Mijn reparatiewinkel zegt dat ze de iPhone-opslag kunnen upgraden. Moet ik ervoor gaan?

Een lokale reparatiewinkel vertelde me dat ze de opslag van mijn iPhone kunnen upgraden door de opslagchip te vervangen. Ik kom in de verleiding omdat ik voortdurend ruimte tekortkom, maar ik maak me zorgen over gegevensverlies, betrouwbaarheid, iOS-updates, garantieproblemen en of dit veilig is in vergelijking met het kopen van een iPhone met meer opslagcapaciteit. Heeft iemand ooit een iPhone-opslagupgrade via een reparatiewinkel laten doen?

Ik heb me hier een tijdje geleden behoorlijk serieus in verdiept nadat de opslag van mijn iPhone helemaal vol zat. Ik zag dezelfde video’s over het vervangen van de opslagchip en dacht: oké, als winkels schermen en batterijen kunnen vervangen, is dit misschien gewoon nog een reparatie.

De reparatiewinkel waar ik het vroeg, raadde het me gelukkig af. Hun antwoord was in feite: het kan, maar voor de meeste mensen is het een slecht idee. Het is niet alsof je even een grotere SSD plaatst. De NAND-chip moet worden verwijderd en vervangen met microsolderen, en daarna moet de telefoon correct worden geprogrammeerd. Als er iets misgaat, kan het logic board kapotgaan. Zelfs als het werkt, heb je garantie of toekomstige reparatiemogelijkheden bij Apple waarschijnlijk een stuk ingewikkelder gemaakt.

Wat meer hielp, was eerst omgaan met de opslag die ik al had. Begin met Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Ik dacht dat mijn telefoon gewoon te klein was, maar een groot deel van de ruimte werd ingenomen door dingen die ik eigenlijk niet nodig had.

1. Ruim ongebruikte apps op is de moeite waard voor apps die je amper opent. Het verwijdert de app, maar bewaart de documenten en gegevens, zodat alles later terugkomt als je hem opnieuw installeert.

2. Berichten kunnen erger zijn dan verwacht. Oude video’s, foto’s, GIF’s en willekeurige bijlagen kunnen zich jarenlang opstapelen. Berichten instellen om na een bepaalde tijd automatisch te verwijderen hielp voorkomen dat dit opnieuw bleef groeien.

3. Foto’s was voor mij het echte probleem. Apple’s album Duplicaten vond maar een paar dingen, omdat mijn probleem geen exacte kopieën waren. Het waren tien vergelijkbare foto’s, screenshots, Live Photos en veel te grote video’s.

Voor de fototroep ben ik uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Het was handig omdat het vergelijkbare foto’s groepeerde, koos wat de beste leek, grote video’s op grootte toonde, oude screenshots vond en Live Photos kon omzetten in gewone stilstaande afbeeldingen wanneer het bewegende deel niet nodig was. Daarmee kwam er voor mij veel meer ruimte vrij dan met Apple’s ingebouwde duplicaatzoeker.

Na het voor de hand liggende opruimen maakte iCloud-foto’s met Optimaliseer iPhone-opslag het grootste verschil. De foto’s op volledige grootte blijven in iCloud, terwijl de telefoon kleinere lokale versies bewaart tenzij je de originelen opent. Bij normaal gebruik voelt het nauwelijks anders, maar de Foto’s-app neemt veel minder ruimte in op de telefoon. Als je iCloud niet wilt gebruiken, kunnen Google Drive of Dropbox ook werken, vooral voor bestanden en video’s, maar dan moet je er zelf meer van beheren.

Als je daarna nog steeds meer ruimte nodig hebt, dan is externe opslag logischer dan het vervangen van de opslagchip. Ik gebruikte een externe flashdrive voor oudere foto’s en video’s die ik wilde bewaren, maar niet elke dag op de telefoon hoefde te hebben. Met nieuwere USB-C-iPhones is dit een stuk minder vervelend dan vroeger. Sommige drives werken ook met apps die video direct naar externe opslag kunnen opnemen, zodat de telefoon niet eerst volloopt. Controleer wel of de drive is geformatteerd in iets compatibels, zoals exFAT of APFS.

Ik ben blij dat ik de hardware-upgrade niet heb geprobeerd. De telefoon opschonen, oudere spullen naar cloudopslag verplaatsen en een externe drive bewaren voor archiefbestanden loste het probleem op zonder te gokken met het logic board. Ik zou dat allemaal proberen voordat je iemand betaalt om de opslagchip aan te passen.

Maak een volledige versleutelde back-up voordat je ze er ook maar aan laat komen, en vraag de winkel vervolgens wat er gebeurt als de telefoon daarna niet meer geactiveerd kan worden. Dat is het verborgen addertje onder het gras bij deze opslagupgrades: je vertrouwt hen een reparatie op moederbordniveau toe én je gegevens, en de upgrade kan je achterlaten met een telefoon die Apple later mogelijk niet wil repareren. Ik zou het niet doen, tenzij de telefoon al buiten de garantie valt, niet veel meer waard is en je het prima vindt om het als een gok te behandelen. Voor een dagelijkse telefoon is hem verkopen en hetzelfde model met meer opslag kopen saai, maar meestal wel netter dan je logic board in een wetenschappelijk experiment te veranderen.

Geef je ontgrendelde dagelijkse telefoon hier niet aan een winkel voor, tenzij je het prima vindt om hem eerst te wissen. De opslagupgrade zelf is riskant, maar het praktische punt dat mensen vergeten is dat ze de telefoon daarna mogelijk werkend, geactiveerd en testbaar nodig hebben, wat kan uitlopen op geef ons je toegangscode. Voor mij is dat een harde nee, tenzij de telefoon is gewist en pas na de reparatie is hersteld. Ik ben het eens met het algemene advies hierboven: als dit je hoofdtelefoon is, koop dan de versie met meer opslag of ruim op en archiveer wat je hebt. Een NAND-upgrade is het soort ingreep dat ik alleen zou overwegen bij een oude reservetelefoon, waarbij het verlies van het moederbord, Face ID, Apple-serviceopties of de gegevens vervelend zou zijn in plaats van een ramp.

Een opslagwissel op een reserve-telefoon van 64 GB is een leuke gok; op de telefoon die je gebruikt voor bankieren, 2FA, foto’s en werk is het een slechte keuze. Zelfs als je back-up goed is, kan een dode of instabiele telefoon veranderen in een week van apps opnieuw activeren, accounts herstellen en je identiteit bewijzen, wat een ellendige manier is om geld te besparen in plaats van meer opslag te kopen.