Parametern är felaktig efter att jag säkert matat ut min externa hårddisk... Har någon sett detta?

Efter att ha använt Säker borttagning av maskinvara i Windows började min externa hårddisk visa ”Parametern är felaktig” när jag ansluter den igen. Jag är orolig för att enheten eller filsystemet kan vara skadat, och jag behöver hjälp att ta reda på hur jag kan komma åt mina filer utan att göra saken värre.

Formatera inte enheten direkt, även om Windows fortsätter att uppmana dig att göra det. Det är det viktigaste. Meddelandet Felaktig parameter. kan få det att kännas som att enheten är död, men ofta kan Windows bara inte läsa filsystemet korrekt. Dina data kan fortfarande finnas kvar.

Jag skulle också undvika att köra CHKDSK direkt om det finns något viktigt på enheten. CHKDSK kan hjälpa i vissa fall, men det gör också ändringar i filsystemet, så jag skulle kopiera eller återställa det viktiga först.

Börja med de tråkiga kontrollerna eftersom de går snabbt och ibland är det allt som behövs:

1. Använd en annan USB-kabel.
  2. Prova en annan USB-port, helst en direkt på moderkortet om det här är en stationär dator.
  3. Anslut enheten till en annan dator.
  4. Öppna Diskhantering och se om enheten visas med rätt kapacitet.

Om Diskhantering fortfarande ser enheten och storleken ser korrekt ut, är det vanligtvis ett bättre tecken. Det betyder att Windows fortfarande kan kommunicera med enheten, även om det inte kan öppna den normalt.

Kolla sedan enhetens hälsa. CrystalDiskInfo är bra för detta och det är gratis. Om du redan använder Disk Drill har det också inbyggd SMART-övervakning. Var uppmärksam på varningar som omallokerade sektorer, väntande sektorer eller andra hälsoaviseringar. Om de visas, sluta använda enheten så mycket som möjligt eftersom den kan vara på väg att fallera fysiskt.

För att få tillbaka filerna skulle jag använda Disk Drill. I mitt fall var det det som återställde filerna.

Funktionen jag skulle använda först är Byte-för-byte-säkerhetskopia. Den skapar en fullständig avbildning av enheten, så att du kan skanna avbildningen i stället för att upprepade gånger skanna originaldisken. Det är viktigt om enheten är instabil, eftersom varje extra läsning kan förvärra situationen.

När du har en avbildning, skanna den. Om enheten verkar frisk och stabil kan du skanna den direkt, men jag skulle fortfarande föredra avbildningsvägen när filerna är viktiga. Kör en Universal Scan och förhandsgranska sedan filerna den hittar. Om foton, dokument, videor och andra filer förhandsgranskas korrekt är det vanligtvis ett gott tecken. Återställ dem till en annan enhet, aldrig tillbaka till den dåliga.

När de viktiga filerna har kopierats till en säker plats skulle jag först därefter tänka på reparationer.

1. Om Windows fortfarande känner igen filsystemet, prova CHKDSK med chkdsk X: /r och ersätt X: med rätt enhetsbokstav.
  2. Om enheten visas som RAW är CHKDSK vanligtvis inte användbart. I den situationen kan TestDisk vara värt att prova eftersom det i många fall kan bygga upp skadade partitioner igen.
  3. Om problemet verkar vara kopplat till Windows snarare än enheten, kör SFC och DISM för att reparera systemfiler.
  4. Det finns också sällsynta fall där Windows decimalavgränsare orsakar konstiga enhetsfel. Att ändra tillbaka den till punkt har löst problemet för vissa, men det är definitivt inte det första jag skulle misstänka.

Om du har återställt allt viktigt och enheten fortfarande inte fungerar som den ska skulle jag göra en snabbformatering. Om den fungerar bra efteråt var det förmodligen korruption i filsystemet. Om samma fel kommer tillbaka efter formateringen skulle jag inte längre lita på den enheten.

Punkten där jag skulle sluta försöka med hemmalösningar är om enheten klickar, tappar anslutningen, försvinner från Diskhantering, bara dyker upp ibland eller om SMART rapporterar allvarliga problem. I det läget kan upprepad uppstart minska chanserna till återställning.

De flesta professionella återställningslaboratorier utvärderar först enheten och ger dig en offert innan de gör själva återställningen. Många har också en policy om inga data, ingen avgift. Logiska återställningar ligger ofta någonstans runt 300–600 dollar. Om enheten behöver delar, hårdvarureparation eller arbete i renrum kan det lätt bli mer som 700–2 000+ dollar, beroende på enheten och vad som gick sönder.

https://www.youtube.com/watch?v=_e4D_2bu8LE

Om detta är en vanlig SATA-enhet i ett USB-kabinett, glöm inte att själva kabinettet kan vara problemet, inte disken. Jag skulle prova enheten med en annan USB-adapter/docka innan du gör några reparationsskrivningar, eftersom ett instabilt bryggkort kan ge felet parametern är felaktig även när själva enheten är läsbar.

Starta ett live-Linux-USB innan du låter Windows “fixa” något.

Det ger dig en billig skrivskyddad rimlighetskontroll som Windows egentligen inte kan erbjuda. Om enheten monteras i Linux och du kan se mapparna, kopiera de viktiga filerna till en annan disk först. Flytta dem inte, kopiera dem. Om Linux också klagar, tappar enheten eller visar fel storlek, skulle jag titta närmare på höljet, kabeln eller själva disken som @sonhadordobosque sa.

Jag är lite mindre snabb att köra chkdsk /r på en extern enhet än vad vissa guider föreslår. Det kan ta evigheter, det belastar disken, och om filsystemet redan är rörigt kan det “reparera” det på ett sätt som gör återställningen stökigare. Disk Drill eller liknande återställningsprogram är okej om du vill ha ett GUI, men jag skulle ändå hellre skapa en avbild av enheten eller kopiera ut allt som syns innan jag gör reparationsskrivningar.

En annan tråkig sak som folk missar: ta bort alla sparade genvägar, mappade sökvägar, säkerhetskopieringsjobb eller appar som försöker komma åt den gamla enhetsbeteckningen så fort den ansluts. Ibland börjar Windows hamra på disken direkt eftersom Filhistorik, indexering, antivirus eller säkerhetskopieringsprogram vaknar. Anslut den, låt Explorer vara stängd, kontrollera Diskhantering först och se om kapaciteten och partitionslayouten ser rimliga ut. Om storleken är fel, sluta behandla det som ett Windows-fel.

Koppla inte ur och i den om och om igen för att “testa” den, eftersom en svag USB-port eller en disk som håller på att gå sönder kan bli sämre vid varje återanslutning.

Innan återställningsskanningar eller reparationer, kontrollera Windows Loggboken under System efter disk-, ntfs-, storahci- eller USB-fel direkt efter att du har anslutit den. Om du ser upprepade återställnings- eller bad block-meddelanden, behandla det i första hand som ett maskinvaruproblem, inte bara som ett problem med Säker borttagning av maskinvara i Windows.