanningar. Inga upprepade återanslutningar. Enheter i det tillståndet brukar bli värre ju mer du håller på med dem.

Återställ först, reparera senare

Det här är den del som folk ofta får om bakfoten. Om enheten fortfarande visas och du inte har någon säkerhetskopia, försök med återställning innan du reparerar.

Disk Drill nämns ofta, och av det jag har sett finns det en anledning till det. Det stöder de vanliga filsystemen, känner igen många filtyper, låter dig förhandsgranska resultat och är inte krångligt att använda. Det dyker också ofta upp i listor över de bästa återställningsapparna, inklusive den här:

Den del jag skulle bry mig mest om på en instabil enhet är diskavbildning. I stället för att belasta originalenheten om och om igen skapar du först en fullständig avbild. Den avbilden är en sektor-för-sektor-kopia av enheten, inklusive raderade poster och rester från filsystemet. Om hårdvaran börjar bli dålig är det säkrare att arbeta från avbilden än att skanna originalet tills det ger upp.

Vad jag skulle göra med Disk Drill

1. Installera Disk Drill på din interna enhet, eller på en annan enhet som du vet fungerar. Lägg det inte på problem-enheten.
  2. Anslut den externa enheten och öppna Disk Drill.
  3. Om enheten verkar instabil, skapa först en diskavbild. Skanna sedan avbildsfilen i stället för den fysiska disken.
  4. Om enheten verkar tillräckligt stabil, välj den och klicka på Sök efter förlorade data.
  5. Välj Universell skanning när du blir ombedd. Det läget söker efter raderade filer, trasiga filsystemsposter, saknade partitioner och kända filsignaturer i en och samma körning.
  6. Låt skanningen slutföras. Stora enheter tar tid. Jag vet att det är irriterande, men partiella skanningar missar ofta saker.
  7. Gå igenom resultaten, förhandsgranska det som är viktigt och markera filerna du vill få tillbaka.
  8. Klicka på Återställ och spara allt till en annan enhet. Inte samma. Aldrig samma.

På Windows får du upp till 100 MB gratis med Disk Drill, vilket räcker för att testa om dina saknade filer dyker upp innan du spenderar pengar.

När jag skulle sluta och skicka den till ett labb

Programvara har sina begränsningar. Om enheten inte längre upptäcks, tappar anslutningen under skanningar eller börjar ge ifrån sig mekaniska ljud, skulle jag inte fortsätta pilla med den. Det är då en återställningstjänst är mer rimlig.

Samma sak om den förlorade datan är sådant du inte kan ersätta, familjefoton, arbetsdokument, forskning, skattehandlingar eller vad det nu är. Labb har hårdvaruverktyg och arbetsflöden i renrum. Återställningsappar har inte det.

Saker jag skulle göra efter att ha fått tillbaka filerna

1. Spara en extra säkerhetskopia någon annanstans.
  2. Mata ut enheten korrekt innan du kopplar ur den.
  3. Dra inte ut kabeln medan filer flyttas.
  4. Kontrollera SMART-hälsan då och då om dina verktyg stöder det.
  5. Byt ut enheten om den börjar försvinna från Windows, visar dåliga sektorer eller ger filsystemfel mer än en gång. Även om den verkar okej senare skulle jag inte lita på den för något viktigt.

Om detta bara är korruption i filsystemet är dina chanser mycket bättre. Den säkraste ordningen är enkel: återställ först datan och tänk sedan på reparationer när dina filer finns någonstans säkert.

https://www.youtube.com/watch?v=uhWmNUgIJTw

Om mappen försvann men enheten fortfarande monteras utan problem, skulle jag kontrollera filsystemflaggor innan jag går vidare till fullständig återställning.

Öppna Kommandotolken som administratör och kör:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*

Ersätt X med bokstaven för din externa enhet. Detta tar bort attributen Dold, Skrivskyddad och System från filer och mappar. Skadlig kod och felaktiga frånkopplingar kan ibland slå på dessa flaggor. Jag har sett hela mappar försvinna bara på grund av detta.

Sök sedan efter mappnamnet från roten av enheten, och sök också efter en fil som du vet fanns i den. Om filer dyker upp i sökningen men inte i den vanliga mappträdet, har katalogposten blivit skadad.

Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Jag skulle inte skynda mig till CHKDSK först, men jag skulle inte heller anta hårdvarufel bara på grund av en enda saknad mapp. Många av dessa fall är logiska fel, inte döende hårddiskar.

Några fler kontroller:

1. Leta efter en mapp som heter FOUND.000. CHKDSK eller automatisk reparation dumpar ibland återställda fragment där.
  2. Kontrollera enheten i Diskhantering. Se till att partitionsstorleken ser normal ut.
  3. Testa på ett annat operativsystem om du kan. En Mac eller Linux-dator kan ibland läsa en skadad katalog annorlunda än Windows.

Om filerna är viktiga, skanna med Disk Drill innan något reparationsförsök. Spara återställda data på en annan enhet. För bredare tips om dataåterställning för externa enheter är den här tråden värd att läsa:
hjälp med återställning av extern hårddisk för saknade mappar och filer

Om enheten börjar koppla från, frysa Explorer eller ge ifrån sig ljud, stanna där. Det är där folk gör det värre.

En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles sa: kontrollera om mappen av misstag eller på grund av något märkligt synk/app-beteende förvandlades till en junction/symlink. Det låter nischat, men jag har sett mappar “försvinna” eftersom den genvägsliknande länken gick sönder, medan den faktiska datan fanns någon annanstans.

Öppna Kommandotolken och kör:

dir X:\ /al /s

Det listar reparsningspunkter på den externa disken. Om namnet på din saknade mapp dyker upp där kanske den inte alls har raderats.

Kontrollera också Händelsevisaren under Windows-loggar > System och filtrera efter Disk, Ntfs och volmgr runt tiden då mappen försvann. Om du ser filsystemsvarningar säger det dig mer än gissningar. Jag håller faktiskt inte helt med om idén att “prova ett annat OS tidigt” om du inte är bekväm med att läsa monteringar korrekt, eftersom macOS ibland kan göra saken mer oklar med behörigheter och synlighetsavvikelser.

En annan lurig sak: vissa antivirusverktyg sätter hela mappar i karantän om en fil inuti flaggas. Kontrollera karantän/historik i ditt antivirus. Molnsynk-appar kan också flytta saker till en dold konflikt-/arkivmapp.

Om mappen är verksamhetskritisk, gör först en byte-för-byte-kopia eller en avbildning och skanna sedan. Disk Drill fungerar bra för återställning av mappar från extern hårddisk eftersom det kan plocka upp förlorade katalogposter och fortfarande visa förhandsvisningar. Återställ endast till en annan disk.

För en enkel guide till hårddiskåterställning täcker den här snabba videon praktiska återställningssteg: tips för återställning av extern hårddisk som faktiskt är vettiga

Om disken är SMR och nästan full blir konstigheter med kataloger extra fula väldigt snabbt. Lite irriterande, men sant.