Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op med uønskede filer og uforklarlige systemdata, selv efter at jeg har ryddet caches og slettet ubrugte apps. Er dette et almindeligt problem med lagerplads på iPhone, og hvordan kan jeg fjerne disse filer på en sikker måde?
Start med Indstillinger > Generelt > iPhone-lagringsplads, og vent, til beregningen er færdig. Denne side gør som regel problemet ret tydeligt. Hvis Fotos optager 40 eller 50 GB, vil det ikke gøre den store forskel at rydde Safari-data for et par hundrede megabyte.
På iPhones betyder “uønskede filer” normalt dublerede billeder, gamle videoer, downloads, vedhæftede filer i beskeder og app-caches. Det er generelt ikke en bunke skjulte systemfiler, som en oprydningsapp kan fjerne, sådan som du måske ville forvente på Windows.
Fotos er som regel det bedste sted at starte. Det bliver hurtigt trættende at gennemgå tusindvis af billeder manuelt, så jeg bruger Clever Cleaner. Den finder dublerede og lignende billeder og sorterer skærmbilleder, Live Photos og store videoer i separate grupper. Smart Cleanup tager sig hurtigt af det mest åbenlyse rod, mens Swipe-tilstanden lader dig gennemgå billeder enkeltvis, når du har mere tid. Det er her, jeg typisk finder slørede billeder og tilfældige skærmbilleder, som jeg ellers ville ignorere.
Analysen foregår på enheden, der er ingen annoncer, og gratisversionen er tilstrækkelig til regelmæssig oprydning.
Derefter plejer jeg at tjekke et par andre steder:
- Fjern apps, der ikke er blevet åbnet i flere måneder. Fjern dem fra enheden i stedet, hvis du vil beholde deres data.
- Se i Netflix, Spotify, YouTube og lignende apps efter glemte offline-downloads.
- Åbn appen Arkiver, og ryd mappen Overførsler.
- Gennemgå store vedhæftede filer i Beskeder. Du kan slette gamle videoer uden at fjerne hele samtalen.
- Ryd cachen i apps som Telegram, når appen tilbyder denne mulighed.
Tjek også albummet Slettet for nylig, efter du har ryddet op i Fotos. Jeg slettede engang hundredvis af billeder og undrede mig over, hvorfor lagerpladsen ikke havde ændret sig. De lå alle sammen stadig der. Da jeg tømte albummet, blev der straks frigivet flere gigabyte.
Der er ikke rigtig nogen måde at slette alle uønskede filer “én gang for alle” på en iPhone. Oprydningsapps fra App Store kan ikke få adgang til skjulte iOS-caches eller systemfiler, fordi Apple blokerer denne adgang. iOS håndterer selv det meste af systemoprydningen, så den lagerplads, du rent faktisk kan styre, bruges af dine billeder, videoer, apps, downloads og vedhæftede filer.
Jeg prøver at bruge 15 eller 20 minutter på dette én gang om måneden i stedet for at vente på advarslen om manglende lagerplads. Det gør oprydningen overskuelig og betyder, at jeg ikke behøver at slette ting i hast, når jeg skal bruge plads til en opdatering, en ny app eller en video.
Betal ikke for en oprydningsapp i forventning om, at den kan slette “Systemdata”. Denne kategori vokser ofte midlertidigt på grund af opdateringer, streamingcaches, logfiler og indeksering og bliver derefter mindre af sig selv. Genstart telefonen, installer eventuelle ventende iOS-opdateringer, og giv lagringsoversigten tid til at genberegne pladsforbruget. Hvis kategorien forbliver usædvanligt stor i flere dage, skal du sikkerhedskopiere din iPhone og slette/gendanne den. Det er den pålidelige sidste udvej. Fotooprydningsapps som Clever Cleaner kan frigøre plads optaget af billeder, men de kan ikke ændre skjulte iOS-filer.
Begynd ikke at slette billeder, mens iCloud-fotos er aktiveret, medmindre du er klar over, at sletningerne kan blive synkroniseret med dine andre Apple-enheder. Kopiér først alt vigtigt til et separat sted. Et synkroniseret fotobibliotek er ikke det samme som en uafhængig sikkerhedskopi.
Det er en ret almindelig klage blandt iPhone-brugere, men betegnelsen ”uønskede filer” er misvisende. Systemdata er en blandet kategori, der indeholder buffere, midlertidige filer, rester fra opdateringer, indeksfiler, stemmer, ordbøger og andre elementer, som iOS ikke viser separat. Størrelsen kan svinge meget, og tallet under iPhone-lagring kan nogle gange være længe om at blive opdateret.
Den sikreste fremgangsmåde er at skabe lidt ledig plads uden at røre ved vigtige data. Fjern først en downloadet film, et podcastbibliotek, et offlinekort eller et stort spil. Genstart derefter telefonen, og lad den være tilsluttet strøm og Wi-Fi i et stykke tid. Når en iPhone er næsten helt fuld, kan den normale oprydning og indeksering fungere dårligt, så selv en beskeden mængde plads, der frigøres manuelt, kan give iOS mulighed for at få styr på det.
Hvis Fotos er den største kategori, og du allerede betaler for tilstrækkelig iCloud-lagringsplads, er Optimer iPhone-lagring værd at overveje. Funktionen gemmer mindre versioner på telefonen, mens originalerne i fuld opløsning opbevares i iCloud. Det er dog ikke en knap til øjeblikkelig oprydning. Telefonen afgør selv, hvornår pladsen skal frigøres.
Jeg er enig med @devengineer i, at sletning og gendannelse er den pålidelige sidste udvej, men jeg ville ikke gå direkte til den løsning, blot fordi Systemdata ser ud til at fylde meget en enkelt eftermiddag. Giv det tid efter opdateringer, streaming eller omfattende aktivitet i Fotos. Hvis kategorien fortsat er unormalt stor efter flere genstarter og adskillige dage, skal du kontrollere, at din sikkerhedskopiering faktisk blev gennemført, før du sletter noget. Sørg også for, at du kender adgangskoden til din Apple-konto og har adgang til eventuelle godkendelsesmetoder.
Oprydningsapps kan hjælpe, når det egentlige problem er identiske billeder, skærmbilleder eller store videoer. De kan ikke rydde den beskyttede kategori Systemdata direkte. Vær skeptisk over for enhver app, der påstår noget andet, især hvis den kræver et abonnement, før den viser, hvad den rent faktisk kan fjerne.
Optimer iPhone-lagring har en hage, som ingen nævner, før den rammer dem: Når telefonen næsten er fuld, kan den ikke altid hurtigt hente originalen i fuld opløsning igen, og hvis din iCloud-synkronisering er gået i stå, eller din forbindelse er svag, ender du med at stirre på en sløret miniature, når du faktisk har brug for den rigtige fil. @databear har ret i, at funktionen er værd at bruge, men det er ikke noget, man bare indstiller og glemmer. Den går stiltiende ud fra, at iCloud altid er tilgængelig og fungerer korrekt.
Jeg synes, at folk her overtænker panikken omkring Systemdata en smule. Mængden vokser og falder faktisk helt af sig selv, så jeg er enig med @devengineer i, at det er spild af penge at betale for et oprydningsværktøj til at ‘rette’ det. Det, der bliver overset, er, at det meste af den løbske vækst, jeg har set omtalt, kan spores tilbage til to apps: den app, du streamer med, og den beskedapp, du bruger. Især podcastapps og Telegram hamstrer cachedata, som om der ikke var nogen morgendag. At rydde dem inde i appen gør som regel mere end nogen generel oprydning.
Hvad værktøjer angår, er Clever Cleaner fin til det, @espritlibre beskrev: at sortere dubletter og store videoer, og det er den rigtige tilgang at gøre det direkte på enheden. Forvent bare ikke, at den kan påvirke tallet for Systemdata, for det kan den ikke, og det er netop det tal, der fik dig til at oprette denne tråd. Så min ærlige vurdering er: Betragt fotooprydningen og problemet med Systemdata som to helt separate problemer. Løs problemet med billederne med et værktøj, hvis du vil, og løs problemet med Systemdata med en genstart og tålmodighed, ikke et køb.