Min SSD begyndte pludselig at blive vist som RAW i stedet for NTFS, og nu kan jeg ikke åbne drevet eller få adgang til mine filer. Jeg prøver at finde ud af, om der er en sikker måde at reparere eller konvertere en RAW SSD tilbage til NTFS uden at formatere den og miste vigtige data. Jeg har virkelig brug for hjælp til at forstå, hvad der forårsagede dette, og hvilke skridt jeg bør tage nu.
Hvis dit drev vises som RAW, ville jeg ikke gå direkte til formatering, medmindre du allerede har opgivet filerne.
RAW er forskellig fra FAT32 på én vigtig måde. Windows ser ikke længere et gyldigt filsystem der, så der er ingen enkel vej fra RAW til NTFS uden at genopbygge partitionen eller formatere det. Hvis dataene betyder noget, er den sikreste rækkefølge enkel. Få filerne ud først. Omformater senere.
Trin 1
Lad drevet være i fred indtil videre.
Jeg ville springe CHKDSK, DiskPart-reparationskommandoer og formatering over på dette tidspunkt. De værktøjer skriver ændringer til disken. Hvis filsystemet er beskadiget, og de skrivninger går galt, bliver gendannelse som regel hurtigt meget værre.
Trin 2
Gendan filerne, før du forsøger at reparere drevet.
Hvis drevet stadig viser den korrekte størrelse i Diskhåndtering, ville jeg starte med Disk Drill.
Det jeg gjorde i en lignende situation:
- Installerede Disk Drill på et andet drev.
- Tilsluttede det RAW USB-drev, SSD eller den eksterne harddisk.
- Valgte RAW-enheden og klikkede på Søg efter mistede data.
- Lod scanningen blive færdig. Det tog et stykke tid.
- Sorterede resultater efter mappe, filtype og filnavn.
- Forhåndsviste det, jeg gik op i.
- Gendannede alt til en anden lagerenhed, aldrig tilbage til den samme.
En detalje jeg godt kunne lide, er at Windows-versionen gendanner op til 100 MB gratis. Endnu mere nyttigt er det, at scanning og forhåndsvisninger ikke er begrænset, så du kan se, hvad der er der, før du bruger penge.
Forhåndsvisningsdelen betyder mere, end folk tror. Hvis dine PDF-filer, billeder, videoer, arkiver eller dokumenter åbner i forhåndsvisning, er chancerne gode for, at den gendannede kopi også vil være fin. Den håndterer også en lang række formater, inklusive almindelige RAW-fototyper.
Grunden til, at Disk Drill ofte klarer sig okay med RAW-diskenheder, er ret enkel. Den er ikke kun afhængig af, at Windows kan læse den ødelagte NTFS-struktur. Den leder efter resterende NTFS-metadata, når noget af det stadig findes. Hvis filsystemet er endnu mere ødelagt end det, falder den tilbage på filsignaturer og forsøger at identificere filer ud fra struktur.
Hvis den første scanning overser noget, ville jeg også tjekke det samme drev med UFS Explorer eller DiskGenius. Forskellige værktøjer finder forskellige rester. Jeg har set én app overse en mappe og en anden finde halvdelen af den. Irriterende, men sandt.
Trin 3
Når dine filer er sikre et andet sted, så genopbyg drevet som NTFS.
Den nemme vej:
- Åbn Diskhåndtering.
- Højreklik på RAW-partitionen.
- Vælg Formatér.
- Vælg NTFS.
- Lad Hurtig formatering være markeret.
- Klik på OK.
Hvis Formatér er nedtonet eller mangler, så slet først RAW-partitionen, opret derefter en ny partition og formatér den som NTFS.
En sidste ting.
Hvis dette drev er en SSD, eller det bliver ved med at afbryde forbindelsen, give læsefejl eller blive langsommere, hver gang du rører ved det, ville jeg skynde mig med gendannelsen. Drev i den tilstand har en tendens til at blive værre, ikke bedre. Hvis det bliver RAW igen efter en frisk formatering, ville jeg stoppe med at stole på det og udskifte det.
RAW til NTFS uden datatab er ikke en reel konverteringsvej. Hvis Windows viser RAW, betyder det, at NTFS-metadataene er beskadigede eller ulæselige. Du reparerer først filsystemet, eller du henter først dataene ud. Jeg hælder til data først.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at undgå formatering i starten. Jeg er delvist uenig i at springe ethvert reparationsforsøg over uanset hvad. Hvis dette er en sekundær SSD, og SMART ser fin ud, kan en skrivebeskyttet kontrol i en Linux live-USB nogle gange vise, om partitionstabellen er det egentlige problem i stedet for filsystemet. TestDisk er værd at se på til partitionsreparation, da det er målrettet mistede partitionsstrukturer og ikke tvinger en fuld formatering. Det kræver omhu og lidt tålmodighed, så jeg ville ikke bruge det, hvis du er usikker.
Hvad jeg ville gøre:
-
Tjek SMART med CrystalDiskInfo.
Hvis helbredstilstanden er dårlig, så klon SSD’en først. -
Lav et sektor-for-sektor-image med noget som R-Studio, ddrescue eller UFS Explorer.
Arbejd ud fra imaget, ikke originalen. Det er vigtigt på SSD’er, fordi gentagne læsninger på en fejlende enhed kan gøre tingene værre. -
Prøv filgendannelse på imaget.
Disk Drill er et solidt valg her, det samme gælder UFS Explorer eller R-Studio. Disk Drill fungerer godt til RAW SSD-gendannelse, når NTFS-posterne stadig delvist er intakte. -
Når dine filer er i sikkerhed, så slet alt og formater tilbage til NTFS.
Én ting mere. Hvis SSD’en blev RAW efter et strømsvigt, en dårlig USB-bro eller usikker fjernelse, kan selve drevet stadig være fint. Hvis det blev RAW ud af det blå og bliver ved med at forsvinde offline, ville jeg udskifte det efter gendannelsen.
Hvis du vil have en enkel guide til gendannelse af slettede filer på Windows, hjælper denne også:
se denne gennemgang af gendannelse af slettede filer i Windows
Kort version: nej, der findes ikke en rigtig “RAW til NTFS uden datatab”-knap i Windows.
Hvis en SSD vises som RAW, siger Windows i bund og grund “Jeg kan se enheden, men filsystemet er ødelagt eller ulæseligt.” Det betyder, at en sikker konvertering tilbage til NTFS som regel først sker, efter at du har gendannet filerne og derefter formateret.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg vil fremhæve ét ekstra punkt: før du kører gendannelsesscanninger, så tjek kabler, kabinet og adapter, hvis dette er en ekstern SSD. Jeg har set billige USB-broer få et helt velfungerende NTFS-drev til at se RAW ud. Prøv andre porte og kabler, og tilslut den direkte, hvis muligt. Det lyder dumt, men det sparer folk for en masse panik.
Det ville jeg ikke gøre:
- Formatér ikke endnu
- Kør ikke tilfældige CMD-kommandoer til fix RAW drive fra YouTube
- Skriv ikke noget nyt til den SSD
Det ville jeg gøre:
- Bekræft, om drevet rapporterer den korrekte kapacitet
- Hvis det er eksternt, så test et andet kabel eller kabinet
- Hvis SSD’en er ustabil, så lav først et image eller en klon
- Brug derefter et gendannelsesværktøj som Disk Drill til at scanne og kopiere filer over på en anden disk
Disk Drill er solidt til gendannelse af RAW-SSD’er, fordi det ofte kan finde mistede NTFS-strukturer og, hvis de er helt ødelagte, falde tilbage på signaturbaseret scanning. Det er som regel den praktiske vej, når du skal gendanne filer fra en beskadiget SSD eller et RAW-drev.
Når dataene er i sikkerhed, så slet partitionen, opret den igen, og formatér som NTFS. Hvis SSD’en bliver RAW igen bagefter, ville jeg ærligt talt ikke stole på den længere. Det er som regel den del, folk ignorerer … og så dør drevet for alvor en uge senere.
Ikke helt. “RAW til NTFS uden at miste data” er som regel den forkerte måde at stille det op på. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på den del. Hvor jeg adskiller mig en smule fra @viajantedoceu og @caminantenocturno er dette: hvis SSD’en er stabil, og problemet startede efter en opdatering, et crash eller en fejl i kabinettet, ville jeg også tjekke, om partitionens bootsektor eller tildelingen af drevbogstav blev ødelagt, før man antager total filsystemdød.
Et par ting, der er værd at tjekke, som ikke er blevet understreget nok:
- Se i Event Viewer efter disk-, NTFS- eller controllerfejl
- Tjek, om partitionen stadig har den forventede størrelse og offset
- Hvis det er BitLocker, så bekræft, at den ikke blev låst, eller at metadata ikke kom ud af synkronisering
- Prøv en anden maskine, helst ikke gennem den samme USB-adapter
Om Disk Drill:
Fordele:
- Nem forhåndsvisning af gendannelige filer
- God til at scanne RAW-volumener
- Ren brugerflade, ikke meget opsætning
Ulemper:
- Dybe scanninger kan være langsomme
- De bedste funktioner er betalte
- Signaturgendannelse kan miste originale navne/mappestruktur
Så ja, Disk Drill er en rimelig recovery-først-løsning, især hvis du ønsker noget ligetil. Efter gendannelse skal du oprette partitionen igen og formatere til NTFS. Hvis SSD’en bliver RAW igen bagefter, så pensionér den. Den del er jeg helt enig i med @viajantedoceu, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer.