Hulp nodig bij het herstellen van een harde schijf die twee keer is geformatteerd

Ik heb per ongeluk mijn harde schijf geformatteerd en daarna opnieuw geformatteerd voordat ik me realiseerde dat er nog belangrijke bestanden op stonden. Nu probeer ik foto’s, documenten en andere gegevens te herstellen, maar ik weet niet zeker wat de beste herstelmethode is na een dubbele formattering. Ik heb echt advies nodig over het herstellen van een harde schijf, welke hulpmiddelen mogelijk werken en of mijn bestanden nog kans hebben om te worden teruggezet.

Ik dacht altijd dat een geformatteerde schijf verloren was. Toen kreeg ik er een paar onder handen, sommige na een haastige snelle formattering, sommige na partitieschade, sommige door gewone gebruikersfouten. Wat ik leerde is eenvoudiger dan mensen het laten klinken. Formatteren wist je bestanden niet altijd meteen.

De eerste stap is belangrijker dan wat dan ook. Stop nu met het gebruiken van de schijf. Als het een externe schijf is, koppel die los. Als het je hoofdschijf is, installeer dan geen apps, download geen bestanden en kopieer er niets naartoe. Elke nieuwe schrijfactie vergroot de kans op het overschrijven van gegevens die je misschien nog kunt terughalen.

Eén ding halen mensen steeds door elkaar: niet elke formattering richt dezelfde schade aan.

1. Snelle formattering
    Hierbij worden meestal de bestandssysteemrecords gewist, waardoor je computer de kaart naar de bestanden verliest. De schijf lijkt leeg, maar de bestandsgegevens staan er vaak nog steeds op totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven.

2. Volledige formattering
    Dit is ingrijpender. Op nieuwere Windows-versies schrijft een volledige formattering over de schijf en controleert sectors op fouten. Zodra sectors zijn overschreven, houdt softwarematig herstel op. Wat ik heb gezien, is dat je bij snelle formatteringen een veel betere kans hebt dan bij volledige formatteringen.

1. Zoek naar back-ups voordat je iets ingewikkelds doet

Ik zou altijd eerst de back-ups controleren. Veel mensen vergeten dat ze maanden geleden synchronisatie hebben ingeschakeld. Dan staan hun bestanden al die tijd gewoon in cloudopslag.

Controleer deze plekken:

• OneDrive
  • Google Drive
  • iCloud
  • Prullenbak of mappen met Recent verwijderd
  • Bestandsgeschiedenis op Windows

Dit kost maar een paar minuten. Als je geluk hebt, herstel je de bestanden terwijl de namen, mappen en tijdstempels nog intact zijn. Veel netter dan bestandsherstel na een format.

2. Probeer herstelsoftware

Als er geen back-up beschikbaar is, zou ik daarna herstelsoftware proberen. Voor de meeste geformatteerde schijven is dit het eerste hulpmiddel dat het proberen waard is.

Ik heb redelijke resultaten gehad met Disk Drill. Het werkt op Windows en Mac, leest veelvoorkomende bestandssystemen, en het heeft geformatteerde volumes beter verwerkt dan sommige andere tools die ik heb getest. Het helpt ook wanneer partitie-informatie beschadigd is of ontbreekt, wat vaker gebeurt dan mensen denken.

Wat ik deed:

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf. Niet op de geformatteerde.
  2. Voer een scan uit op de geformatteerde schijf.
  3. Controleer voorbeeldweergaven van de bestanden waar je om geeft.
  4. Herstel ze naar een andere schijf of externe drive.

Het onderdeel met de voorbeeldweergave is belangrijk. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Een gevonden bestandsnaam betekent minder dan mensen denken. Als de voorbeeldweergave opent, zijn je kansen meestal beter.

3. Gebruik een recoverylab als de bestanden belangrijker zijn dan de rekening

Als software niets oplevert en de gegevens erg belangrijk zijn, is een recoverylab de volgende stap.

Ik zou dit bewaren voor zaken die je niet kunt vervangen, zoals bedrijfsadministratie, juridische bestanden, familiefoto's, oude projectarchieven, dat soort dingen. Labs hebben tools en hardware die gewone gebruikers niet hebben. De prijs doet pijn, ja, maar ik heb gevallen gezien waarin software niets vond en een lab toch nog gegevens wist terug te halen.

Als je per ongeluk een schijf hebt geformatteerd, is de korte versie dit. Stop met ernaar schrijven. Zoek uit of het een snelle formattering of een volledige formattering was. Controleer eerst de back-ups. Als er geen back-up bestaat, gebruik dan recoverysoftware voordat je iets anders doet. Snel handelen helpt hier, en voorkomen dat je het erger maakt ook.

Als beide formaten snelle formaten waren, zijn je kansen nog steeds redelijk. Als de tweede een volledig formaat was, dalen je kansen hard. Dat deel is belangrijker dan het feit dat het twee keer is gebeurd. Ik verschil op één punt een beetje van @mikeappsreviewer. Ik zou niet veel tijd besteden aan raden wat Windows heeft gedaan. Ik zou eerst SMART controleren. Als de schijf slechte sectoren heeft of begint te klikken, sla software dan over en stuur hem naar een lab. Falende hardware verpest herstelpogingen snel. Wat ik zou doen: 1. Maak eerst een byte-voor-byte-image van de schijf. Gebruik ddrescue op Linux of de imagingtools van R-Studio. Werk vanaf de image, niet vanaf de originele schijf. Als herstelsoftware crasht of je verkeerd klikt, heb je de bron nog steeds intact. Dit is de stap die de meeste mensen overslaan en daarna betreuren. 2. Scan de image met twee verschillende tools. Disk Drill is prima voor een eerste poging, omdat het makkelijk is om foto’s, documenten en partities te sorteren. Voer daarna PhotoRec of R-Studio uit. Verschillende tools vinden verschillende dingen. Ik heb gezien dat de ene tool 30 tot 40 procent van de JPG’s miste die een andere wel vond. 3. Sorteer op bestandstype, niet op mappenstructuur. Na twee keer formatteren is metadata van het bestandssysteem vaak beschadigd. Bestandsnamen en mappen kunnen weg zijn. Richt je eerst op het terughalen van de inhoud. Foto’s, pdf’s, DOCX, XLSX. Maak je later pas druk om het organiseren. 4. Herstel alleen naar een andere schijf. Niet naar dezelfde schijf. Nooit. Klinkt vanzelfsprekend, maar mensen doen het nog steeds. Als dit een SSD is, controleer dan of TRIM heeft gedraaid. Als TRIM na het formatteren actief is geweest, wordt herstel snel lastig, soms bijna onmogelijk. HDD’s geven je meestal een betere kans. Als je een korte uitleg over Disk Drill wilt voordat je het probeert, is deze video prima: bekijk hoe Disk Drill herstel van een geformatteerde schijf aanpakt Korte versie. Maak eerst een image van de schijf. Scan daarna de image met Disk Drill plus één diepgaandere tool. Als de schijf ongezond is of de bestanden erg belangrijk zijn, stop dan en stuur hem op.
Hulp nodig bij het herstellen van een harde schijf die twee keer is geformatteerd
Als het twee keer is geformatteerd, is het belangrijkste detail *wat er tussen die formats is gebeurd*. Ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer over één ding: “twee keer geformatteerd” op zichzelf is niet de echte spelbreker. Wat herstel onmogelijk maakt, is elke installatie, kopie, update of elk OS-gebruik dat daarna nieuwe data heeft weggeschreven. Twee snelle formats met daarna bijna geen schrijfacties? Op een HDD is herstel nog best vaak mogelijk. Krijg ook niet meteen tunnelvisie op software zoals @kakeru suggereert. Controleer voordat je urenlang gaat scannen of de schijf nu de **juiste capaciteit** toont in BIOS/Schijfbeheer. Als de grootte niet klopt, hij supertraag is of willekeurig de verbinding verbreekt, wijst dat op hardware- of firmwareproblemen, en herhaaldelijk scannen kan het erger maken. Een paar praktische dingen die mensen vaak missen: - Als dit een **externe HDD** was, probeer dan eerst een andere USB-kabel en poort. - Als hij is geformatteerd van **NTFS naar exFAT/FAT32**, wordt herstel van de bestandsstructuur lastiger, maar ruwe bestandsherstel kan nog steeds werken. - Als het een **SSD** is, daalt de kans een stuk omdat TRIM mogelijk blokken al heeft opgeschoond. - Als de bestanden vooral foto’s/video’s zijn, is de kans op herstel vaak beter dan bij gemengde projectmappen met veel kleine bestanden. Wat ik zou doen, is hem indien mogelijk alleen-lezen aansluiten, hem eerst scannen met **Disk Drill** omdat het makkelijker is om op bestandstype te filteren en resultaten te bekijken, en daarna beslissen of de resultaten het waard zijn om verder op te volgen. Herstel natuurlijk niet terug naar dezelfde schijf. Het daadwerkelijk bekijken van bestanden is belangrijker dan een hoop bestandsnamen zien die *veelbelovend* lijken. Dit kan ook helpen als je meer tips wilt voor geformatteerde schijven en vergelijkingen van herstelsoftware: beste software voor herstel van harde schijven voor geformatteerde schijven Als je kunt aangeven of het een HDD of SSD is, en of beide formats snel of volledig waren, kunnen mensen je een veel minder gisachtig antwoord geven.
Kleine onenigheid met @kakeru, @yozora en @mikeappsreviewer: na een dubbele formattering zou ik me minder druk maken om het deel met “twee keer” en meer om de vraag of de tweede formattering de partitie-indeling of het bestandssysteem heeft veranderd. Als je van NTFS naar exFAT bent gegaan, of partities opnieuw hebt aangemaakt, kan dat herstel van de bestandsboom ernstig verstoren, zelfs wanneer ruw bestandsherstel nog werkt. Mijn invalshoek: - Controleer het begin/einde van de partitie met een tool zoals TestDisk voordat je breed herstel uitvoert. - Als de oude partitiegrenzen worden hersteld, herstel je soms veel schoner dan met puur file carving. - Als de schijf versleuteld is, is de BitLocker/FileVault-geschiedenis erg belangrijk. Zonder die informatie vinden scans mogelijk alleen rommel. Over Disk Drill: - Pluspunten: eenvoudige voorbeelden, goed voor foto’s/documenten, gebruiksvriendelijke filtering, degelijke scanner voor een eerste scan. - Minpunten: diepe scans kunnen veel verweesde bestanden met algemene namen opleveren, minder ideaal wanneer je nauwkeurige logica voor partitieherstel nodig hebt. Dus ik zou Disk Drill eerst gebruiken voor een eerste beoordeling en daarna van tool wisselen als de resultaten rommelig zijn. Als je herstelde bestanden allemaal hernoemd terugkomen en zonder mappen, is dat normaal na dit soort schade. Geef prioriteit aan inhoud boven structuur. Als dit een SSD was en die na het formatteren ingeschakeld is gebleven, dan moeten de verwachtingen laag zijn.