Jeg har været der. Du kommer hjem, tilslutter GoPro'en, og de klip, du gik op i, er væk. Det føles hurtigt rigtig dårligt. Alligevel er gendannelse ofte mulig, hvis videoerne blev slettet, eller kortet blev formateret. De første skridt betyder rigtig meget.
Gør de enkle ting først
Det vigtigste er, at du stopper med at bruge SD-kortet med det samme.
Optag ikke mere på det. Formatér det ikke igen. Kør ikke tilfældige reparationsværktøjer. Når filer bliver slettet, bliver videodataene ofte liggende på kortet i et stykke tid. Det, der ødelægger gendannelse, er, når nye data overskriver de gamle.
Jeg ville tjekke disse ting, før du rører gendannelsessoftware:
- Tjek din GoPro cloud-konto, hvis du betaler for den og havde Auto Upload slået til.
- Tjek Papirkurv eller et område for Senest slettede.
- Sæt kortet tilbage i kameraet og se, om GoPro tilbyder en reparationsprompt.
- Prøv en anden kortlæser, USB-port eller en anden computer.
- Se, om kortet vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på macOS.
Hvis kortet aldrig vises, bliver ved med at miste forbindelsen eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe med at rode med det. På det tidspunkt giver et gendannelsesværksted mere mening. Fysisk fejl er noget helt andet end at slette filer ved et uheld.
Software kommer normalt derefter
Hvis problemet er sletning, formatering eller skade på filsystemet, ville jeg starte med software.
Mange antager, at videogendannelse fungerer som fotogendannelse. Det gør det ikke, i hvert fald ikke fra actionkameraer. GoPro-optagelser gemmes ofte i bidder, der er spredt ud over kortet. Når filsystemet bryder sammen, skal softwaren samle disse bidder igen i den rigtige rækkefølge. Nogle værktøjer finder ganske vist et MP4-navn, men så åbner du det, og det hakker, bliver afbrudt eller kan slet ikke afspilles. Jeg har set det ske.
Hvis jeg skulle gøre dette i dag, ville jeg bruge Disk Drill.
Grunden er dens tilstand til avanceret kameragendannelse. Den blev bygget til kameraoptagelser og kan spores tilbage til de gamle GoProRecovery- og CnW Recovery-værktøjer, som folk brugte til GoPro-klip i årevis. Den nyere version bygger videre på disse metoder og er rettet mod fragmenteret video fra GoPro-kameraer, droner, dashcams og lignende enheder.
Trinnene er enkle:
- Tag SD-kortet ud af GoPro-kameraet.
- Tilslut det direkte til din computer med en kortlæser.
- Åbn Disk Drill.
- Vælg SD-kortet.
- Vælg avanceret kameragendannelse.
- Kør scanningen.
- Se forhåndsvisning af de videoer, den finder.
- Gem gendannede filer på et andet drev.
Forhåndsvisningen er vigtig. Jeg kan godt lide at kunne tjekke, om et klip åbner, før jeg gemmer det. Det sparer tid og fortæller dig tidligt, om optagelserne ser intakte ud. Hvis kortet giver læsefejl eller virker ustabilt, så lav først en byte-for-byte-sikkerhedskopi, og scan derefter sikkerhedskopien i stedet for at belaste det originale kort.
På en Mac er processen stort set den samme. Kortlæser, kort, Disk Drill, scan, forhåndsvisning, gendan til et andet sted. Ikke noget fancy.
Hvornår jeg ville springe software over og gå til et laboratorium
Software er fint til mange logiske problemer. Det er ikke det rigtige valg i alle tilfælde.
Jeg ville kigge på en professionel datagendannelsesservice, hvis:
- SD-kortet har fysisk skade.
- Ingen computer registrerer det overhovedet.
- Det bliver ved med at afbryde under en scanning.
- Kortet bliver varmt uden nogen klar grund.
- Optagelserne er vigtige nok til, at du ikke vil bruge trial and error.
Efter det punkt gør det nogle gange situationen værre at prøve flere værktøjer på egen hånd.
Hvis dette var en simpel sletning eller formatering, er dine chancer normalt bedre, end du ville tro. GoPro-tab i de tilfælde kan ofte gendannes, især hvis kortet ikke er blevet brugt meget, siden filerne forsvandt.

Ja, GoPro-gendannelse er absolut mulig efter sletning af videoer, men jeg vil understrege ét punkt lidt mere end @mikeappsreviewer og @sternenwanderer gjorde: hvis disse optagelser virkelig ikke kan erstattes, så bør dit første skridt ikke være en gendannelsesscanning. Det første skridt bør være bevaring.
Det, jeg mener, er, at hvis kortet stadig kan monteres, så opret et image af hele microSD-kortet, før du tester noget som helst. Mange går direkte til scanning, og det er fint nok for ting med lav indsats, men med vigtige GoPro-optagelser foretrækker jeg først at reducere risikoen. Lange videofiler er irriterende skrøbelige, og én ustabil kortlæser eller én dårlig læseomgang kan gøre næste forsøg værre.
Antag heller ikke, at slettet betyder det samme i alle tilfælde. Hvis du slettede inde fra GoPro’en, kan filposterne være væk, men videodataene kan stadig eksistere. Hvis kameraet udførte en fuld formatering, eller kortet er begyndt at fejle, ændrer dine chancer sig hurtigt. Derfor betyder kortets tilstand lige så meget som selve sletningen.
Når det gælder selve softwaren, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af GoPro-videoer, fordi det håndterer kameramedier bedre end mange generiske værktøjer til gendannelse af slettede filer. Jeg ville bruge det efter at have lavet et image af kortet, ikke før. Og jeg ville ikke vurdere succes ud fra filnavne alene. En gendannet MP4, der kun afspiller 6 sekunder, er grundlæggende en delvis gendannelse, ikke en sejr.
Én ting mere, som folk springer over: tjek, om de manglende klip blev opdelt i kapitler. GoPro opdeler ofte lange optagelser i flere filer, så måske er ikke alt væk. Nogle gange tror brugere, at de mistede én stor video, når en del af den stadig ligger der under et andet klipnummer.
Denne tråd om råd fra den virkelige verden om gendannelse af slettede GoPro-videoer er også værd at skimme.
Hvis kortet er ulæseligt, viser 0 byte eller afbryder forbindelsen, så stop med gør det selv-forsøg. På det tidspunkt er det tid til et laboratorium. At prøve fem apps i træk får som regel bare folk til at føle sig travle, ikke kloge.