Parameteren er feil etter at jeg har løst ut den eksterne harddisken min på en sikker måte ... Har noen sett dette?

Etter å ha brukt Sikker fjerning av maskinvare i Windows, begynte den eksterne harddisken min å vise «Parameteren er feil» når jeg kobler den til igjen. Jeg er bekymret for at stasjonen eller filsystemet kan være skadet, og jeg trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg kan få tilgang til filene mine uten å gjøre ting verre.

Ikke formater stasjonen med en gang, selv om Windows stadig maser om det. Det er det viktigste. Meldingen The parameter is incorrect. kan få det til å virke som om stasjonen er død, men ofte klarer bare ikke Windows å lese filsystemet riktig. Dataene kan fortsatt være der.

Jeg ville også unngått å kjøre CHKDSK med en gang hvis det er noe viktig på stasjonen. CHKDSK kan hjelpe i noen tilfeller, men det gjør også endringer i filsystemet, så jeg ville kopiert eller gjenopprettet de viktige filene først.

Start med de kjedelige kontrollene, fordi de går raskt og noen ganger er det alt som skal til:

1. Bruk en annen USB-kabel.
  2. Prøv en annen USB-port, helst en som sitter direkte på hovedkortet hvis dette er en stasjonær PC.
  3. Koble stasjonen til en annen datamaskin.
  4. Åpne Diskbehandling og se om stasjonen vises med riktig kapasitet.

Hvis Diskbehandling fortsatt ser stasjonen og størrelsen ser riktig ut, er det vanligvis et bedre tegn. Det betyr at Windows fortsatt kan kommunisere med enheten, selv om det ikke kan åpne den normalt.

Deretter bør du sjekke stasjonens helse. CrystalDiskInfo er bra til dette, og det er gratis. Hvis du allerede bruker Disk Drill, har det også innebygd SMART-overvåking. Vær oppmerksom på advarsler som omfordelte sektorer, ventende sektorer eller andre helsevarsler. Hvis disse dukker opp, slutt å bruke stasjonen så mye som mulig fordi den kan være i ferd med å feile fysisk.

For å få filene tilbake ville jeg brukt Disk Drill. I mitt tilfelle var det det som gjenopprettet filene.

Funksjonen jeg ville brukt først er Byte-to-byte Backup. Den lager et fullstendig bilde av stasjonen, slik at du kan skanne bildet i stedet for å skanne originaldisken gjentatte ganger. Det er viktig hvis stasjonen er ustabil, fordi hver ekstra lesing kan gjøre ting verre.

Når du har et bilde, skann det. Hvis stasjonen virker frisk og stabil, kan du skanne den direkte, men jeg ville fortsatt foretrukket bildeveien når filene er viktige. Kjør en Universal Scan, og forhåndsvis deretter filene den finner. Hvis bilder, dokumenter, videoer og andre filer forhåndsvises riktig, er det vanligvis et godt tegn. Gjenopprett dem til en annen stasjon, aldri tilbake til den dårlige.

Etter at de viktige filene er kopiert til et trygt sted, ville jeg først da tenkt på reparasjoner.

1. Hvis Windows fortsatt gjenkjenner filsystemet, prøv CHKDSK med chkdsk X: /r, og erstatt X: med riktig stasjonsbokstav.
  2. Hvis stasjonen vises som RAW, er CHKDSK vanligvis ikke nyttig. I den situasjonen kan TestDisk være verdt å prøve fordi det i mange tilfeller kan gjenoppbygge skadede partisjoner.
  3. Hvis problemet ser ut til å være knyttet til Windows heller enn stasjonen, kjør SFC og DISM for å reparere systemfiler.
  4. Det finnes også sjeldne tilfeller der Windows sitt desimalskilletegn forårsaker rare stasjonsfeil. Å endre det tilbake til punktum har løst problemet for noen, men det er definitivt ikke det første jeg ville mistenkt.

Hvis du har gjenopprettet alt viktig og stasjonen fortsatt ikke oppfører seg som den skal, ville jeg gjort en hurtigformatering. Hvis den fungerer fint etterpå, var det sannsynligvis filsystemkorrupsjon. Hvis den samme feilen kommer tilbake etter formatering, ville jeg ikke stolt på den stasjonen lenger.

Punktet der jeg ville sluttet å prøve hjemmefikser, er hvis stasjonen klikker, mister forbindelsen, forsvinner fra Diskbehandling, bare vises noen ganger, eller SMART rapporterer alvorlige problemer. På det stadiet kan det å slå den på gjentatte ganger redusere sjansene for gjenoppretting.

De fleste profesjonelle gjenopprettingslaboratorier vil først evaluere stasjonen og gi deg et pristilbud før de utfører selve gjenopprettingen. Mange har også en ingen data, ingen kostnad-policy. Logiske gjenopprettinger ligger ofte et sted rundt $300–600. Hvis stasjonen trenger deler, maskinvarereparasjon eller arbeid i renrom, kan det lett bli mer som $700–2,000+, avhengig av stasjonen og hva som feilet.

https://www.youtube.com/watch?v=_e4D_2bu8LE

Hvis dette er en vanlig SATA-disk i et USB-kabinett, ikke glem at selve kabinettet kan være problemet, ikke disken. Jeg ville prøvd disken gjennom en annen USB-adapter/dokk før du gjør noen reparasjonsskrivinger, fordi et ustabilt bridge-kort kan gi “parameteren er feil” selv når den faktiske disken er lesbar.

Start en live Linux-USB før du lar Windows fikse noe som helst.

Det gir deg en billig skrivebeskyttet realitetssjekk som Windows egentlig ikke kan gi. Hvis disken monteres i Linux og du kan se mappene, kopier de viktige filene til en annen disk først. Ikke flytt dem, kopier dem. Hvis Linux også klager, kobler fra disken eller ser feil størrelse, ville jeg sett nærmere på kabinettet, kabelen eller selve disken slik @sonhadordobosque sa.

Jeg er litt mindre rask til å kjøre chkdsk /r på en ekstern disk enn noen guider foreslår. Det kan ta evigheter, det belaster disken, og hvis filsystemet allerede er rotete kan det reparere det på en måte som gjør gjenoppretting mer rotete. Disk Drill eller lignende gjenopprettingsprogramvare er greit hvis du vil ha et GUI, men jeg ville fortsatt heller laget et image av disken eller kopiert ut alt som er synlig før jeg gjør reparasjonsskrivinger.

En annen kjedelig ting folk overser: fjern alle lagrede snarveier, tilordnede stier, sikkerhetskopieringsjobber eller apper som prøver å få tilgang til den gamle stasjonsbokstaven så snart den kobles til. Noen ganger begynner Windows å hamre løs på disken med en gang fordi Filhistorikk, indeksering, antivirus eller sikkerhetskopiprogramvare våkner. Koble den til, la Explorer være lukket, sjekk Diskbehandling først, og se om kapasiteten og partisjonsoppsettet ser fornuftige ut. Hvis størrelsen er feil, slutt å behandle det som en Windows-feil.

Ikke fortsett å koble den fra og til igjen for å “teste” den, fordi en svak USB-port eller en sviktende disk kan bli verre for hver gang den kobles til på nytt.

Før gjenopprettingsskanninger eller reparasjoner, sjekk Windows Event Viewer under System for disk-, ntfs-, storahci- eller USB-feil rett etter at du har koblet den til. Hvis du ser gjentatte tilbakestillings- eller bad block-meldinger, behandle det først som et maskinvareproblem, ikke bare en Windows-feil ved sikker utmating.