Raderade en viktig mapp, kan jag återställa raderade filer från hårddisken?

Jag råkade av misstag radera en viktig mapp från min hårddisk, och den innehöll arbetsfiler och personliga dokument som jag verkligen behöver. Jag har redan tömt Papperskorgen och nu försöker jag hitta det bästa sättet att återställa raderade filer från en hårddisk utan att göra situationen värre. Vilka återställningssteg eller vilken programvara bör jag prova först?

Jag har varit där, och ja, det känns hemskt. Att förlora filer slår till direkt. Den goda delen är att med en hårddisk finns möjligheten till återställning ofta fortfarande kvar om du slutar göra situationen värre.

Första steget, sluta använda disken direkt. Jag menar det. Spara inget på den. Installera inget på den. Fortsätt inte surfa om det är din Windows-disk. När en fil raderas ligger datan vanligtvis kvar där ett tag. Systemet markerar bara utrymmet som tillgängligt. När ny data väl hamnar ovanpå den minskar chansen till återställning kraftigt.

Om filerna raderades från en andra intern disk eller en extern disk, koppla ur den och anslut den till en annan dator för återställning. Om det var din huvudsakliga OS-disk, starta från ett USB-minne eller gå över till en annan maskin. Hela poängen är att undvika nya skrivningar.

Det jag skulle göra härnäst är att installera Disk Drill, men lägg det på en annan disk än den du försöker återställa från. Folk missar den delen hela tiden och slutar med att skriva över samma filer som de vill få tillbaka. En användbar sak i Disk Drill är möjligheten att först skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning. Jag föredrar att göra återställningen från kopian i stället för att peta i originaldisken. Det låter dig också förhandsgranska filer innan du återställer dem, vilket sparar tid när du går igenom skräpiga filnamn. Det finns också en gratisversion. Du kan skanna och förhandsgranska först och sedan avgöra om det är värt att betala för att återställa.

Några saker jag skulle ha i åtanke:

1. Gamla hederliga HDD:er ger dig vanligtvis en bättre chans än SSD:er. Vänta ändå inte. Vissa nyare hårddiskar stöder TRIM, och när upprensningen körs blir saknade filer svårare att få tillbaka.
  2. Om du hör klickande, skrapande eller upprepade uppspinnningsljud, sluta. Stäng av den. Programvara fixar inte hårdvara som håller på att gå sönder. Då är ett återställningslabb det säkrare valet.
  3. Kör en ordentlig djupskanning. Att upprepa samma skanning om och om igen hjälper inte särskilt mycket, och på en svag disk är det extra slitage utan någon vinst.

Om Disk Drill inte löser det, skulle jag prova något annat innan jag gav upp. Recuva är enkelt och snabbt för vanliga raderingar. DiskGenius är bättre när partitioner eller filsystem har blivit förstörda. Data Rescue brukar ofta nämnas för Mac-användare. Jag har fått de smidigaste resultaten med Disk Drill, men de är fortfarande värda att ha i bakfickan.

Det viktigaste är snabbhet och disciplin. Sluta skriva till disken, återställ från ett annat system om du kan, och fortsätt inte experimentera på originaldisken. Det ger dig den bästa chansen att få se dina filer igen.

Att tömma papperskorgen betyder inte att mappen är borta för alltid. Det betyder att Windows tog bort den enkla vägen tillbaka. Det bästa du kan göra nu är att kontrollera återställningsalternativ i denna ordning.

1. Leta först efter inbyggda kopior.
    Windows Filhistorik, Tidigare versioner, OneDrives versionshistorik, Google Drives papperskorg, företagets verktyg för säkerhetskopiering.
    Om mappen låg i Dokument eller på Skrivbordet kan molnsynkronisering ibland ha räddat dig utan att du märkte det.

2. Kontrollera appar för filtypen.
    Word, Excel, Adobe och vissa CAD-verktyg sparar tillfälliga filer eller autosparade filer.
    Sök på din enhet efter .asd, .wbk, .tmp eller filändelsen du förlorade.
    Jag har sett människor återställa 80 procent av ett projekt enbart från apparnas tillfälliga filer.

3. Kör återställningsprogram en gång och spara återställda filer någon annanstans.
    @mikeappsreviewer tog upp delen om att sluta använda enheten. Jag håller med om det mesta. Jag håller inte helt med om att prova en massa verktyg direkt efter varandra. Fler skanningar betyder mer tid, mer stress och, på en skadad enhet, större risk.
    Disk Drill är ett bra val för raderade mappar eftersom det sorterar resultaten väl och håller processen enkel. Om din enhet är frisk, börja där.

4. Om detta är en SSD, agera snabbt.
    Raderade filer på SSD-enheter försvinner ofta snabbare än på gamla HDD-enheter på grund av TRIM. På många system sjunker återställningsgraden kraftigt efter normal användning. Inte alltid, men tillräckligt ofta.

5. Om mappen är viktig för arbete eller skatt, sluta med gör-det-själv tidigare.
    Om filerna är värda mer än några hundra dollar är ett labb en säkrare väg än att experimentera till klockan två på natten. Har varit där, gjort det dumma, förlorat fler saker.

Dessutom, för en enkel guide, är denna okej:
enkel guide för att återställa permanent raderade filer från en hårddisk

Kort version: ja, återställning är fortfarande möjlig. Dina chanser beror på HDD kontra SSD, hur mycket du använde enheten efter raderingen och om det finns säkerhetskopior. Sluta skriva till enheten nu och kontrollera sedan säkerhetskopior och tillfälliga filer innan du skannar. Det är den snabbaste vägen med minst risk.

Ja, du kan fortfarande kanske återställa den, även efter att du har tömt Papperskorgen. Jag håller med @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles om det viktigaste: sluta använda den enheten. Men jag skulle lägga till en sak som folk alltför ofta hoppar över: kontrollera om mappen någonsin indexerades, synkroniserades eller cachades någon annanstans innan du börjar belasta disken med återställningsskanningar.

Några ställen som är värda att kontrollera och som egentligen inte togs upp särskilt mycket:

• Windows Search-cache och Senaste filer
  • Office-listan över senaste dokument
  • E-postbilagor som du skickat till dig själv eller kollegor
  • USB-enheter som du kan ha kopierat mappen till för flera månader sedan
  • mappar för skrivar-/skannerprogram, märkligt nog sparar de ibland kopior
  • nätverksresurser om detta var en jobbdator

Om den raderade mappen dessutom mest innehöll dokument, bilder, PDF-filer, kalkylblad och liknande är chanserna bättre än om den innehöll stora videofiler som blev fragmenterade överallt. Folk frågar alltid Kan jag återställa raderade filer från hårddisken? men det verkliga svaret är kanske, beroende på filtyp, enhetstyp och hur mycket du använde den efteråt.

Jag håller inte riktigt med om tankesättet att prova varje verktyg. Om enheten är frisk, välj ett stabilt verktyg först och gör det försiktigt. Disk Drill är en ganska rimlig plats att börja på eftersom det är lätt att sortera återställda filer efter typ och skanna en hårddisk utan att göra processen mer förvirrande än den redan är. Återställ bara till en annan enhet. Inte samma. Allvarligt, gör inte det.

Om detta är en SSD kan dina chanser minska snabbt. Om det är en gammal HDD har du bättre möjlighet. Om filerna är jobbkritiska, skattedokument, juridiska handlingar eller oersättliga familjearkiv skulle jag avbryta gör det själv-spåret tidigare än de flesta skulle göra.

Detta kan också hjälpa om du vill läsa ett faktiskt fall:
framgångshistoria om dataåterställning från extern hårddisk från en riktig användare

Kort version: ja, återställning är möjlig, men varje minut av normal användning försämrar liksom dina chanser.

En vinkel jag skulle lägga till till det @chasseurdetoiles, @caminantenocturno och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om mappen togs bort från en NTFS-enhet med Shadow Copies aktiverat. Många säger Previous Versions och går vidare, men på företagsdatorer eller äldre Windows-installationer kan hela mappträd ibland återställas från ögonblicksbilder även när File History aldrig konfigurerades manuellt.

Om den borttagna mappen dessutom hade ett mycket specifikt namn, använd återställningsverktyg för att söka efter kända filnamn först, inte bara efter filtyp. Det skär igenom en massa brus.

Jag håller inte helt med om den SSD betyder i princip hopplöst-känsla som folk ibland förmedlar. Återställning från SSD är definitivt svårare på grund av TRIM, ja, men om enheten var extern kanske TRIM inte utlöstes på det sätt du förväntar dig. Värt att kontrollera innan du antar att det är kört.

Om du väljer mjukvaruspåret är Disk Drill okej för den här typen av jobb.

Fördelar:

• lätt att sortera resultat
  • förhandsgranskar många filer
  • kan skanna hela enheter och förlorade partitioner
  • mer användarvänligt än många återställningsappar

Nackdelar:

• djupskanningar kan ge röriga filnamn
  • återställningskvaliteten beror mycket på filsystemsskador
  • den betalda återställningsgränsen kan vara irriterande
  • inte det bästa valet om enheten håller på att gå sönder fysiskt

Om Disk Drill inte hittar något betyder det inte alltid att datan är borta. Ibland betyder det att filmetadata är förstörda, och ett annat verktyg med andra carving-metoder kan hitta fragment. Spara bara allt som återställs till en annan enhet.