Vad använder du för att reparera en hårddisk när en disk börjar fallera?

Min hårddisk har börjat ge ifrån sig konstiga ljud och systemet fryser när jag försöker kopiera filer. Jag är orolig att den håller på att gå sönder och vill inte förvärra dataförlusten. Vilka verktyg för reparation eller återställning av hårddisk är säkra att prova innan jag byter ut disken?

Det finns egentligen inte ett enda bästa verktyg för reparation av hårddiskar. Det beror på vad som är fel med disken. Ett program som är utmärkt för att återställa raderade filer kanske inte hjälper alls med en skadad partitionstabell, och ett verktyg som söker efter dåliga sektorer kommer inte magiskt att fixa en disk med mekaniska problem.

Om du bryr dig om filerna på disken är huvudregeln enkel: återställ data innan du försöker reparera något. Reparationer kan ändra disken, och på en disk som håller på att fallera kan varje extra skanning eller skrivning göra saken värre.

Det här är de fem verktyg jag vanligtvis skulle titta på:

1. Disk Drill – Bästa allmänna valet

Disk Drill är det jag skulle börja med när prioriteten är att få tillbaka filer. Om Windows ber dig formatera disken, filsystemet visas som RAW eller mappar plötsligt försvinner, skulle jag prova återställning innan jag gör några fixar. Det kan återställa filer, skapa en diskavbildning från en problematisk disk och kontrollera S.M.A.R.T.-hälsa. Det är också mycket mindre skrämmande än många återställningsprogram.

Fördelar

1. Starka funktioner för dataåterställning.
  2. Enkelt nog för nybörjare.
  3. Kan skapa en avbild av en instabil disk innan den skannas.
  4. Inkluderar S.M.A.R.T.-övervakning.

Nackdelar

1. Det är främst ett återställningsverktyg, inte ett reparationsverktyg.

2. TestDisk – Bästa kostnadsfria alternativet för partitionsreparation

TestDisk är verktyget jag skulle tänka på när en partition försvinner, en disk plötsligt ser oallokerad ut eller startsektorn är skadad. Det är mycket kapabelt, särskilt för ett gratisprogram, men det är inte användarvänligt om du är ny på det här. Det textbaserade gränssnittet kan vara förvirrande, och fel val kan göra situationen rörigare.

Fördelar

1. Gratis.
  2. Mycket bra för problem med partitioner och startsektorer.
  3. Fungerar på många operativsystem.

Nackdelar

1. Text-/kommandoradsbaserat gränssnitt.
  2. Inte förlåtande om du inte vet vad du ändrar.

3. Hard Disk Sentinel – Bäst för att hålla koll på diskhälsan

Hard Disk Sentinel handlar mer om att varna dig tidigt än att fixa något efter att det gått sönder. Det spårar S.M.A.R.T.-data, temperaturer, dåliga sektorer och allmän hälsa, vilket gör det användbart för att avgöra om en disk fortfarande är säker att lita på.

Fördelar

1. Detaljerade hälso- och statusrapporter.
  2. Kan varna dig innan en disk dör helt.
  3. Stöder HDD:er, SSD:er, USB-enheter och RAID-konfigurationer.

Nackdelar

1. Ingen filåterställning.
  2. Betalprogram.

4. Victoria HDD/SSD – Bäst för kontroll av dåliga sektorer

Victoria är användbart när du vill ta en närmare titt på diskytan. Det kan köra detaljerade sektorskanningar och kan försöka göra ommappning. Det är mer ett diagnostikverktyg för personer som redan vet vad de tittar på, men det är pålitligt för att kontrollera beteendet hos dåliga sektorer.

Fördelar

1. Gratis.
  2. Bra diagnostik på ytnivå.
  3. Visar detaljerad S.M.A.R.T.-information.

Nackdelar

1. Gränssnittet kan vara svårhanterligt för nybörjare.
  2. Återställer inte filer.

5. DiskGenius – Användbart allt-i-ett-verktyg för diskar

DiskGenius är praktiskt om du vill ha partitionsverktyg, kloning, säkerhetskopior, filåterställning och vissa reparationsfunktioner på ett ställe. Jag skulle inte göra det till mitt förstahandsval för någon som bara behöver enkel återställning, men det är användbart om du ofta arbetar med diskar.

Fördelar

1. Många diskverktyg i ett program.
  2. Bra funktioner för partitionsåterställning.
  3. Inkluderar alternativ för kloning och säkerhetskopiering.

Nackdelar

1. Gränssnittet är lite rörigt.
  2. Vissa verktyg är låsta bakom betalversionen.

En viktig sak: om disken klickar, kopplas från slumpmässigt, tar evigheter att läsa eller visar nya dåliga sektorer, slösa inte tid på att köra varje reparationsprogram du kan hitta. Skaffa de viktiga filerna först. Om den fortfarande är läsbar, skapa en avbildning av disken, återställ från den avbildningen och byt ut disken efteråt.

Programvara kan hjälpa till med logiska problem som raderade filer, skadade partitioner eller korrupta filsystem. Den kan inte fixa slitna läs-/skrivhuvuden, en motor som håller på att dö eller skadade skivor.

Om disken inte upptäcks alls, ger ifrån sig skrapande eller höga klickande ljud eller innehåller data som du verkligen inte kan ersätta, är det bättre att sluta slå på den och skicka den till ett professionellt återställningslaboratorium. Det kostar mer, men upprepade gör-det-själv-försök på en mekaniskt felande disk kan minska chanserna att få tillbaka datan.

Om enheten låter och fryser vid kopiering, utgå från att du kanske bara får en enda vettig läspass från den. Det betyder att jag inte alls skulle börja med några reparationsverktyg. Jag skulle inte köra CHKDSK, Windows felkontroll, reparation av dåliga sektorer, defragmentering, tillverkarens diagnostik med ett långt test eller något som skriver ändringar till disken.

Den säkrare ordningen är: sluta använda enheten, anslut den som en sekundär enhet om möjligt och skapa först en avbild/klon av den till en annan frisk enhet. Om datan är viktig är verktyg som ddrescue eller HDDSuperClone ofta bättre lämpade för instabila enheter eftersom de kan hoppa över dåliga områden och återkomma till dem senare i stället för att fastna för alltid på en oläsbar punkt. När du har en avbild använder du sedan återställningsprogram mot avbilden, inte den ursprungliga enheten. Disk Drill fungerar bra för den typen av återställningsarbetsflöde om du vill ha något mer användarvänligt, men jag skulle fortfarande undvika att göra en djupskanning direkt på en klickande eller stannande enhet.

Den enkla fällan är att försöka bara kopiera den viktiga mappen om och om igen. Varje misslyckat kopieringsförsök kan hamra på samma dåliga sektor igen. Om du inte kan skapa en avbild av enheten, kopiera åtminstone de mest oersättliga filerna först, inte de största mapparna eller de enklaste. Foton, dokument, skattegrejer, projektfiler först. Spel, installationsfiler, nedladdningar och media kan du ersätta senare. Och om ljudet är höga klick, skrapande, uppspinnnings-/nedspinnningsloopar, eller om enheten fortsätter att försvinna från BIOS, stäng av den och hoppa över gör det själv-programvara. Vid den punkten spelar verktygsvalet mindre roll än att inte förvärra den fysiska skadan.

Om detta är en extern enhet ändrar höljet och kabeln svaret lite. En opålitlig USB-brygga eller en port med för låg ström kan få kopieringar att frysa och koppla från, vilket ser ut som en döende disk. Jag skulle prova en annan fungerande kabel, en strömförsörjd docka eller en direkt SATA-anslutning om det är en stationär hårddisk. Men om själva disken klickar, skrapar eller upprepade gånger varvar ner, fortsätt inte att testa olika uppsättningar i en timme. Det blir till diagnostik genom tortyr.

Jag håller med om den allmänna riktningen ovan: kör inte reparationsverktyg först. Reparation är ett dåligt ord här eftersom de flesta reparationsverktyg antar att disken är tillräckligt stabil för att tåla att bli petad på en stund. Din kanske inte är det. Om du kan få den ansluten utan problem, skapa först en klon eller avbild, och skanna sedan klonen. Disk Drill fungerar bra när du arbetar från en avbild eller från en enhet som fortfarande läser konsekvent, men jag skulle inte låta en högljudd disk gå igenom en fullständig djupskanning bara för att programvaran är lätt att använda.

En sak folk glömmer är destinationsdisken. Klona inte tillbaka till samma disk, använd inte en disk med filer du bryr dig om och klona inte till en mindre disk om du inte vet exakt vad du gör. Du vill ha en tom frisk disk med tillräckligt med utrymme, helst större än den felande. Och hoppa över det gamla frystricket, att knacka på disken, öppna locket eller upprepade gånger starta om för att se om den kommer tillbaka. Om datan är värd riktiga pengar, stäng av den och låt ett labb ta hand om den. Om den inte är värd labbpengar, skapa en avbild först och acceptera att vissa filer kanske redan är borta.

Om detta är din enda kopia av datan påverkar det svaret mer än vilket verktygsmärke det är. Om filerna finns någon annanstans skulle jag bara byta ut disken och sluta slösa tid på den. Om detta är den enda kopian, behandla disken som bevismaterial, inte som en enhet du försöker få på fötter igen.

En detalj som ofta hoppas över: Windows självt kan göra saker värre utan att du menar att reparera någonting. I samma ögonblick som du ansluter disken kan det försöka montera den, indexera den, skanna den, visa miniatyrbilder, köra antiviruskontroller eller visa meddelandet du behöver formatera den här disken. Klicka inte igenom sådant. Låt inte CHKDSK köras vid uppstart. Om Explorer hänger sig när du öppnar disken, sluta bläddra runt i Explorer. Det är redan ett dåligt tecken.

Om du tänker göra det själv skulle jag hålla första försöket tråkigt och minimalt: anslut disken på det mest stabila sätt du kan, kontrollera om den upptäcks och skapa sedan en avbild till en annan disk. Kör inte något verktyg som säger att det kommer att fixa dåliga sektorer eller reparera filsystemfel på originalet. De verktygen kan vara användbara på en disk som kan offras eller på en klon, men de är fel första drag när disken låter och läsningar fryser.

När du har en avbild, använd sedan återställningsprogram på den avbilden. Disk Drill är rimligt där eftersom det är enklare för vanliga människor än många av Linux återställningsverktyg, och det kan skanna utan att du behöver lära dig en massa kommandosyntax. Förbehållet är detsamma som andra har sagt: lättanvänt program är fortfarande inte magi. Om originaldisken klickar, försvinner eller stannar hela tiden gör ett snyggt gränssnitt inte hårdvaran säkrare.

Den billigaste säkra reparationen är ingen reparation alls: få datan kopierad därifrån, pensionera disken och lita inte på den igen. Även om du lyckas få den att fungera efter en formatering eller en ommappning av dåliga sektorer har den redan visat dig vad den är. Använd den som måltavla, inte för säkerhetskopior.