Mijn iPhone-opslag is bijna vol, en ik denk dat grote video’s de belangrijkste reden zijn. Ik heb veel clips in de Foto’s-app, maar ik kan geen eenvoudige manier vinden om iPhone-video’s op bestandsgrootte te sorteren zonder eerst op elke video te tikken. Ik heb hulp nodig om snel de grootste video’s te vinden, zodat ik ze kan verwijderen of verplaatsen en ruimte kan vrijmaken.
Proberen je grootste video’s op een iPhone te vinden is vreemd genoeg lastiger dan het zou moeten zijn. Ik ging op zoek naar een eenvoudige sorteermogelijkheid op grootte in Foto’s en nee, nog steeds ontbreekt die. Zelfs op iOS 26 geeft Apple je verzorgde weergaven voor mensen, reizen, albums, schermafbeeldingen en al het gebruikelijke, maar geen simpele sortering op bestandsgrootte voor video’s.
Toen mijn opslag vol begon te raken, hoefde ik niet honderden kleine foto’s op te ruimen. Het probleem was een handvol grote videobestanden die daar stilletjes stonden. Omdat Foto’s niet echt helpt, zijn dit de methoden die de moeite waard zijn.
Belangrijkste punten
- Foto’s sorteert video’s op de iPhone nog steeds niet op bestandsgrootte, ook niet in iOS 26.
- De videolengte geeft een ruwe aanwijzing, maar mist genoeg gevallen.
- De snelste route die ik vond was Clever Cleaner, vooral het tabblad Heavies.
- Als je extra apps wilt vermijden, werkt Bestanden als een omweg, al is het trager en handmatiger.
- Nadat je iets hebt verwijderd, moet je Nog niet definitief verwijderd nog steeds legen als je de ruimte meteen terug wilt.
Methode 1: Gebruik Clever Cleaner als je de korte route wilt
Ik probeerde eerst de handmatige route. Dat was een hele klus. Voor deze ene taak voelde Clever Cleaner als de minst irritante optie. Het is gratis, ik werd niet overspoeld met advertenties en het nuttige deel was niet afgeschermd.
Wat hier telt is de sectie Heavies. Die scant je bibliotheek en zet de grootste bestanden in één overzicht, wat veel gezoek bespaart.
Stappen:
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
- Open de app en geef toegang tot Foto’s.
- Tik onderaan op Heavies.
- Tik op Sort by en kies daarna By Size.
- Bekijk de video’s en markeer wat je wilt verwijderen.
- Tik op Move to Trash.
- Tik in de app op Empty Trash.
Wat ik fijn vond, was de opslaginschatting vóór het verwijderen. Je ziet eerst de totale ruimte, dus je verwijdert niet blind.
Methode 2: Gebruik Bestanden als je geen andere app wilt
Deze werkt, maar voelt in elkaar geflanst. Foto’s sorteert niet op grootte. Bestanden wel. Dus je verplaatst of bewaart video’s in Bestanden, sorteert ze daar en kijkt dan wat blijft en wat weg kan.
Stappen:
- Open Foto’s.
- Kies de video’s waarvan je denkt dat ze groot zijn.
- Tik op Deel en sla ze vervolgens op in Bestanden.
- Open Bestanden en ga naar de map waarin je ze hebt opgeslagen.
- Tik op het menu met de drie puntjes rechtsboven.
- Kies Grootte in de sorteeropties.
Zodra je dat doet, komen de grootste bestanden bovenaan te staan en begint de rommel logisch te worden.
De adder onder het gras is makkelijk te missen. Opslaan vanuit Foto’s naar Bestanden kan de originelen in Foto’s laten staan. Dus als je doel vrije ruimte is, controleer dan beide plekken. Ik miste dit de eerste keer en vroeg me af waarom de opslag amper veranderde. Dom, maar ja.
Methode 3: Blijf in Foto’s en doe het op de moeilijke manier
Als je alleen een ingebouwde route wilt, is er geen nette.
Wat ik in het begin uiteindelijk deed, was de duur als aanwijzing gebruiken. Lange clips zijn vaak groter. Soms. Niet altijd. Een korte 4K-clip met een hoge beeldsnelheid kan een langere clip van lage kwaliteit ruimschoots verslaan.
De andere optie is bestand voor bestand controleren:
- Open een video in Foto’s.
- Veeg omhoog of tik op het info-icoon.
- Zoek naar de bestandsgrootte.
Dit werkt. Het is ook traag genoeg om snel vervelend te worden als je bibliotheek groot is.
Sla Nog niet definitief verwijderd niet over
Dit deel laat mensen vaak struikelen. Een video verwijderen uit Foto’s maakt de ruimte niet meteen vrij. De iPhone verplaatst die eerst naar Nog niet definitief verwijderd. Als je de opslag nu terug nodig hebt, ga dan in Foto’s naar Nog niet definitief verwijderd en verwijder de bestanden daar ook.
Als je ze daar laat staan, bewaart iOS ze 30 dagen voordat het ze vanzelf wist. Dus ja, als je telefoon zegt dat de opslag nog steeds vol is na een opschoonbeurt, is dit vaak de reden.
Er bestaat geen nette sorteermogelijkheid binnen Foto’s. Apple laat je er nog steeds moeite voor doen.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, Foto’s is hier slecht in. Ik ben het er niet mee eens dat Bestanden voor de meeste mensen veel moeite waard is. Als je video’s in Foto’s blijven, verandert het exporteren van kopieën naar Bestanden het opruimen in een rommel op twee plekken. Een makkelijke manier om tijd te verspillen.
De beste ingebouwde controle is deze:
Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag en bekijk daarna de aanbevelingen en appgroottes. Tik op Foto’s. Je krijgt nog steeds geen echte op grootte gesorteerde videolijst, maar je krijgt wel bewijs dat Foto’s de opslagvreter is voordat je blind dingen gaat verwijderen.
Als je snelheid wilt, gebruik dan Clever Cleaner. De opschoonweergave voor grote bestanden groepeert grote foto’s en video’s op één plek, toont bestandsgroottes duidelijk en helpt je eerst de grootste ruimtevreters te verwijderen. Beter voor deze ene taak dan een uur lang door iOS-menu’s te prikken.
Zoek in Foto’s ook naar schermopnames als je die maakt. Die bestanden worden snel enorm groot, vooral in hoge resolutie.
Nog een truc. Als je iCloud-foto’s gebruikt, kijk dan bij Instellingen, Foto’s, Optimaliseer iPhone-opslag. Het verwijdert je video’s niet, maar verkleint wat op het apparaat blijft staan. Voor mensen die bijna geen opslag meer over hebben, helpt dat snel.
Als je een uitleg wilt, is deze video prima:
bekijk hoe je de grootste iPhone-video’s sneller vindt en verwijdert
En ja, maak Daarna verwijderd daarna leeg. Anders lijkt je opslagcijfer kapot en irritant.
Nee, niet rechtstreeks in Foto’s. Apple geeft ons nog steeds op de een of andere manier tien chique manieren om herinneringen te bekijken, maar niet “toon me de enorme video’s die mijn opslag verpesten.” Dus op dat punt hebben @mikeappsreviewer en @byteguru eigenlijk gewoon gelijk.
Waar ik het niet helemaal mee eens ben, is het idee dat Bestanden een geweldige terugvaloptie is. Het werkt wel, zeker, maar voor opschonen voelt het enorm omslachtig omdat je kopieën beheert in plaats van de echte Foto’s-bibliotheek. Je maakt zo makkelijk een rommeltje of verwijdert per ongeluk het verkeerde op de verkeerde plek.
Een betere ingebouwde workaround is een Mac gebruiken, als je die hebt. Importeer of bekijk je iPhone-bibliotheek in Image Capture of Foto’s op macOS en sorteer media daar vervolgens op grootte. Dat is veel sneller dan elk fragment op de telefoon aantikken. Niet iedereen heeft natuurlijk een Mac, maar als je er wel een hebt, is dat waarschijnlijk de netste no-nonsensemethode.
Als je op de iPhone wilt blijven, zou ik me minder richten op “echt sorteren in Foto’s”, want dat bestaat gewoon niet, en meer op het gebruik van een opschoontool die de grootste bestanden snel naar boven haalt. Clever Cleaner is daarvoor waarschijnlijk de meest directe optie, omdat het zware items groepeert zonder dat je van alles hoeft te exporteren. Als je wat extra context wilt voordat je het probeert, geeft deze Reddit-recensie van Clever Cleaner voor het vinden van grote iPhone-video’s een aardig idee van hoe mensen het gebruiken.
Nog iets slims dat mensen vaak missen: controleer bijlagen in Berichten. Soms staan de “enorme video’s” die opslagruimte opslokken niet alleen in Foto’s. Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, Berichten en bekijk daarna grote bijlagen. Ik vond daar ooit een hoop oude clips en maakte meer ruimte vrij dan in Foto’s lol.
Dus de korte versie:
- Nee, Foto’s kan video’s niet op grootte sorteren
- Bestanden is mogelijk maar nogal irritant
- Mac is beter als je er een hebt
- Clever Cleaner is de makkelijkste route op het apparaat zelf
- Controleer ook bijlagen in Berichten
- Maak Recent verwijderd leeg, anders lijkt er niets te gebeuren
Apple had dit inmiddels echt al moeten oplossen, maar goed, hier zijn we dan.
Foto’s kan nog steeds niet echt op grootte sorteren, dus ik zou stoppen met daar binnen de app achteraan te jagen.
Eén invalshoek die de anderen nauwelijks noemden: gebruik eerst het tabblad Albums om de zoektocht te beperken. Controleer Mediatypen > Video’s en kijk dan naar duidelijke boosdoeners zoals Cinematic, Slo-mo en Schermopnames. Die categorieën zijn vaak veel zwaarder dan normale clips. Geen echte sortering op grootte, maar wel veel minder omslachtig dan elke afzonderlijke video openen.
Ik ben het deels oneens met de Files-omweg van @byteguru en @mikeappsreviewer. Handig voor inspectie, niet voor opruimen. Je eindigt te makkelijk met duplicaten en vraagt je dan af waarom de opslag niet afnam.
Als je wilt dat dit op het apparaat zelf wordt opgelost, is Clever Cleaner de praktischere route.
Voordelen:
- grote items snel zichtbaar
- toont groottes duidelijk
- minder handmatig zoeken dan in Foto’s
Nadelen:
- extra appmachtiging nodig
- je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
- een cleaner kan overdreven aanvoelen als je maar een paar video’s hebt
Ook de moeite waard om Live Photos te controleren. Mensen vergeten dat die ook ongemerkt ruimte kunnen opslokken.
Dus mijn conclusie:
- Foto’s: geen echte sortering op grootte
- Ingebouwde omweg: filter op zware mediatypen
- Beste snelle optie: Clever Cleaner
- Beste waarschuwing: vermijd het exporteren van kopieën tenzij je van opruimchaos houdt
@sterrenkijker had gelijk dat Apple dit al jaren geleden had moeten oplossen.