Welke SD-kaart herstelsoftware werkt echt?

Ik heb per ongeluk foto’s en video’s van mijn SD-kaart verwijderd, en nu probeer ik betrouwbare software voor SD-kaartgegevensherstel te vinden die ze daadwerkelijk kan terughalen. De kaart werd in mijn camera gebruikt, en deze bestanden zijn echt belangrijk, dus ik heb hulp nodig bij het kiezen van een veilige hersteltool die goed werkt en niet voor meer gegevensverlies zorgt.

Ik heb dit meegemaakt, en ja, die eerste seconde voelt rot. Je steekt de SD-kaart erin, Windows of macOS geeft een formatteermelding, of de map opent leeg en je foto’s zijn weg. Als de kaart niet fysiek naar de knoppen is, zou ik nog steeds eerst software proberen voordat je een herstelbedrijf betaalt. Ik heb dat gedaan, en het scheelde me belachelijk veel geld.

Je wilde aanraders voor tools, dus hier is de korte lijst die ik zou geven aan iemand die resultaten nodig heeft in plaats van een enorme dump aan software.

1. Disk Drill

Hier zou ik in de meeste gevallen mee beginnen. Ik heb het zowel op Mac als op Windows gebruikt, en de interface werkte me niet tegen. Het grote punt is cameramedia. Veel herstelapps doen het prima met simpele bestanden, en vallen dan door de mand bij RAW-fotosets of grote videobestanden van actioncams, drones of systeemcamera’s. Dan houd je een bestandsnaam, een bestandsgrootte en een clip over die je niet kunt openen. Waardeloos.

Disk Drill ging in die gevallen voor mij beter om met zulke situaties, omdat het cameragericht herstel heeft voor gefragmenteerde beelden. Op kaarten die in GoPro’s en vergelijkbare apparatuur zijn gebruikt, raken bestanden vaak verspreid over de kaart. Sommige tools halen stukken terug. Deze deed beter werk bij het opnieuw opbouwen van iets dat afspeelbaar was.

Je krijgt een gratis scan en preview, en dat is belangrijk. Ik koop herstelsoftware niet blind. Op Windows is er ook een gratis herstellimiet van 100 MB, dus je krijgt een kleine praktijktest voordat je betaalt.

1. CardRecovery

Alleen voor Windows. Oude interface. Best gedateerd. Toch heb ik gezien dat het prima werkt voor gewoon herstel van foto’s en video’s van geheugenkaarten.

Als je een simpele stapsgewijze wizard wilt en je vooral geeft om JPEG’s, gangbare RAW-formaten en videoclips, is het het bekijken waard. Het is beperkter dan de andere. Geen documenten, geen pdf’s, geen brede zoektocht naar bestandstypen. Ook geen gratis hersteloptie voor zover ik zag, alleen een previewscan vóór aankoop.

1. Recuva

Dit is de gratis optie die veel mensen op Windows als eerste proberen. Begrijpelijk. Het is makkelijk, snel te installeren, en je krijgt onbeperkt gratis herstel.

Ik zou de verwachtingen laag houden als de kaart beschadigd is op bestandssysteemniveau. Wanneer een SD-kaart als RAW verschijnt, zich corrupt gedraagt, of uit een camera komt vol grote gefragmenteerde bestanden, slaat Recuva vaak de plank mis. Voor eenvoudige per ongeluk verwijderde bestanden op een gezonde kaart, prima. Voor rommeligere gevallen zou ik snel verder gaan.

Als je herstel gaat proberen, is het proces net zo belangrijk als de app.

1. Stop met het gebruiken van de kaart

Dit deel is saai en het is het belangrijkst. Verwijderde of geformatteerde data blijft meestal staan totdat er nieuwe data bovenop komt. Ik heb mensen zien doorgaan met fotograferen, daarna herstel uitvoeren en zich afvragen waarom de helft van de bestanden weg is. Die zijn overschreven. Zodra dat gebeurt, ben je klaar.

Als je SD-kaart dat kleine vergrendelschuifje heeft, schuif het dan nu om. Het is geen magie, al helpt het wel om nieuwe schrijfacties te voorkomen.

1. Als de kaart instabiel is, maak dan eerst een image

Als de kaart de verbinding verbreekt, Verkenner laat vastlopen, leesfouten geeft of je systeem laat hangen, blijf er dan niet op inbeuken met herhaalde scans. Die fout heb ik ooit gemaakt. Geen goed idee.

Maak eerst een byte-voor-byte-image als je herstelapp dat ondersteunt. Disk Drill doet dat. Scan daarna het imagebestand in plaats van de kaart zelf. Dit vermindert de belasting van falende hardware en verkleint de kans dat de scan halverwege stopt.

1. Herstel niet terug naar dezelfde SD-kaart

Ik weet dat dit vanzelfsprekend klinkt. Mensen doen het toch. Ik deed het de eerste keer bijna omdat ik moe was en te snel klikte.

Sla herstelde bestanden op op de interne schijf van je computer of op een andere externe schijf. Als je tijdens het herstel herstelde data terugschrijft naar dezelfde kaart, loop je het risico de bestanden te overschrijven die je juist nog probeert terug te halen. Dan kun je twee keer boos worden.

Mijn globale volgorde zou deze zijn:

Als de kaart camerabeelden of RAW-foto’s bevatte, begin dan met Disk Drill.

Als je op Windows zit en alleen om standaard mediabestanden geeft, is CardRecovery nog steeds zo’n oude tool die mensen vergeten, terwijl hij werkt.

Als je gratis wilt en de kaart grotendeels gezond lijkt, probeer dan eerst Recuva.

Gebruik een degelijke kaartlezer, niet die haperende van onder uit een lade. Steek de kaart erin, scan hem en klik niet gehaast. Ik heb op deze manier echt bestanden teruggehaald, en het belangrijkste was dat ik van de kaart afbleef zodra ik het probleem opmerkte. Dat maakte het verschil.

Ik zou ze iets anders rangschikken dan @mikeappsreviewer.

Voor puur herstel van foto’s en video’s van SD-kaarten verdient PhotoRec nog steeds een kans. Het is lelijk, maar het haalt bestanden van beschadigde of opnieuw geformatteerde kaarten beter terug dan veel gelikte apps. Nadeel: bestandsnamen en mappen zijn vaak weg, dus de rommel sorteren is lastig.

Als je iets wilt dat makkelijker te gebruiken is, is Disk Drill degene die ik voor de meeste mensen op de eerste plaats zou zetten. Betere previews. Betere filtering. Betere kans op herstel van camerabestanden in mijn ervaring. Gebruiksgemak is belangrijk als je gestrest bent en probeert niet op het verkeerde te klikken.

R-Studio is er ook een die het waard is om te kennen. Technischer. Beter voor kaarten met kapotte partities of vreemde bestandssysteembeschadiging. Als eenvoudigere tools falen, zou ik hierheen gaan voordat ik een lab betaal.

Mijn grove volgorde:

1. Disk Drill, beste mix van resultaten en gebruiksgemak.
  2. PhotoRec, beste gratis tool voor diep herstel.
  3. R-Studio, het beste als de kaart beschadigd lijkt.
  4. Recuva, alleen voor eenvoudige verwijderingen.

Ook, als je camera exFAT gebruikte en grote 4K-clips opnam, herstellen goedkope tools vaak waardeloze bestanden of kapotte video’s. Daar verdient betere software zijn prijs.

Voor een snelle visuele gids is deze tutorial voor herstel van foto’s en video’s van SD-kaarten kort en gemakkelijk te volgen.

Als de kaart nog steeds wordt aangekoppeld, stop dan met het testen van willekeurige apps en begin met één degelijke scan. Te veel herhaalde scans op een stervende kaart is hoe mensen het erger maken.

Als de bestanden net zijn verwijderd en de kaart nog steeds normaal wordt gedetecteerd, zou ik eigenlijk per scenario scheiden “wat werkt” in plaats van naar één magische app te zoeken.

@mikeappsreviewer en @hoshikuzu hebben de gebruikelijke keuzes al genoemd, maar ik zou één ding net iets anders benaderen: Recuva is prima, maar mensen raden het veel te vaak aan voor camerakaarten. Voor DSLR, mirrorless, GoPro, drone, enz. heb ik gezien dat het veel halfbruikbare rommel terughaalt. Geweldig voor een USB-stick, minder indrukwekkend voor serieuze SD-kaart fotoherstel.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Disk Drill
    Beste balans tussen eenvoudige UI, previews en daadwerkelijke herstelkwaliteit voor foto’s/video’s. Als je de veiligste eerste poging wilt doen zonder te prutsen, is dit waarschijnlijk de beste keuze. Vooral sterk voor SD-kaartherstel op Mac en Windows.

2. PhotoRec
    Nog steeds een van de sterkste gratis opties wanneer de kaart zwaar beschadigd is. Lelijk als de nacht, geen mapstructuur, bestandsnamen meestal vernield, maar het kan bestanden opdiepen die andere tools missen.

3. R-Studio
    Helemaal niet beginnersvriendelijk, maar erg goed als de SD-kaart partitieschade, RAW-problemen of vreemde corruptie heeft.

Nog één extra punt dat niemand vaak genoeg noemt: als je camera RAW+JPEG schrijft, herstellen sommige apps de JPEG’s prima maar stikken ze in de RAW-sidecars of grotere videobestanden. Controleer previews goed voordat je betaalt.

Ook is dit overzicht van SD-kaart herstelsoftware die daadwerkelijk goed presteerde in echte tests de moeite waard om even door te nemen als je een snelle vergelijkingslijst wilt in plaats van blind vijf dingen te installeren.

Korte versie: begin met Disk Drill, gebruik PhotoRec als je gratis/dieper herstel wilt, gebruik R-Studio als de kaart echt verprutst lijkt. Blijf niet te veel experimenteren als de kaart kuren vertoont, want zo verandert herstelbaar heel snel in niet meer herstelbaar.

Ik ben het grotendeels eens met @hoshikuzu en @sternenwanderer, maar ik zou PhotoRec niet meteen als eerste stap kiezen, tenzij je je al prettig voelt bij het uitzoeken van herstelde chaos. Voor belangrijke cameramedia zou mijn eerste keuze nog steeds Disk Drill zijn.

Waarom eerst Disk Drill

• Voordelen: zeer goede previewfunctie, kan doorgaans beter overweg met foto-/videobestandstypen van camera’s dan goedkope tools, eenvoudig genoeg zodat je onder stress minder snel verkeerd klikt, kan werken vanaf een schijfimage.
  • Nadelen: niet de goedkoopste optie, diepe scans kunnen even duren, en bij sterk gefragmenteerde video’s is het nog steeds geen wondermiddel.

Waar ik enigszins van @mikeappsreviewer verschil: ik zou me niet echt bezighouden met CardRecovery, tenzij het om een heel eenvoudige situatie op alleen Windows gaat. Het voelt inmiddels te beperkt.

Mijn praktische rangschikking:

1. Disk Drill voor de beste allround ervaring met software voor herstel van SD-kaarten.
  2. R-Studio als de kaart schade aan partitie of bestandssysteem vertoont en je een steilere leercurve geen probleem vindt.
  3. PhotoRec als je iets gratis wilt en bereid bent om om te gaan met verloren bestandsnamen/mappen.
  4. Recuva alleen voor eenvoudige verwijderfouten op een gezonde kaart.

Nog iets extra’s dat mensen vaak overslaan: als je herstelde video’s terugkomen maar niet afspelen, betekent dat niet altijd dat het herstel is mislukt. Camerabestanden kunnen gedeeltelijk intact zijn maar achteraf reparatie nodig hebben. Beoordeel ze dus op bestandsgrootte en previews, niet alleen op de vraag of VLC alles meteen opent.

Als de kaart nog steeds normaal wordt gedetecteerd, is Disk Drill wat mij betreft de veiligste eerste aanbeveling.