De harde schijf van mijn Mac kan defect raken en ik moet belangrijke bestanden herstellen zonder de schade te verergeren. Ik zoek naar de veiligste stappen voor gegevensherstel van de harde schijf van een Mac, inclusief wat ik moet vermijden, of ik herstelsoftware moet gebruiken en wanneer ik contact moet opnemen met een professional.
Ontbrekende bestanden op een Mac betekenen niet altijd dat ze echt weg zijn. Een bestand kan uit Finder verdwijnen terwijl de gegevens nog steeds op de schijf staan, tenminste totdat iets ze overschrijft. Ik heb dat op de harde manier geleerd nadat ik dacht dat ik mijn hele scriptie kwijt was omdat ik aannam dat ik die naar een flashdrive had gekopieerd.
Het belangrijkste is om de schijf meteen niet meer te gebruiken. Dit is het deel dat mensen vaak onderschatten. Wanneer macOS iets verwijdert of zelfs een schijf formatteert, markeert het die ruimte vaak alleen opnieuw als beschikbaar. De oude gegevens kunnen er nog steeds zijn, maar nieuwe activiteit kan eroverheen schrijven.
Daaronder vallen ook normale dingen waar je misschien niet aan denkt: downloads, browsercache, app-updates, tijdelijke bestanden en achtergrondprocessen. Als het een externe schijf is, koppel die dan los. Als de ontbrekende bestanden op de interne schijf van je Mac stonden, gebruik de Mac dan zo weinig mogelijk totdat je beslist wat je hierna gaat doen.
Begin met de eenvoudige controles voordat je herstelsoftware gebruikt. Kijk eerst in de gewone Prullenmand. Als de bestanden op een externe schijf stonden, controleer dan ook de verborgen prullenmandmap op die schijf. Open de schijf in Finder, druk op Shift + Command + Punt om verborgen bestanden weer te geven en zoek dan naar .Trashes. Als de bestanden daar staan, kun je ze mogelijk herstellen met “Zet terug”.
Controleer daarna Time Machine als je dat had ingeschakeld voordat de bestanden verdwenen. Open Time Machine via de menubalk, ga terug naar een moment waarop de bestanden nog bestonden, selecteer ze en klik op “Herstel”.
Als er geen back-up is en de Prullenmand leeg is, dan is herstelsoftware meestal de volgende realistische optie. Disk Drill is hiervoor een van de gangbare Mac-tools en werkt met bestandssystemen zoals APFS en HFS+. Het is ook vrij eenvoudig te gebruiken vergeleken met sommige technischere opties.
Deze apps scannen meestal op een paar verschillende manieren. Sommige scans zoeken naar overgebleven bestandssysteemrecords. Diepere scans zoeken naar bestandssignaturen, wat betekent dat de tool mogelijk nog steeds een foto, document, video of archief kan herkennen aan de structuur van het bestand, zelfs als de oorspronkelijke naam weg is.
Wees voorzichtiger als de schijf zelf vreemd doet. Als het eeuwig duurt voordat die wordt gekoppeld, willekeurig de verbinding verbreekt of zich inconsistent gedraagt, blijf er dan niet op inslaan met scans. Maak eerst een byte-voor-byte-image als dat kan en scan vervolgens de image in plaats van de originele schijf. Dat geeft je een veiligere kopie om mee te werken als de hardware begint te falen.
Als de schijf klikkende, schurende of vreemde draaiende geluiden maakt, stop dan. Schakel hem uit en koppel hem los. Dat wijst meestal op een fysiek probleem en hem langer laten draaien kan herstel moeilijker of onmogelijk maken. Als de gegevens belangrijk genoeg zijn, is een professionele herstelservice de veiligere keuze, ook al is die duur.
Als je hier eenmaal doorheen bent, stel dan back-ups in zodat je niet opnieuw in dezelfde situatie vastzit. Time Machine is goed voor een lokale back-up en een cloudback-up voegt nog een extra laag toe voor het geval de schijf beschadigd raakt, wordt gestolen of zoekraakt.
Ga nu in deze volgorde te werk: stop met het gebruiken van de schijf, controleer de gewone Prullenmand, controleer de verborgen map .Trashes, probeer Time Machine en kijk daarna naar herstelsoftware. Als de gegevens niet zijn overschreven of fysiek beschadigd, is er nog steeds een reële kans dat je ze kunt terugkrijgen.
Installeer niets op de schijf waarvan je gegevens probeert te herstellen.
Dat is de fout die ik mensen zie maken bij Mac-herstel. Ze raken in paniek, downloaden een herstelapp, installeren die, voeren een scan uit, exporteren misschien voorbeelden, en al die activiteit vindt plaats op dezelfde schijf die mogelijk de verloren bestanden bevat. Als dit je interne Mac-schijf is, is het veiliger om hem uit te schakelen en vanaf een andere Mac of een externe opstartschijf te werken als dat kan. Als het een externe schijf is, laat die dan losgekoppeld totdat je klaar bent om er een kloon van te maken of hem te scannen.
Ik ben het eens met het eerdere punt om eerst een image van de schijf te maken, maar ik zou dat hoger op de lijst zetten als de schijf traag is, willekeurig wordt ontkoppeld of fouten geeft in Schijfhulpprogramma. Voer EHBO niet steeds opnieuw uit in de hoop dat het iets zal repareren. Soms veranderen reparaties het bestandssysteem op manieren die herstel rommeliger maken. Een kloon/image geeft je iets om op te experimenteren zonder de originele schijf herhaaldelijk extra te belasten.
Als de bestanden zijn verwijderd in plaats van dat de schijf fysiek defect raakt, dan moet Time Machine inderdaad worden gecontroleerd vóór herstelsoftware. De stappen van Apple voor bestanden herstellen vanuit Time Machine zijn de moeite waard om te volgen als je dit had ingeschakeld. Als er geen back-up is, kunnen hulpmiddelen zoals Disk Drill nuttig zijn, maar sla herstelde bestanden op een aparte schijf op, nooit terug op de beschadigde schijf of de schijf waarvan bestanden zijn verwijderd. Als de schijf mechanische geluiden maakt, sla dan de softwaremethode volledig over en beslis of de gegevens het waard zijn om een lab voor te betalen. Software is bedoeld voor logische schade, niet voor een schijf die fysiek voor je ogen aan het sterven is.
Als dit een nieuwere Mac is met een vastgesoldeerde SSD, is de veiligste aanpak anders dan bij een oude Mac met een verwijderbare 2.5’-schijf. Mogelijk kun je de schijf niet zomaar eruit halen en in een behuizing plaatsen, en als FileVault is ingeschakeld, zijn het wachtwoord/de herstelsleutel net zo belangrijk als de hardware. Controleer voordat je uren aan software besteedt of je nog het Mac-inlogwachtwoord, toegang tot Apple ID en eventuele herstelsleutel hebt die je nodig kunt hebben.
Ik ben het ermee eens dat je de originele schijf niet moet scannen als die instabiel lijkt te werken, maar ik zou voorzichtig zijn met de aanname dat “maak er een kloon van” op moderne Macs altijd eenvoudig is. Kijk bij een Apple silicon Mac of een T2 Intel Mac naar het gebruik van macOS Recovery en Share Disk/Target Disk Mode vanaf een andere Mac als het apparaat nog aangaat. Kopieer eerst de belangrijkste bestanden, niet meteen de volledige fotobibliotheek of de map Programma’s. Als hij halverwege uitvalt, wil je dat de onvervangbare dingen al veilig zijngesteld.
Disk Drill of vergelijkbare tools zijn zinvoller nadat de schijf betrouwbaar is aangekoppeld of nadat je een image hebt om te scannen. Het zijn geen wondermiddelen, en op versleutelde APFS-volumes moeten ze het volume nog steeds ontgrendelen. Als de Mac vastloopt, opnieuw opstart of er eeuwig over doet om alleen al de schijf te tonen, zou ik stoppen met nog één scan proberen en beslissen of de bestanden een lab waard zijn. De vervelende waarheid is dat een langzame, zorgvuldige kopie van de mappen met de hoogste prioriteit soms veiliger is dan een volledige herstelscan die de defecte schijf urenlang bezig houdt.
De doelschijf moet klaar zijn voordat je de defecte schijf aanraakt. Mensen richten zich op de zieke Mac-schijf, maar herstellen vervolgens bestanden naar welke USB-stick dan ook die in de buurt is, of erger nog, terug naar dezelfde schijf. Neem een aparte externe schijf met meer vrije ruimte dan je denkt nodig te hebben. Als je een image maakt, moet die minstens zo groot zijn als de defecte schijf. Als je alleen mappen kopieert, laat dan nog steeds ruim voldoende extra ruimte over.
Ik zou die doelschijf formatteren als APFS als je die alleen met Macs gebruikt. exFAT is handig voor compatibiliteit met Windows, maar het is niet mijn eerste keuze voor een herstelklus op een Mac omdat je wat Macs-specifieke metadata kunt verliezen en je nog iets extra’s toevoegt dat zich vreemd kan gedragen tijdens een stressvolle kopieeractie. Gebruik ook een directe verbinding. Geen goedkope hub, geen losse kabel, geen stapel busgevoede adapters als je dat kunt vermijden. Een onbetrouwbare behuizing of kabel kan er precies uitzien als een stervende schijf en uren verspillen.
Voor het daadwerkelijke herstel zou ik het werk in twee sporen opdelen. Als de schijf wordt aangekoppeld en aangekoppeld blijft, kopieer dan eerst de mappen met de hoogste waarde: Bureaublad, Documenten, Afbeeldingen, projectmappen, belangrijke exports, alles wat je niet opnieuw kunt downloaden. Begin niet met Programma’s, systeemmappen, caches of een enorme Foto’s-bibliotheek als de belangrijke zaken een paar documenten in een andere map zijn. Een defecte schijf geeft je mogelijk maar één bruikbare sessie.
Als de schijf instabiel is, blijf dan niet eindeloos proberen te kopiëren met Finder. Finder is niet geweldig wanneer een schijf leesfouten geeft, omdat het kan vastlopen op één beschadigd bestand. Op dat moment is imaging of klonen met een hulpmiddel dat slechte sectoren kan overslaan veiliger dan steeds opnieuw dezelfde kopie opnieuw starten. Scan daarna de image met herstelsoftware. Disk Drill kan onderdeel zijn van die workflow, maar ik zou het behandelen als een scanner, niet als het eerste wat je direct op een schijf laat draaien die klikkende geluiden maakt, offline gaat of heet wordt.
De kleine ergernis die niemand graag hoort: ga de Mac niet opruimen tijdens het herstellen. Maak de Prullenmand niet leeg, installeer geen updates, voer geen cleaners uit, bouw bibliotheken niet opnieuw op en laat Foto’s of Muziek niet dingen opnieuw organiseren. Houd de machine stil, koel en saai. Als de gegevens echt geld waard zijn of pijnlijk zouden zijn om te verliezen, stop dan voordat je gaat experimenteren en vraag een prijs op bij een herstelbedrijf. Het goedkoopste veilige herstel is het herstel waarbij je voorkomt dat je van een zwakke schijf een dode maakt.