Gendan data fra CF-kort, efter at filer forsvandt?

Mit CompactFlash-kort fungerede fint, men efter at have flyttet billeder til min computer forsvandt flere filer pludseligt, og nu ser kortet tomt eller ufuldstændigt ud. Det er vigtige billeder, som jeg har brug for at gendanne, og jeg er bange for, at brug af kortet igen kan overskrive dem. Jeg har brug for hjælp til sikre trin til datagendannelse fra CF-kort samt pålidelig software eller metoder, der muligvis kan gendanne de manglende filer.

CF-kortet vises tomt, her er hvad jeg først ville gøre

Ja, jeg har set det ske, og det føles forfærdeligt første gang. Et CF-kort ser tomt ud, eller dit kamera siger, at det vil formatere det, og du begynder at tænke, at hele optagelsen er væk. Nogle gange er det dårlige nyheder. Nogle gange er det kun filtabellen, der er blevet ødelagt, mens foto- og videodataene stadig ligger på kortet.

Det første er, at du skal stoppe med at røre kortet.

Sæt det ikke tilbage i kameraet. Tag ikke flere billeder. Kopiér ikke filer over på det. Accepter ikke nogen formateringsmeddelelse. Hvis kortets indeks er blevet beskadiget, kan dine filer stadig være der. Det, du skal undgå, er at overskrive dem.

Hvad jeg ville prøve før noget andet

Hvis du ikke allerede har en backup, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Jeg har haft rimelig god erfaring med at starte med Disk Drill. Det er nemt nok at bruge uden at bruge en time på at læse menuer, og det læser almindelige CF-kortformater som FAT32 og exFAT. Det håndterer også mange af de kamerafiltyper, folk går op i, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4.

Forhåndsvisningsdelen betyder mere, end folk tror. Hvis appen viser en ren forhåndsvisning, er dine chancer normalt bedre, end hvis filnavnet vises uden nogen brugbar forhåndsvisning.

Rækkefølgen betyder noget

1. Fjern CF-kortet fra kameraet
    Lad det være i fred, indtil gendannelsen er færdig.

2. Brug en dedikeret CF-kortlæser
    Jeg ville springe over at forbinde kameraet via USB. En separat læser giver som regel gendannelsesværktøjer renere adgang til kortet.

3. Installer gendannelsesappen på din computer
    Ikke på CF-kortet. Det lyder indlysende, men jeg har set folk gøre det værre i panik.

4. Scan kortet
    Åbn Disk Drill, vælg CF-kortet, og kør derefter en fuld scanning. Lad den blive færdig, hvis kortet forbliver tilsluttet og læsbart.

5. Forhåndsvis, hvad den finder
    Tjek billederne og videoerne, før du gendanner noget. Hvis forhåndsvisningerne åbner, er det et godt tegn.

6. Gendan filer til et andet drev
    Gem dem på dit interne drev, en ekstern SSD eller en anden form for lager. Skriv aldrig gendannede filer tilbage til det samme CF-kort.

Hvis kortet opfører sig mærkeligt, så sæt tempoet ned

Denne del bliver ofte sprunget over. Hvis kortet læser langsomt, mister forbindelsen, giver læsefejl eller begynder at opføre sig ustabilt, ville jeg først lave et byte-for-byte-billede og scanne billedet i stedet for at belaste det originale kort igen og igen. Færre læsninger, mindre belastning af kortet, sikrere arbejdsgang.

Jeg ville heller ikke køre CHKDSK, macOS First Aid eller noget reparationsværktøj før gendannelse. De værktøjer skriver ændringer til filsystemet. Du vil have dine data ud først. Reparer senere. Formatér senere. Ikke nu.

Når software ikke er det rigtige valg

Hvis kortet ikke registreres nogen steder, har bøjede eller beskadigede ben, bliver varmt, bliver ved med at afbryde forbindelsen hvert par sekunder, eller indeholder ting, du ikke har råd til at miste, ville jeg stoppe og i stedet kigge på en gendannelsesservice.

For et kort, som din computer stadig registrerer normalt, er software som regel det første, jeg ville prøve. For et kort med fysiske problemer ville jeg ikke blive ved med at pille ved det. Det er dér, folk mister den sidste gode læsning, de havde.

Håber dette hjælper lidt.

Hvis filerne forsvandt lige efter overførslen, ville jeg først tjekke computeren, før jeg kørte en lang gendannelsesscanning. Jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer i, at man altid skal gå direkte til en fuld scanning. Nogle gange er billederne blevet flyttet til en anden mappe, importeret til Fotos/Lightroom eller skjult af en dårlig kopiering.

Gør dette først.

Tjek dine importmapper på pc’en, midlertidige mapper og papirkurven. Søg efter filtyper, .JPG, .CR2, .NEF, .MOV. Sortér efter optagedato, ikke ændringsdato. På Windows skal du aktivere skjulte filer. På Mac skal du tjekke importeringer i Fotos og albummet Senest slettet. Jeg har set folk tro, at CF-kortet havde slugt billederne, og så finder de dem på skrivebordet i en eller anden dum mappe. Har været der, dumt på tastefejlsniveau.

Hvis kortet stadig vises tomt i mere end én kortlæser eller computer, så brug Disk Drill. Det er et af de bedre værktøjer til gendannelse af CF-kort til foto- og videoarbejde. Scan efter eksisterende og mistede data, og gendan derefter til din harddisk, ikke til kortet.

Hvis du vil have den bedste software til gendannelse af SD-kort til billeder og videoer, så kig efter stærk understøttelse af RAW, forhåndsvisning og dyb scanning. Disk Drill passer ret godt til det.

Én ting mere. Sammenlign kortets kapacitet med den brugte plads. Hvis et 32GB-kort stadig viser 28GB brugt, men ingen synlige filer, findes dine data ofte stadig, og biblioteket er beskadiget. Hvis det viser tæt på 0 brugt, bliver gendannelse sværere, men ikke umulig.

Også værd at læse hurtigt, se hvordan værktøjer til fotogendannelse håndterer manglende kamerafiler.

Hvis filerne forsvandt efter overførsel, ville jeg også tjekke, om problemet faktisk er CF-kortets mappe eller din computers kopieringsproces. Lille forskel, stor betydning.

@sternenwanderer har ret i at tjekke, hvor filerne først kan være endt på computeren, og @mikeappsreviewer har ret i ikke at skrive noget tilbage til kortet. Hvor jeg er lidt uenig, er dette: før du laver gentagne scanninger på det originale kort, så lav et image af det, hvis kortet bare er en smule ustabilt. Det giver dig én ren kilde at arbejde ud fra i stedet for at slide kortet ihjel.

Et par ekstra ting at tjekke, som ikke er blevet fremhævet nok:

• Prøv en anden kortlæser, ikke kun en anden USB-port
  • På Windows, kig i Diskhåndtering for at se, om hele partitionen stadig er der, men ikke monteret
  • På Mac, tjek Diskværktøj kun for synlighed, ikke reparation
  • Hvis dit kamera stadig viser miniaturebilleder, men computeren ikke gør, peger det mere på mærkeligheder i filsystemet end totalt tab
  • Hvis den brugte plads stadig er der, er det et meget godt tegn

Jeg ville ikke stole på kortet igen, selv hvis gendannelsen virker. CF-kort kan fejle stille og roligt, og nogle gange er det første symptom bare “mapper væk, overraskelse.” Gendan først, og pensionér det derefter, eller test det i det mindste grundigt.

Hvis kortet kan læses, er Disk Drill et solidt sted at starte til gendannelse af billeder fra CompactFlash, fordi det håndterer RAW-formater godt og lader dig forhåndsvise filer, der kan gendannes, før du gemmer dem et andet sted. Gem alt på et andet drev, selvfølgelig.

Dette kan også hjælpe, hvis du sammenligner lignende tilfælde med gendannelse fra kamerakort: hjælpetråd med virkelig gendannelse af CFexpress-billeder.

Hvis kortet afbryder forbindelsen, bliver varmt eller får kortlæseren til at opføre sig mærkeligt, så stop med at rode med det og brug en professionel service. Det er grænsen, hvor gør det selv bliver til “nå, det var en dårlig idé.”