Mit eksterne drev er formateret som ExFAT og vises nu som beskadiget/ulæseligt efter at være blevet frakoblet uventet. Jeg har brug for anbefalinger til sikker ExFAT-datagendannelsessoftware eller trin, der ikke vil gøre skaden værre, da drevet indeholder vigtige filer, jeg ikke kan erstatte.
Hvis dette er en exFAT ekstern SSD, og du slettede den forkerte mappe, er det første skridt enkelt: stop med at røre drevet. Kopiér ikke noget til det, gem ikke gendannede filer tilbage på det, kør ikke reparationer endnu, og formatér det ikke, bare fordi Windows eller macOS foreslår det. Slettede filer bliver ofte ikke slettet med det samme. Filsystemet markerer normalt bare pladsen som ledig, og den virkelige skade sker, når nye data bliver skrevet oven på den.
Hvis drevet stadig kan monteres, så gå direkte til gendannelse i stedet for først at prøve at “reparere” det. Et værktøj som Disk Drill er værd at prøve her, da det håndterer exFAT og kan scanne efter filer, der er gået tabt ved sletning, korruption eller en hurtig formatering.
Den sikrere arbejdsgang vil være:
- Hvis SSD'en er ustabil, afbryder forbindelsen eller giver fejl, så lav først et diskimage og scan det i stedet for det originale drev.
- Kør en Universal Scan.
- Forhåndsvis filer, før du gendanner dem. Hvis billeder, dokumenter eller videoer vises korrekt i forhåndsvisningen, er det normalt et godt tegn.
- Gendan filerne til et andet drev. Gendan aldrig tilbage til den samme exFAT SSD, som du scanner.
Hvis problemet er korruption snarere end sletning, ville jeg stadig behandle det på samme måde: få de vigtige data ud først. Reparationsværktøjer og omformatering kan vente, til du har gendannet det, der betyder noget.
En hurtig formatering er heller ikke automatisk slutningen. Den genopbygger normalt filsystemets metadata uden at slette alt det faktiske filindhold, så gendannelse kan stadig virke, hvis drevet ikke er blevet brugt meget bagefter. En fuld formatering er meget værre, fordi den overskriver data, hvilket gør gendannelse langt mindre sandsynlig.
Hvis drevet vises som RAW, beder om at blive formateret eller giver fejl, når du åbner det, så klik ikke dig videre gennem den formateringsprompt. Gendannelsessoftware kan nogle gange læse drevet, selv når operativsystemet ikke kan håndtere det normalt.
Før du scanner i timevis, så tjek også drevets helbred. På Windows er CrystalDiskInfo en god gratis mulighed. Disk Drill har også SMART-overvågning. Hvis du ser mange omallokerede eller afventende sektorer, eller hvis SSD'en bliver ved med at forsvinde, afbryde forbindelsen eller opføre sig ustabilt under scanninger, så stop og overvej i stedet en professionel datagendannelsesservice frem for at presse det hårdere.
Så for de tilfælde, du nævnte:
- Slettede du den forkerte mappe? Ja, det er værd at prøve gendannelse.
- Beskadiget exFAT eksternt drev? Gendan først filerne, og bekymr dig derefter om reparationer.
- Hurtigformaterede du det? Det er stadig værd at scanne, især hvis du stoppede med at bruge det med det samme.
- Overvejer du at formatere før gendannelse? Lad være. Gendan først, formatér senere om nødvendigt.
Det vigtigste, der påvirker dine chancer, er, hvor meget der er blevet skrevet til drevet, siden filerne forsvandt. Hvis du stoppede med at bruge det med det samme, står du langt bedre.
Kør ikke chkdsk på den endnu. Det er fælden ved exFAT-korruption, fordi reparation kan ændre mappeposterne og gøre gendannelse mere rodet, hvis filtabellen allerede er beskadiget. Hvis drevet registreres med den rigtige størrelse, så klon/lav først et image af det, og scan derefter klonen med det gendannelsesværktøj, du vælger. Disk Drill er fint til en første gennemgang, hvis du vil have noget enkelt med forhåndsvisninger, men jeg ville vurdere det ud fra, om forhåndsvisningerne åbner korrekt, ikke ud fra hvor mange filnavne det påstår at finde. Hvis drevet klikker, går offline, viser den forkerte kapacitet eller tager evigheder bare at læse mapper, så stop scanningen og bliv ikke ved med at prøve igen. Det peger mere på hardwareproblemer end på et exFAT-problem.
Forvent, at gendannelsen bliver rodet, selv hvis filerne stadig er der. Med exFAT kan du muligvis få nogle mapper tilbage normalt, men hvis allokeringsoplysningerne er beskadiget, kan en scanning finde filer efter type med generiske navne i stedet for den oprindelige mappestruktur. Det betyder ikke, at softwaren fejlede. Det kan bare betyde, at filsystemets metadata er den del, der blev ramt.
Jeg er enig i rådet om at tage et image først, men jeg ville være forsigtig med, hvor det image gemmes. Du har brug for et andet drev med mindst lige så meget ledig plads som hele det eksterne drev, ikke kun den mængde data, du tror, der var på det. Et drev på 2 TB kræver plads til et image på 2 TB. Hvis du ikke har den plads, så begynd ikke at eksperimentere med tilfældige reparationsforsøg, bare fordi imaging er besværligt. Scan som minimum skrivebeskyttet, og gendan til en helt separat disk.
Disk Drill er fint, hvis du vil have noget, der er nemt at forstå, især til at tjekke forhåndsvisninger, før du går videre med gendannelsen. Mit forbehold er, at forhåndsvisninger betyder mere end gendannelseslisten. Ethvert værktøj kan vise en kæmpe liste over fundne filer fra en exFAT-volumen, men hvis forhåndsvisningerne er ødelagte, eller videoer kun gendannes som små fragmenter, ser du sandsynligvis på dybere korruption eller fysiske læseproblemer. Hvis dataene er forretningskritiske eller uerstattelige, så spring den lange gør det selv-scanning over og få et tilbud fra et rigtigt datagendannelseslaboratorium, før drevet får det værre.
Om dette er en roterende USB-harddisk eller en ekstern SSD ændrer sandsynligheden meget. På en almindelig ekstern harddisk betyder en usikker frakobling normalt, at exFAT-bogføringen er blevet rodet sammen, og gendannelsessoftware har en rimelig chance, hvis drevet stadig kan læses uden problemer. På en SSD, især hvis filer blev slettet eller drevet blev formateret efter problemet, kan TRIM gøre nogle gendannelser umulige, selv hvis gendannelsesprogrammet viser filnavne. Derfor er forhåndsvisninger vigtige, men det er også derfor, at en liste over “fundne filer” kan være misvisende.
Jeg er enig i advarslerne om ikke at køre chkdsk endnu, men jeg ville være lige så mistænksom over for kabinettet/kablet, hvis korruptionen opstod lige efter en frakobling. Et dårligt USB-kabel, en løs port, en billig hub eller et svigtende eksternt kabinet kan få en god disk til at se ud som en korrupt disk. Hvis drevet ikke laver dårlige lyde og viser den korrekte kapacitet, så prøv et andet kort kabel og tilslut det direkte til computeren, ikke gennem en hub. Hvis det er et bart SATA-drev inde i et kabinet, kan et andet kabinet eller en direkte SATA-forbindelse ændre situationen fuldstændigt. Gør dog ikke dette ved gentagne gange at montere og frakoble det i en time. En hurtig kontrol er fin. Endeløse gentagelser er det ikke.
Med hensyn til software er Disk Drill okay som den brugervenlige mulighed, men jeg ville ikke gøre det til den eneste test, hvis den første scanning ser mærkelig ud. R-Studio, UFS Explorer, DMDE og GetDataBack er også almindelige navne i gendannelseskredse. DMDE er mindre poleret, men kan være billigere og kan vise dig, om exFAT-strukturen stadig delvist kan læses. Disk Drill er lettere, hvis du bare vil scanne, forhåndsvise og gendanne uden at lære en ny grænseflade. Uanset hvad skal du kun gendanne til en anden disk. Hvis et værktøj beder om at “reparere”, “genopbygge”, “skrive ændringer” eller “rette partition”, så bak ud, medmindre du arbejder på et image.
En anden lille ting, folk glemmer: tag skærmbilleder eller noter, før du ændrer noget. Diskhåndtering, der viser RAW, den korrekte størrelse, forkert størrelse, ingen partition eller en prompt om at initialisere, er alle forskellige spor. Hvis Windows beder om at initialisere disken, så annuller det. Hvis macOS beder om at initialisere eller slette, så annuller også det. Målet er at læse fra drevet, ikke at gøre det brugbart igen.
Min rækkefølge ville være: kontroller, at det rapporterer den korrekte kapacitet, stop hvis det afbryder forbindelsen eller giver læsefejl, lav et image af det hvis dataene er vigtige, scan imaget, og gendan derefter de vigtige ting først i stedet for at forsøge at gendanne alt i én kæmpe batch. Fotos, dokumenter, projektfiler, skattefiler, hvad der end betyder mest. Vent med delen om at “rette drevet”, til dataene er et andet sted.