Wat is de slimste manier om mijn iPhone-fotobibliotheek op te schonen?

Mijn Foto’s-app op de iPhone is een rommeltje geworden met duplicaten, schermafbeeldingen, oude video’s en willekeurige downloads die opslagruimte innemen. Ik probeer mijn iPhone-fotobibliotheek op te schonen zonder per ongeluk belangrijke foto’s te verwijderen of er uren handmatig mee bezig te zijn. Zijn er ingebouwde tools, apps of workflows die dit gemakkelijker maken?

Ik heb dit vorig jaar aangepakt, en het irritante was dat ik veel te lang had gewacht. Tegen de tijd dat ik het eindelijk deed, bevatte mijn Foto’s-bibliotheek al meer dan 20.000 foto’s en video’s. Ik dacht dat ik het wel snel even kon doen, maar uiteindelijk was ik er bijna een hele zaterdag mee kwijt.

Wat het meest hielp, was om de hele bibliotheek niet als één gigantische puinhoop te behandelen. Screenshots, duplicaten, Live Photos, enorme video’s en willekeurige wazige foto’s vragen allemaal om een iets andere aanpak.

Begin eerst met Apple’s Foto’s-app, gewoon om van de voor de hand liggende dingen af te komen. Scroll niet eindeloos door de hoofdcamerarol. Ga in plaats daarvan door albums heen. Screenshots zijn meestal de makkelijkste winst. Gebruik het veeggebaar om te selecteren zodat je niet één afbeelding tegelijk hoeft aan te tikken, en als een album je een optie Alles selecteren geeft, gebruik die dan waar dat logisch is.

Dat werkt prima voor dingen waarvan je al weet dat je ze niet wilt. Maar voor mij was het echte opslagprobleem geen willekeurige rommel. Het waren al die bijna identieke foto’s, duplicaten, oude screenshots, vergeten video’s en Live Photos die ik niet meer nodig had.

Daar bespaarde Clever Cleaner me veel tijd. Ik gebruikte het na de handmatige ronde, vooral omdat het dingen in categorieën groepeerde in plaats van me elke afzonderlijke foto opnieuw vanaf nul te laten bekijken.

Mijn globale proces was:

1. Start Clever Cleaner.
  2. Controleer de groepen met vergelijkbare foto’s.
  3. Verwijder duplicaten en bijna-duplicaten waar ik niets om gaf.
  4. Wis oude screenshots.
  5. Verwijder de grootste video’s die ik niet meer nodig had.
  6. Zet Live Photos om in stilstaande afbeeldingen wanneer het bewegende deel het niet waard was om te bewaren.

Het grootste voordeel is dat je beslissingen per groep neemt. Dat is een stuk minder pijnlijk dan jezelf afvragen of je één foto wilt bewaren, en dat vervolgens duizenden keren doen.

Vergeet ook Recent verwijderd niet. Dit is makkelijk te missen. Nadat je alles hebt verwijderd, open je het album Recent verwijderd, controleer je of daar niets belangrijks terecht is gekomen en maak je het daarna leeg. Totdat je dat doet, kunnen de foto’s daar nog steeds een tijd blijven staan en ruimte blijven innemen.

Als je dit doet omdat je iCloud-opslag vol is, wees dan voorzichtig met wat verwijderen daadwerkelijk betekent. iCloud-foto’s is één gesynchroniseerde bibliotheek. Als je iets van je iPhone verwijdert, wordt het ook verwijderd uit iCloud en van je andere Apple-apparaten die dezelfde Apple Account gebruiken. Misschien is dat precies wat je wilt, maar het is goed om dat te onthouden voordat je een enorme batch wist.

Nadat ik de grote schoonmaak had gedaan, ben ik elke week een kleine ronde gaan doen. Misschien tien minuten screenshots, wazige foto’s en duidelijke duplicaten verwijderen. Het is een stuk minder ellendig dan het nog een jaar laten opstapelen.

Eerlijk gezegd zou ik, als je bibliotheek al uit tienduizenden items bestaat, niet alleen vertrouwen op de handmatige aanpak in de Foto’s-app. Het is prima voor een snelle opschoning, maar iets zoals Clever Cleaner gebruiken voor duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots, Live Photos en grote video’s gaat veel sneller.

Maak een back-up vóór de grote schoonmaak, vooral als iCloud-foto’s is ingeschakeld, want verwijderen van telefoon kan betekenen overal verwijderen. Ik zou eerst een saaie veiligheidsronde doen: exporteer alles wat belangrijk is naar een computer of externe schijf, en gebruik daarna Foto’s of Clever Cleaner. De opruimstap is een stuk minder stressvol als je weet dat je een aparte kopie hebt.

Het opschonen van een bibliotheek die je nog elke dag gebruikt, is iets anders dan het archiveren van een stapel oude foto’s die je nooit opent. Voor de actieve spullen zou ik eerst de duidelijke blijvers markeren: favoriete belangrijke foto’s, maak een klein album Do not delete aan en begin daarna daaromheen met verwijderen. Dat klinkt achterstevoren, maar het voorkomt het paniekklikprobleem wanneer een opschoonapp of Foto’s je 40 vergelijkbare opnamen toont en je je niet meer kunt herinneren welke belangrijk was. Clever Cleaner kan handig zijn voor het groeperen van rommel, maar ik zou niet blindelings enorme batches goedkeuren. De snellere methode is om eerst de blijvers te beschermen en daarna streng te zijn met screenshots, schermopnamen, downloads en video’s. Video’s zijn meestal toch waar de echte opslagruimte in zit, niet de 900 foto’s van de lunch.

Het eerst verwijderen van duplicaten is niet altijd de grootste winst. Controleer Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s voordat je uren besteedt aan sorteren, want als video’s of gedownloade originelen het probleem zijn, levert het verwijderen van tien enorme clips meer op dan het bekijken van 2.000 vergelijkbare foto’s.