Min Windows-pc begyndte pludselig at vise harddiskfejl, og nogle filer vil ikke åbne eller kopiere. Jeg er bekymret for, at drevet er beskadiget, og jeg vil ikke miste vigtige data. Hvad er de sikreste trin til at diagnosticere og reparere en beskadiget harddisk i Windows?
Hvis drevet stadig viser den rigtige størrelse i Diskhåndtering, ville jeg ikke antage endnu, at det er dødt. Jeg havde et gammelt fotodrev, der gjorde næsten præcis det samme. Det forsvandt fra Stifinder, men partitionen og kapaciteten var stadig synlige i Diskhåndtering. Jeg troede, disken var færdig, men det viste sig at være filsystemkorruption.
Det ene, jeg straks ville undgå, er Windows' 'Scan og reparer'-prompt. Det kan være fint i nogle tilfælde, men hvis den eneste kopi af dine familiebilleder er på det drev, ville jeg gendanne først og reparere senere.
Jeg ville først kigge på de grundlæggende tegn. Hvis drevet:
- vises i Diskhåndtering,
- viser den korrekte kapacitet,
- starter op normalt,
- og ikke klikker, skurrer eller gentagne gange afbryder forbindelsen,
så ville jeg foreløbig behandle det som et logisk/filsystemproblem. Det er en langt bedre situation end et drev, der ikke dukker op nogen steder eller lyder fysisk beskadiget.
For billeder bør prioriteten være at få filerne kopieret et andet sted hen, ikke at “reparere” den originale disk. Det, der virkede for mig, var Disk Drill, primært fordi det lader dig lave et komplet billede af drevet først. Derefter scanner du billedet i stedet for at belaste det originale drev igen og igen. Hvis drevet begynder at fejle mere under processen, har du i det mindste allerede en kopi af alt, der kunne læses.
Forhåndsvisningsfunktionen hjalp også. Jeg kunne åbne forhåndsvisninger af billeder, før jeg gendannede dem, hvilket gjorde det ret tydeligt, at selve filerne stadig var intakte. På Windows kan du gendanne op til 100 MB gratis, så du kan i det mindste teste, om det kan se dine filer, før du betaler for noget.
Efter at jeg havde kopieret de vigtige ting til et andet drev, var det enkelt at reparere det gamle. Jeg formaterede det bare og gav det et rent filsystem. Det virkede igen, men jeg holdt op med at stole på det til noget vigtigt. Midlertidig lagring, ja. Familiebilleder, nej.
Der er et par andre værktøjer eller kontroller, der kan give mening afhængigt af, hvad der faktisk er galt:
- CHKDSK, men kun efter at dine data allerede er gendannet. Det kan reparere filsystemproblemer, men det kan også gøre gendannelse sværere, hvis det begynder at ændre ting.
- TestDisk, især hvis Windows pludselig viser partitionen som RAW, eller hvis partitionsoplysningerne er forsvundet.
- Et andet USB-kabel, kabinet eller en anden computer, hvis dette er et eksternt drev. Defekte USB-broer og ustabile kabinetter kan få et sundt drev til at se korrupt ud.
Jeg ville være langt mere forsigtig, hvis drevet opfører sig ustabilt. Ting som kliklyde, at det forsvinder og genopretter forbindelsen, viser den forkerte kapacitet, masser af ventende/omfordelte SMART-sektorer eller scanninger, der bliver meget langsomme, kan pege på et fysisk problem.
Hvis det er det, der sker, ville jeg stoppe med at køre normale gendannelsesscanninger. Hver scanning giver mere slid, og hvis drevet fysisk er ved at fejle, kan software kun gøre så meget. Et rigtigt gendannelseslaboratorium kan arbejde uden om hardwareproblemer, lave et billede af drevet med specialudstyr og gendanne fra den kopi i stedet for at belaste den originale disk.
Det koster selvfølgelig mere. Logisk gendannelse kan starte omkring $300–600, mens mekanisk skade ofte er mere som $800–2,000 eller mere, afhængigt af drevet og fejlen. Mange velrenommerede laboratorier arbejder dog efter princippet no-data-no-fee, så du betaler ikke altid, hvis de ikke kan få noget tilbage.
Hvis det var mit drev, ville jeg gøre det i denne rækkefølge:
- Tjek, om Diskhåndtering ser drevet korrekt.
- Gendan billederne til et andet drev.
- Prøv derefter reparationsværktøjer eller formater disken.
- Hvis korruptionen kommer tilbage, så udskift drevet.
Drev kan udskiftes. Familiebilleder kan ikke. Selv hvis du får dette til at virke igen, ville jeg tage det som en advarsel og gemme en ekstra kopi et andet sted.
Stop med at bruge det drev som dit Windows-download- eller installationsmål, indtil de vigtige filer er kopieret væk. Hvis det er dit C:-drev, skal du ikke installere reparations- eller gendannelsesværktøjer på det, da hver opdatering, browsercache eller installationsfil kan overskrive beskadigede men gendannelige data. Tag det ud og scan det fra en anden pc eller en boot-USB, hvis du kan.
Klik ikke på “Formater disk”, “Initialiser”, “Konverter” eller “reparer dette drev”, bare fordi Windows tilbyder det. De beskeder betyder ofte, at Windows siger “Jeg forstår ikke filsystemet”, ikke “Jeg ved, hvordan jeg sikkert gemmer dine filer.”
Rådet ovenfor om først at få dataene ud er den rigtige retning, men der er en lille detalje, folk ofte laver fejl med: Kopiér ikke gendannede filer tilbage til det samme drev. Hav en separat destination klar, før du går i gang. Et andet internt drev, et stort eksternt drev eller en NAS-deling er fint. Hvis det defekte drev er på 2 TB, så mød ikke op med en halvt fyldt 500 GB USB-stick og begynd at vælge tilfældige filer i seks timer.
Jeg ville dele dette op i to spørgsmål:
Kan drevet læses længe nok til at kopiere eller lave et image af det?
Er drevet pålideligt bagefter?
Det er ikke det samme spørgsmål. Et drev kan være læsbart i dag og stadig være et dårligt sted at gemme noget i morgen.
Før du kører reparationer, ville jeg tjekke de kedelige hardwareting. Hvis det er et eksternt drev, så skift USB-kablet, prøv en anden USB-port, og spring frontpanelportene over på en stationær pc. Hvis det sidder i et billigt kabinet, kan kabinettet være problemet. Hvis det er et SATA-drev inde i pc’en, så sæt SATA-kablet i igen eller udskift det. Et ustabilt kabel kan give symptomer på “korruption”, som ser mere skræmmende ud, end de er.
Tjek derefter SMART-data med noget som CrystalDiskInfo eller drevproducentens diagnoseværktøj. Behandl dog ikke SMART som en magisk bestået/ikke-bestået-test. Et drev kan bestå SMART og stadig være ustabilt. Men hvis du ser mange omallokerede sektorer, ventende sektorer, ukorrigerbare fejl, eller sundhedsstatus allerede er dårlig, så stop med at tænke i baner af “fikse Windows” og begynd at tænke i baner af “få en kopi, før det bliver værre.”
Hvis filerne er meget vigtige, er den sikreste gør det selv-vej normalt:
Lav et image eller en klon af drevet, hvis muligt.
Gendan fra imaget eller klonen.
Kør først derefter CHKDSK, formatering eller andre reparationstrin på originalen.
Det er derfor, værktøjer, der kan lave et image først, er nyttige. Disk Drill blev allerede nævnt, og den del giver mening. Funktionen betyder mere end brandnavnet her. At scanne det samme fejlende drev igen og igen er hårdt for det. Hvis et værktøj lader dig oprette et fuldt byte-for-byte-image og derefter scanne det image, er det meget mere sikkert end gentagne gange at skrabe det originale drev.
Jeg ville være lidt forsigtig med råd om CHKDSK. At køre chkdsk uden reparationsindstillinger er mest et tjek, men chkdsk /f eller chkdsk /r kan foretage ændringer. Nogle gange er de ændringer gode. Nogle gange “retter” det filsystemet på en måde, der gør slettede, forældreløse eller delvist beskadigede filer sværere at gendanne rent. Så jeg ville ikke køre reparationstilstand, før de vigtige filer allerede er kopieret et andet sted hen.
Hvis dette er dit Windows-systemdrev, så bliv ikke ved med at starte fra det, mens du beslutter dig. Hver opstart skriver logs, opdaterer indekser, opretter midlertidige filer, berører pagefile og udfører generelt en masse baggrundsarbejde. Bedre muligheder er at fjerne drevet og tilslutte det til en anden pc som et sekundært drev eller starte fra en rescue-USB og kopiere derfra. Hvis det er krypteret med BitLocker, så sørg for, at du har gendannelsesnøglen, før du flytter rundt på det.
Til en hurtig vurdering ville jeg kigge efter disse tegn:
Hvis drevet viser den korrekte størrelse, ikke laver dårlige lyde og forbliver tilsluttet, er gør det selv-gendannelse rimelig.
Hvis Windows siger, at partitionen er RAW, så formater den ikke. Gendannelsessoftware eller partitionsværktøjer kan muligvis stadig se den gamle struktur.
Hvis det klikker, spinner ned, forsvinder, viser den forkerte kapacitet eller får hele pc’en til at fryse, når det tilgås, så stop med at rode med det.
Hvis kun nogle få filer ikke vil kopiere, så prøv at kopiere de vigtigste mapper først i stedet for at lave en fuld diskkopi gennem Stifinder.
Den sidste del er vigtig. Stifinder er dårlig til at håndtere beskadigede drev. Den kan gå i stå for evigt på én ulæselig fil og spilde drevets resterende gode tid. Et rigtigt imageværktøj eller gendannelsesværktøj håndterer læsefejl bedre og kan springe dårlige områder over i stedet for bare at sidde der, indtil drevet giver op.
Efter gendannelse ville jeg ikke “stole på det, men holde øje med det”, hvis det allerede har givet alvorlige fejl. Drev er billige sammenlignet med den tid, du vil bruge på at holde øje med et tvivlsomt et. Hvis det bare var filsystemskade forårsaget af et dårligt kabel eller usikker frakobling, kan du måske formatere det og bruge det til ikke-kritiske ting. Hvis SMART viser mediefejl, så udskift det.
Og før du gør noget som helst andet, så tjek, om dataene allerede findes et andet sted. OneDrive, Google Drive, Dropbox, Filhistorik, Windows Backup, gamle telefonuploads, mailvedhæftninger, en anden pc, selv Papirkurven i en synkroniseret mappe. Folk bruger nogle gange en weekend på at gendanne filer, som ligger i en cloud-papirkurv eller på et gammelt backupdrev.
Så min korte version ville være: reparer ikke først, formater ikke, skriv ikke noget til den disk, gendan ikke filer til den, og bliv ikke ved med at bruge den som dit normale Windows-drev. Gør en anden lagerenhed klar, lav et image af eller kopiér det vigtige, og beslut derefter, om disken er værd at reparere. Hvis dataene er uerstattelige, og drevet opfører sig fysisk sygt, så spring heltegerningerne over og få et laboratorium involveret, før software gør situationen værre.