Tijdelijke bestanden op iPhone verwijderd, maar hij is nog steeds traag - hulp?

Ik heb tijdelijke bestanden op mijn iPhone gewist omdat hij erg traag was, maar de telefoon hapert nog steeds wanneer ik apps open, browse en tussen schermen wissel. Ik probeer uit te zoeken wat de vertraging verder kan veroorzaken en welke stappen ik hierna moet nemen om de prestaties van de iPhone te verbeteren.

Ik bleef ook hangen terwijl ik naar de balk Systeemgegevens staarde. Ik heb de telefoon opnieuw opgestart, gewacht, opnieuw gekeken, dezelfde rommel. Wat hielp, was begrijpen wat iOS wist bij een herstart en wat het met rust laat.

Waarom een herstart tijdelijke opslag nauwelijks verandert

Een herstart wist actief geheugen en stopt kleine achtergrondtaken. Het ruimt app-caches niet op. Die cachebestanden staan in de opslag, niet in het RAM. Safari bewaart websitegegevens. Spotify houdt delen van nummers en albumhoezen vast. TikTok slaat stukjes video op. Berichten bewaart mediavoorbeelden en bijlagen. iOS ziet dit allemaal als nuttig voor snelheid, dus het bewaart het totdat de ruimte krap wordt. Het doet geen routinematige opruiming zoals mensen verwachten.

Waarom de rommel meteen terugkomt

Dit deel irriteerde me het meest. Je maakt ruimte vrij, opent een paar apps, en ziet het weer oplopen. Er is niets kapot. Elke appsessie haalt nieuwe inhoud op en slaat daar opnieuw delen van op. iOS geeft de voorkeur aan sneller laden boven nette opslag. Dus het doel is niet om te voorkomen dat cache terugkomt. Je snoeit het bij voordat het zich genoeg opstapelt om alles te vertragen.

Waarom updates Systeemgegevens vaak opblazen

Ik merkte de ergste pieken na iOS-updates. De telefoon downloadt installatiepakketten lokaal, pakt ze uit, schrijft logboeken en laat af en toe wat restanten achter. Het meeste verdwijnt vanzelf nadat de update klaar is, maar niet alles, elke keer. Als je opslaggrafiek na een update omhoogschiet, komt dat overeen met wat veel mensen zien. Een herstart helpt soms een beetje. Soms niet.

Lost het ontladen van een app het cacheprobleem op?

Slechts gedeeltelijk. Het ontladen verwijdert het appbestand en maakt wat ruimte vrij, maar bewaart Documenten en Gegevens. Simpel gezegd, je aanmeldingen blijven, je bestanden blijven, en vaak blijft ook een deel van de cache staan. Als één app veel ruimte opslokt en je een echt schone reset wilt, werkte het voor mij beter om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Ontladen klonk netjes op papier, maar was in de praktijk minder nuttig.

Als je caches hebt gewist en de telefoon nog steeds traag aanvoelt

Hier verloor ik tijd. Ik maakte Safari schoon, verwijderde wat downloads, en kortte zelfs de berichtengeschiedenis in. De telefoon bleef toch traag. De echte opslagvreter was Foto's. Het waren oude schermafbeeldingen, burstfoto's die ik nooit had uitgezocht, 4K-clips die ik was vergeten, en vijf versies van dezelfde foto door slecht licht. Wanneer de vrije ruimte te laag wordt, heeft iOS minder ruimte voor achtergrondwerk, indexering en tijdelijke bewerkingen. De vertraging blijft hangen, zelfs na kleinere opschoonacties.

Een paar dingen die de moeite waard zijn om eerst te doen:

1. Ga naar Instellingen, Apps, Safari, en tik daarna op Wis geschiedenis en websitedata.
  2. Open Bestanden, tik op Bladeren, ga naar Op mijn iPhone, en daarna naar Downloads. Verwijder wat je niet nodig hebt.
  3. Ga naar Instellingen, Berichten, Bewaar berichten, en wijzig dit van Altijd naar 1 jaar of 30 dagen.

Wanneer handmatig opruimen niet meer helpt

Voor mij zat het gat in de fotobibliotheek. Handmatig opruimen hielp bij browsers en losse bestanden, maar Foto's bleef nog steeds opgeblazen. Clever Cleaner hielp bij dat deel. De sectie Heavies zet de grootste bestanden bovenaan, zodat grote video's snel verschijnen in plaats van begraven te zijn onder jaren aan media. De sectie Similars groepeert bijna identieke foto's, wat hielp bij burstfoto's en herhaalde pogingen van hetzelfde. Ik vond het fijn om eerst de grootste winst te zien. Bespaarde tijd.

Nadat ik dubbele foto's en grote video's had verwijderd, stopte de telefoon met stikken door te weinig vrije ruimte en voelde hij weer normaal aan. Eén ding dat mensen missen, ga naar Foto's en maak Recent verwijderd leeg. Totdat je dat doet, tellen die verwijderde bestanden nog 30 dagen mee voor de opslag. Ik vergat het een keer. Voelde me dom nadat ik de opslag opnieuw controleerde en geen echte daling zag.

Het wissen van tijdelijke bestanden helpt de opslag. Het lost niet elk snelheidsprobleem op.

Een paar andere oorzaken komen ook vaak voor.

1. Batterijconditie.
    Als de batterijconditie onder de 80 procent zit, wordt de iPhone trager om uitschakelingen te voorkomen. Kijk bij Instellingen, Batterij, Batterijconditie en opladen. Ik heb gezien dat oude batterijen ervoor zorgen dat apps traag openen, zelfs met veel vrije ruimte.

2. Weinig vrije opslag.
    Je wilt meer dan 10 tot 15 procent vrij houden. Op een iPhone van 128 GB is het slim om 12 tot 20 GB vrij te houden. Als je bijna vol zit, heeft iOS moeite met indexeren, swap en updates. @mikeappsreviewer had het over opgeblazen opslaggebruik. Daar ben ik het mee eens wat ruimte betreft, maar ik denk dat batterijconditie veel te vaak over het hoofd wordt gezien.

3. Achtergrondactiviteit.
    Het indexeren van Foto’s, iCloud-synchronisatie en opschonen na een update trekken de prestaties urenlang omlaag, soms een hele dag. Controleer of de telefoon warm werd na een update of nadat je hem op Wi-Fi had aangesloten. Dat is een aanwijzing.

4. Appspecifieke vertraging.
    Eén slechte app kan ervoor zorgen dat de hele telefoon niet goed aanvoelt. Kijk bij Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Als één app enorm groot is of snel blijft groeien, verwijder die dan en installeer hem opnieuw. App offloaden werkt soms wel en soms niet.

5. Toegankelijkheids- en bewegingsinstellingen.
    Verminder beweging kan helpen op oudere modellen. Instellingen, Toegankelijkheid, Beweging, Verminder beweging. Het vermindert de belasting van animaties.

6. Verwarring door het netwerk.
    Mensen geven de telefoon de schuld van traagheid terwijl Safari gewoon wacht op slechte Wi-Fi, VPN’s of advertentieblokkers. Zet de VPN uit om te testen.

Als Foto’s de grootste opslagvreter is, dan is Clever Cleaner het bekijken waard om grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s sneller te vinden dan wanneer je handmatig door de bibliotheek gaat. Ook laat deze snelle video over iPhone opschonen en sneller maken het proces op een eenvoudige manier zien.

Als niets hiervan iets verandert, maak dan een back-up van de telefoon en voer een volledige reset en herstel uit. Dat heeft bij mij ooit geholpen toen iOS na een update raar en heeel traag werd.

Alleen tijdelijke bestanden wissen lost maar een deel van het probleem op. Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met het idee dat opslag meestal de hoofdschuldige is. Soms wordt de telefoon gewoon overbelast door processen die je niet echt kunt zien.

Een paar dingen die ik zou controleren waar @mikeappsreviewer en @reveurdenuit niet echt op zijn ingegaan:

• Ververs op achtergrond: schakel het uit voor rommelige apps of zet het een dag helemaal uit en test. Sommige apps zijn absurd met constant verversen.
  • Misbruik van locatiediensten: als een heleboel apps op Altijd staan, kan een oudere iPhone daardoor vreemd traag aanvoelen. Zet de meeste op Tijdens gebruik.
  • Mailaccounts: als je meerdere inboxen op Push hebt staan, schakel dan over naar Fetch. Mail kan de telefoon stilletjes zwaar belasten.
  • Te veel widgets: te veel widgets op het beginscherm en live widgets kunnen het vegen tussen schermen traag laten aanvoelen, vooral op oudere modellen.
  • Maak RAM op de normale manier vrij: forceer alleen het sluiten van echt vastgelopen apps, niet steeds alle apps. Mensen overdrijven dat vaak.

Controleer ook of de vertraging gebeurt:

• overal in iOS = waarschijnlijk batterij, iOS-bug, thermische throttling of opslagdruk
  • alleen online = netwerk/VPN/adblock-probleem
  • alleen in één app = slechte app-installatie

Een onderschatte oplossing is het bijwerken van alle apps vanuit de App Store. Oude appversies kunnen raar gaan doen na iOS-updates.

Als Foto’s nog steeds ruimte inneemt, is Clever Cleaner best goed in het sneller vinden van dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en zware video’s dan wanneer je het handmatig doet. En als je een eenvoudige visuele uitleg wilt, past dit beter dan kijk de stapsgewijze handleiding: stapsgewijze tutorial voor het opschonen van iPhone-snelheid

Als de telefoon de hele tijd warm is, dan zou ik eerlijk gezegd eerder batterijslijtage of synchronisatie op de achtergrond vermoeden dan tijdelijke bestanden. Daar zit de echte vertraging meestal verstopt.