Den eksterne harddisken min vises plutselig som RAW, og jeg får ikke åpnet noen av filene mine. Den har viktige bilder og arbeidsdokumenter, og jeg prøver å finne en gratis metode for RAW-harddiskgjenoppretting før jeg risikerer å formatere den eller betale for programvare. Hva bør jeg gjøre for å gjenopprette data fra en RAW-disk på en trygg måte?
Ja, jeg ville ventet med å formatere den. Det Windows-varselet, Du må formatere disken før du kan bruke den, betyr vanligvis at Windows har mistet oversikten over filsystemet. Det betyr ikke alltid at filene dine er borte. Jeg har sett RAW-disker der dataene fortsatt lå der, urørt, og problemet bare lå i partisjonen eller metadataene til filsystemet.
Det første jeg ville sjekket er hvordan disken oppfører seg, før jeg gjør noe annet.
- Hvis den vises normalt i Diskbehandling, forblir tilkoblet og høres normal ut, ville jeg prøvd programvaregjenoppretting først.
- Hvis den klikker, kobler seg fra, fryser systemet eller dukker opp og forsvinner, ville jeg stoppet der og sendt den til et gjenopprettingslaboratorium. Gjør det selv på en disk som er i ferd med å feile, er slik folk gjør en dårlig dag om til en død disk.
Hvis dette ser ut som filsystemskade og ikke maskinvarefeil, ville jeg gjort det i denne rekkefølgen:
- Slutt å skrive noe som helst til disken.
- Hent ut de viktige filene først.
- Åpne et utvalg av gjenopprettede filer og sjekk at de ikke er korrupte.
- Først da bør du prøve reparasjoner eller reformatering.
- Hvis du fortsatt stoler på disken, kan du legge filene tilbake senere.
Jeg ville startet med Disk Drill. Det som skilte seg ut for meg, er at det ikke holder seg til én gjenopprettingsmetode. Når nok av det opprinnelige filsystemet overlever, har det en tendens til å gjenopprette filer med navn og mapper intakte. Når metadataene er ødelagt, går det tilbake til signaturskanning og ser etter kjente filtyper direkte på disken.
Trinnene er enkle nok:
- Installer Disk Drill et annet sted, aldri på RAW-disken.
- Velg RAW-disken eller partisjonen.
- Klikk Søk etter tapte data. På en ekstern disk bruker du Universell skanning hvis den spør. Jeg ville bare brukt Avansert kameragjenoppretting for opptak fra kameraer, actionkameraer eller droner.
- La skanningen fullføres. Ikke stopp halvveis med mindre disken begynner å oppføre seg merkelig.
- Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem.
- Gjenopprett dem til en annen disk.
Hvis du vil ha gratisverktøy, ville jeg sett på TestDisk og PhotoRec.
- TestDisk er den jeg ville prøvd når det er en sjanse for at partisjonstabellen eller oppstartssektoren er hovedproblemet. Noen ganger får den volumet tilbake uten at du må gjenopprette alt fil for fil.
- PhotoRec ignorerer det ødelagte filsystemet og skanner etter filsignatur. Det fungerer bra ut fra det jeg har sett, men ulempen er stygg. Du mister vanligvis de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen, så oppryddingen etter gjenoppretting blir fort irriterende.
Én ting folk hopper over, og så angrer på, er å lage et bilde først. Hvis disken virker ustabil, men fortsatt kan leses, gir et byte-for-byte-bilde deg litt pusterom. Hvis et reparasjonsverktøy gjør ting verre, har du fortsatt bildet. Skann kopien, ikke originalen. Jeg har gjort dette én gang på en ustabil USB-disk, og det reddet meg fra gjentatte lesinger på maskinvare som var i ferd med å feile.
Når filene er trygge, da ville jeg tenkt på å fikse RAW-partisjonen. Hvis disken brukte NTFS før, hjelper CHKDSK noen ganger. Jeg ville likevel ikke kjørt det før gjenoppretting, siden det skriver endringer til filsystemet, og jeg har sett at det gjør senere gjenoppretting vanskeligere. Hvis CHKDSK ikke gjør noe nyttig, ville jeg gått videre til TestDisk. Hvis det fortsatt ikke fører noen vei, ville jeg opprettet partisjonen på nytt i Diskbehandling, gjort en hurtigformatering og kopiert de gjenopprettede dataene tilbake.
En ekstra ting for SSD-er. Ikke la den ligge i dager eller uker hvis du bryr deg om dataene. TRIM kan slette slettede blokker i bakgrunnen over tid. Et RAW-volum utløser ikke alltid dette med en gang, men jeg ville ikke ventet rundt for å finne det ut. Tidlige gjenopprettingsforsøk går vanligvis bedre, spesielt hvis du slutter å bruke disken i det øyeblikket du oppdager problemet.
Ja. Gratis filgjenoppretting fra en RAW-stasjon finnes, men hva som er best å gjøre avhenger av om stasjonen er stabil.
Jeg er enig i det meste av det @mikeappsreviewer sa, men jeg ville ikke hoppet tidlig til reparasjonsverktøy. TestDisk er flott når det fungerer, men på en stasjon med viktige bilder og arbeidsdokumenter ville jeg fokusert på uthenting først, ikke reparasjon. Få ut filene, og rot med partisjonen senere.
Min rekkefølge ville vært:
-
Sjekk SMART-helsen med CrystalDiskInfo.
Hvis helsen er dårlig, eller stasjonen kobler fra, stopp. Gjør-det-selv blir fort risikabelt. -
Lag en klone eller et image hvis stasjonen kan leses.
Bruk HDD Raw Copy Tool eller ddrescue hvis du kan Linux. En klone gir deg et nytt forsøk hvis den første skanningen går galt. -
Prøv gratis gjenoppretting først.
Windows File Recovery er gratis fra Microsoft, men det er bare kommandolinje og litt irriterende. Likevel gjør det en grei jobb på dokumenter, JPG, PNG, ZIP, PDF på skadede filsystemer. -
Hvis gratisverktøyene bommer på for mye, bruk Disk Drill.
Det er enklere å sortere resultater og forhåndsvise ting. På RAW-volumer sparer det tid. Gjenopprett til en annen stasjon, ikke den samme. -
Ignorer CHKDSK til etter gjenoppretting.
Folk elsker å kjøre det. Folk angrer også på det.
Hvis du vil ha en lettfattelig guide til datagjenoppretting fra RAW-harddisk og filredning fra en RAW-ekstern disk, hjelper dette:
se denne gjennomgangen av gjenoppretting fra RAW-stasjon
En ting til. Hvis dette er en SSD i et eksternt kabinett, ikke vent for lenge. Hvis det er en gammel HDD, har du litt mer slingringsmonn. Ikke formater den ennå. Den popupen er bare lokkemat, lol.
Ikke formater den ennå. RAW betyr vanligvis at Windows ikke kan lese filsystemet, ikke at filene umiddelbart har forsvunnet. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer på det punktet, men jeg er litt mer skeptisk til å prøve noen fix for tidlig.
Det jeg vil legge til er dette: sjekk kabinettet/kabelen før du antar at selve disken er ødelagt. Jeg har sett eksterne disker vises som RAW bare fordi USB-broen oppførte seg dumt. Prøv en annen USB-kabel, en annen port, og om mulig en annen PC. Hvis den plutselig monteres normalt, er problemet løst uten å tukle med filsystemet.
Hvis disken i det hele tatt er lesbar, hent også noen sektorer med noe som HDDSuperClone eller ddrescue først. Selv en delvis klone er bedre enn å hamre løs på originaldisken gjentatte ganger. Gratis metode, mindre risiko.
Når det gjelder programvare, er TestDisk/PhotoRec de klassiske gratisalternativene, men de kan være klønete og ganske brutale å sortere gjennom. Hvis du vil ha noe som er enklere å navigere i, er Disk Drill verdt å se på for gjenoppretting fra RAW-harddisk, spesielt for forhåndsvisning av bilder/dokumenter før gjenoppretting. Bare ikke installer det på den dårlige disken.
En ting jeg ikke ville gjort, er å ha for stor tro på CHKDSK. Folk behandler det som magi. Det er det ikke. Noen ganger fikser det ting ved å kaste metadata i søpla lol.
Hvis du vil ha en enkel oversikt over hvordan Disk Drill håndterer slettede og tapte filer, forklarer denne gjennomgangen og vurderingen av Disk Drill-gjenoppretting det ganske tydelig.
Kortversjonen:
- Slutt å bruke disken
- Test kabel/kabinett
- Klon hvis mulig
- Gjenopprett filer til en annen disk
- Reparer/reformater først etter at dataene dine er trygge
Hvis disken klikker, forsvinner eller blir veldig treg, stopp med gjør-det-selv-ting. Det er da gratis fort kan bli dyrt.