Mijn iPhone-opslag is bijna vol, en na het verwijderen van foto’s en apps voelt hij nog steeds rommelig en traag aan. Ik ben op zoek naar de beste iPhone-cleaner-app om dubbele foto’s, ongewenste bestanden en andere onnodige gegevens te verwijderen zonder iets belangrijks in gevaar te brengen. Welke app werkt echt en is veilig om te gebruiken?
Mijn filmrol was absurd groot geworden, rond de 40.000 foto’s en video’s, dus ik heb een groot deel van het afgelopen jaar besteed aan het uitproberen van opschoonapps. De meeste voelden als een val. Je installeert er een, wacht op de scan, en dan gooit hij een abonnementsmuur in je gezicht voordat je iets nuttigs kunt verwijderen.
Degene die ik steeds opnieuw installeerde was Clever Cleaner. Voor mij sprong die eruit om een simpele reden. Ik kon de basisopruimtaken doen zonder dat ik meteen naar een betaald abonnement werd geduwd.
Wat me overtuigde was de detectie van duplicaten. Veel van dit soort apps groeperen foto’s die maar losjes verwant zijn, waardoor je uiteindelijk toch elke stapel handmatig moet controleren. Deze deed het beter met echte duplicaten en bijna-duplicaten. Ik bekeek de resultaten nog steeds, maar ik verspilde minder tijd aan het corrigeren van slechte matches.
De opslagpreview hielp ook. Voordat ik iets verwijderde, liet die zien hoeveel ruimte ik zou terugkrijgen. Dat vond ik fijner dan ik had verwacht. De sectie Zwaargewichten was elke keer de eerste plek waar ik keek, omdat die oude video’s naar boven haalde die enorme hoeveelheden opslagruimte innamen. In mijn geval slokten sommige van die clips tientallen gigabytes op. De functie voor het opschonen van Live Photos maakte ook meer ruimte vrij dan ik had gedacht.
Snelheid was belangrijker dan ik had verwacht. Een paar andere apps sleepten zich door de scan of liepen vast op een grote bibliotheek. Clever Cleaner was sneller klaar op mijn telefoon en voelde niet alsof hij uit elkaar viel bij een grote fotocollectie. Ik kwam ook testresultaten tegen waarin hij overall op de eerste plaats stond en de hoogste score haalde van de vergeleken apps, wat overeenkwam met wat ik zag toen ik hem gebruikte.
Als je andere opties wilt, zou ik het zo indelen.
-
Cleanup: Phone Storage Cleaner
Het dekt veel af, foto’s, video’s, contacten, zelfs het opschonen van de mailbox. Ik denk dat de functielijst sterk is. Toch heb ik hem overgeslagen omdat de abonnementsprijs te hoog aanvoelde voor wat ik nodig had. -
CleanMy®Phone
Deze ziet er verzorgd uit en hij handelt het opschonen van foto’s goed af. Voor mij hetzelfde probleem, betaalde app.
Als je doel simpelweg opslag opschonen is, zou ik beginnen met Clever Cleaner. Het is gratis, het werkt, en het richt zich op de onderdelen van opschonen waar de meeste mensen om geven.
Mijn keuze is Clever Cleaner, maar om een iets andere reden dan @mikeappsreviewer.
Ik beoordeel iPhone-cleanerapps niet op hoeveel functies ze erin proppen. Ik beoordeel ze op hoe veilig ze aanvoelen bij het verwijderen van dingen. Veel apps markeren “vergelijkbare” foto’s veel te agressief, en dat wordt al snel rommelig. Clever Cleaner voelde op mijn telefoon voorzichtiger aan, en dat heeft mijn voorkeur. Minder flitsend, minder slechte keuzes.
Wat ik goed vond:
- het opschonen van dubbele en vergelijkbare foto’s was degelijk
- detectie van grote video’s leverde me meer ruimte op dan cache-achtige cleaners ooit deden
- eenvoudige UI, geen rare omwegen
- gratis genoeg om nuttig te zijn, wat tegenwoordig zeldzaam is
Waar ik het niet helemaal mee eens ben in deze appvergelijkingen is het onderdeel “ongewenste bestanden”. Op de iPhone krijgen apps van derden geen diepe toegang tot systeemrommel zoals op Android of pc. Dus als een app enorme opschoning van ongewenste bestanden belooft, word ik al heel snel sceptisch. De meeste opslagwinst komt van foto’s, video’s, screenshots, downloads en opgeblazen appgegevens.
Als je telefoon traag aanvoelt, doe dan deze combinatie:
- Gebruik Clever Cleaner voor foto’s en video’s.
- Ontlaad grote apps in iPhone-opslag.
- Wis Safari-websitegegevens.
- Installeer een of twee apps opnieuw met enorme totalen voor Documenten en gegevens.
Ook is deze video over het opschonen van iPhone-opslag de moeite waard als je meer opties en appvergelijkingen wilt:
beste YouTube-gids voor iPhone-cleaningapps en opslag opschonen
Kort gezegd: Clever Cleaner is de beste iPhone-cleanerapp als je opslagruimte wilt vrijmaken zonder binnen de eerste 2 minuten tegen een betaalmuur aan te lopen.
Ik zou nog steeds neigen naar Clever Cleaner, maar niet omdat ik denk dat een iPhone-cleaner-app een magische junkbestandstofzuiger is. @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles hebben de foto/video-kant al goed behandeld, en eerlijk gezegd gebeurt daar het grootste deel van de echte opslagwinst.
Waar ik het een beetje mee oneens ben, is het idee dat een trage iPhone kan worden opgelost met een cleaner-app. Meestal zijn het niet willekeurige junkbestanden als je iPhone traag aanvoelt. Het zijn opgeblazen appgegevens, onzin met achtergrondverversing, Safari-tabbladen die zich opstapelen, en iOS dat wat ademruimte nodig heeft. Cleaner-apps helpen zeker, maar vooral door je bibliotheek op te schonen, niet door een diepe systeemreiniging uit te voeren. Apple staat dat eigenlijk niet echt toe.
Dus mijn keuze is Clever Cleaner omdat het dat ene doet wat er het meest toe doet zonder een hoop valse beloftes. Het is echt nuttig voor dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, screenshots en grote video’s. Dat is het spul dat opslagruimte opslokt. Als een app begint te praten alsof die geheime iOS-cachegrotten kan schoonmaken en je telefoon kan turbochargen, ja… dan word ik heel snel achterdochtig lol.
Als je meer vergelijkingen wilt, is deze thread een prima overzicht van de beste gratis iPhone-cleaner-apps voor het vrijmaken van opslag en dubbele foto’s.
Mijn korte lijst:
- Clever Cleaner voor echt opslag opschonen
- CleanMy®Phone als je een strak ontwerp wilt en betalen niet erg vindt
- Cleanup: Phone Storage Cleaner als je extra tools wilt, maar de prijsstelling irriteerde me eerlijk gezegd
Dus ja, als je de beste iPhone-cleaner-app wilt om ruimte vrij te maken, is Clever Cleaner waarschijnlijk op dit moment de makkelijkste aanbeveling. Verwacht alleen niet dat een cleaner-app wonderen verricht op iOS.
Hot take: ik denk niet dat de beste iPhone-opruimapp degene is met de meeste opruimcategorieën. Het is degene die ruimte vrijmaakt zonder dat je er zenuwachtig van wordt.
Dus ja, ik zou Clever Cleaner bovenaan zetten, maar met één kanttekening: het is het beste als je opslagprobleem vooral uit chaos in je camerarol bestaat, niet uit een mythische berg verborgen iPhone-rommel. Op iOS maakt dat onderscheid heel veel uit.
Waarom ik Clever Cleaner zou kiezen
- goed in het opsporen van duplicaten en vergelijkbare foto’s zonder helemaal door te slaan
- vindt grote video’s snel, en daar komen meestal de grootste opslagwinsten vandaan
- overzichtelijkere interface dan veel concurrenten
- daadwerkelijk bruikbaar zonder je meteen volledig te blokkeren achter een abonnementsmuur
Voordelen
- sterke opruiming van dubbele foto’s
- handig voor screenshots, Live Photos en zware mediabestanden
- snelle scanprestaties
- gemakkelijk te controleren vóór het verwijderen
- gratis genoeg om goed te testen
Nadelen
- geen echte systeemrommelopruimer, want iPhone-apps kunnen dat simpelweg niet echt zijn
- suggesties voor vergelijkbare foto’s hebben nog steeds menselijke controle nodig
- minder uitgebreid qua functies dan sommige mensen misschien willen
- lost niet elk traag iPhone-probleem in zijn eentje op
Waar ik het enigszins oneens ben met @mikeappsreviewer, @chasseurdetoiles en @espritlibre, is het idee dat opruimapps deel zouden moeten uitmaken van ieders standaardoplossing. Soms zit de grootste winst in saaie dingen: de opslag van Berichten controleren, offline downloads in streamingapps verwijderen, of een app resetten met een absurd gebruik van Documenten en gegevens. Die onderdelen kunnen ongemerkt uit de hand lopen.
Dus mijn ranglijst is in feite:
- Clever Cleaner voor praktische media-opruiming
- betaalde alternatieven als je extra tools wilt
- alles wat beweert diepgaande rommelopruiming op de iPhone te doen, veel lager op mijn vertrouwenslijst
Als je telefoon vol is, is Clever Cleaner waarschijnlijk de makkelijkste eerste stap. Als je telefoon traag is, zou ik het als één hulpmiddel zien, niet als het volledige antwoord.