Waarom is mijn iPhone plotseling erg traag na de nieuwste iOS-update?

Mijn iPhone werd erg traag direct na het installeren van de nieuwste iOS-update. Apps doen er langer over om te openen, typen hapert en de telefoon voelt over het algemeen sloom aan. Ik probeer uit te zoeken of dit een veelvoorkomend iOS-prestatieprobleem is of dat er een instelling, opslagprobleem of oplossing is die ik moet proberen.

Ja, dat soort vertraging is om gek van te worden, vooral als de telefoon nog vrij nieuw is en de batterijconditie er prima uitziet. Ik heb hetzelfde soort dingen meegemaakt: vertraging van het toetsenbord, apps die eeuwig nodig hebben om te openen, willekeurige vastlopers waarbij het scherm gewoon niet meer reageert.

De timing is hier belangrijk. Als dit direct na een iOS-update begon, zou ik de telefoon een paar dagen de tijd geven voordat je aanneemt dat er echt iets mis is. Na een grotere update kan iOS 48 tot 72 uur bezig zijn met allerlei achtergrondtaken: foto's indexeren, gegevens opnieuw opbouwen, caches opschonen en systeemonderdelen optimaliseren. In die periode kan de telefoon warmer aanvoelen dan normaal en vreemd traag zijn.

De beste simpele stap daarvoor is saai maar nuttig: sluit hem aan, houd hem op Wi-Fi en laat hem een paar nachten achter elkaar met rust. Veel updategerelateerde vertraging verdwijnt zodra het opschonen op de achtergrond klaar is.

Als het al meerdere dagen geleden is en er niets verbeterd is, zou ik daarna naar de opslag kijken. Een batterijconditie boven de 80% betekent meestal dat je waarschijnlijk niet te maken hebt met het klassieke probleem van prestatiebeperking. Als je nog steeds rond de 90% of hoger zit, is de batterij waarschijnlijk niet wat de telefoon afremt.

Opslag is wat mensen vaak over het hoofd zien. 1GB of 2GB vrij klinkt als genoeg, maar op een iPhone is dat het echt niet. iOS heeft extra ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, cache en swapruimte. Zodra je in de buurt komt van de laatste 10% tot 20% van de opslag, kan het hele systeem traag gaan aanvoelen. Apps die veel cachen, zoals Safari, Instagram, TikTok en vergelijkbare apps, merken dat meestal als eerste.

Je kunt de gebruikelijke kleine oplossingen proberen, zoals Safari-gegevens wissen of Ververs op achtergrond uitschakelen voor apps die je niet belangrijk vindt. Dat kan een beetje helpen. Maar naar mijn ervaring komt het grotere verschil van het verwijderen van grote mediabestanden. Het probleem is dat handmatig door duizenden foto's en video's gaan vreselijk is, vooral als de helft ervan bijna duplicaten zijn of willekeurige oude 4K-clips die je was vergeten.

Wat uiteindelijk voor mij werkte, was Clever Cleaner gebruiken. Ik ben meestal behoorlijk sceptisch over opschoonapps, omdat veel ervan vol advertenties zitten of je laten betalen voordat ze iets nuttigs doen, maar deze is gratis. Geen advertenties, geen abonnement, geen betaalde pro-opruimknop die de hoofdfunctie verstopt.

Het nuttigste onderdeel voor mij was de sectie Heavies. Daar zie je je grootste foto's en video's op bestandsgrootte, zodat je meteen iets kunt spotten zoals een oude 4K-schermopname die meerdere GB inneemt. Slechts een paar enorme bestanden verwijderen kan veel meer ruimte vrijmaken dan rommelen met kleine instellingswijzigingen.

De sectie Similars is ook handig. Die groepeert foto's die geen exacte duplicaten zijn maar in principe dezelfde opname, zoals meerdere foto's van een zonsondergang of een reeks burstfoto's. Er wordt ook voorgesteld welke je moet bewaren, zodat je niet elke afbeelding één voor één hoeft te vergelijken.

Een andere reden waarom ik het prettig vond, is dat het scannen van foto's op de telefoon zelf gebeurt, in plaats van dat je bibliotheek ergens naartoe wordt geüpload. Nadat ik ongeveer 15GB had vrijgemaakt, verdween de vertraging van het toetsenbord waar ik last van had meteen.

Iets wat mensen vergeten na het opruimen van foto's: open de Foto's-app, ga naar Onlangs verwijderd en tik op Alles verwijderen. Anders blijven die bestanden daar 30 dagen staan en nemen ze nog steeds opslagruimte in. Als het je lukt om weer minstens 10-15GB vrij te krijgen, is de kans behoorlijk groot dat de vastlopers en appvertraging verbeteren zonder dat je de telefoon hoeft terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Zet het nog niet terug naar de fabrieksinstellingen. Mike heeft gelijk dat achtergrondprocessen na een update echt kunnen voorkomen, maar ik zou eerst controleren of er geen app ontspoort voordat ik iOS zelf de schuld geef. Ga naar Instellingen > Batterij en kijk wat er in de afgelopen 24 uur en 10 dagen stroom heeft verbruikt. Als één app daar staat met een vreemde hoeveelheid achtergrondactiviteit, werk die dan bij, forceer het afsluiten ervan of verwijder en installeer die opnieuw. Een slechte appversie na een iOS-update kan ervoor zorgen dat de hele telefoon traag aanvoelt, vooral bij typen en wisselen tussen apps. Als de telefoon warm is, laat hem dan ook afkoelen, want iPhones vertragen zichzelf als ze warm zijn. Opslag opschonen is nog steeds de moeite waard, maar ik zou niet meteen de helft van mijn fotobibliotheek gaan verwijderen voordat ik eerst had gecontroleerd of één app zich misdraagt.

Begin niet met het verwijderen of resetten van iets totdat je een recente iCloud- of computerback-up hebt. Mike heeft waarschijnlijk gelijk dat opslag iOS traag kan maken, en de controle van @boswandelaar op een ontspoorde app is de moeite waard, maar het vervelende randgeval is iCloud-synchronisatie na de update. Ga naar Instellingen > je naam > iCloud > Foto’s en kijk of er staat dat het synchroniseert, herstelt of is gepauzeerd. Als je telefoon een grote fotobibliotheek opnieuw probeert te controleren terwijl er weinig ruimte is, kan het kapot aanvoelen, ook al is er technisch niets mis. Laat hem een nacht op wifi en aan de stroom liggen en start hem daarna opnieuw op. Als hij daarna nog steeds traag is, begin dan met ruimte vrijmaken of probleemapps verwijderen.