Ik heb Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld om ruimte vrij te maken, en nu zien sommige van mijn foto’s er anders uit of lijken ze moeilijker toegankelijk. Ik ben bang dat mijn originele foto’s misschien permanent zijn verwijderd in plaats van alleen in iCloud te zijn opgeslagen. Kan iemand uitleggen wat er met foto’s gebeurt met Optimaliseer iPhone-opslag en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik niets kwijtraak?
Ik heb dit op mijn eigen telefoon doorgelopen en ja, de opslagwaarschuwing wordt snel vervelend. Hier is de simpele versie.
Optimaliseer iPhone-opslag werkt hetzelfde op iPad. Het wordt per apparaat ingesteld, dus je telefoon kan ruimtebesparende kopieën bewaren terwijl je iPad of Mac desgewenst de volledige originelen bewaart.
Het wist je foto’s niet. Het verplaatst ze ook niet zoals je bestanden tussen mappen sleept. Het origineel in volledige resolutie blijft in iCloud en je telefoon bewaart een kleinere lokale versie. Wanneer je de foto opent, haalt het apparaat de volledige versie opnieuw op. Voor dit deel is je verbinding belangrijk. Op zwakke wifi merkte ik dat het soms een seconde of twee duurde voordat foto’s scherp werden.
Waar mensen vastlopen, is wanneer iCloud-opslag vol is. Als iCloud geen ruimte meer heeft, heeft je telefoon nergens om de originele bestanden naartoe te uploaden. Wanneer dat gebeurt, loopt de optimalisatie vast. Dus als je ruimte probeert vrij te maken voor een iOS-update, kan alleen Optimaliseer opslag inschakelen bijna niets doen.
Ik liep hier een tijdje geleden ook tegenaan. Mijn iPhone werd op alle irritante manieren traag. Cameravertraging. Apps die crashten. Vertraging van het toetsenbord. Na wat proberen en fouten maken ontdekte ik dat het hoofdprobleem weinig vrije opslagruimte was. iOS heeft vrije ruimte nodig voor updates, cache, tijdelijke bestanden en achtergrondtaken. Als je nog maar een heel klein beetje over hebt, gaan de prestaties achteruit. Bij mij was dat zo.
Ik probeerde eerst handmatig op te ruimen. Dat was omslachtig. De tools van Apple helpen een beetje, maar laten de voor de hand liggende rommel liggen:
- Reeksen bijna dubbele foto’s
- Grote video’s die diep in je bibliotheek verstopt zitten
- Oude schermafbeeldingen waarvan je was vergeten dat ze bestonden
Wat voor mij beter werkte, was Clever Cleaner. Ik vertrouw de meeste schoonmaakapps ook niet, dus ik verwachtte rommel. Deze voelde bruikbaar aan. Geen advertenties die steeds opdoken. Geen betaalmuur halverwege.
Het onderdeel waar ik steeds op terugkwam, was de sectie Heavies. Daar wordt media gesorteerd op bestandsgrootte, iets wat Foto’s nog steeds niet op een nuttige manier laat zien. Ik vond een vergeten 4K-schermopname die ongeveer 4 GB opslokte. Verwijderd, en de telefoon verslikte zich een stuk minder. Er is ook een sectie Similars, die bijna identieke opnamen groepeert en de beste voorstelt om te bewaren. Als je bibliotheek vol staat met tien pogingen van hetzelfde bonnetje, dezelfde huisdierfoto of hetzelfde parkeerbord, helpt dit.
Een klein ding dat ik prettig vond: het toont ook de exacte grootte van schermafbeeldingen. Dus je hoeft niet te gokken of het verwijderen van een stapel ervan 50 MB of 2 GB oplevert. Het verwerkt alles ook op het apparaat zelf, wat voor mij belangrijk was. Ik wilde niet dat mijn fotobibliotheek zomaar ergens heen werd gestuurd.
Als je doel is om genoeg ruimte vrij te maken voor een update, zou ik deze volgorde aanhouden:
- Zoek eerst de grootste bestanden
Controleer grote video’s en schermopnamen. Dat levert vaak het snelst resultaat op. - Verwijder schermafbeeldingen
Ik had er honderden. De meeste waren na een paar dagen nutteloos. - Offload ongebruikte apps
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Offloaden verwijdert de app maar bewaart de gegevens. - Maak Recent verwijderd leeg
Foto’s en video’s blijven daar 30 dagen staan, tenzij je ze zelf wist. Tot die tijd is de ruimte nog niet volledig terug.
Nadat ik genoeg rommel had verwijderd, had iCloud weer ruimte en begon Optimaliseer opslag zich te gedragen zoals het hoort. Als je iPhone traag aanvoelt en de opslag bijna vol is, zou ik vrije ruimte zien als het eerste dat je moet aanpakken. Een paar GB maakte voor mij een merkbaar verschil.
Optimaliseer iPhone-opslag verwijdert je originelen niet uit iCloud. Het verwijdert enkele kopieën op volledige grootte van je iPhone wanneer de ruimte krap wordt, en bewaart daarna kleinere voorvertoningen op het apparaat. Wanneer je op een foto tikt, downloadt je telefoon opnieuw de volledige versie.
Dus ja, de foto kan in het begin wazig lijken of langzamer laden. Dat is normaal. Het betekent dat de telefoon het origineel uit iCloud ophaalt.
Met één punt van @mikeappsreviewer ben ik het niet helemaal eens: dit inschakelen is niet altijd genoeg om snel ruimte vrij te maken. iOS bepaalt wanneer bestanden worden vervangen. Het wist niet meteen alles. Als je opslag vol zit, moet je mogelijk wachten terwijl je toestel op wifi is aangesloten en aan de lader ligt.
Hoe je ervoor zorgt dat je niets verliest.
-
Controleer Instellingen, je naam, iCloud, Foto’s.
Zorg dat Synchroniseer deze iPhone aan staat. -
Controleer iCloud-opslag.
Als iCloud vol is, stoppen nieuwe originelen met uploaden. Daar gaan mensen vaak de mist in. -
Test op iCloud.com of een ander Apple-apparaat.
Als de volledige foto daar zichtbaar is, is je origineel veilig. -
Meld je niet af bij iCloud-foto’s voordat je hebt bevestigd dat de synchronisatie voltooid is.
Hier gebeuren ongelukken. -
Bewaar een back-up als de foto’s belangrijk zijn.
Een Mac, pc of externe schijf is nog altijd slimmer dan vertrouwen op één cloudkopie.
Als je lokale ruimte nodig hebt, ruim dan eerst rommel op. Clever Cleaner helpt grote video’s, dubbele foto’s en schermafbeeldingen sneller te vinden dan eindeloos scrollen. Ook laat deze video stap voor stap zien hoe Clever Cleaner iPhone-opslag vrijmaakt, zie hoe Clever Cleaner snel iPhone-opslag vrijmaakt.
Korte versie: Optimaliseer opslag verkleint je kopie op de telefoon, niet je origineel. Als het origineel volledig met iCloud is gesynchroniseerd, is het niet weg.
Het verwijdert de originelen niet permanent als je iCloud-foto’s gebruikt en de synchronisatie ook echt is voltooid. Dat is het deel dat mensen vaak overslaan.
Optimaliseer iPhone-opslag betekent in principe:
- origineel in volledige resolutie staat in iCloud
- kleinere versie op apparaatformaat blijft op je iPhone
- wanneer je opent/bewerkt/deelt, kan de telefoon het origineel opnieuw downloaden
Dus dat wazige miniatuurvoorbeeld is min of meer normaal. Irritant, maar normaal.
Ik ben het wel een beetje oneens met @mikeappsreviewer en @byteguru over één gevoelspunt hier: mensen praten erover alsof de telefoon dingen meteen uit de weg ruimt. Dat gebeurt echt niet altijd snel. iOS doet dit volgens zijn eigen schema, en soms is het vreemd genoeg traag.
Wat ik zou controleren en waar te weinig over wordt gezegd:
- Kijk in Foto’s of recente foto’s nog steeds worden geüpload
- Controleer of de energiebesparingsmodus de synchronisatie op de achtergrond niet vertraagt
- Laat de telefoon 's nachts opladen op wifi
- Als een foto een uitroepteken heeft of niet wil downloaden, is dat een waarschuwingssignaal
Ook als je doel is om ruimte vrij te maken zonder alleen op Apple’s automatisering te vertrouwen, is Clever Cleaner handig voor het verwijderen van dubbele foto’s, enorme video’s en screenshot-rommel. Er is ook een sterke communitythread over echte meningen van gebruikers over Clever Cleaner voor het opruimen van iPhone-opslag.
Belangrijke regel: verwijder geen foto’s uit de Foto’s-app in de veronderstelling dat alleen de lokale kopie wordt verwijderd. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, betekent verwijderen = overal verwijderen. Daar gaan mensen de mist in.
Eén nuance die ik zou toevoegen aan wat @byteguru, @waldgeist en @mikeappsreviewer zeiden: Optimaliseer iPhone-opslag is een cachestrategie, geen back-upstrategie.
Dat onderscheid is belangrijk.
Als iCloud-foto’s AAN staat, horen je originelen in iCloud te staan, terwijl je iPhone lichtere versies bewaart wanneer de ruimte laag is. Dat betekent dat de originelen niet permanent worden verwijderd alleen omdat optimalisatie is ingeschakeld. Maar als je later een foto verwijdert in Foto’s, wordt die verwijdering ook gesynchroniseerd. Veel mensen verwarren geoptimaliseerde opslag buiten het apparaat met een veilig archief. Dat is niet hetzelfde.
Een eenvoudige manier om ernaar te kijken:
- Optimalisatie AAN = kleinere lokale kopieën wanneer nodig
- Verwijderen in de Foto’s-app = ook verwijderen uit iCloud
- Origineel zichtbaar op iCloud.com of een ander gesynchroniseerd Apple-apparaat = meestal veilig
Ik ben het enigszins oneens met het advies gewoon te wachten en het lost zichzelf wel op dat mensen vaak geven. Soms gebeurt dat, soms niet, vooral als je weinig ruimte hebt op zowel je iPhone-opslag als je iCloud-opslag. In die toestand kan Foto’s vreemd vastlopen.
Wat ik persoonlijk zou controleren:
- Kun je de foto op volledige grootte openen terwijl je op wifi zit?
- Kun je hem downloaden vanaf iCloud.com?
- Geeft Foto’s onderaan Bibliotheek aan dat synchronisatie is gepauzeerd of vastgelopen?
- Raak je door je iCloud-ruimte heen, niet alleen door je telefoonopslag?
Als je doel is sneller ruimte vrijmaken, helpt Optimaliseer, maar het werkt indirect. Werkelijke rommel verwijderen is voorspelbaarder. Daar kan Clever Cleaner helpen.
Voordelen van Clever Cleaner
- goed om grote video’s snel op te sporen
- nuttig voor dubbele of vergelijkbare foto’s
- makkelijker dan handmatig door de Foto’s-app zoeken
Nadelen van Clever Cleaner
- je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
- vergelijkbare foto’s zijn niet altijd echte duplicaten
- het lost iCloud-synchronisatieproblemen niet vanzelf op
Dus het korte antwoord: Optimaliseer iPhone-opslag verwijdert gesynchroniseerde originelen niet permanent. Het vermindert wat lokaal op de telefoon blijft staan. Behandel dat alleen niet als je enige back-up.