Twitter-cache verwijderen op iPhone - Wat zit er eigenlijk in de cache?

Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone, en Twitter/X gebruikt veel ruimte. Voordat ik de Twitter-cache verwijder, wil ik weten wat er precies in zit, zoals afbeeldingen, video’s, zoekopdrachten, concepten of inloggegevens, en of het wissen ervan iets belangrijks kan verwijderen.

Ja, dat soort crashes gaat snel vervelen. Als X traag is, vastloopt of je gewoon teruggooit naar het beginscherm, is het wissen van de app-cache het eerste wat ik zou proberen. Je hoeft niet meteen de hele app te verwijderen, en het kan verrassend veel opgeslagen rommel opruimen. Sommige mensen hebben daar meerdere GB aan media- en webcache gevonden.

De cache wissen binnen de app zit een beetje verstopt, vooral omdat het menu van Twitter naar X is veranderd, maar het is er nog steeds.

Wis de cache vanuit X zelf:

1. Open X en tik linksboven op je profielpictogram.
  2. Ga naar Instellingen en ondersteuning, daarna naar Instellingen en privacy.
  3. Open Toegankelijkheid, weergave en talen.
  4. Tik op Datagebruik.
  5. Scroll omlaag naar Opslag.
  6. Tik op Mediaopslag, tik daarna op Mediaopslag wissen en bevestig dit.
  7. Ga terug en open Webopslag. Daar kun je kiezen voor Opslag van webpagina wissen of Alle webopslag wissen.

Mediaopslag is alleen de tijdelijke inhoud die X opslaat terwijl je scrolt, zoals foto’s, video’s en GIF’s, zodat ze de volgende keer sneller laden. Door dit te wissen verwijder je niet je berichten, DM’s, volgers, bladwijzers of iets anders dat aan je account is gekoppeld. Die gegevens staan op de servers van X, niet alleen op je telefoon.

Webopslag is voor pagina’s die je hebt geopend in de ingebouwde browser van X. Opslag van webpagina wissen verwijdert gecachte siteregevens. Alle webopslag wissen wist ook cookies.

Het inloggedeelte is iets om goed op te letten. Het wissen van Mediaopslag of Opslag van webpagina zou je niet moeten uitloggen. Maar Alle webopslag wissen kan sessiecookies verwijderen, dus mogelijk moet je je daarna opnieuw aanmelden. Tik daar niet op tenzij je je wachtwoord weet of toegang hebt tot je inlogmethode.

Als X daarna nog steeds blijft crashen, probeer dan op de iPhone de offload-optie in plaats van de app volledig te verwijderen. Ga naar iPhone-instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > X en kies daarna App offloaden. Daarmee wordt de app zelf verwijderd, maar blijven je documenten, gegevens en inloginformatie bewaard. Nadat je de app opnieuw hebt geïnstalleerd vanuit de App Store, zou je hem weer moeten kunnen openen zonder helemaal opnieuw te beginnen.

Eén ding zou ik nog toevoegen: als je dit doet omdat je telefoon steeds zegt dat de opslag vol is, is de X-cache misschien maar een klein deel van het probleem. Ik heb een periode gehad waarin ik elke week de Twitter-cache bleef wissen, en dat hielp ongeveer vijf minuten. Daarna kwam de opslagwaarschuwing meteen weer terug.

Bij mij was het echte probleem de Fotobibliotheek. Video’s, schermafbeeldingen, duplicaten, burstfoto’s, oude willekeurige afbeeldingen, dat alles telt veel sneller op dan een app-cache.

Uiteindelijk ben ik voor dat deel Clever Cleaner gaan gebruiken. De belangrijkste reden dat ik het probeerde, was dat het echt gratis is, geen advertenties heeft en je geen abonnement opdringt. De sectie Heavies is handig omdat die je media op bestandsgrootte sorteert, zodat je meteen kunt zien welke grote 4K-video’s ruimte innemen. Het toont ook de exacte bestandsgroottes van schermafbeeldingen, wat verrassend handig is.

Het tabblad Similars is waarschijnlijk het beste onderdeel als je filmrol vol staat met bijna dubbele foto’s. Het groepeert vergelijkbare opnamen, zodat je degene kunt bewaren die je wilt en de extra’s kunt verwijderen zonder alles handmatig door te spitten.

Ik vond het ook fijn dat het de foto’s lokaal op het apparaat verwerkt. Je filmrol wordt niet ergens naartoe gestuurd alleen om uit te zoeken wat op elkaar lijkt.

Dus ik zou het zo bekijken: wis de X-cache als de app crasht of zich buggy gedraagt. Maar als het grotere probleem is dat je iPhone traag is of geen ruimte meer heeft, controleer dan ook je foto’s en video’s. Daar zit de echte opslag meestal verstopt.

Ga er niet van uit dat cache concepten zoals concepten of accountgegevens betekent, want X combineert een paar lokale opslagcontainers onder hetzelfde algemene idee. De veilige onderdelen zijn meestal mediavoorbeelden, miniaturen, video/GIF-fragmenten en bestanden van de in-appbrowser; concepten, opgeslagen zoekopdrachten en inlogstatus zijn voldoende gescheiden, zodat het normaal wissen van de mediacache ze niet zou moeten verwijderen. De vervelende uitzondering zijn cookies van webopslag, dus vermijd clear all web storage als je niet het risico wilt lopen dat je wordt afgemeld bij sites die binnen X zijn geopend.

Het wissen van mediaopslag heeft weinig risico, terwijl het verwijderen/offloaden van de hele app het geval is waarbij ik voorzichtiger zou zijn. De cache bestaat meestal uit dingen die X heeft opgeslagen om scrollen sneller te maken: miniaturen van afbeeldingen, bekeken foto’s, GIF-/videobits en browserpaginagegevens. Het is niet de bedoeling dat hierin je berichten, volgers, bladwijzers of DM’s zitten. Concepten zijn het enige waarmee ik niet zou gokken, omdat app-concepten lokaal kunnen zijn en vreemd kwetsbaar, dus kopieer alles wat belangrijk is voordat je iets groters doet dan de ingebouwde cacheknoppen. Opgeslagen zoekopdrachten en accountinstellingen zouden vanuit je account moeten terugkomen, maar cookies van de in-appbrowser kunnen verdwijnen als je alle webopslag wist, daarom kan die optie je uitloggen van sites die binnen X zijn geopend.