Jag råkade av misstag radera foton från min Nikon-kameras minneskort och jag försöker återställa dem innan de skrivs över. Jag behöver rekommendationer för programvara för fotoåterställning för Nikon som faktiskt fungerar för raderade RAW- och JPEG-filer på SD-kort.
Jag råkade ut för detta på en Nikon, och det första jag lärde mig var tråkigt men viktigt. Sluta använda SD-kortet direkt. Inga fler bilder. Ingen video. Formatera det inte igen. På de flesta Nikon-hus ligger dina bilder på ett SD-kort, så detta är inte något konstigt problem som bara gäller kameran. Det är vanlig återställning av SD-kort.
När du raderar bilder tar kameran vanligtvis bort filindexet först. Bilddatan ligger ofta kvar ett tag tills nya filer skrivs ovanpå den. Om raderingen skedde nyligen är chanserna ofta ganska goda.
Vad jag skulle göra först
Innan du installerar något, kontrollera om filerna redan finns någon annanstans. Jag har sett folk lägga en timme på att skanna ett kort och sedan komma på att de importerade allt tidigare. Titta på datorn, externa diskar, gamla importmappar, SnapBridge-synkroniseringar och eventuell molnbackup som du hade aktiverad.
Om det inte finns någon backup skulle jag börja med återställningsprogramvara. Disk Drill är ett av de enklare alternativen att använda utan att behöva kämpa med gränssnittet. Det läser Nikons fotoformat som NEF, NRW och JPEG. På Windows kan du återställa upp till 100 MB gratis, vilket räcker för en liten testkörning så att du kan se om kortet fortfarande innehåller något användbart.
Steg jag skulle följa
- Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran och anslut det till datorn med en kortläsare.
- Installera Disk Drill på datorn. Inte på SD-kortet.
- Välj SD-kortet i appen och klicka sedan på Sök efter förlorad data.
- Kör Universell skanning. För raderade foton är detta vanligtvis rätt utgångspunkt.
- Vänta tills skanningen är klar och förhandsgranska sedan vad den hittar. Om förhandsvisningen öppnas och ser normal ut brukar återställningen fungera.
- Spara återställda filer på datorn eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.
Om videofiler också saknas
Foton är en sak. Video är stökigare. Kameravideofiler bryts ofta upp över kortet i delar, så en vanlig skanning missar dem ibland eller returnerar trasiga klipp. Om du också har förlorat videor skulle jag prova Avancerad kameraåterställning efter den första skanningen. Den är avsedd för fragmenterat kameramaterial och kan ibland få tillbaka filer som standardgenomgången hoppar över.
Om du vill ha ett gratis alternativ
PhotoRec är fortfarande ett bra alternativ om du inte vill betala. Jag använde det en gång på ett gammalt kort och det hittade mer än jag förväntade mig, men upplevelsen var tuff. Ingen förhandsvisning. Filnamnen kommer tillbaka generiska. Att sortera resultaten känns som att rensa ur en stökig skräplåda. Det fungerar dock om du har tålamod.
När jag skulle sluta och inte pilla med det
Om din dator inte upptäcker SD-kortet alls, eller om kortet har fysiska skador, skulle jag inte fortsätta peta på det. Samma sak om det kopplas från mitt under läsning eller ber om att formateras så fort du sätter i det. Vid den punkten har en återställningsverkstad vanligtvis bättre odds än verktyg för hemmabruk.
Så ja, raderade Nikon-bilder går ofta att återställa. Jag skulle inte kalla det garanterat. Men om du slutar använda kortet snabbt och skannar det innan ny data skriver över det gamla, har du en verklig chans att få tillbaka bilderna.
Jag har haft bättre resultat med återställningsappar som behåller den ursprungliga mappstrukturen när det är möjligt, inte bara rå filåterställning. För Nikon-grejer blir NEF-återställning snabbt rörig om kortet hade många serietagningar.
Disk Drill är värt att prova först för programvara för Nikon-fotoåterställning, mest eftersom det hanterar NEF-förhandsvisningar bättre än många verktyg jag testade. Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer om PhotoRec som förstahandsval bland gratisalternativ. Det hittar filer, visst, men arbetsflödet utan förhandsvisning är jobbigt och man får till slut sortera hundratals filer för hand.
Två andra jag har använt:
R-Studio, bättre om kortet visar skador i filsystemet.
DMDE, fult gränssnitt, starka resultat, billigt.
Om du vill ha en enkel lista:
- Disk Drill för raderade Nikon RAW- och JPG-filer.
- R-Studio om kortet verkar skadat.
- DMDE om du vill ha mer kontroll.
- PhotoRec om du har tid och tålamod.
När det gäller söktermer, tänk Nikon SD-kort fotoåterställningsprogram för raderade NEF- och JPEG-filer.
Dessutom är det här korta klippet värt en titt om du vill ha en snabb visuell genomgång av återställningsflödet, se en snabb demo av Nikon SD-kortsåterställning.
Viktig grej, återställ till din dator, inte tillbaka till kortet. Gör man fel där en gång lär man sig snabbt.
Jag skulle lägga till ett alternativ som de andra inte riktigt lyfte fram: UFS Explorer. Det är inte det snyggaste som finns, men för kort som har raderats, blivit halvt korrupta eller kommit ur en kamera efter något konstigt skrivfel har det varit mer pålitligt för mig än PhotoRec. Mindre dumpa 900 mystiska filer i en mapp och hoppas, mer faktisk struktur när filsystemet fortfarande delvis finns kvar.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer om att sluta använda kortet omedelbart, men jag håller inte riktigt med om att gå direkt till den enklaste appen bara för att den är enkel. Enkelhet är trevligt, visst. Men om bilderna betyder mycket skulle jag först skapa en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet med något som USB Image Tool eller till och med HDD Raw Copy Tool, och sedan köra återställning på avbildningen, inte på originalkortet. Det ger dig en andra chans om den första skanningen går åt skogen. Folk hoppar över detta och ångrar det senare.
Min ordning skulle vara:
- Disk Drill om du vill ha den snabbaste Nikon-programvaran för fotoåterställning med bra förhandsvisningsstöd för NEF/JPEG.
- UFS Explorer om kortet beter sig konstigt eller om den första skanningen missar saker.
- R-Studio om partitionen/filsystemet verkar skadat.
- PhotoRec bara om du är okej med ett rörigt resultat.
En sak till som folk glömmer: vissa Nikon RAW-filer återställs framgångsrikt men är delvis korrupta, särskilt efter seriebildstagning. Så räkna inte bara filer, utan öppna faktiskt några NEF-filer i NX Studio, Lightroom eller vad du nu använder. En återställd fil är inte alltid en användbar fil.
Om du vill ha en bra översikt över tips för återställning av SD-kortsbilder för raderade Nikon-filer, är den tråden också värd att skumma igenom.
Kort version: Disk Drill är förmodligen det bästa första försöket för raderade Nikon RAW-bilder, men om bilderna verkligen är viktiga, klona kortet först. Minimal extra insats, mycket mindre risk. Jag lärde mig det den irriterande vägen.
En liten invändning mot @mikeappsreviewer och @techchizkid: jag skulle inte bedöma framgång enbart utifrån files found. Med Nikon-kort, särskilt NEF från serietagning, är det verkliga testet om den återställda RAW-filen öppnas korrekt och visar hela bilden utan korruption.
Min uppfattning:
-
Disk Drill är det bästa första steget om du vill ha något snabbt och lättöverskådligt.
- Fördelar: bra stöd för förhandsvisning, enkel filtrering för NEF/JPG, smidigt arbetsflöde, ganska bra vid vanliga raderingar.
- Nackdelar: gratis återställning är begränsad på Windows, djupa skanningar kan ge dubbletter, inte mitt förstahandsval för allvarligt skadade kort.
-
Om kortet monteras men ser konstigt ut lutar jag mer åt UFS Explorer än PhotoRec. Bättre för partiell återställning av filsystemet, mindre blind sortering i efterhand.
-
Om kortet är fysiskt instabilt, sluta med gör det själv och skapa först en avbildning av det, eller lämna över det.
Jag håller dock med @cazadordeestrellas på en punkt: att bevara mappstrukturen är viktigare än folk tror. Om din Nikon-katalogstruktur kommer tillbaka intakt blir det mycket mindre smärtsamt att sortera fotograferingen senare.
Så: Disk Drill först, men verifiera återställda NEF-filer i Nikon NX Studio innan du firar.