Raderade du en fil med Shift+Delete eller tömde Papperskorgen?
Jag avskyr att se när detta händer. Du raderar en sak, och sedan inser du det en sekund senare och det knyter sig i magen. Det som är värt att veta är enkelt. En fil som markerats som permanent raderad raderas ofta inte direkt. Windows tar vanligtvis bort filens post och markerar dess utrymme som ledigt. Om inget annat har skrivits över det ännu finns det fortfarande en chans att återställa den.
Första steget, sluta skriva till enheten
Om filen var viktig skulle jag sluta använda den påverkade enheten direkt, eller så nära direkt som du kan hantera. Installera inga appar där. Kopiera inte saker till den. Ladda inte ner slumpmässiga filer. Jag skulle till och med undvika vanlig surfning eller annat skräp om det använder samma disk. Varje skrivning minskar dina odds.
På SSD:er blir detta värre på grund av TRIM. När TRIM väl körs på de raderade blocken blir tidsfönstret för återställning mycket mindre. Ibland stängs det helt.
Kontrollera de tråkiga ställena först
Jag har sett människor lägga en timme på att skanna en enhet och sedan hitta den saknade filen i en gammal synkroniseringsmapp. Så innan du gör något tungt, kontrollera:
OneDrive
Filhistorik
Tidigare versioner
Annan molnlagring
Externa enheter
NAS-säkerhetskopior
Valfri app för säkerhetskopiering som du ställde in en gång och sedan glömde bort
Den här delen känns dum tills den fungerar. Ibland är filen inte borta, du har bara förlorat den lokala kopian.
Om säkerhetskopior misslyckas, gå vidare till återställningsprogram
Om jag först skulle prova ett program skulle jag börja med Disk Drill. Jag har haft ganska bra resultat med det vid vanliga raderingsfall. Det jag gillade mest var hur ofta det behöll filnamn och mappsökvägar intakta när filsystemsinformationen fortfarande fanns kvar. Förhandsvisningen hjälper också, eftersom du inte vill återställa en hög med skräp och hoppas att en fil är den rätta.
Så här skulle jag göra
Installera Disk Drill någon annanstans om möjligt, inte på samma enhet där filen raderades.
Välj enheten där filen tidigare fanns.
Kör skanningen.
Använd sökning och filter i stället för att bläddra igenom hela röran.
Förhandsgranska filen om alternativet visas.
Återställ den till en annan enhet. Lägg inte tillbaka den på källenheten. Det är så folk skriver över det de försökte rädda.
På Windows tillåter det obegränsad skanning och förhandsgranskning. Gratis återställning gäller upp till 100 MB. För ett enstaka dokument eller några få bilder räcker det ibland.
Andra verktyg som folk fortsätter att nämna, av goda skäl
PhotoRec
Det här rekommenderas ofta eftersom det är gratis och kan hämta mycket data. Jag använde det en gång för ett stökigt återställningsjobb från ett minneskort och, ja, det hittade en hel del. Nackdelen är att det är fult. Det förlitar sig starkt på filsignaturer, så återställda filer kommer ofta tillbaka utan användbara namn och utan mappstruktur. Om din återställning förvandlas till tiotusen filer med namn som recovered_004321 är din kväll förstörd.
DiskGenius
Jag skulle titta på detta när problemet verkar större än en enda raderad fil. Förlorad partition, skadad partition, RAW-volym, konstigheter i filsystemet, sådant. Det brukar vara mer vettigt när själva enheten ser ut att vara logiskt trasig och de enklare verktygen inte visar mycket.
När jag skulle sluta och ringa ett proffs
Det finns en punkt där gör det själv slutar vara smart. Om enheten klickar, försvinner från Windows, ger maskinvarufel eller innehåller data som du inte har råd att förlora, skulle jag inte fortsätta peta på den. En professionell dataåterställningstjänst är mer rimlig då. Programvara hjälper bara om enheten förblir läsbar. Fysiskt fel är ett annat problem.
Kort version
Använd enheten så lite som möjligt. Kontrollera säkerhetskopior först. Om inget dyker upp, prova återställningsprogramvara snart, inte flera dagar senare. Ju längre enheten förblir aktiv, desto sämre blir dina chanser. Om det är en SSD, agera snabbt. Om enheten verkar vara i dåligt skick, stoppa.

En vinkel jag skulle lägga till som @techchizkid, @andarilhonoturno och @mikeappsreviewer bara berörde lätt är detta: kontrollera om filerna raderades från en sekundär biblioteksplats eller en junction, inte mappen du tror. Sökindexeringen i Windows 11 kan ligga efter, och vissa appar sparar på konstiga platser som Documents\Custom Office Templates, Pictures\Screenshots eller till och med i appspecifika sandlåde-mappar.
Jag håller också lite inte med om känslan av skanna så fort som möjligt oavsett vad. Om de raderade filerna kom från din systemenhet och den enheten är en SSD, kan det redan orsaka skada att starta Windows normalt om och om igen. I så fall är ett bättre drag att ansluta enheten till en annan PC som en sekundär enhet och sedan skanna den därifrån.
Om du provar programvara är Disk Drill ett rimligt val eftersom gränssnittet är lätt att sortera igenom.
Fördelar:
- bra stöd för förhandsvisning
- hygglig filtrering efter filtyp
- enklare för icke-tekniska användare
- bevarar ofta ursprungliga namn när metadata fortfarande finns kvar
Nackdelar:
- den kostnadsfria återställningsgränsen är liten
- djupa skanningar kan ge tillbaka mycket skräp
- inte det bästa valet om du vill ha ett helt gratis verktyg
- kan vara överdrivet för en enda liten saknad fil
Min bedömning:
- HDD: rimlig chans om du slutade snabbt
- SSD: kanske, men TRIM ställer till det
- synkroniserad mapp: kontrollera molnet/versionshistoriken innan något annat
- oersättliga data: högst ett försiktigt gör-det-själv-försök, sedan proffshjälp
Så ja, återställning händer. Fortsätt bara inte att prova saker på samma enhet. Det är vanligtvis det som dödar den sista chansen.