Hoe kan ik gegevens herstellen van een WD My Passport-schijf

Mijn WD My Passport externe harde schijf wordt plotseling niet meer weergegeven op mijn computer nadat ik hem had aangesloten om belangrijke bestanden over te zetten. Hij gaat aan, maar ik heb geen toegang tot mijn foto's, documenten en back-upgegevens. Ik heb hulp nodig met veilige eerste stappen voor WD My Passport-gegevensherstel voordat ik iets doe wat het probleem erger kan maken.

Ik heb met heel wat WD My Passport-schijven geknoeid, en ontbrekende bestanden betekenen niet altijd dat de gegevens verloren zijn. Meer dan eens bleek de schijf zelf in orde te zijn en kwam de ellende door een kapot bestandssysteem, een beschadigde partitie, of doordat iemand per ongeluk dingen had verwijderd.

Het eerste wat ik doe, is controleren of Windows de schijf nog ziet.

Open Schijfbeheer en zoek de WD My Passport in de schijflijst. Ik zou de stationsletter voorlopig negeren. Wat als eerste telt, is simpel. Detecteert Windows het apparaat, en lijkt de gemelde grootte ongeveer overeen te komen met wat de schijf zou moeten zijn?

1. Als hij verschijnt met de juiste capaciteit, zie ik dat als een redelijk goed teken. Zelfs als Windows hem als RAW of Niet-toegewezen markeert, of met een formatteringsmelding komt, werkt herstel vaak nog steeds omdat de hardware reageert.

2. Als hij niet verschijnt, steeds wegvalt en terugkomt, of vreemde klik- of zoemgeluiden begint te maken, stop ik daar. Op dat moment zou ik hardwareproblemen vermoeden, geen bestandssysteemprobleem.

Als de schijf zichtbaar is, schrijf er dan niets meer naar weg. Dat heb ik jaren geleden op de harde manier geleerd. Als bestanden onlangs zijn verwijderd, of de partitie plotseling kapotging, vergroot elke nieuwe schrijfactie de kans dat je gegevens overschrijft die je misschien nog had kunnen terughalen.

Voordat je hersteltools opstart, controleer of de bestanden niet al ergens anders bestaan. Ik heb mensen een halve dag een schijf zien scannen, om daarna te beseffen dat de ontbrekende map gewoon in OneDrive, Google Drive, Dropbox of een oud gesynchroniseerd laptopprofiel stond. Vijf minuten waard. Bespaart een hoop ellende.

Als er geen back-up is, zou ik meteen naar herstelsoftware grijpen. Op WD My Passport-schijven is Disk Drill een van de tools die ik meestal vroeg probeer. Het kan overweg met verwijderde bestanden, geformatteerde partities en RAW-volumes zonder veel gedoe. Het ondersteunt ook NTFS en exFAT, wat ik meestal op deze schijven zie. De voorbeeldfunctie helpt ook veel, omdat je snel kunt controleren of de bestanden nog openen voordat je ze herstelt.

Dit is de werkwijze die ik meestal volg:

1. Installeer de software op je pc, niet op de WD-schijf.

2. Sluit de My Passport aan en wacht tot de software hem detecteert.

3. Als de schijf onstabiel doet, maak dan eerst een byte-voor-byte back-up en scan de image in plaats van de originele schijf.

4. Voer een volledige scan uit.

5. Bekijk de resultaten en bekijk een voorbeeld van de bestanden die belangrijk voor je zijn.

6. Herstel alles naar een andere schijf. Sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde Passport op.

De voorbeeldstap is belangrijker dan mensen denken. Als een foto wordt weergegeven, een video start, of een document in de voorbeeldweergave opent, voel ik me meestal een stuk beter over het herstelresultaat. Niet perfect, maar wel een goed teken.

Nadat je je bestanden hebt teruggekregen, stel back-ups in voordat je de schijf weer normaal gaat gebruiken. Externe schijven zijn prima voor opslag, maar ik zou nooit de enige kopie van belangrijke dingen op één draagbare schijf bewaren. Gebruik Bestandsgeschiedenis, Acronis of cloudsynchronisatie als dat bij je setup past. Eén extra kopie maakt van een slechte avond een kleine ergernis. Dat heb ik geleerd nadat ik jaren geleden een oude projectmap verloor.

Als hij aangaat maar niet wordt aangekoppeld, zou ik de bridgeprint en kabel controleren voordat ik een scan uitvoer. WD My Passport-schijven vallen vaak eerst aan de USB-kant uit. Vervang de kabel. Probeer een USB-poort aan de achterkant. Probeer een andere pc. Als de schijf wel in Apparaatbeheer verschijnt maar niet in Verkenner, test hem dan met CrystalDiskInfo of smartctl. Als SMART niet kan worden uitgelezen, wijst dat meer op hardware of de USB-SATA-bridge. Op één punt verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer: software zou niet stap één moeten zijn als de schijf tijdens het lezen wegvalt. Stap één is daar imaging. Gebruik HDD Raw Copy Tool of ddrescue en kloon/image de schijf naar een gezonde schijf. Lees de image, niet de Passport. Dat bespaart slijtage en verkleint het risico dat een slechte kop nog verder verslechtert. Als de schijf stabiel blijft, is Disk Drill een solide keuze voor gegevensherstel van een WD My Passport. Het kan verwijderde bestanden, verloren partities, RAW-volumes, NTFS, exFAT, FAT32 aan, en je kunt foto's, documenten en video vooraf bekijken vóór herstel. Installeer het op je pc, scan de WD-schijf of de image ervan en herstel de bestanden vervolgens naar een andere schijf. Schrijf niet terug naar de Passport. Deze snelle videohandleiding voor het herstellen van bestanden met Disk Drill is de moeite waard. Als je geklik, schrapende geluiden hoort of de grootte verkeerd wordt weergegeven, stop dan. Dat is werk voor een lab, niet om zelf te doen. De prijs is pittig, maar overschreven gegevens zijn erger. Ook als je Passport WD-hardwareversleuteling via de USB-print gebruikt, helpt het vaak niet om de kale schijf eruit te halen. Mensen doen dit en vragen zich dan af waarom de gegevens verminkt lijken. Vervelend, maar waar.
Als hij oplicht maar uit Verkenner verdwijnt, zou ik ook een supersaai probleem controleren dat mensen vaak overslaan: de schijf kan vastzitten in een offline status of een koppelpunt missen. Klik in Schijfbeheer met de rechtermuisknop op de schijf zelf en kijk of er Offline staat. Zo ja, zet hem online. Als de partitie er wel is maar geen letter heeft, wijs er dan een toe. Klinkt dom, maar het lost meer gevallen op dan het zou moeten. Voer ook niet meteen CHKDSK uit. Ik weet dat mensen dat commando graag op elk opslagprobleem gooien, maar op een instabiele externe schijf kan het een rommelig bestandssysteem nog rommeliger maken. Daarom ben ik het niet eens met de groep die zegt eerst gewoon repareren. @mikeappsreviewer en @caminantenocturno hebben detectie, imaging en herstelsoftware al behoorlijk goed behandeld, dus ik zou nog één WD-specifieke invalshoek toevoegen: controleer Apparaatbeheer onder Schijfstations en USB-controllers. Als je herhaalde verbreking van de verbinding, Onbekend USB-apparaat of stroomgerelateerde fouten in Logboeken ziet, kan het probleem bij de behuizingselektronica liggen en niet bij de platters. Dat is belangrijk, omdat een stabiele leessessie het halve werk is. Als de schijf consequent wordt gedetecteerd, is Disk Drill een redelijke keuze voor WD My Passport-gegevensherstel, vooral voor foto's/documenten op corrupte exFAT of NTFS. Maar ik zou eerst tijdens een korte testscan scannen. Als de leessnelheid instort of de schijf midden in de scan verdwijnt, stop dan en maak er eerst een image van in plaats van een volledige scan te forceren. Dat kleine detail voorkomt dat mensen een slechte schijf nog verder verslechteren. Nog iets: als BitLocker ooit op die pc was ingeschakeld, controleer dan of de Passport via Windows was versleuteld en je dat bent vergeten. Dat heb ik zien gebeuren, en mensen denken dan dat de schijf dood is terwijl het eigenlijk een ontgrendelingsprobleem was. Als je een snelle visuele uitleg wilt, is deze eenvoudige uitleg voor WD My Passport-gegevensherstel waarschijnlijk nuttiger dan twintig losse posts lezen.
Ik zou nog één controle toevoegen waar nog niet hard genoeg op is aangedrongen: kijk in **DiskPart** of via een **Linux live-USB** voordat je aanneemt dat het bestandssysteem het grootste probleem is. Als Windows onstabiel is met USB-massaopslag, start dan een Ubuntu live-USB op en kijk of de Passport verschijnt in **Schijven**. Ik heb WD-externe schijven gehad die onzichtbaar waren in Verkenner, maar onder Linux nog leesbaar genoeg waren om eerst de belangrijke mappen te kopiëren. Niet elegant, maar soms sneller dan een diepgaand herstelproces. Ik ben het er niet helemaal mee eens om te vroeg in een volledige scan te duiken, zelfs niet bij een “stabiele” schijf. Als de gegevens veel waard zijn, zou ik eerst proberen de meest kritieke zichtbare mappen te kopiëren met iets fouttolerants zoals TeraCopy. Herstelscans zijn nuttig, maar ze betekenen ook veel leesacties. Over **Disk Drill** specifiek: **Voordelen** - gemakkelijk te gebruiken - goede voorbeelden voor foto’s/documenten/video - ondersteunt RAW, verloren partities, NTFS, exFAT, FAT32 - redelijke keuze na het maken van een image **Nadelen** - diepe scans kunnen erg lang duren - resultaten kunnen rommelig zijn zonder originele bestandsnamen/mappen - geen wondermiddel als de USB-bridge of koppen defect raken - betaalde recovery kan een afknapper zijn Dus ja, ik zit grotendeels op één lijn met @caminantenocturno, @byteguru en @mikeappsreviewer wat betreft de volgorde van werken, maar mijn persoonlijke aanpak is: test op een ander besturingssysteem, kopieer alles wat direct leesbaar is, en gebruik daarna Disk Drill op een image als directe toegang onbetrouwbaar is. Als de capaciteit verkeerd wordt weergegeven of de schijf zichzelf blijft resetten, stop dan met doe-het-zelf.