Ik heb per ongeluk mijn USB-stick geformatteerd voordat ik belangrijke foto’s en werkbestanden had gekopieerd, en nu probeer ik uit te zoeken of ik nog een kans heb om ze te herstellen. Ik heb de stick sindsdien niet veel gebruikt, maar ik heb advies nodig over hoelang gegevensherstel van een geformatteerde USB-stick mogelijk is en welke stappen ik onmiddellijk moet nemen.
Oef, ik heb een tijdje geleden bijna hetzelfde gedaan, alleen was die van mij een schijf met familiefoto's van een evenement. Ik voelde me meteen beroerd. Toch wist een formattering de bestanden niet altijd voorgoed.
Het eerste wat ik zou willen vaststellen is dit. Was het een snelle formattering of een volledige formattering?
Als het in een paar seconden klaar was, of binnen een minuut op een normale USB-stick, dan zou ik wedden dat het een snelle formattering was. In mijn geval betekende dat dat de informatie van het bestandssysteem werd gewist, maar de bestanden nog steeds op de schijf stonden totdat nieuwe gegevens ze vervingen. Een volledige formattering is lastiger voor herstel en duurt langer, dus snelheid is hier belangrijk.
Stop nu meteen met iets naar de schijf te schrijven.
- Formatteer hem niet opnieuw.
- Voer CHKDSK of een reparatietool niet uit.
- Kopieer er geen testbestanden naartoe.
Elke schrijfactie verlaagt je kans een beetje. Dat heb ik op de irritante manier geleerd.
Voordat je herstelsoftware installeert en een uur besteedt aan scannen, doe eerst één saaie controle. Kijk rond naar kopieën die je was vergeten.
- Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
- Oude mappen Downloads, Bureaublad en Documenten
- E-mailbijlagen, chatapps, gedeelde links
Ik heb ooit tijd besteed aan het herstellen van bestanden en ontdekte daarna dat een deel ervan in een oude cloudsynchronisatiemap stond. Stom, maar het gebeurt.
Als je geen back-ups hebt, dan ja, dan zou ik overstappen op herstelsoftware. Ik heb hiervoor Disk Drill gebruikt en daarmee kreeg ik het meeste terug van wat ik nodig had. Mijn ruwe slagingspercentage lag rond de 90%, al waren bestandsnamen en mapstructuur bij sommige dingen een rommeltje.
Wat ik deed:
- Ik installeerde het op mijn computer, niet op de USB-stick.
- Ik sloot de USB aan en opende het programma.
- Ik koos de USB uit de apparatenlijst.
- Ik startte Zoeken naar verloren gegevens.
- Ik gebruikte Universele scan, omdat de schijf was geformatteerd.
- Ik liet de scan volledig afronden. Die van mij bleef later in het proces meer bestanden vinden.
- Ik bekeek bestanden vooraf voordat ik ze herstelde. Als een foto of document in de voorvertoning opende, kreeg ik het meestal intact terug.
- Ik sloeg herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde USB.
Als de schijf zich vreemd begint te gedragen, de verbinding verbreekt, leesfouten geeft of zo traag wordt dat je denkt dat hij is vastgelopen, dan zou ik hem niet steeds opnieuw blijven scannen. Dat betekent meestal dat de hardware mogelijk defect raakt. Maak in dat geval eerst een image als de tool die optie biedt en scan daarna de image in plaats van het oorspronkelijke apparaat verder te belasten. Disk Drill heeft die optie.
Dus ja, ik zou niet aannemen dat alles weg is. Als het een snelle formattering was en je snel bent gestopt met het gebruiken van de schijf, dan zijn je kansen redelijk. Als software niets vindt en de bestanden erg belangrijk zijn, zoals persoonlijke foto's of werkdocumenten die je niet kunt vervangen, dan is een herstelbedrijf nog steeds een optie.
Je hebt geen vaste tijdslimiet. Je hebt een schrijflimiet.
Als de USB snel is geformatteerd, blijven je bestanden vaak dagen, weken of langer herstelbaar. Wat telt, is hoeveel nieuwe data na het formatteren op de schijf terechtkomt. Morgen één grote videokopie veroorzaakt meer schade dan hem een maand lang losgekoppeld laten.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je het gebruik meteen moet stoppen. Ik ben het er iets minder mee eens om te veel op de klok te focussen. Tijd alleen is niet de boosdoener. Overschrijven wel.
Een paar praktische punten:
- USB-flashdrives verdelen data intern over slijtagepunten. Zelfs een kleine schrijfactie van je systeem verandert blokken die je niet had verwacht.
- Windows schrijft soms verborgen dingen weg wanneer je een schijf opnieuw aansluit. Sluit hem dus alleen aan wanneer je klaar bent om te scannen.
- Een volledige format in moderne Windows schrijft vaak nullen over de hele schijf. De kans op herstel daalt daarna sterk.
De beste volgende stap is om eerst een image van de USB te maken en daarna die image te scannen. Als je het maken van een image overslaat en de flashdrive begint kuren te vertonen, verlies je een schone eerste kans. Disk Drill is hiervoor prima omdat het byte-voor-byte back-ups en file carving voor foto’s en documenten ondersteunt.
Als je een eenvoudige uitleg wilt over herstel van USB-foto’s en documenten, is deze video prima:
bekijk deze handleiding voor herstel van USB-gegevens
Denk voor zoektermen aan zaken als: bestandsherstel van geformatteerde USB-drive, fotoherstel na snelle format, tips voor herstel van USB-gegevens.
Als de bestanden bedrijfskritisch en onvervangbaar zijn, stop dan met zelf proberen na de eerste serieuze scan en stuur het naar een lab. Herstel van flashopslag wordt slechter door herhaalde pogingen.
Meestal is er nog steeds een kans, maar ik zou het zo formuleren: je hebt geen strikte afteltimer, je hebt een risicovenster. Als de USB sinds het formatteren grotendeels ongebruikt is gebleven, is dat veel belangrijker dan of het 2 uur geleden of 2 weken geleden is gebeurd.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @stellacadente, maar op één punt zou ik een beetje tegengas geven: mensen horen “volledig formatteren = onmogelijk” en dat is niet altijd perfect zwart-wit. Het is veel erger, ja, maar niet elk formatteringsscenario gedraagt zich precies hetzelfde op verschillende apparaten en besturingssystemen. Dus ik zou het niet als verloren beschouwen totdat je het daadwerkelijk hebt gecontroleerd.
Een paar dingen die mensen vergeten:
- Sommige “herstelde” bestanden stonden in de eerste plaats nooit alleen op de USB. Camera’s, telefoons, bewerkingsapps en tijdelijke Office-mappen laten soms elders kopieën achter.
- Als de USB klein is en bijna vol, kan zelfs een beetje gebruik na het formatteren veel meer schade aanrichten dan op een grote, grotendeels lege schijf.
- Flashdrives zijn van nature onbetrouwbaar. Soms is het formatteringsongeluk maar de helft van het verhaal, en begon de drive al defect te raken.
Wat ik in jouw geval zou doen, is de volgende leespoging als de belangrijkste behandelen. Blijf hem niet steeds opnieuw aansluiten alleen om ernaar te kijken. Als de bestanden belangrijk zijn, sluit hem dan één keer aan, scan hem goed, herstel naar een ander opslagapparaat en beoordeel daarna wat er ontbreekt. Disk Drill is hier een solide optie, omdat herstel van geformatteerde USB’s in feite een van de gebruikelijke toepassingen ervoor is, en de previewfunctie helpt je snel uit te zoeken of de foto’s/documenten echt intact zijn of slechts spookvermeldingen.
Als je ook nog wat extra wilt lezen, heeft deze thread wat praktische tips voor USB-herstel en praktijkadvies van Reddit-gebruikers.
Korte versie: als je de schijf na het formatteren nauwelijks hebt gebruikt, zijn je kansen nog steeds redelijk. Als je er na het formatteren dingen op hebt gekopieerd, is dat het punt waarop het heel snel lelijk begint te worden.
Ik ben het met @stellacadente en @himmelsjager eens over het belangrijkste punt: dit gaat meestal vooral over overschrijvingen, niet over een stopwatch. Maar ik ben het iets minder eens met het instinct scan zo snel mogelijk wat er ook gebeurt. Als de bestanden echt cruciaal zijn, is de slimmere zet vaak om de USB met rust te laten totdat je een andere schijf klaar hebt voor de uitvoer van het herstel. Mensen haasten zich, slaan herstelde bestanden dan per ongeluk weer op dezelfde stick op en vernielen de rest.
Een paar dingen die niet vaak genoeg worden genoemd:
- TRIM is meestal niet het grootste probleem op USB-flashstations zoals dat wel het geval is bij SSD’s, maar sommige nieuwere apparaten/controllers gedragen zich anders, waardoor herstelresultaten inconsistent kunnen zijn.
- Opnieuw formatteren naar hetzelfde bestandssysteem versus een ander kan veranderen welke metadata behouden blijft. Soms zijn bestandsnamen en mappen weg, maar komen de ruwe foto’s nog wel terug.
- Het soort bestanden doet ertoe. JPEG’s en gangbare documenten zijn vaak beter te herstellen dan vreemde propriëtaire projectbestanden.
Als je Disk Drill gebruikt, voordelen: eenvoudige preview, goed voor het herstellen van foto’s en documenten, kan schijfkopieën scannen. Nadelen: diepe scans kunnen veel rommel opleveren, de oorspronkelijke mapstructuur kan rommelig zijn, en de beste functies zijn niet echt bedoeld voor mensen die perfecte gratis recovery verwachten.
Dus ja, je kunt nog steeds een goede kans hebben, vooral na een snelle formattering en minimaal hergebruik. Beoordeel succes alleen niet op basis van de vraag of het vandaag of volgende week is gelukt. Beoordeel het op basis van wat er na het formatteren is weggeschreven.