Är GoPro-återställning möjlig efter att ha raderat videor?

Jag råkade radera viktiga videor från min GoPro innan jag säkerhetskopierade dem, och jag försöker ta reda på om återställning fortfarande är möjlig. Materialet var från en resa jag inte kan återskapa, så jag behöver verkligen hjälp med det bästa sättet att återställa raderade GoPro-videor från SD-kortet utan att göra situationen värre.

Jag har varit där. Du kommer hem, kopplar in GoPro-kameran, och klippen du brydde dig om är borta. Det känns snabbt riktigt dåligt. Om videorna raderades eller om kortet formaterades är återställning ändå ofta möjlig. De första stegen betyder väldigt mycket.

Gör det enkla först

Det viktigaste är att sluta använda SD-kortet direkt.

Spela inte in mer material på det. Formatera det inte igen. Kör inte slumpmässiga reparationsverktyg. När filer raderas ligger videodata ofta kvar på kortet ett tag. Det som förstör återställning är ny data som skrivs över det gamla.

Jag skulle kontrollera detta innan du rör återställningsprogram:

1. Titta på ditt GoPro-konto i molnet om du betalar för det och hade automatisk uppladdning aktiverad.
  2. Kontrollera Papperskorgen eller något område för Nyligen raderat.
  3. Sätt tillbaka kortet i kameran och se om GoPro erbjuder en reparationsuppmaning.
  4. Prova en annan kortläsare, USB-port eller en annan dator.
  5. Se om kortet visas i Diskhantering i Windows eller Skivverktyg i macOS.

Om kortet aldrig visas, fortsätter att tappa anslutningen eller ser fysiskt skadat ut, skulle jag sluta hålla på med det. Då är en återställningsverkstad mer rimlig. Fysiskt fel är en annan typ av problem än att råka radera filer av misstag.

Programvara kommer vanligtvis härnäst

Om problemet är radering, formatering eller skador på filsystemet skulle jag börja med programvara.

Många antar att videoåterställning fungerar som fotoåterställning. Det gör den inte, inte från actionkameror. GoPro-material lagras ofta i segment som är utspridda över kortet. När filsystemet går sönder måste programvaran sätta ihop dessa segment igen i rätt ordning. Vissa verktyg hittar ett MP4-namn, visst, men sedan öppnar du det och det hackar, klipps av eller går inte att spela alls. Jag har sett dte hända.

Om jag gjorde detta idag skulle jag använda Disk Drill.

Anledningen är dess läge för avancerad kameraåterställning. Det byggdes för kameramaterial och kan spåras tillbaka till de gamla verktygen GoProRecovery och CnW Recovery som folk använde för GoPro-klipp i flera år. Den nyare versionen fortsätter att bygga vidare på dessa metoder och är inriktad på fragmenterad video från GoPro-kameror, drönare, dashcams och liknande enheter.

Stegen är enkla:

1. Ta ut SD-kortet ur GoPro-kameran.
  2. Anslut det direkt till datorn med en kortläsare.
  3. Öppna Disk Drill.
  4. Välj SD-kortet.
  5. Välj Avancerad kameraåterställning.
  6. Kör skanningen.
  7. Förhandsgranska videorna som hittas.
  8. Spara återställda filer på en annan enhet.

Förhandsgranskningen är viktig. Jag gillar att kunna kontrollera om ett klipp öppnas innan jag sparar det. Det sparar tid och talar om tidigt om materialet verkar vara intakt. Om kortet ger läsfel eller känns instabilt, gör först en byte-för-byte-säkerhetskopia och skanna sedan säkerhetskopian i stället för att belasta originalkortet.

På en Mac är processen ungefär densamma. Läsare, kort, Disk Drill, skanning, förhandsgranskning, återställning till en annan plats. Inget märkvärdigt.

När jag skulle hoppa över programvara och gå till ett labb

Programvara fungerar bra för många logiska problem. Det är inte rätt lösning i varje fall.

Jag skulle titta på en professionell återställningstjänst om:

1. SD-kortet har fysisk skada.
  2. Ingen dator upptäcker det alls.
  3. Det fortsätter att kopplas från under en skanning.
  4. Kortet blir varmt utan någon tydlig anledning.
  5. Materialet är tillräckligt viktigt för att du inte vill använda trial and error.

Efter den punkten gör försök med fler verktyg på egen hand ibland situationen värre.

Om detta var en enkel radering eller formatering är dina chanser vanligtvis bättre än du skulle tro. Förlust av GoPro-filer i de fallen går ofta att återställa, särskilt om kortet inte har använts mycket sedan filerna försvann.

Ja, återställning är fortfarande möjlig om du slutade använda kortet tillräckligt snabbt. Jag håller med om en del av det @mikeappsreviewer sa, men jag skulle inte lägga för mycket tid på att försöka igen med kortet i GoPro-kameran om klippen betyder mycket. Varje extra skrivhändelse är en risk. Håll kortet borta från kameran och arbeta från en dator. Det jag skulle göra härnäst: 1. Skapa först en fullständig avbild av SD-kortet. Om kortet är läsbart, klona det till en avbildsfil och arbeta från kopian. Verktyg som HDD Raw Copy Tool på Windows eller dd på Mac/Linux gör jobbet. Detta är viktigare än många tror. Om en återställningsapp ställer till det har du fortfarande källan kvar. 2. Kontrollera filsystemtypen. De flesta GoPro-kort är exFAT. Om din dator plötsligt visar RAW eller ber om att reparera kortet, godkänn det inte. En reparationskörning kan ibland rensa bort exakt de poster du behöver för återställning. Jag lärde mig det den hårda vägen. Det suger. 3. Leta efter delade klipp och sidecar-filer. GoPro skapar ofta .LRV- och .THM-filer bredvid den huvudsakliga MP4-filen. Om du hittar dem visar det att kortet fortfarande har delar av sessionsstrukturen kvar. Det återställer inte hela videon i sig, men det hjälper att bekräfta att materialet fanns och att kortet inte blev helt raderat. 4. Använd ett verktyg byggt för videoåterställning. Generiska appar för att återställa raderade filer återställer ofta filnamn men misslyckas med långa 4K-klipp. Disk Drill är ett av de bättre valen för GoPro-media eftersom det hanterar kameralagring bättre än många vanliga filåterställningsverktyg. Jag skulle ändå jämföra resultaten med ytterligare en skanner om materialet är viktigt, eftersom ingen enskild app ger bäst resultat varje gång. 5. Spara återställda filer på en annan enhet. Skriv aldrig tillbaka till samma SD-kort. Självklart, men folk gör det fortfarande. Om du vill ha en bra översikt över verktyg för videoåterställning från SD-kort är detta användbart: bästa programvaran för återställning av SD-kortsvideo för raderat GoPro-material En sak till. Om de återställda MP4-filerna öppnas men inte går att spela upp helt, prova untrunc eller VLC:s reparationsalternativ. Ibland finns videodatan där, men behållarhuvudet är skadat. Om kortet är oläsligt, kopplar från eller visar 0 byte, sluta med gör det själv-försök. Då är ett labb det säkrare valet.
Är GoPro-återställning möjlig efter att videor har raderats?
Ja, GoPro-återställning är absolut möjlig efter att videor har raderats, men jag skulle vilja betona en sak lite mer än vad @mikeappsreviewer och @sternenwanderer gjorde: om det här materialet verkligen är oersättligt, gör inte din första åtgärd till en återställningsskanning. Första steget bör vara bevarande. Det jag menar är att om kortet fortfarande kan monteras, skapa en avbildning av hela microSD-kortet innan du testar något. Många går direkt till skanning, och det är okej för mindre viktiga saker, men med viktig GoPro-film föredrar jag att minska risken först. Långa videofiler är irriterande känsliga, och en opålitlig kortläsare eller en dålig läsning kan göra nästa försök sämre. Anta inte heller att raderad betyder samma sak i varje situation. Om du raderade inifrån GoPro kan filposterna vara borta men videodata kan fortfarande finnas kvar. Om kameran gjorde en fullständig formatering eller kortet har börjat fallera, ändras dina odds snabbt. Därför är kortets skick lika viktigt som själva raderingen. När det gäller faktisk programvara är Disk Drill ett bra val för återställning av GoPro-videor eftersom det hanterar kameramedia bättre än många generiska verktyg för att ångra radering. Jag skulle använda det efter att ha avbildat kortet, inte före. Och jag skulle inte bedöma framgång enbart utifrån filnamn. En återställd MP4 som bara spelar i 6 sekunder är i princip en delvis återställning, inte en vinst. En annan sak som folk ofta hoppar över: kontrollera om de saknade klippen delades upp i kapitel. GoPro delar ofta upp långa inspelningar i flera filer, så kanske är inte allt borta. Ibland tror användare att de förlorade en stor video när en del av den fortfarande finns kvar under ett annat klippnummer. Den här tråden om verkliga råd om återställning av raderade GoPro-videor är också värd att skumma igenom. Om kortet är oläsbart, visar 0 byte eller kopplas från, sluta med gör det själv-grejer. Då är det dags för labb. Att prova fem appar i rad brukar bara få folk att känna sig upptagna, inte smarta.
Är GoPro-återställning möjlig efter att videor har raderats?