Mappen forsvant fra den eksterne harddisken, og jeg flyttet eller slettet den ikke

En mappe forsvant plutselig fra den eksterne harddisken min, og jeg vet at jeg ikke flyttet eller slettet den. Den inneholdt viktige filer, og nå finner jeg den ingen steder på disken. Jeg trenger hjelp til å finne ut om den er skjult, korrupt eller kan gjenopprettes, og hvilke trinn jeg bør ta for å få den tilbake på en trygg måte.

Første trekk: slutt å skrive noe som helst til disken. Jeg mener alvor. Ikke kopier filer til den, ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy, ikke formater den, ikke la Windows fikse ting ennå. Når filer forsvinner, ligger dataene ofte fortsatt der. Det som ryker først, er indeksen, ikke bytene. Hvis du fortsetter å bruke disken, blir de gamle filene dine erstattet bit for bit, og gjenoppretting blir raskt mye vanskeligere.

Sjekk de åpenbare tingene før du gjør noe omfattende

Jeg ville utelukket de kjedelige årsakene først, for noen ganger er den kjedelige årsaken hele problemet.

1. Slå på Skjulte elementer i Filutforsker. Jeg har sett mapper se ut som om de var borte når de bare var skjult.
  2. Se på brukt plass på stasjonen. Hvis stasjonen fortsatt viser at mesteparten av plassen er i bruk mens mappene dine ser tomme ut, er det et greit tegn på at filene dine ikke er slettet.
  3. Bytt USB-kabel. Prøv deretter en annen USB-port.
  4. Hvis stasjonen nylig ble brukt på en annen PC, koble den til den opprinnelige maskinen igjen. Jeg har sett rare tillatelsesproblemer og særheter i operativsystemet få filer til å se manglende ut når de ikke var det.

Diskens oppførsel forteller deg mye

Hvordan den oppfører seg betyr mer enn folk tror.

Hvis disken åpnes uten problemer og mappene er tomme, ville jeg hellet mot filsystemskade eller utilsiktet sletting. Sjansene for gjenoppretting er ofte ganske gode da.

Hvis Filutforsker henger, disken kobler fra og kommer tilbake, innlasting av mapper tar evigheter, eller lesehastigheten kryper av gårde uten noen klar grunn, ville jeg begynt å bekymre meg for selve disken.

Hvis du hører klikkelyder, skraping eller piping, stopp. Ingen flere skanninger. Ingen gjentatte tilkoblinger. Disker i den tilstanden pleier å bli verre jo mer du roter med dem.

Gjenopprett først, reparer senere

Dette er delen folk ofte gjør bakvendt. Hvis stasjonen fortsatt vises og du ikke har en sikkerhetskopi, bør du prøve gjenoppretting før reparasjon.

Disk Drill blir nevnt ofte, og ut fra det jeg har sett, er det en grunn til det. Det støtter de vanlige filsystemene, gjenkjenner mange filtyper, lar deg forhåndsvise resultater, og det er ikke vanskelig å bruke. Det dukker også ofte opp i lister over de beste gjenopprettingsappene, inkludert denne:

Den delen jeg ville brydd meg mest om på en ustabil stasjon er diskavbildning. I stedet for å belaste den opprinnelige stasjonen om og om igjen, lager du først et fullstendig bilde. Det bildet er en sektor-for-sektor-kopi av stasjonen, inkludert slettede oppføringer og rester av filsystemet. Hvis maskinvaren begynner å svikte, er det tryggere å arbeide fra bildet enn å skanne originalen til den gir opp.

Hva jeg ville gjort med Disk Drill

1. Installer Disk Drill på den interne disken din, eller på en annen kjent fungerende disk. Ikke legg det på problemdisken.
  2. Koble til den eksterne disken og åpne Disk Drill.
  3. Hvis disken virker ustabil, lag et diskbilde først. Skann deretter bildefilen i stedet for den fysiske disken.
  4. Hvis disken virker stabil nok, velg den og klikk på Søk etter tapte data.
  5. Velg Universell skanning når du blir bedt om det. Den modusen ser etter slettede filer, ødelagte filsystemoppføringer, manglende partisjoner og kjente filsignaturer i én omgang.
  6. La skanningen fullføres. Store disker tar tid. Jeg vet det er irriterende, men delvise skanninger går ofte glipp av ting.
  7. Gå gjennom resultatene, forhåndsvis det som er viktig, og merk filene du vil ha tilbake.
  8. Trykk på Gjenopprett og lagre alt på en annen disk. Ikke den samme. Aldri den samme.

På Windows får du opptil 100 MB gratis med Disk Drill, noe som er nok til å teste om de manglende filene dine dukker opp før du bruker penger.

Når jeg ville stoppet og sendt den til et laboratorium

Programvare har sine begrensninger. Hvis disken ikke lenger blir oppdaget, mister forbindelsen under skanninger, eller begynner å lage mekanisk støy, ville jeg ikke fortsatt å tukle med den. Da gir en gjenopprettingstjeneste mer mening.

Det samme gjelder hvis de tapte dataene er ting du ikke kan erstatte, familiebilder, arbeidsdokumenter, forskning, skattedokumenter, hva som helst. Laboratorier har maskinvareverktøy og renromsprosesser. Gjenopprettingsapper har ikke det.

Ting jeg ville gjort etter å ha fått filene tilbake

1. Oppbevar en ekstra sikkerhetskopi et annet sted.
  2. Løs ut stasjonen på riktig måte før du kobler den fra.
  3. Ikke trekk ut kabelen mens filer flyttes.
  4. Sjekk SMART-helsen av og til hvis verktøyene dine støtter det.
  5. Bytt ut stasjonen hvis den begynner å forsvinne fra Windows, viser dårlige sektorer eller gir filsystemfeil mer enn én gang. Selv om den virker grei senere, ville jeg ikke stolt på den til noe viktig.

Hvis dette bare er filsystemkorrupsjon, er sjansene dine mye bedre. Den tryggeste rekkefølgen er enkel: gjenopprett dataene først, og tenk deretter på reparasjoner etter at filene dine er et trygt sted.

https://www.youtube.com/watch?v=uhWmNUgIJTw

Hvis mappen forsvant, men stasjonen fortsatt monteres uten problemer, ville jeg sjekket filsystemflagg før jeg går rett til full gjenoppretting.

Åpne Ledetekst som administrator og kjør:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*

Bytt ut X med bokstaven til den eksterne stasjonen. Dette fjerner attributtene Skjult, Skrivebeskyttet og System fra filer og mapper. Skadevare og feil ved frakobling kan noen ganger endre disse flaggene. Jeg har sett hele mapper forsvinne bare på grunn av dette.

Søk deretter etter mappenavnet fra roten av stasjonen, og søk også etter én fil du vet lå inni den. Hvis filer dukker opp i søket, men ikke i det vanlige mappetreet, har katalogoppføringen blitt ødelagt.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke kastet meg over CHKDSK først, men jeg ville heller ikke anta maskinvarefeil ut fra én manglende mappe alene. Mange av disse tilfellene er logiske feil, ikke disker som er i ferd med å dø.

Noen flere kontroller:

1. Se etter en FOUND.000-mappe. CHKDSK eller automatisk reparasjon legger noen ganger gjenopprettede fragmenter der.
  2. Sjekk stasjonen i Diskbehandling. Forsikre deg om at partisjonsstørrelsen ser normal ut.
  3. Test på et annet operativsystem hvis du kan. En Mac- eller Linux-maskin leser noen ganger en skadet katalog annerledes enn Windows.

Hvis filene er viktige, skann med Disk Drill før ethvert reparasjonsforsøk. Lagre gjenopprettede data på en annen stasjon. For bredere tips om datagjenoppretting fra eksterne stasjoner er denne tråden verdt å lese:
hjelp med gjenoppretting av ekstern harddisk for manglende mapper og filer

Hvis stasjonen begynner å koble fra, fryse Explorer eller lage lyder, stopp der. Det er da folk gjør det verre.

Én ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles sa: sjekk om mappen ved et uhell eller på grunn av merkelig synk/app-atferd ble gjort om til en junction/symlink. Høres nisje ut, men jeg har sett mapper “forsvinne” fordi den snarveislignende lenken brøt, mens de faktiske dataene var et annet sted.

Åpne Ledetekst og kjør:

dir X:\ /al /s

Det viser reparse points på den eksterne disken. Hvis navnet på den manglende mappen dukker opp der, er den kanskje ikke slettet i det hele tatt.

Sjekk også Hendelsesliste under Windows-logger > System og filtrer på Disk, Ntfs og volmgr rundt tidspunktet da mappen forsvant. Hvis du ser advarsler fra filsystemet, forteller det deg mer enn gjetting. Jeg er faktisk litt uenig i ideen om å “prøve et annet OS tidlig” med mindre du er komfortabel med å lese monteringer riktig, fordi macOS noen ganger kan gjøre ting mer uklare med tillatelser og synlighets-quirks.

En annen snikete variant: noen antivirusverktøy setter hele mapper i karantene hvis én fil inni blir flagget. Sjekk karantene-/historikken til AV-en din. Skysynkroniseringsapper kan også flytte ting til en skjult konflikt-/arkivmappe.

Hvis mappen er forretningskritisk, lag først en byte-for-byte-kopi eller et image, og skann deretter. Disk Drill er fint for gjenoppretting av mapper fra ekstern harddisk fordi det kan plukke opp tapte katalogoppføringer og fortsatt vise forhåndsvisninger. Gjenopprett bare til en annen disk.

For en enkel guide til gjenoppretting fra harddisk dekker denne raske videoen praktiske gjenopprettingstrinn: tips for gjenoppretting fra ekstern harddisk som faktisk gir mening

Hvis disken er SMR og nesten full, blir katalog-rare ting ekstra stygge veldig fort. Litt irriterende, men sant.