Jeg mistet ved et uhell bilder og videofiler fra SD-kortet mitt mens jeg brukte Macen min, og jeg prøver å finne ut om det finnes en trygg måte å gjenopprette dem på før de blir overskrevet. Jeg trenger virkelig hjelp med gjenoppretting av SD-kort på Mac, inkludert hvilken gjenopprettingsprogramvare eller hvilke trinn som faktisk fungerer for slettede eller formaterte filer.
Jeg har måttet gjenopprette SD-kort på en Mac noen ganger, og hvilken fremgangsmåte du bør velge avhenger av hva som gikk galt.
Hvis du slettet filer, er sjansene dine ofte ganske gode. En hurtigformatering kan også gjenopprettes i mange tilfeller, siden den vanligvis først sletter filtabelen og lar de underliggende dataene ligge der en stund. En full formatering pluss videre bruk etterpå er der ting begynner å falle fra hverandre. Nye bilder, kopierte filer, appdata, alt dette spiser av de gamle sektorene. Maskinvareproblemer er en egen type rot. Hvis kortet stadig kobler seg fra, blir varmt, ikke vil monteres, eller macOS oppdager det ujevnt, kommer programvareverktøy ofte ikke til å hjelpe deg særlig langt.
Den største feilen jeg stadig ser er at folk bruker kortet etter tapet. Jeg gjorde dette selv en gang med et 32GB-kort fra et kamera, tok kanskje 20 bilder til, og noen eldre bilder var borte for godt. På små kort går du fort tom for trygg plass.
På Mac ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har prøvd en haug med gjenopprettingsapper over tid, inkludert UFS Explorer og R-Studio. Disk Drill havner vanligvis i det beste punktet for meg. Enklere å jobbe med enn de tyngre verktøyene, men fortsatt god til å hente ut filer fra vanskelige situasjoner.
Det jeg gjør ser slik ut:
- Koble SD-kortet til Mac-en din med en kortleser
- Start Disk Drill og velg SD-kortet fra listen
- Start en full skanning
- Vent til skanningen er ferdig, ikke stopp tidlig
- Forhåndsvis det den fant
- Gjenopprett filene til en annen disk, eller til Mac-ens interne SSD
En del jeg stadig vender tilbake til er forhåndsvisningsfunksjonen. Den sparer tid. Disk Drill håndterer mange kamerafiltyper godt, inkludert RAW-formater, og den pleier å gjøre det bedre med rotete videofiler enn noen lettere apper jeg testet. Hvis et bilde åpnes rent i forhåndsvisning, eller en video lar deg spole gjennom uten feil, ville jeg tatt det som et godt tegn på at gjenopprettingen fungerte.
Jeg ville heller ikke eksportert 5 000 filer i ett forsøk. Ta et lite parti først. Åpne bildene. Sjekk videoene. Se om filnavnene er intakte, se om filene er ødelagte, se hva som faktisk kan brukes. Jeg lærte dette på den irriterende måten etter å ha ventet i timevis på en stor gjenopprettingsjobb bare for å oppdage at halvparten av klippene var ubrukelige. Å teste først gir deg en bedre pekepinn på om skanningen fant ekte data eller bare søppel.
Først og fremst, slutt å bruke SD-kortet. Løs det ut. Sett på låsebryteren hvis kortet ditt har en. Hver skriving reduserer sjansene for gjenoppretting.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, men jeg ville lagt til ett steg før skanning. Lag først et bilde av SD-kortet. Jobb fra bildet, ikke det originale kortet. Hvis kortet begynner å gi lesefeil, vil du ha én stabil kopi å teste med. På Mac kan du gjøre dette med Diskverktøy eller Terminal. Hvis Diskverktøy mislykkes, kan kortet være i ferd med å bli dårligere.
Jeg ville heller ikke stolt på Førstehjelp til å fikse kortet før gjenoppretting. Noen ganger hjelper det. Noen ganger skriver det om filsystemdata og gjør gjenopprettingen mer rotete. Jeg har sett folk miste mappestrukturen ved å gjøre det. Så jeg ville hoppet over reparasjoner til etter at du har hentet ut dataene.
Hvis du vil ha et enkelt Mac-alternativ, er Disk Drill fortsatt et av de bedre valgene for gjenoppretting av SD-kort på Mac. Skann kortbildet hvis mulig. Gjenopprett filer til Mac-en din eller en ekstern disk, aldri tilbake til SD-kortet. Start med de viktigste filtypene først, bilder og video, og sorter resten senere. Test noen få gjenopprettede klipp før du gjør en stor eksport.
Hvis kortet kobles fra, monteres av og på, eller viser 0 byte, blir programvaregjenoppretting fort usikker. På det tidspunktet er et profesjonelt laboratorium det tryggere valget.
For flere gode anbefalinger av programvare for gjenoppretting av SD-kort, er denne tråden verdt å se på:
beste alternativer for gjenopprettingsprogramvare for SanDisk og SD-kort
Kortversjonen er ja, filgjenoppretting på Mac er ofte mulig hvis du slutter å bruke kortet raskt og ikke overskriver det. Tid betyr veldig mye her, så ikke fortsett å rote med det.
Ja, det finnes en måte, men jeg ville gjort én ting litt annerledes enn det @mikeappsreviewer og @nachtschatten foreslo. Å lage et image først er smart, absolutt, men hvis kortet oppfører seg helt normalt på Macen din, pleier jeg vanligvis å sjekke om de manglende filene bare er skjult i en rar mappestruktur før jeg går rett til en lang gjenopprettingsøkt. Kameraer og Macer kan noen ganger etterlate et rot.
Noen raske sjekker som ikke skriver mye eller noe meningsfullt:
- se i Finder med skjulte filer synlige: Command + Shift + .
- sjekk DCIM-mappen og eventuelle LOST.DIR-lignende mapper
- se om Image Capture eller Bilder fortsatt kan oppdage miniatyrbilder selv om Finder ser tom ut
- hvis du importerte til Macen på et tidspunkt, sjekk også Bildebibliotekets Nylig slettet
Hvis filene faktisk er borte, så ja, slutt å bruke kortet og gjenopprett til en annen disk. Disk Drill er et solid Mac-valg for gjenoppretting av SD-kort fordi det er enkelt å sortere bilder/videoer etter type og forhåndsvise hva som faktisk er brukbart. Den delen betyr mer enn folk tror. En skanning som finner 20 000 filer er ubrukelig hvis halvparten er korrupt søppel.
Én ting jeg er litt uenig i: full skanning av alt først er ikke alltid den beste bruken av tid hvis du bare bryr deg om JPEG-, HEIC-, MP4-, MOV- eller RAW-filer. På noen kort sparer det mye frustrasjon å filtrere hardt etter filtype etter skanning. Mindre digital containerdykking.
Hvis dette også var et microSD brukt i en Android, drone eller Switch, kan resultatene bli dårligere på grunn av fragmentering og måten video skrives i biter på. Bilder kommer vanligvis lettere tilbake enn video. Det er bare den irriterende virkeligheten.
Hvis du vil ha litt ekstra lesing om gjenopprettingsverktøy for Mac, er denne Reddit-tråden ganske bra:
beste anbefalinger for programvare til filgjenoppretting på Mac fra Reddit
Kortversjon: ja, gjenoppretting av SD-kort på Mac er ofte mulig, men hvert minutt med fortsatt bruk gjør det verre.