Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra GoPro-en min før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og jeg prøver å finne ut om gjenoppretting fortsatt er mulig. Opptakene var fra en tur jeg ikke kan gjenskape, så jeg trenger virkelig hjelp med den beste måten å gjenopprette slettede GoPro-videoer fra SD-kortet på uten å gjøre ting verre.
Jeg har vært der. Du kommer hjem, kobler til GoPro-en, og klippene du brydde deg om er borte. Det føles fort vondt. Likevel, hvis videoene ble slettet eller kortet ble formatert, er gjenoppretting ofte mulig. De første grepene betyr mye.
Gjør de enkle tingene først
Det viktigste er å slutte å bruke SD-kortet med en gang.
Ikke ta opp mer video på det. Ikke formater det på nytt. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy. Når filer blir slettet, blir videodataene ofte liggende på kortet en stund. Det som ødelegger gjenoppretting er nye data som skriver over de gamle.
Jeg ville sjekket dette før du rører programvare for gjenoppretting:
- Se på GoPro-skylagringskontoen din hvis du betaler for den og hadde automatisk opplasting slått på.
- Sjekk Papirkurv eller området for Nylig slettet.
- Sett kortet tilbake i kameraet og se om GoPro viser et reparasjonsvarsel.
- Prøv en annen kortleser, USB-port eller en annen datamaskin.
- Se om kortet vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på macOS.
Hvis kortet aldri vises, stadig mister forbindelsen eller ser fysisk skadet ut, ville jeg sluttet å fikle med det. Da gir et gjenopprettingsverksted mer mening. Fysisk feil er en annen type problem enn å slette filer ved et uhell.
Programvare kommer vanligvis neste
Hvis problemet er sletting, formatering eller skade på filsystemet, ville jeg startet med programvare.
Mange antar at videogjenoppretting fungerer som bildegjenoppretting. Det gjør det ikke, ikke fra actionkameraer. GoPro-opptak lagres ofte i biter spredt utover kortet. Når filsystemet først bryter sammen, må programvaren sette disse bitene sammen igjen i riktig rekkefølge. Noen verktøy finner et MP4-navn, ja, men så åpner du det, og det hakker, kuttes av eller kan ikke spilles av i det hele tatt. Jeg har sett det skje.
Hvis jeg skulle gjort dette i dag, ville jeg brukt Disk Drill.
Grunnen er modusen Advanced Camera Recovery. Den ble bygget for kameraopptak og kan spores tilbake til de gamle verktøyene GoProRecovery og CnW Recovery som folk brukte til GoPro-klipp i årevis. Den nyere versjonen bygger videre på disse metodene og er rettet mot fragmentert video fra GoPro-er, droner, dashbordkameraer og lignende enheter.
Trinnene er enkle:
- Ta SD-kortet ut av GoPro-en.
- Koble det direkte til datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Velg SD-kortet.
- Velg Advanced Camera Recovery.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis videoene den finner.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk.
Forhåndsvisningen er viktig. Jeg liker å kunne sjekke om et klipp åpnes før jeg lagrer det. Det sparer tid og forteller deg tidlig om opptaket ser intakt ut. Hvis kortet gir lesefeil eller virker ustabilt, lag først en byte-for-byte-sikkerhetskopi, og skann deretter sikkerhetskopien i stedet for å belaste originalkortet.
På Mac er det omtrent samme prosess. Leser, kort, Disk Drill, skanning, forhåndsvisning, gjenoppretting til et annet sted. Ikke noe fancy.
Når jeg ville hoppet over programvare og gått til et laboratorium
Programvare fungerer fint for mange logiske problemer. Det er ikke riktig valg i alle tilfeller.
Jeg ville vurdert en profesjonell gjenopprettingstjeneste hvis:
- SD-kortet har fysisk skade.
- Ingen datamaskin oppdager det i det hele tatt.
- Det fortsetter å koble fra under en skanning.
- Kortet blir varmt uten noen klar grunn.
- Opptakene er viktige nok til at du ikke vil bruke prøving og feiling.
Etter det punktet gjør det noen ganger situasjonen verre å prøve flere verktøy på egen hånd.
Hvis dette var en enkel sletting eller formatering, er sjansene dine vanligvis bedre enn du skulle tro. GoPro-tap i slike tilfeller kan ofte gjenopprettes, spesielt hvis kortet ikke har blitt brukt mye siden filene forsvant.
Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig hvis du sluttet å bruke kortet raskt nok.
Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer sa, men jeg ville ikke brukt for mye tid på å prøve kortet på nytt i GoPro hvis klippene betyr mye. Hver ekstra skrivehendelse er en risiko. Hold kortet ute av kameraet og jobb fra en datamaskin.
Dette ville jeg gjort videre:
-
Lag først et fullstendig image av SD-kortet.
Hvis kortet er lesbart, klon det til en image-fil og jobb fra kopien. Verktøy som HDD Raw Copy Tool på Windows eller dd på Mac/Linux gjør jobben. Dette betyr mer enn folk tror. Hvis en gjenopprettingsapp roter til noe, har du fortsatt kilden. -
Sjekk filsystemtypen.
De fleste GoPro-kort er exFAT. Hvis datamaskinen din plutselig viser RAW eller ber om å reparere kortet, ikke godkjenn det. En reparasjonskjøring rydder noen ganger opp i akkurat de oppføringene du trenger for gjenoppretting. Jeg lærte dette på den harde måten. Det suger. -
Se etter oppdelte klipp og sidecar-filer.
GoPro oppretter ofte .LRV- og .THM-filer ved siden av hoved-MP4-filen. Hvis du finner disse, forteller det deg at kortet fortsatt har deler av øktstrukturen. Det gjenoppretter ikke hele videoen i seg selv, men det hjelper med å bekrefte at opptakene fantes og at kortet ikke ble fullstendig slettet. -
Bruk et verktøy som er laget for videogjenoppretting.
Generiske apper for å gjenopprette slettede filer gjenoppretter ofte filnavn, men mislykkes med lange 4K-klipp. Disk Drill er et av de bedre valgene for GoPro-medier fordi det håndterer kameralagring bedre enn mange vanlige filgjenopprettingsverktøy. Jeg ville likevel sammenlignet resultatene med én skanner til hvis opptakene er viktige, fordi ingen enkeltapp gir best resultat hver gang. -
Lagre gjenopprettede filer på en annen disk.
Aldri tilbake til det samme SD-kortet. Opplagt, men folk gjør det fortsatt.
Hvis du vil ha en grei oversikt over verktøy for videogjenoppretting fra SD-kort, er dette nyttig:
beste programvare for gjenoppretting av SD-kortvideo for slettede GoPro-opptak
En ting til. Hvis de gjenopprettede MP4-filene åpnes, men ikke spilles av fullt ut, prøv untrunc eller VLC sitt reparasjonsalternativ. Noen ganger er videodataene der, men container-headeren er skadet.
Hvis kortet er uleselig, kobler fra eller viser 0 byte, stopp med gjør det selv-forsøk. På det tidspunktet er et laboratorium det tryggere valget.
Ja, GoPro-gjenoppretting er absolutt mulig etter at videoer er slettet, men jeg vil understreke ett poeng litt sterkere enn @mikeappsreviewer og @sternenwanderer gjorde: hvis dette opptaket virkelig er uerstattelig, ikke la det første trekket ditt være en gjenopprettingsskanning. Første trekk bør være bevaring.
Det jeg mener er at hvis kortet fortsatt kan monteres, lag et image av hele microSD-kortet før du tester noe som helst. Mange hopper rett til skanning, og det er greit for ting med lav innsats, men med viktig GoPro-opptak foretrekker jeg å redusere risikoen først. Lange videofiler er irriterende skjøre, og én ustabil kortleser eller én dårlig leseomgang kan gjøre neste forsøk verre.
Ikke anta heller at slettet betyr det samme i alle tilfeller. Hvis du slettet fra innsiden av GoPro, kan filoppføringene være borte, men videodataene kan fortsatt eksistere. Hvis kameraet gjorde en full formatering eller kortet har begynt å svikte, endrer sjansene dine seg raskt. Derfor betyr tilstanden til kortet like mye som selve slettingen.
Når det gjelder faktisk programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av GoPro-videoer fordi det håndterer kameramedier bedre enn mange generiske verktøy for gjenoppretting av slettede filer. Jeg ville brukt det etter å ha laget et image av kortet, ikke før. Og jeg ville ikke vurdert suksess ut fra filnavn alene. En gjenopprettet MP4 som bare spiller i 6 sekunder er i praksis en delvis gjenoppretting, ikke en seier.
En annen ting folk hopper over: sjekk om de manglende klippene ble delt opp i kapitler. GoPro deler ofte lange opptak opp i flere filer, så kanskje ikke alt er borte. Noen ganger tror brukere at de mistet én stor video, mens deler av den fortsatt finnes der under et annet klippnummer.
Denne tråden på råd fra virkeligheten om gjenoppretting av slettede GoPro-videoer er også verdt å skumme gjennom.
Hvis kortet er uleselig, viser 0 byte eller kobler fra, stopp med gjør det selv-ting. Da er det tid for lab. Å prøve fem apper på rad gjør vanligvis bare at folk føler seg travle, ikke smarte.