Nikon Photo Recovery, Welke software heeft voor jou gewerkt?

Ik heb per ongeluk foto’s verwijderd van de geheugenkaart van mijn Nikon-camera en ik probeer ze te herstellen voordat ze worden overschreven. Ik heb aanbevelingen nodig voor Nikon-fotoherstelsoftware die echt werkt voor verwijderde RAW- en JPEG-bestanden op SD-kaarten.

Ik heb dit op een Nikon meegemaakt, en het eerste wat ik leerde was saai maar belangrijk. Stop meteen met het gebruik van de SD-kaart. Geen nieuwe foto's meer. Geen video. Formatteer hem niet opnieuw. Op de meeste Nikon-camera's staan je foto's op een SD-kaart, dus dit is geen vreemd probleem dat alleen met de camera te maken heeft. Het is standaard herstel van een SD-kaart.

Wanneer je foto's verwijdert, verwijdert de camera meestal eerst de bestandsindex. De afbeeldingsgegevens blijven vaak nog een tijdje staan totdat er nieuwe bestanden overheen worden geschreven. Als het verwijderen recent was, zijn je kansen vaak redelijk goed.

Wat ik eerst zou doen

Controleer voordat je iets installeert eerst of de bestanden niet al ergens anders bestaan. Ik heb mensen een uur lang een kaart zien scannen, om zich daarna te herinneren dat ze alles eerder al hadden geïmporteerd. Kijk op je computer, externe schijven, oude importmappen, SnapBridge-synchronisaties en elke cloudback-up die je had ingeschakeld.

Als er geen back-up is, zou ik beginnen met herstelsoftware. Disk Drill is een van de makkelijkere programma's om te gebruiken zonder te worstelen met de interface. Het leest Nikon-fotoformaten zoals NEF, NRW en JPEG. Op Windows kun je er tot 100 MB gratis mee herstellen, wat genoeg is voor een kleine testronde zodat je kunt zien of de kaart nog iets bruikbaars bevat.

Stappen die ik zou volgen

1. Haal de SD-kaart uit de Nikon en sluit deze met een kaartlezer aan op je computer.
  2. Installeer Disk Drill op je computer. Niet op de SD-kaart.
  3. Kies de SD-kaart in de app en klik vervolgens op Zoeken naar verloren gegevens.
  4. Voer Universal Scan uit. Voor verwijderde foto's is dit meestal het juiste startpunt.
  5. Wacht tot de scan is voltooid en bekijk dan een voorbeeld van wat er is gevonden. Als de voorbeeldweergave opent en er normaal uitziet, werkt herstel meestal.
  6. Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op. Schrijf ze niet terug naar dezelfde SD-kaart.

Als videobestanden ook ontbreken

Foto’s zijn één ding. Video is lastiger. Videobestanden van camera’s raken op de kaart vaak in stukken verdeeld, waardoor een normale scan ze soms mist of kapotte clips teruggeeft. Als je ook video’s bent kwijtgeraakt, zou ik na de eerste scan Geavanceerd cameraherstel proberen. Dat is bedoeld voor gefragmenteerde camerabeelden en haalt soms bestanden terug die de standaardscan overslaat.

Als je een gratis optie wilt

PhotoRec is nog steeds een goede optie als je niet wilt betalen. Ik heb het ooit gebruikt op een oude kaart en het vond meer dan ik had verwacht, maar de ervaring was moeizaam. Geen voorbeeldweergave. Bestandsnamen komen generiek terug. De resultaten sorteren voelt als het opruimen van een rommellade. Het werkt echter wel als je geduld hebt.

Wanneer ik zou stoppen en er niet meer aan zou zitten

Als je computer de SD-kaart helemaal niet detecteert, of als de kaart fysieke schade heeft, zou ik er niet mee blijven rommelen. Hetzelfde geldt als de verbinding tijdens het uitlezen wordt verbroken of als er direct na het plaatsen wordt gevraagd om de kaart te formatteren. Op dat punt heeft een herstelbedrijf meestal betere kansen dan hulpmiddelen voor thuis.

Dus ja, verwijderde Nikon-foto’s zijn vaak te herstellen. Ik zou niet zeggen dat het gegarandeerd is. Toch heb je een serieuze kans om de afbeeldingen terug te krijgen als je snel stopt met het gebruiken van de kaart en die scant voordat nieuwe gegevens de oude overschrijven.

Ik heb betere resultaten gehad met herstelapps die indien mogelijk de originele mapstructuur behouden, niet alleen ruwe bestandsherkenning. Voor Nikon-bestanden wordt NEF-herstel snel rommelig als de kaart veel burstopnames had.

Disk Drill is het proberen waard als eerste software voor herstel van Nikon-foto’s, vooral omdat het NEF-voorbeelden beter verwerkt dan veel tools die ik heb getest. Ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer over PhotoRec als eerste gratis keuze. Het vindt bestanden, zeker, maar de workflow zonder voorbeeldweergave is lastig en je eindigt met het handmatig sorteren van honderden bestanden.

Twee andere die ik heb gebruikt:
R-Studio, beter als de kaart schade aan het bestandssysteem vertoont.
DMDE, lelijke interface, sterke resultaten, goedkoop.

Als je een eenvoudige lijst wilt:

1. Disk Drill voor verwijderde Nikon RAW- en JPG-bestanden.
  2. R-Studio als de kaart beschadigd lijkt.
  3. DMDE als je meer controle wilt.
  4. PhotoRec als je tijd en geduld hebt.

Voor zoektermen, denk aan software voor herstel van foto’s op een Nikon SD-kaart voor verwijderde NEF- en JPEG-bestanden.

Ook is deze korte clip het bekijken waard als je snel een visueel beeld van de herstelworkflow wilt, bekijk een snelle demo van Nikon SD-kaartherstel.

Belangrijk punt, herstel naar je computer, niet terug naar de kaart. Als je dat één keer verpest, leer je snel.

Ik zou nog één optie toevoegen waar de anderen niet echt op ingingen: UFS Explorer. Het is niet het mooiste programma op aarde, maar voor kaarten waarvan bestanden zijn verwijderd, die half beschadigd zijn, of die uit een camera komen na een vreemde schrijffout, is het voor mij betrouwbaarder geweest dan PhotoRec. Minder dump 900 mysterieuze bestanden in een map en hopen, meer echte structuur wanneer het bestandssysteem nog deels aanwezig is.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer over het onmiddellijk stoppen met het gebruik van de kaart, maar ik ben het er niet helemaal mee eens om meteen naar de eenvoudigste app te grijpen alleen omdat die makkelijk is. Gebruiksgemak is fijn, zeker. Maar als de foto’s echt belangrijk zijn, zou ik eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart maken met iets als USB Image Tool of zelfs HDD Raw Copy Tool, en daarna het herstel uitvoeren op de image, niet op de originele kaart. Dat geeft je een tweede kans als de eerste scan mislukt. Mensen slaan dit over en krijgen daar later spijt van.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Disk Drill als je de snelste Nikon-fotoherstelsoftware wilt met redelijke voorbeeldondersteuning voor NEF/JPEG.
  2. UFS Explorer als de kaart zich vreemd gedraagt of de eerste scan dingen mist.
  3. R-Studio als de partitie of het bestandssysteem beschadigd lijkt.
  4. PhotoRec alleen als je akkoord bent met een rommelige resultatenset.

Nog iets dat mensen vergeten: sommige Nikon RAW-bestanden worden succesvol hersteld maar zijn deels beschadigd, vooral na burst-opnamen. Tel dus niet alleen de bestanden, maar open ook echt een paar NEF’s in NX Studio, Lightroom of wat je ook gebruikt. Een hersteld bestand is niet altijd een bruikbaar bestand.

Als je een goed overzicht wilt van tips voor herstel van SD-kaartfoto’s voor verwijderde Nikon-bestanden, dan is die thread ook de moeite waard om even door te nemen.

Korte versie: Disk Drill is waarschijnlijk de beste eerste poging voor verwijderde Nikon RAW-foto’s, maar als de afbeeldingen echt belangrijk zijn, maak dan eerst een kloon van de kaart. Heel weinig extra moeite, veel minder risico. Ik heb dat op de vervelende manier geleerd.

Eén klein meningsverschil met @mikeappsreviewer en @techchizkid: ik zou succes niet alleen beoordelen op basis van gevonden bestanden. Bij Nikon-kaarten, vooral NEF van burst-opnamen, is de echte test of de herstelde RAW netjes opent en het volledige beeld zonder corruptie toont.

Mijn kijk:

• Disk Drill is de beste eerste stap als je iets snels en overzichtelijks wilt.

• Voordelen: goede ondersteuning voor voorvertoning, eenvoudig filteren op NEF/JPG, simpele workflow, redelijk goed bij normale verwijderingen.
    • Nadelen: gratis herstel is beperkt op Windows, diepe scans kunnen duplicaten opleveren, niet mijn eerste keuze voor ernstig beschadigde kaarten.
  • Als de kaart wordt aangekoppeld maar er vreemd uitziet, neig ik eerder naar UFS Explorer dan naar PhotoRec. Beter voor gedeeltelijk herstel van bestandssystemen, achteraf minder blind sorteerwerk.

• Als de kaart fysiek instabiel is, stop dan met doe-het-zelf en maak er eerst een image van, of geef het uit handen.

Ik ben het wel eens met @cazadordeestrellas op één punt: het behouden van de mapstructuur is belangrijker dan mensen denken. Als je Nikon-mappenstructuur intact terugkomt, is het later veel minder pijnlijk om de shoot te sorteren.

Dus: Disk Drill eerst, maar controleer herstelde NEF-bestanden in Nikon NX Studio voordat je feestviert.