Min Macs APFS-enhet går plötsligt inte att montera efter en omstart, och Första hjälpen i Skivverktyg löste det inte. Jag behöver återställa viktiga filer innan jag provar något som kan skriva över datan. Vilken pålitlig programvara eller vilka verktyg för dataåterställning från Mac APFS har fungerat för dig?
Om det här gäller APFS-dataförlust är det viktigaste att sluta använda enheten. Installera inga appar på den, kopiera inga filer till den och kör inte en massa fixar bara för att se vad som händer. Nya skrivningar kan skriva över exakt den data du hoppas kunna återställa.
Jag gick igenom det här efter att ha raderat en hel projektmapp på min MacBook utan någon Time Machine-säkerhetskopia. Jag trodde att allt var borta, men jag lyckades få tillbaka nästan allt.
Innan du använder återställningsprogram, kontrollera det enkla först:
- Titta i papperskorgen.
- Kontrollera Time Machine om du använder det.
- Öppna Time Machine ändå, även om din säkerhetskopieringsenhet inte var ansluten. APFS kan ha lokala ögonblicksbilder, och macOS kan fortfarande ha en nylig sådan tillgänglig. De sparas vanligtvis bara i ungefär en dag, beroende på ledigt utrymme.
Om det inte ger något resultat skulle jag gå direkt till återställningsprogram i stället för att försöka reparera disken först.
Jag använde Disk Drill eftersom det faktiskt förstår APFS och inte bara gör filsignaturskanning.
Det jag gjorde var ganska enkelt:
- Laddade ner Disk Drill till en annan enhet, inte den jag återställde från.
- Gick till Systeminställningar > Integritet och säkerhet > Fullständig skivåtkomst och gav Disk Drill behörighet. Utan det kanske det inte kan skanna APFS-systemvolymer fullständigt.
- Valde den berörda APFS-enheten och körde en fullständig Sök efter förlorad data-skanning.
- Lät skanningen slutföras i stället för att avbryta den i förtid.
- Använde förhandsvisning för att kontrollera om filerna faktiskt var läsbara.
- Återställde filerna till en extern SSD, inte tillbaka till Macen.
Det användbara var att de flesta av de återställda mapparna fortfarande hade sina ursprungliga namn och sin mappstruktur kvar. Det spelar stor roll när man hanterar ett stort projekt, eftersom det är fruktansvärt att sortera igenom tusentals slumpmässigt namngivna filer. Disk Drill har också SMART-övervakning, vilket hjälper om du tror att själva enheten kan vara på väg att gå sönder. Om enheten verkar instabil, skapa först en diskavbildning och återställ från den i stället för att skanna originalet upprepade gånger.
Om du förlorade en hel APFS-partition skulle jag ändå återställa de viktiga filerna innan jag försökte med någon reparation. TestDisk kan ibland bygga upp skadade partitionstabeller igen, men det är textbaserat och lätt att göra fel med om du inte redan vet vad du gör. Min regel är återställ först, reparera sedan.
För återställning från SSD bör du ha TRIM i åtanke. Moderna Macar använder det i bakgrunden för att rensa raderade block. När dessa block väl har rensats kan återställningsprogram inte få tillbaka dem. Därför är det så viktigt att sluta använda enheten omedelbart. Traditionella hårddiskar fungerar inte på samma sätt, så återställning efter oavsiktlig radering är ofta mer förlåtande på HDD:er.
Om Disk Drill kan hitta filerna och de visas korrekt i förhandsvisningen är det vanligtvis ett gott tecken.
Men om Macen inte längre upptäcker enheten, den fortsätter att kopplas från, du hör klickljud eller APFS-behållaren verkar vara allvarligt skadad, skulle jag inte fortsätta peta på den med gör det själv-verktyg. Då är ett professionellt återställningslaboratorium säkrare. Många seriösa ställen erbjuder en kostnadsfri utvärdering och vissa arbetar enligt principen ingen data, ingen avgift. Det kostar mer än programvara, men fysiska enhetsproblem är en annan situation.
Förhoppningsvis handlar det bara om radering eller en skadad partition. Det är de fall där programvaruåterställning vanligtvis har bäst chans, särskilt om du slutar använda enheten direkt.
En raderad mapp är en sak; en APFS-volym som inte vill monteras efter omstart är lite värre, eftersom filsystemets metadata kan vara skadade, inte bara filer som saknas.
Jag skulle undvika reparationsverktyg tills du har gjort en avbild av disken, särskilt om den är extern eller beter sig instabilt. Disk Drill är okej att prova om det ser APFS-behållaren, men jag skulle bedöma det utifrån om förhandsvisningar fungerar, inte utifrån hur många filer det påstår sig ha hittat.
Klicka inte på ”Initialize”, ”Erase” eller ”Partition” om macOS erbjuder det när enheten dyker upp. Den uppmaningen betyder bara att macOS inte kan tolka filsystemet just nu, inte att datan är borta.
För en APFS-volym som plötsligt inte går att montera skulle jag skilja på ”kan Macen se enheten?” och ”kan Finder montera volymen?”. Det är olika problem. Om Skivverktyg fortfarande visar den fysiska enheten eller APFS-behållaren har återställningsprogram något att arbeta med. Om den fysiska enheten själv försvinner, återansluter eller visas med fel storlek, då blir upprepade skanningar en dålig idé.
En detalj som folk ofta missar med APFS är kryptering. Om FileVault eller en krypterad APFS-volym är inblandad kan återställningsappen behöva lösenordet eller återställningsnyckeln innan den kan visa något användbart. Utan det kommer vissa verktyg fortfarande att skanna och producera en hög med resultat som ser ut som skräp, vilket kan få dig att tro att skanningen misslyckades när volymen i själva verket bara är låst. Så innan du bedömer någon app, se till att den faktiskt ser den upplåsta APFS-behållaren.
Disk Drill är ett rimligt val om du behöver en Mac-app med GUI och förhandsvisningar. Jag skulle dock inte behandla den som magi. Förhandsvisning är viktigare än antalet skanningar. Om den säger att den hittade 900 000 filer men hälften av dem inte går att förhandsvisa, är det brus, inte återställning. Spara några exempelfiler till en annan enhet och öppna dem innan du betalar eller lägger timmar på en fullständig återställning.
Om du vill ha alternativ, titta på R-Studio för Mac eller UFS Explorer. De är mindre användarvänliga än Disk Drill, men de är vanliga val när filsystemet är mer allvarligt skadat. DMDE är ett annat billigare alternativ, även om det inte är något jag skulle ge till någon som blir nervös av partitionskartor. TestDisk är användbart för vissa problem med partitionstabeller, men för APFS-filåterställning skulle jag inte göra det till mitt första stopp om du inte redan vet vad du gör.
Den säkrare ordningen är, enligt min mening:
- Sluta starta från eller skriva till den drabbade enheten.
- Kontrollera om den fysiska enheten visas i Skivverktyg, Systeminformation eller Terminal med
diskutil list. - Om den visas, skapa en avbild till en annan enhet om du har tillräckligt med utrymme.
- Skanna avbilden, inte originalet, om enheten verkar instabil.
- Återställ till en separat disk.
- Först därefter, försök med reparationer, omformatering, ominstallation av macOS eller att bygga om partitioner.
För en extern enhet är avbildning vanligtvis realistiskt. För en intern Apple silicon- eller T2-Mac kan det vara mer besvärligt eftersom SSD:n är knuten till maskinen och kryptering ofta är inblandad. I så fall kan det ibland vara renare att starta i macOS Recovery och använda Share Disk/Target Disk Mode från en annan Mac än att upprepade gånger starta samma Mac och låta bakgrundsprocesser röra volymen.
En liten varning om ”First Aid fixede det inte”: fortsätt inte att köra det om och om igen. En gång är okej. Kanske två gånger om du fick ett annat fel efter första körningen. Efter det belastar du mest bara samma skadade metadata och hoppas på ett annat resultat.
Om filerna är affärskritiska, hoppa över jakten på programvara och be om en offert från ett labb först. Om de är viktiga men inte värda labbkostnaden, då är Disk Drill det enklaste första försöket, med R-Studio eller UFS Explorer som det mer tekniska andra försöket. Det viktiga är inte vilken logotyp som finns på appen. Det viktiga är om originalenheten hålls skrivskyddad så mycket som möjligt och om de återställda filerna faktiskt går att öppna.
En enhet som visar normal storlek och stabil identifierare i diskutil list är ett helt annat problem än en enhet som visas, försvinner eller rapporteras som 0 byte. I det första fallet är programvarubaserad återställning ett rimligt nästa steg. I det andra fallet ombeds återställningsappen i huvudsak att läsa genom ett anslutnings- eller hårdvaruproblem, och det kan förvärra situationen eller åtminstone slösa mycket tid.
För en extern APFS-disk skulle jag utesluta det tråkiga hårdvarulagret innan jag betalar för något: annan USB-C-kabel, annan port, ingen hubb/docka och helst en annan Mac. Kör inga reparationer medan du gör detta. Kontrollera bara om den fysiska enheten och APFS-behållaren visas konsekvent. Ett opålitligt kabinett kan få APFS att se korrupt ut när det faktiska problemet är att bryggkortet kopplas bort under belastning.
Om disken syns tillförlitligt är Disk Drill ett bra första, mer användarvänligt försök, särskilt om du bryr dig om förhandsvisningar och ursprungliga mappnamn. Jag skulle ändå undvika att installera det på den drabbade volymen och jag skulle bara återställa till en separat disk. Om Disk Drill ser behållaren men mest ger dig skräp som inte går att förhandsvisa, anta inte att de nästa fem GUI-apparna magiskt kommer att göra det bättre. Då kan R-Studio eller UFS Explorer vara värda att prova, eller ett labb om filerna motiverar kostnaden.
Den irriterande detaljen med APFS är att går inte att montera inte alltid betyder att filerna är borta. Det kan vara en skadad volymroll, dåliga ögonblicksbilder, märkligheter med kryptering eller problem med behållarmetadata. Så jag skulle lägga min energi på att få en enda ren läsning eller avbild av enheten och sedan skanna den. Upprepade First Aid-körningar och slumpmässiga reparationsknappar är den del jag skulle undvika.