Efter brug af Sikker fjernelse af hardware på Windows begyndte min eksterne harddisk at vise “Parameteren er forkert”, når jeg tilslutter den igen. Jeg er bekymret for, at drevet eller filsystemet kan være beskadiget, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan jeg kan få adgang til mine filer uden at gøre situationen værre.
Formatér ikke drevet med det samme, selv hvis Windows bliver ved med at presse dig til det. Det er det vigtigste. Beskeden 'Parameteren er forkert.' kan få det til at føles, som om drevet er dødt, men ofte kan Windows bare ikke læse filsystemet korrekt. Dataene kan stadig være der.
Jeg ville også undgå at køre CHKDSK med det samme, hvis der er noget vigtigt på drevet. CHKDSK kan hjælpe i nogle tilfælde, men det laver også ændringer i filsystemet, så jeg ville kopiere eller gendanne de vigtige ting først.
Start med de kedelige kontroller, fordi de er hurtige, og nogle gange er det alt, der skal til:
- Brug et andet USB-kabel.
- Prøv en anden USB-port, helst en direkte på bundkortet, hvis dette er en stationær computer.
- Tilslut drevet til en anden computer.
- Åbn Diskhåndtering, og se om drevet vises med den korrekte kapacitet.
Hvis Diskhåndtering stadig kan se drevet, og størrelsen ser rigtig ud, er det som regel et bedre tegn. Det betyder, at Windows stadig kan kommunikere med enheden, selv hvis det ikke kan åbne den normalt.
Tjek derefter drevets helbred. CrystalDiskInfo er god til dette, og den er gratis. Hvis du allerede bruger Disk Drill, har det også indbygget SMART-overvågning. Vær opmærksom på advarsler som omfordelte sektorer, afventende sektorer eller andre helbredsadvarsler. Hvis de dukker op, så stop med at bruge drevet så meget som muligt, fordi det muligvis er ved at fejle fysisk.
For at få filerne tilbage ville jeg bruge Disk Drill. I mit tilfælde var det det, der gendannede filerne.
Den funktion, jeg først ville bruge, er Byte-til-byte-sikkerhedskopi. Den laver et komplet billede af drevet, så du kan scanne billedet i stedet for gentagne gange at scanne den originale disk. Det betyder noget, hvis drevet er ustabilt, fordi hver ekstra læsning kan gøre tingene værre.
Når du har et billede, så scan det. Hvis drevet virker sundt og stabilt, kan du scanne det direkte, men jeg ville stadig foretrække billedvejen, når filerne er vigtige. Kør en Universal Scan, og forhåndsvis derefter de filer, den finder. Hvis billeder, dokumenter, videoer og andre filer kan forhåndsvises korrekt, er det som regel et godt tegn. Gendan dem til et andet drev, aldrig tilbage til det dårlige.
Når de vigtige filer er kopieret et sikkert sted hen, så ville jeg tænke på reparationer.
- Hvis Windows stadig genkender filsystemet, så prøv CHKDSK med
chkdsk X: /r, og erstatX:med det korrekte drevbogstav. - Hvis drevet vises som RAW, er CHKDSK normalt ikke nyttigt. I den situation kan TestDisk være værd at prøve, fordi det i mange tilfælde kan genopbygge beskadigede partitioner.
- Hvis problemet ser ud til at være knyttet til Windows snarere end drevet, så kør SFC og DISM for at reparere systemfiler.
- Der er også sjældne tilfælde, hvor Windows' decimalseparator forårsager mærkelige drevfejl. At ændre den tilbage til et punktum har løst problemet for nogle mennesker, men det er bestemt ikke det første, jeg ville mistænke.
Hvis du har gendannet alt vigtigt, og drevet stadig ikke vil opføre sig ordentligt, ville jeg lave et hurtigformat. Hvis det fungerer fint bagefter, var det sandsynligvis filsystemkorruption. Hvis den samme fejl kommer tilbage efter formatering, ville jeg ikke længere stole på det drev.
Det punkt, hvor jeg ville stoppe med at prøve hjemmeløsninger, er hvis drevet klikker, mister forbindelsen, forsvinder fra Diskhåndtering, kun dukker op nogle gange, eller SMART rapporterer alvorlige problemer. På det stadie kan det at tænde det gentagne gange sænke chancerne for gendannelse.
De fleste professionelle gendannelseslaboratorier vil først evaluere drevet og give dig et tilbud, før de udfører selve gendannelsen. Mange har også en ingen data, ingen betaling-politik. Logiske gendannelser ligger ofte et sted omkring $300–600. Hvis drevet har brug for reservedele, hardwarereparation eller arbejde i renrum, kan det nemt blive mere i retning af $700–2,000+, afhængigt af drevet og hvad der fejlede.
Hvis dette er et almindeligt SATA-drev i et USB-kabinet, så glem ikke, at selve kabinettet kan være problemet, ikke disken. Jeg ville prøve drevet med en anden USB-adapter/dock, før jeg udfører nogen reparationsskrivninger, fordi et ustabilt bridge-kort kan give fejlen “parameteren er forkert”, selv når det faktiske drev er læsbart.
Start en live Linux-USB, før du lader Windows “rette” noget.
Det giver dig en billig skrivebeskyttet fornuftskontrol, som Windows ikke rigtig kan levere. Hvis drevet kan monteres i Linux, og du kan se mapperne, så kopiér de vigtige filer til en anden disk først. Flyt dem ikke, kopiér dem. Hvis Linux også klager, mister forbindelsen til drevet eller ser den forkerte størrelse, så ville jeg kigge nærmere på kabinettet, kablet eller selve disken, ligesom @sonhadordobosque sagde.
Jeg er lidt mindre hurtig til at køre chkdsk /r på et eksternt drev, end nogle guider foreslår. Det kan tage evigheder, det belaster disken, og hvis filsystemet allerede er rodet, kan det “reparere” det på en måde, der gør gendannelse mere besværlig. Disk Drill eller lignende gendannelsessoftware er fint, hvis du vil have en GUI, men jeg ville stadig foretrække at lave et image af drevet eller kopiere alt synligt fra det, før jeg udfører reparationsskrivninger.
En anden kedelig ting, folk overser: fjern enhver gemt genvej, tilknyttet sti, backupjob eller app, der forsøger at få adgang til det gamle drevbogstav, så snart det bliver tilsluttet. Nogle gange begynder Windows straks at hamre løs på disken, fordi Filhistorik, indeksering, antivirus eller backupsoftware vågner op. Tilslut det, lad Stifinder være lukket, tjek først Diskhåndtering, og se om kapaciteten og partitionslayoutet ser fornuftige ud. Hvis størrelsen er forkert, så stop med at behandle det som en Windows-fejl.
Bliv ikke ved med at frakoble og tilslutte den igen for at teste den, for en svag USB-port eller et drev, der er ved at dø, kan blive værre ved hver genforbindelse.
Før gendannelsesscanninger eller reparationer skal du kontrollere Windows Event Viewer under System for disk-, ntfs-, storahci- eller USB-fejl lige efter, at du har tilsluttet den. Hvis du ser gentagne meddelelser om nulstilling eller dårlige blokke, skal du først behandle det som et hardwareproblem og ikke bare som en Windows-fejl ved sikker fjernelse.