Jag har varit där. Du kommer hem, kopplar in GoPro-kameran, och klippen du brydde dig om är borta. Det känns snabbt riktigt dåligt. Om videorna raderades eller om kortet formaterades är återställning ändå ofta möjlig. De första stegen betyder väldigt mycket.
Gör det enkla först
Det viktigaste är att sluta använda SD-kortet direkt.
Spela inte in mer material på det. Formatera det inte igen. Kör inte slumpmässiga reparationsverktyg. När filer raderas ligger videodata ofta kvar på kortet ett tag. Det som förstör återställning är ny data som skrivs över det gamla.
Jag skulle kontrollera detta innan du rör återställningsprogram:
- Titta på ditt GoPro-konto i molnet om du betalar för det och hade automatisk uppladdning aktiverad.
- Kontrollera Papperskorgen eller något område för Nyligen raderat.
- Sätt tillbaka kortet i kameran och se om GoPro erbjuder en reparationsuppmaning.
- Prova en annan kortläsare, USB-port eller en annan dator.
- Se om kortet visas i Diskhantering i Windows eller Skivverktyg i macOS.
Om kortet aldrig visas, fortsätter att tappa anslutningen eller ser fysiskt skadat ut, skulle jag sluta hålla på med det. Då är en återställningsverkstad mer rimlig. Fysiskt fel är en annan typ av problem än att råka radera filer av misstag.
Programvara kommer vanligtvis härnäst
Om problemet är radering, formatering eller skador på filsystemet skulle jag börja med programvara.
Många antar att videoåterställning fungerar som fotoåterställning. Det gör den inte, inte från actionkameror. GoPro-material lagras ofta i segment som är utspridda över kortet. När filsystemet går sönder måste programvaran sätta ihop dessa segment igen i rätt ordning. Vissa verktyg hittar ett MP4-namn, visst, men sedan öppnar du det och det hackar, klipps av eller går inte att spela alls. Jag har sett dte hända.
Om jag gjorde detta idag skulle jag använda Disk Drill.
Anledningen är dess läge för avancerad kameraåterställning. Det byggdes för kameramaterial och kan spåras tillbaka till de gamla verktygen GoProRecovery och CnW Recovery som folk använde för GoPro-klipp i flera år. Den nyare versionen fortsätter att bygga vidare på dessa metoder och är inriktad på fragmenterad video från GoPro-kameror, drönare, dashcams och liknande enheter.
Stegen är enkla:
- Ta ut SD-kortet ur GoPro-kameran.
- Anslut det direkt till datorn med en kortläsare.
- Öppna Disk Drill.
- Välj SD-kortet.
- Välj Avancerad kameraåterställning.
- Kör skanningen.
- Förhandsgranska videorna som hittas.
- Spara återställda filer på en annan enhet.
Förhandsgranskningen är viktig. Jag gillar att kunna kontrollera om ett klipp öppnas innan jag sparar det. Det sparar tid och talar om tidigt om materialet verkar vara intakt. Om kortet ger läsfel eller känns instabilt, gör först en byte-för-byte-säkerhetskopia och skanna sedan säkerhetskopian i stället för att belasta originalkortet.
På en Mac är processen ungefär densamma. Läsare, kort, Disk Drill, skanning, förhandsgranskning, återställning till en annan plats. Inget märkvärdigt.
När jag skulle hoppa över programvara och gå till ett labb
Programvara fungerar bra för många logiska problem. Det är inte rätt lösning i varje fall.
Jag skulle titta på en professionell återställningstjänst om:
- SD-kortet har fysisk skada.
- Ingen dator upptäcker det alls.
- Det fortsätter att kopplas från under en skanning.
- Kortet blir varmt utan någon tydlig anledning.
- Materialet är tillräckligt viktigt för att du inte vill använda trial and error.
Efter den punkten gör försök med fler verktyg på egen hand ibland situationen värre.
Om detta var en enkel radering eller formatering är dina chanser vanligtvis bättre än du skulle tro. Förlust av GoPro-filer i de fallen går ofta att återställa, särskilt om kortet inte har använts mycket sedan filerna försvann.