SSD-en min vises som RAW. Kan jeg konvertere den tilbake til NTFS uten å miste data?

SSD-en min begynte plutselig å vises som RAW i stedet for NTFS, og nå kan jeg ikke åpne stasjonen eller få tilgang til filene mine. Jeg prøver å finne ut om det finnes en trygg måte å reparere eller konvertere en RAW-SSD tilbake til NTFS uten å formatere den og miste viktige data. Jeg trenger virkelig hjelp til å forstå hva som forårsaket dette, og hvilke steg jeg bør ta videre.

Hvis stasjonen din vises som RAW, ville jeg ikke hoppet rett til formatering med mindre du allerede har gitt opp filene.

RAW er forskjellig fra FAT32 på én viktig måte. Windows ser ikke lenger et gyldig filsystem der, så det finnes ingen ren vei fra RAW til NTFS uten å bygge opp partisjonen på nytt eller formatere den. Hvis dataene betyr noe, er den tryggeste rekkefølgen enkel. Hent ut filene først. Reformater senere.

Trinn 1

La stasjonen være i fred foreløpig.

Jeg ville hoppet over CHKDSK, DiskPart-reparasjonskommandoer og formatering på dette stadiet. Disse verktøyene skriver endringer til disken. Hvis filsystemet er skadet og disse skrivingene går galt, pleier gjenoppretting raskt å bli mye vanskeligere.

Trinn 2

Gjenopprett filene før du prøver å fikse stasjonen.

Hvis stasjonen fortsatt viser riktig størrelse i Diskbehandling, ville jeg startet med Disk Drill.

Det jeg gjorde i en lignende situasjon:

1. Installerte Disk Drill på en annen stasjon.
  2. Koblet til RAW-USB-stasjonen, SSD-en eller den eksterne harddisken.
  3. Valgte RAW-enheten og trykket på Search for Lost Data.
  4. Lot skanningen fullføre. Det tok en stund.
  5. Sorterte resultatene etter mappe, filtype og filnavn.
  6. Forhåndsviste det jeg brydde meg om.
  7. Gjenopprettet alt til en annen lagringsenhet, aldri tilbake til den samme.

En detalj jeg likte, er at Windows-versjonen gjenoppretter opptil 100 MB gratis. Enda mer nyttig er det at skanning og forhåndsvisninger ikke er begrenset, så du får se hva som finnes der før du bruker penger.

Forhåndsvisningsdelen betyr mer enn folk tror. Hvis PDF-er, bilder, videoer, arkiver eller dokumenter åpnes i forhåndsvisning, er sjansen ganske god for at den gjenopprettede kopien også vil være i orden. Den håndterer også en lang liste med formater, inkludert vanlige RAW-bildeformater.

Grunnen til at Disk Drill ofte fungerer greit med RAW-volumer er ganske enkel. Det er ikke bare avhengig av at Windows kan lese den ødelagte NTFS-strukturen. Det ser etter gjenværende NTFS-metadata når noe av det fortsatt finnes. Hvis filsystemet er hardere ødelagt enn det, faller det tilbake på filsignaturer og prøver å identifisere filer etter struktur.

Hvis den første skanningen ikke finner alt, ville jeg også sjekket den samme stasjonen med UFS Explorer eller DiskGenius. Ulike verktøy henter ut ulike rester. Jeg har sett én app overse en mappe og en annen finne halvparten av den. Irriterende, men sant.

Trinn 3

Når filene dine er trygge et annet sted, bygg opp stasjonen på nytt som NTFS.

Den enkle måten:

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Høyreklikk på RAW-partisjonen.
  3. Velg Formater.
  4. Velg NTFS.
  5. La Hurtigformatering være avkrysset.
  6. Trykk OK.

Hvis Formater er nedtonet eller mangler, slett RAW-partisjonen først, opprett deretter en ny partisjon og formater den som NTFS.

En siste ting.

Hvis denne stasjonen er en SSD, eller den stadig kobler fra, gir lesefeil eller blir tregere hver gang du bruker den, ville jeg handlet raskt med gjenopprettingen. Stasjoner i den tilstanden pleier å bli verre, ikke bedre. Hvis den blir RAW igjen etter en ny formatering, ville jeg sluttet å stole på den og erstattet den.

RAW til NTFS uten tap av data er ikke en reell konverteringsvei. Hvis Windows viser RAW, betyr det at NTFS-metadataene er skadet eller ikke kan leses. Du må enten reparere filsystemet først, eller hente ut dataene først. Jeg heller mot å hente ut dataene først.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å unngå formatering i starten. Jeg er delvis uenig i å hoppe over alle reparasjonsforsøk uansett hva. Hvis dette er en sekundær SSD og SMART ser ren ut, kan en skrivebeskyttet sjekk i en Linux live-USB noen ganger vise om partisjonstabellen er det egentlige problemet i stedet for filsystemet. TestDisk er verdt å se på for partisjonsreparasjon, siden det er rettet mot tapte partisjonsstrukturer og ikke tvinger frem en full formatering. Det krever forsiktighet og litt tålmodighet, så jeg ville ikke brukt det hvis du er usikker.

Det jeg ville gjort:

1. Sjekk SMART med CrystalDiskInfo.
    Hvis helsen er dårlig, klon SSD-en først.

2. Lag et sektor-for-sektor-avbildning med noe som R-Studio, ddrescue eller UFS Explorer.
    Jobb fra avbildningen, ikke originalen. Dette er viktig på SSD-er fordi gjentatte lesinger på en sviktende enhet kan gjøre ting verre.

3. Prøv filgjenoppretting på avbildningen.
    Disk Drill er et solid valg her, det samme gjelder UFS Explorer eller R-Studio. Disk Drill fungerer godt ved gjenoppretting fra RAW SSD når NTFS-poster fortsatt er delvis intakte.

4. Etter at filene dine er trygge, slett innholdet og formater tilbake til NTFS.

En ting til. Hvis SSD-en ble RAW etter et strømbrudd, en dårlig USB-bro eller utrygg fjerning, kan selve disken fortsatt være i orden. Hvis den ble RAW helt uten forvarsel og stadig kobler seg fra, ville jeg byttet den ut etter gjenoppretting.

Hvis du vil ha en enkel guide for gjenoppretting av slettede filer på Windows, hjelper denne også:
se denne gjennomgangen av gjenoppretting av slettede filer i Windows

Kort versjon: nei, det finnes ingen ekte knapp for RAW til NTFS uten å miste data i Windows.

Hvis en SSD vises som RAW, sier Windows i praksis Jeg kan se enheten, men filsystemet er ødelagt eller uleselig. Det betyr at å konvertere den tilbake til NTFS på en trygg måte vanligvis bare skjer etter at du gjenoppretter filene først, og deretter formaterer.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg vil understreke ett ekstra poeng: før du kjører gjenopprettingsskanninger, sjekk kabling/kabinett/adapter hvis dette er en ekstern SSD. Jeg har sett billige USB-broer få en helt fungerende NTFS-disk til å se ut som RAW. Bytt porter, kabler, og hvis mulig koble den direkte til. Det høres dumt ut, men det sparer folk for mye panikk.

Det jeg ikke ville gjort:

• Ikke formater ennå
  • Ikke kjør tilfeldige CMD-kommandoer for å fikse RAW-disk fra YouTube
  • Ikke skriv noe nytt til den SSD-en

Det jeg ville gjort:

• Bekreft om disken rapporterer riktig kapasitet
  • Hvis den er ekstern, test en annen kabel eller et annet kabinett
  • Hvis SSD-en er ustabil, lag et image/klon den først
  • Bruk deretter et gjenopprettingsverktøy som Disk Drill til å skanne og kopiere filer til en annen disk

Disk Drill er solid for gjenoppretting av RAW-SSD fordi det ofte kan finne tapte NTFS-strukturer, og hvis de er helt ødelagte, falle tilbake på signaturbasert skanning. Det er vanligvis den praktiske veien når du trenger å gjenopprette filer fra en korrupt SSD eller RAW-disk.

Etter at dataene er trygge, slett partisjonen, opprett den på nytt og formater som NTFS. Hvis SSD-en blir RAW igjen etterpå, ville jeg ærlig talt ikke stolt på den lenger. Det er vanligvis den delen folk ignorerer … og så dør disken på ordentlig en uke senere.

Ikke egentlig. «RAW til NTFS uten å miste data» er vanligvis en feil måte å formulere det på. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på det punktet. Der jeg skiller meg litt fra @viajantedoceu og @caminantenocturno er dette: hvis SSD-en er stabil og problemet startet etter en oppdatering, krasj eller feil med kabinettet, ville jeg også sjekket om partisjonens oppstartssektor eller tildelingen av stasjonsbokstav ble ødelagt før man antar fullstendig filsystemdød.

Noen ting det er verdt å sjekke som ikke har blitt understreket nok:

• Se i Hendelsesliste etter disk-, NTFS- eller kontrollerfeil
  • Sjekk om partisjonen fortsatt har forventet størrelse og offset
  • Hvis det er BitLocker, bekreft at den ikke ble låst eller at metadata ikke kom ut av synk
  • Prøv en annen maskin, helst ikke gjennom samme USB-adapter

Om Disk Drill:

Fordeler:

• Enkel forhåndsvisning av filer som kan gjenopprettes
  • God til å skanne RAW-volumer
  • Rent grensesnitt, ikke mye oppsett

Ulemper:

• Dype skanninger kan være trege
  • De beste funksjonene er betalte
  • Signaturgjenoppretting kan miste opprinnelige navn/mappestruktur

Så ja, Disk Drill er et rimelig alternativ med gjenoppretting først, spesielt hvis du vil ha noe enkelt. Etter gjenoppretting, opprett partisjonen på nytt og formater til NTFS. Hvis SSD-en blir RAW igjen etterpå, ta den ut av bruk. Den delen er jeg helt enig i med @viajantedoceu, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer.