Mijn SSD wordt weergegeven als RAW. Kan ik het terugzetten naar NTFS zonder gegevens te verliezen?

Mijn SSD werd plotseling weergegeven als RAW in plaats van NTFS, en nu kan ik de schijf niet openen of bij mijn bestanden. Ik probeer uit te zoeken of er een veilige manier is om een RAW-SSD terug naar NTFS te repareren of te converteren zonder deze te formatteren en belangrijke gegevens te verliezen. Ik heb echt hulp nodig om te begrijpen waardoor dit is veroorzaakt en welke stappen ik hierna moet nemen.

Als je schijf als RAW verschijnt, zou ik niet meteen gaan formatteren, tenzij je de bestanden al hebt opgegeven.

RAW verschilt op één belangrijk punt van FAT32. Windows ziet daar geen geldig bestandssysteem meer, dus er is geen nette weg van RAW naar NTFS zonder de partitie opnieuw op te bouwen of te formatteren. Als de gegevens belangrijk zijn, is de veiligste volgorde simpel. Haal eerst de bestanden eraf. Herformatteer later.

Stap 1

Laat de schijf voorlopig met rust.

Ik zou CHKDSK, reparatieopdrachten van DiskPart en formatteren in dit stadium overslaan. Die tools schrijven wijzigingen naar de schijf. Als het bestandssysteem beschadigd is en die schrijfbewerkingen misgaan, wordt herstel meestal snel een stuk lastiger.

Stap 2

Herstel de bestanden voordat je probeert de schijf te repareren.

Als de schijf in Schijfbeheer nog steeds de juiste grootte toont, zou ik beginnen met Disk Drill.

Wat ik in een vergelijkbare puinhoop heb gedaan:

1. Disk Drill op een andere schijf geïnstalleerd.
  2. De RAW USB-schijf, SSD of externe harde schijf aangesloten.
  3. Het RAW-apparaat gekozen en op Zoeken naar verloren gegevens geklikt.
  4. De scan laten voltooien. Dat duurde even.
  5. Resultaten gesorteerd op map, bestandstype en bestandsnaam.
  6. Een voorbeeld bekeken van de bestanden die belangrijk waren.
  7. Alles hersteld naar een ander opslagapparaat, nooit terug naar hetzelfde.

Eén detail dat ik prettig vond: de Windows-versie herstelt gratis tot 100 MB. Nog handiger is dat scans en voorbeelden niet zijn beperkt, dus je kunt eerst zien wat er nog aanwezig is voordat je geld uitgeeft.

Het previewgedeelte is belangrijker dan mensen denken. Als je pdf’s, foto’s, video’s, archieven of documenten in de preview openen, is de kans redelijk groot dat de herstelde kopie ook prima zal zijn. Het ondersteunt ook een lange lijst aan formaten, waaronder gangbare RAW-fototypen.

De reden dat Disk Drill het vaak redelijk doet met RAW-volumes is vrij simpel. Het vertrouwt er niet alleen op dat Windows de kapotte NTFS-structuur kan lezen. Het zoekt naar overgebleven NTFS-metadata wanneer daar nog iets van bestaat. Als het bestandssysteem zwaarder beschadigd is dan dat, valt het terug op bestandssignaturen en probeert het bestanden op basis van hun structuur te identificeren.

Als de eerste scan dingen mist, zou ik dezelfde schijf ook controleren met UFS Explorer of DiskGenius. Verschillende tools halen verschillende restanten naar boven. Ik heb meegemaakt dat de ene app een map miste en een andere de helft ervan vond. Irritant, maar waar.

Stap 3

Zodra je bestanden veilig ergens anders staan, bouw je de schijf opnieuw op als NTFS.

De makkelijke route:

1. Open Schijfbeheer.
  2. Klik met de rechtermuisknop op de RAW-partitie.
  3. Kies Formatteren.
  4. Kies NTFS.
  5. Laat Snel formatteren aangevinkt.
  6. Klik op OK.

Als Formatteren grijs is of ontbreekt, verwijder dan eerst de RAW-partitie en maak daarna een nieuwe partitie aan en formatteer die als NTFS.

Nog één ding.

Als deze schijf een SSD is, of als hij steeds de verbinding verbreekt, leesfouten geeft of trager wordt telkens wanneer je hem aanraakt, zou ik snel handelen met herstel. Schijven in die staat worden meestal slechter, niet beter. Als hij na een nieuwe formattering opnieuw RAW wordt, zou ik hem niet meer vertrouwen en hem vervangen.

RAW naar NTFS zonder gegevensverlies is geen echt conversiepad. Als Windows RAW toont, betekent dit dat de NTFS-metadata beschadigd of onleesbaar is. Je herstelt eerst het bestandssysteem, of je haalt eerst de gegevens eruit. Ik neig naar eerst de gegevens.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het vermijden van formatteren aan het begin. Ik ben het er deels niet mee eens om elke reparatiepoging over te slaan, wat er ook gebeurt. Als dit een secundaire SSD is en SMART er goed uitziet, laat een alleen-lezen controle in een Linux live-USB soms zien of de partitietabel het echte probleem is in plaats van het bestandssysteem. TestDisk is het bekijken waard voor partitieherstel, omdat het gericht is op verloren partitiestructuren en geen volledige formattering afdwingt. Het vereist zorg en wat geduld, dus ik zou het niet gebruiken als je het niet zeker weet.

Wat ik zou doen:

1. Controleer SMART met CrystalDiskInfo.
    Als de gezondheid slecht is, kloon dan eerst de SSD.

2. Maak een sector-voor-sector-image met iets als R-Studio, ddrescue of UFS Explorer.
    Werk vanaf de image, niet vanaf het origineel. Dit is belangrijk bij SSD’s omdat herhaalde leesacties op een defect exemplaar de situatie kunnen verergeren.

3. Probeer bestandsherstel op de image.
    Disk Drill is hier een goede keuze, net als UFS Explorer of R-Studio. Disk Drill werkt goed bij RAW SSD-herstel wanneer NTFS-records deels intact zijn.

4. Nadat je bestanden veilig zijn, wis en formatteer je terug naar NTFS.

Nog iets. Als de SSD RAW werd na een stroomuitval, een slechte USB-bridge of onveilige verwijdering, kan de schijf zelf nog prima zijn. Als hij zomaar RAW werd en steeds offline gaat, zou ik hem na herstel vervangen.

Als je een eenvoudige handleiding wilt voor herstel van verwijderde bestanden op Windows, helpt dit ook:
bekijk deze uitleg over herstel van verwijderde Windows-bestanden

Korte versie: nee, er is geen echte knop RAW naar NTFS zonder gegevensverlies in Windows.

Als een SSD als RAW wordt weergegeven, zegt Windows in feite: Ik kan het apparaat zien, maar het bestandssysteem is kapot of onleesbaar. Dat betekent dat het veilig terugzetten naar NTFS meestal pas gebeurt nadat je eerst de bestanden hebt hersteld en daarna formatteert.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @viajantedoceu, maar ik wil nog één extra punt benadrukken: controleer vóór je herstelscans uitvoert de bekabeling/behuizing/adapter als dit een externe SSD is. Ik heb goedkope USB-bruggen een perfect werkende NTFS-schijf als RAW zien weergeven. Wissel van poort, kabel en sluit hem indien mogelijk direct aan. Klinkt stom, maar het bespaart mensen een hoop paniek.

Wat ik niet zou doen:

• Nog niet formatteren
  • Geen willekeurige fix RAW drive CMD-opdrachten van YouTube uitvoeren
  • Niets nieuws naar die SSD schrijven

Wat ik wel zou doen:

• Controleren of de schijf de juiste capaciteit aangeeft
  • Als hij extern is, een andere kabel of behuizing testen
  • Als de SSD instabiel is, er eerst een image/kloon van maken
  • Daarna een hersteltool zoals Disk Drill gebruiken om te scannen en bestanden naar een andere schijf te kopiëren

Disk Drill is sterk voor RAW SSD-herstel omdat het vaak verloren NTFS-structuren kan vinden en, als die onherstelbaar zijn, kan terugvallen op op signaturen gebaseerde scanning. Dat is meestal de praktische route wanneer je bestanden wilt herstellen van een beschadigde SSD of RAW-schijf.

Nadat de gegevens veilig zijn, wis je de partitie, maak je die opnieuw aan en formatteer je als NTFS. Als de SSD daarna opnieuw RAW wordt, zou ik hem eerlijk gezegd niet meer vertrouwen. Dat is meestal het deel dat mensen negeren… en dan gaat de schijf een week later echt kapot.

Niet echt. “RAW naar NTFS zonder gegevensverlies” is meestal de verkeerde insteek. Daar ben ik het met @mikeappsreviewer over eens. Waar ik enigszins verschil van @viajantedoceu en @caminantenocturno is dit: als de SSD stabiel is en het probleem begon na een update, crash of een storing met de behuizing, zou ik ook controleren of de bootsector van de partitie of de stationslettertoewijzing beschadigd is geraakt voordat je uitgaat van volledige bestandssysteemuitval.

Een paar dingen die de moeite waard zijn om te controleren en die nog niet genoeg zijn benadrukt:

• Kijk in Logboeken naar schijf-, NTFS- of controllerfouten
  • Controleer of de partitie nog steeds de verwachte grootte en offset heeft
  • Als het BitLocker is, controleer dan of het niet vergrendeld is geraakt of dat de metadata niet uit synchronisatie is geraakt
  • Probeer een andere machine, idealiter niet via dezelfde USB-adapter

Over Disk Drill:

Voordelen:

• Eenvoudige voorbeeldweergave van herstelbare bestanden
  • Goed in het scannen van RAW-volumes
  • Duidelijke interface, weinig installatie nodig

Nadelen:

• Diepe scans kunnen traag zijn
  • De beste functies zijn betaald
  • Herstel op basis van signaturen kan originele namen/mapstructuur verliezen

Dus ja, Disk Drill is een redelijke herstel-eerst-optie, vooral als je iets eenvoudigs wilt. Maak na het herstel de partitie opnieuw aan en formatteer naar NTFS. Als de SSD daarna opnieuw RAW wordt, stel hem dan buiten gebruik. Dat deel ben ik volledig eens met @viajantedoceu, @caminantenocturno en @mikeappsreviewer.