CompactFlash-kortet mitt fungerte fint, men etter at jeg flyttet bilder til datamaskinen min, forsvant flere filer plutselig, og nå ser kortet tomt eller ufullstendig ut. Dette er viktige bilder som jeg må gjenopprette, og jeg er redd for at videre bruk av kortet kan overskrive dem. Jeg trenger hjelp med trygge trinn for datagjenoppretting fra CF-kort og pålitelig programvare eller metoder som kan gjenopprette de manglende filene.
CF-kort vises tomt, her er det jeg ville gjort først
Ja, jeg har sett dette skje, og det føles forferdelig første gang. Et CF-kort ser tomt ut, eller kameraet ditt sier at det vil formatere det, og du begynner å tenke at hele opptaket er borte. Noen ganger er det dårlige nyheter. Noen ganger er det bare filtabelen som har blitt ødelagt, mens bilde- og videodataene fortsatt ligger på kortet.
Det første du bør gjøre, er å slutte å røre kortet.
Ikke sett det tilbake i kameraet. Ikke ta flere bilder. Ikke kopier filer til det. Ikke godta noen formateringsmelding. Hvis kortets indeks ble skadet, kan filene dine fortsatt være der. Det du må unngå, er å overskrive dem.
Det jeg ville prøvd før noe annet
Hvis du ikke allerede har en sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt ganske grei erfaring med å starte med Disk Drill. Det er enkelt nok å bruke uten å bruke en time på å lese menyer, og det leser vanlige CF-kortformater som FAT32 og exFAT. Det håndterer også mange kamerafiltyper folk bryr seg om, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4.
Forhåndsvisningsdelen betyr mer enn folk tror. Hvis appen viser en ren forhåndsvisning, er sjansene dine vanligvis bedre enn hvis filnavnet vises uten noen brukbar forhåndsvisning.
Rekkefølgen betyr noe
-
Fjern CF-kortet fra kameraet
La det være i fred til gjenopprettingen er ferdig. -
Bruk en dedikert CF-kortleser
Jeg ville hoppet over å koble til kameraet med USB. En separat kortleser gir som regel gjenopprettingsverktøy renere tilgang til kortet. -
Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen
Ikke på CF-kortet. Det høres opplagt ut, men jeg har sett folk gjøre dette verre i panikk. -
Skann kortet
Åpne Disk Drill, velg CF-kortet, og kjør deretter en full skanning. La den fullføre hvis kortet holder seg tilkoblet og lesbart. -
Forhåndsvis det den finner
Sjekk bildene og videoene før du gjenoppretter noe. Hvis forhåndsvisningene åpnes, er det et godt tegn. -
Gjenopprett filer til en annen disk
Lagre dem på den interne disken, en ekstern SSD eller en annen lagringsenhet. Skriv aldri gjenopprettede filer tilbake til det samme CF-kortet.
Hvis kortet oppfører seg rart, senk tempoet
Denne delen blir ofte hoppet over. Hvis kortet leser sakte, mister tilkoblingen, gir lesefeil eller begynner å oppføre seg ustabilt, ville jeg laget et byte-for-byte-avbildning først og skannet avbildningen i stedet for å belaste originalkortet om og om igjen. Færre lesinger, mindre stress på kortet, tryggere arbeidsflyt.
Jeg ville heller ikke kjørt CHKDSK, macOS First Aid eller noe reparasjonsverktøy før gjenoppretting. De verktøyene skriver endringer til filsystemet. Du vil ha dataene dine ut først. Reparer senere. Formater senere. Ikke nå.
Når programvare ikke er riktig løsning
Hvis kortet ikke blir oppdaget noe sted, har bøyde eller skadede pinner, blir varmt, fortsetter å koble fra hvert par sekunder, eller inneholder ting du ikke har råd til å miste, ville jeg stoppet og heller sett på en gjenopprettingstjeneste.
For et kort som datamaskinen din fortsatt oppdager normalt, er programvare vanligvis det første jeg ville prøvd. For et kort med fysiske problemer ville jeg ikke fortsatt å pirke borti det. Det er slik folk mister den siste gode lesingen de hadde.
Håper dette hjelper litt.
Hvis filene forsvant rett etter overføringen, ville jeg sjekket datamaskinen først før jeg kjørte en lang gjenopprettingsrunde. Jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer i å gå rett til en full skanning hver gang. Noen ganger har bildene blitt flyttet til en annen mappe, importert til Bilder/Lightroom, eller skjult av en dårlig kopieringsjobb.
Gjør dette først.
Sjekk importmappene, midlertidige mapper og papirkurven på PC-en. Søk etter filtype, .JPG, .CR2, .NEF, .MOV. Sorter etter dato tatt, ikke dato endret. På Windows, aktiver skjulte filer. På Mac, sjekk importene i Bilder og albumet Nylig slettet. Jeg har sett folk tro at CF-kortet spiste bildene, og så finne dem på skrivebordet i en eller annen dum mappe. Har vært der, dumt på skrivefeil-nivå.
Hvis kortet fortsatt vises som tomt i mer enn én kortleser eller datamaskin, bruk Disk Drill. Det er et av de bedre verktøyene for gjenoppretting av CF-kort for foto- og videoarbeid. Skann etter eksisterende og tapte data, og gjenopprett deretter til harddisken, ikke kortet.
Hvis du vil ha den beste programvaren for gjenoppretting av SD-kort for bilder og videoer, se etter god støtte for RAW, forhåndsvisning og dypskanning. Disk Drill passer ganske bra til det.
En ting til. Sammenlign kortkapasiteten med brukt plass. Hvis et 32GB-kort fortsatt viser 28GB brukt, men ingen filer er synlige, finnes dataene dine ofte fortsatt og katalogen er skadet. Hvis det viser nær 0 brukt, blir gjenoppretting vanskeligere, men ikke umulig.
Også verdt en rask titt, se hvordan verktøy for bildegjenoppretting håndterer manglende kamerafiler.
Hvis filene forsvant etter overføringen, ville jeg også sjekket om problemet faktisk ligger i CF-kortets katalog eller i datamaskinens kopieringsprosess. Liten forskjell, stor betydning.
@sternenwanderer har rett i å sjekke hvor filene kan ha havnet på datamaskinen først, og @mikeappsreviewer har rett i å ikke skrive noe tilbake til kortet. Der jeg er litt uenig, er dette: før du gjør gjentatte skanninger på originalkortet, lag et image av det hvis kortet er det minste ustabilt. Da får du én ren kilde å jobbe fra i stedet for å plage kortet til det dør.
Noen ekstra ting å sjekke som ikke har blitt understreket nok:
- Prøv en annen kortleser, ikke bare en annen USB-port
- På Windows, se i Diskbehandling om hele partisjonen fortsatt er der, men ikke montert
- På Mac, sjekk Diskverktøy kun for synlighet, ikke reparasjon
- Hvis kameraet ditt fortsatt viser miniatyrbilder, men datamaskinen ikke gjør det, peker det mer mot filsystemproblemer enn totalt tap
- Hvis den brukte plassen fortsatt er der, er det et veldig godt tegn
Jeg ville ikke stolt på kortet igjen selv om gjenoppretting fungerer. CF-kort kan feile stille, og noen ganger er det første symptomet mapper borte, overraskelse. Gjenopprett først, og pensjoner det deretter eller test det i det minste grundig.
Hvis kortet er lesbart, er Disk Drill et solid sted å starte for gjenoppretting av bilder fra CompactFlash fordi det håndterer RAW-formater godt og lar deg forhåndsvise filer som kan gjenopprettes før du lagrer dem et annet sted. Lagre alt på en annen disk, selvfølgelig.
Dette kan også hjelpe hvis du sammenligner lignende tilfeller med gjenoppretting fra kamerakort: tråd med hjelp til gjenoppretting av CFexpress-bilder i praksis.
Hvis kortet kobler fra, blir varmt eller begynner å få kortleseren til å oppføre seg rart, slutt å rote med det og bruk en profesjonell tjeneste. Det er grensen der gjør-det-selv blir til vel, det var en dårlig idé.