Skräpfiler på iPhone – är det ett vanligt problem eller bara jag?

Mitt iPhone-lagringsutrymme fylls hela tiden med skräpfiler och oförklarliga systemdata, även efter att jag har rensat cacheminnen och tagit bort appar som jag inte använder. Är detta ett vanligt problem med lagringsutrymmet på iPhone, och hur kan jag ta bort dessa filer på ett säkert sätt?

Börja med Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och vänta tills beräkningen är klar. På den sidan brukar problemet bli ganska uppenbart. Om Bilder tar upp 40 eller 50 GB kommer det inte att göra någon större skillnad att rensa Safari-data på några hundra megabyte.

På iPhone innebär ”skräpfiler” vanligtvis dubbletter av bilder, gamla videor, hämtade filer, bilagor i meddelanden och appcachar. Det handlar i regel inte om en massa dolda systemfiler som en rensningsapp kan ta bort på samma sätt som man kanske förväntar sig i Windows.

Bilder är oftast det bästa stället att börja på. Att manuellt gå igenom tusentals bilder blir snabbt tröttsamt, så jag använder Clever Cleaner. Den hittar identiska och liknande bilder och sorterar skärmavbilder, Live Photos och stora videor i separata grupper. Smart rensning tar snabbt hand om det mest uppenbara skräpet, medan läget Svep låter dig granska bilderna en i taget när du har mer tid. Det är där jag brukar hitta suddiga bilder och slumpmässiga skärmavbilder som jag annars skulle ha ignorerat.

Analysen sker på enheten, det finns inga annonser och gratisversionen räcker för regelbunden rensning.

Därefter brukar jag kontrollera några andra ställen:

• Ta bort appar som inte har öppnats på flera månader. Avlasta dem i stället om du vill behålla deras data.
  • Leta i Netflix, Spotify, YouTube och liknande appar efter bortglömda offlinehämtningar.
  • Öppna appen Filer och rensa mappen Hämtningar.
  • Granska stora bilagor i Meddelanden. Du kan radera gamla videor utan att ta bort hela konversationen.
  • Rensa cacheminnet i appar som Telegram när appen erbjuder det alternativet.

Kontrollera även albumet Senast raderade efter att du har rensat bland dina bilder. En gång raderade jag hundratals bilder och undrade varför lagringsutrymmet inte hade förändrats. De låg fortfarande kvar där allihop. När jag tömde albumet frigjordes omedelbart flera gigabyte.

Det finns egentligen inget sätt att radera alla skräpfiler ”en gång för alla” på en iPhone. Rensningsappar från App Store kan inte komma åt dolda iOS-cachar eller systemfiler eftersom Apple blockerar sådan åtkomst. iOS sköter det mesta av systemrensningen automatiskt, så lagringsutrymmet du faktiskt kan påverka består av dina bilder, videor, appar, hämtade filer och bilagor.

Jag försöker lägga 15 eller 20 minuter på detta en gång i månaden i stället för att vänta på varningen om lagringsutrymme. Det gör rensningen hanterbar och innebär att jag slipper radera saker i all hast när jag behöver utrymme för en uppdatering, en ny app eller en video.

Betala inte för en rensningsapp i tron att den ska radera ”Systemdata”. Den kategorin växer ofta tillfälligt på grund av uppdateringar, strömningscache, loggar och indexering och krymper sedan av sig själv. Starta om telefonen, installera eventuella väntande iOS-uppdateringar och ge lagringsvyn tid att räkna om. Om kategorin förblir ovanligt stor i flera dagar bör du säkerhetskopiera din iPhone och radera/återställa den. Det är den tillförlitliga sista utvägen. Fotorensningsappar som Clever Cleaner kan frigöra utrymme som används av bilder, men de kan inte komma åt dolda iOS-filer.

Börja inte radera bilder medan iCloud-bilder är aktiverat om du inte är införstådd med att raderingarna kan synkroniseras till dina andra Apple-enheter. Kopiera först allt viktigt till en separat plats. Ett synkroniserat bildbibliotek är inte samma sak som en fristående säkerhetskopia.

Det här är ett ganska vanligt klagomål bland iPhone-användare, men beteckningen ”skräp” är missvisande. Systemdata är en blandad kategori som innehåller cacheminnen, tillfälliga filer, rester från uppdateringar, index, röster, ordlistor och annat som iOS inte redovisar separat. Storleken kan variera kraftigt, och siffran som visas under iPhone-lagring uppdateras ibland långsamt.

Det säkraste tillvägagångssättet är att skapa lite ledigt utrymme utan att röra viktiga data. Ta först bort en hämtad film, ett poddbibliotek, en offlinekarta eller ett stort spel. Starta sedan om telefonen och låt den vara ansluten till ström och Wi-Fi ett tag. När lagringsutrymmet på en iPhone nästan är helt fullt kan normal rensning och indexering fungera dåligt, så även en mindre mängd utrymme som frigörs manuellt kan göra det möjligt för iOS att reda ut situationen.

Om Bilder är den största kategorin och du redan betalar för tillräckligt med iCloud-lagring kan det vara värt att överväga Optimera iPhone-lagring. Då sparas mindre versioner på telefonen medan originalen i full upplösning finns kvar i iCloud. Det är dock ingen knapp för omedelbar rensning. Telefonen avgör när utrymmet ska frigöras.

Jag håller med @devengineer om att en radering och återställning är den tillförlitliga sista utvägen, men jag skulle inte ta det steget bara för att Systemdata ser stort ut under en eftermiddag. Ge det tid efter uppdateringar, strömning eller intensiv bildhantering. Om kategorin förblir onormalt stor efter flera omstarter och flera dagar bör du kontrollera att säkerhetskopieringen faktiskt har slutförts innan du raderar något. Se också till att du kan lösenordet till ditt Apple-konto och har tillgång till alla autentiseringsmetoder.

Rensningsappar kan hjälpa till när det verkliga problemet är dubbletter av bilder, skärmavbilder eller stora videor. De kan inte rensa den skyddade kategorin Systemdata direkt. Var misstänksam mot appar som påstår något annat, särskilt om de kräver en prenumeration innan de visar vad de faktiskt kan ta bort.

Optimera iPhone-lagring har en hake som ingen nämner förrän den drabbar dem: när telefonen nästan är full kan den inte alltid snabbt hämta tillbaka det högupplösta originalet, och om din iCloud-synkronisering har fastnat eller anslutningen är svag kan det sluta med att du stirrar på en suddig miniatyr när du faktiskt behöver den riktiga filen. @databear har rätt i att funktionen är värd att använda, men den är inte något man bara ställer in och sedan glömmer. Den förutsätter i tysthet att iCloud alltid är tillgängligt och fungerar som det ska.

Jag tycker att folk här överdriver paniken kring Systemdata lite. Mängden ökar och minskar faktiskt av sig själv, så jag håller med @devengineer om att det är slöseri med pengar att betala för ett rensningsverktyg för att ”fixa” det. Det som ofta förbises är att den okontrollerade ökningen i de flesta fall jag har sett kan spåras till två appar: den du strömmar innehåll med och den meddelandeapp du använder. Särskilt poddappar och Telegram hamstrar cache som om det inte fanns någon morgondag. Att rensa detta inifrån appen brukar göra större skillnad än någon allmän rensning.

När det gäller verktyg fungerar Clever Cleaner bra för det som @espritlibre beskrev: att sortera dubbletter och stora videor, och att göra det direkt på enheten är rätt tillvägagångssätt. Förvänta dig bara inte att det ska påverka siffran för Systemdata, eftersom det inte kan göra det, och det är just den siffran som fick dig att starta den här tråden. Så min ärliga uppfattning är: behandla fotorensningen och Systemdata som två helt separata problem. Lös fotoproblemet med ett verktyg om du vill, och lös Systemdata med en omstart och tålamod, inte ett köp.