Hur återställer man filer från ett skadat USB-minne? Några förslag?

Mitt USB-minne slutade plötsligt att öppnas efter att jag anslöt det till min bärbara dator, och nu står det att USB-enheten är skadad eller behöver formateras. Det innehåller viktiga foton och arbetsdokument som jag aldrig säkerhetskopierade, så jag behöver säkra sätt att återställa filer från ett skadat USB-minne utan att göra saken värre.
# Börja med att ta reda på vilken typ av fel det handlar om Jag skulle sakta ner innan jag kastar återställningsappar på den. USB-korruption visar sig av flera olika orsaker, och lösningen beror på vad som har gått fel. De här kontrollerna brukar vanligtvis visa var du står: 1. Visas enheten i Diskhantering? 2. Rapporterar Windows rätt storlek? 3. Är filsystemet listat som RAW? 4. Ber Windows dig att formatera den? 5. Om du ansluter den till en annan dator, visas den där? 6. Kopplar den ifrån av sig själv, laggar kraftigt eller beter sig konstigt långsamt? De detaljerna spelar större roll än folk tror. Om enheten visas i Diskhantering och kapaciteten ser rätt ut, skulle jag säga att dina chanser för återställning hemma fortfarande är ganska goda. Om den fortsätter att tappa anslutningen, förblir osynlig, blir varm eller kontakten ser böjd ut, skulle jag börja tänka på hårdvaruproblem. ## Få ut filerna först Om systemet fortfarande upptäcker USB-enheten skulle jag sluta försöka reparera den och hämta ut data först. Jag lärde mig det på det irriterande sättet. Korruption är ofta röran du ser, inte grundorsaken. En enhet börjar fallera i bakgrunden, och sedan petar varje reparationsförsök på den igen. Ibland har man tur. Ibland gör man nästa skanning värre. Så ja, första steget är dataextrahering. Reparationer kommer senare. ## Vad jag skulle använda Jag skulle välja [Disk Drill](https://www.disk-drill.com/sv/). Den del jag gillar för skadade eller korrupta USB-minnen är enkel. Det är inte bara beroende av att filsystemet förblir läsbart. Även när Windows vägrar öppna enheten kan Disk Drill ofta fortfarande läsa enheten på en lägre nivå och sätta ihop filer igen från rådata. Några saker stack ut för mig: - Det känner igen en stor lista med filtyper - Mappstrukturen brukar överleva bättre än med många andra verktyg jag testade - Du får förhandsvisningar före återställning, vilket sparar tid när skanningen returnerar en hög med skräpnamn ## Den del som är värd att använda först För instabila USB-enheter är funktionen Byte-to-Byte Backup den främsta anledningen till att jag skulle bry mig. I stället för att skanna en enhet medan den är i dåligt skick skapar du först en fullständig sektor-för-sektor-avbildning. Sedan arbetar du från avbildningen, inte från själva flash-enheten. Det spelar roll om USB-enheten blir sämre halvvägs igenom. Du har fortfarande en sparad kopia av dess nuvarande tillstånd. Jag har varit med om att flyttbara enheter dött mitt under processen tidigare, och det suger. Om du avbildar först börjar du åtminstone inte från noll igen. ## Ordningen jag skulle följa 1. Installera Disk Drill på din dator 2. Anslut USB-enheten 3. Öppna Disk Drill och välj Byte-to-Byte Backup 4. Skapa en fullständig avbildning av USB-enheten och spara den på en annan disk 5. Montera eller anslut avbildningen i Disk Drill 6. Skanna avbildningen 7. Förhandsgranska filerna 8. Återställ det viktiga till en annan lagringsenhet Jag skulle inte spara återställda filer tillbaka på samma USB-enhet. Det låter självklart, men folk gör det. ## När dina filer är säkra, reparera sedan USB-enheten Först när data har kopierats någon annanstans skulle jag börja prova åtgärder på själva enheten. Beroende på vad du såg tidigare skulle jag prova något av det här: 1. Kör CHKDSK 2. Ge enheten en ny bokstav 3. Installera om USB-drivrutiner 4. Kör Windows felkontroll 5. Gör en fullständig omformatering Om korruptionen kom från ett skadat filsystem och hårdvaran fortfarande är okej kan någon av de åtgärderna kanske rensa upp det. Om enheten fortsätter att fallera efter en formatering skulle jag inte lita på den igen. ## När jag skulle stanna och titta på professionell återställning Det finns en punkt där gör-det-själv slutar vara rimligt. Jag skulle tänka på en professionell tjänst om: 1. Enheten inte upptäcks alls 2. Den visar fysisk skada 3. Filerna är viktiga för arbete, juridiska saker, skatter, kunddata eller något liknande 4. Den kopplar ifrån medan du försöker kopiera eller skanna När en USB-enhet fortsätter att kopplas från under återställning brukar jag se det som ett dåligt tecken. Samma sak med värme. Samma sak med en lös kontakt. Du kanske fortfarande kan pressa ut data ur den, men varje nytt försök riskerar att göra nästa ännu värre. ## Anta inte att enheten är värd att behålla En sista sak. Jag skulle inte känna någon lojalitet mot USB-enheten efter återställning. Om korruption dök upp utan tydlig anledning, kommer tillbaka efter formatering eller enheten börjar bete sig opålitligt vid normal användning, skulle jag ersätta den. Flash-enheter slits ut. Vissa gör det långsamt, andra faller utför ett stup. När en börjar ljuga för mig är jag klar med den.

Formatera det inte än. Den uppmaningen är Windows som ber om att rensa filsystemskartan. Om filerna är viktiga, sluta koppla in den om och om igen också.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, återställ först, fixa senare. Där jag tycker annorlunda är CHKDSK. Jag skulle hoppa över CHKDSK tills filerna är säkra. På skadade flashminnen fixar CHKDSK ibland katalogträdet genom att ta bort poster som den tror är trasiga. Bra för enheten, dåligt för dina foton.

Det här skulle jag göra:

1. Prova en annan USB-port, helst på baksidan av en stationär dator eller på en annan laptop.
  2. Kontrollera Diskhantering. Om minnet visar rätt storlek är chanserna bättre.
  3. Om det visas som RAW eller oallokerat, använd återställningsprogram, inte Windows reparationsverktyg.
  4. Återställ filer till din interna disk eller en annan extern disk, aldrig tillbaka till USB-minnet.

Disk Drill är ett bra val här. Jag skulle använda det för skanning plus förhandsgranskning först. Om enheten förblir ansluten tillräckligt länge, rädda de viktigaste dokumenten och bilderna före allt annat. Prioritera efter filtyp och datum. Familjefoton först, arbetsdokument sedan, slumpmässiga nedladdningar sist.

Om Windows visar 0 byte, enheten försvinner eller blir varm, sluta försöka själv. Det tyder mer på hårdvarufel.

Dessutom finns en video om filåterställning på Instagram, kort och lätt att följa här:
Steg för dataåterställning från USB-enhet i denna snabba Instagram-video

Efter återställningen, byt ut minnet. Att det blivit korrupt en gång räcker för mig tbh.

Tryck inte på Formatera. Den popupen är i princip Windows som säger, Jag kan inte läsa filsystemet, vill du radera kartan? Inte särskilt hjälpsamt just nu.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare om att återställa först, men jag är lite mindre entusiastisk över att köra en massa skanningar på själva minnet om det är instabilt. Min regel är:

• om det monteras och förblir anslutet, kopiera de mest kritiska filerna manuellt först
  • om det inte öppnas men fortfarande upptäcks med korrekt storlek, skapa en avbild eller använd återställningsprogram
  • om det kopplar från, visar 0 byte, blir varmt eller får hela systemet att frysa, sluta hålla på med det

En sak jag skulle lägga till som de inte riktigt betonade: kontrollera Event Viewer i Windows efter att du har anslutit det. Titta under Windows Logs > System efter disk- / ntfs- / volmgr-fel. Om du ser upprepade I/O-fel tyder det mer på hårdvaruproblem än bara en trasig filtabell.

Och specifikt för foton, lita inte enbart på filnamn efter återställning. Öppna förhandsvisningar och verifiera dem. Korrupta JPEG-filer kan se återställda ut men vara halvt grå eller avklippta.

Om du vill ha en praktisk väg är Disk Drill okej för ett korrupt USB-minne eftersom det kan skanna när Explorer inte vill öppna enheten, och förhandsvisning av foton/dokument hjälper dig att prioritera vad som är viktigast först. Jag skulle fortfarande bara återställa till en annan enhet. Aldrig tillbaka till samma USB-minne. Någonsin. Det är så folk förvandlar återställningsbart till oj då.

När datan är säker kan du testa USB-minnet med en fullständig formatering och sedan något som H2testw eller F3 senare för att se om flashminnet ljuger om skrivningar. Många billiga minnen går sönder på fula sätt.

För mer om alternativ för återställning av USB-filer och vad man kan prova när ett flashminne blir oläsbart är den här tråden faktiskt användbar:
bästa sätten att återställa filer från ett defekt USB-minne

Kort version: ingen CHKDSK än, ingen formatering än, färre nya försök, återställ först och kasta sedan minnet om det beter sig skumt igen.

En liten invändning mot @viaggiatoresolare, @viajeroceleste och @mikeappsreviewer: om enheten fortfarande öppnas intermittent skulle jag prova en vanlig dra-och-släpp-kopiering av den enskilt viktigaste mappen innan någon djupskanning. Återställningsverktyg är bra, men varje fullständig skanning innebär fortfarande extra läsbelastning på döende flashminne.

Några kontroller som ingen egentligen har betonat tillräckligt:

• Titta i Enhetshanteraren. Om den visar upprepade återanslutningar är det ett dåligt tecken på hårdvarufel.
  • Försök läsa den via en USB 2.0-port om du har en. Vissa opålitliga minnen fungerar bättre där.
  • Använd en kort strömförsörjd USB-hubb bara om porten verkar ge för lite ström. Det behövs inte alltid, men det kan stabilisera vissa enheter.
  • Om etiketten, kapaciteten eller använt utrymme plötsligt ser fel ut, misstänk styrkretsfel, inte bara filsystemsskada.

Om Disk Drill specifikt:

Fördelar

• enkel förhandsvisning för foton och dokument
  • kan återställa från oläsbara/RAW USB-volymer
  • gränssnittet är enklare än i många återställningsappar

Nackdelar

• djupskanningar kan ta ett tag
  • filnamn/mappstruktur kan fortfarande vara röriga vid allvarlig korruption
  • ingen magi om flash-styrkretsen håller på att fallera fysiskt

Om manuell kopiering är omöjlig är Disk Drill ett rimligt nästa steg, men spara allt endast till en annan disk. Efter återställning skulle jag inte lita på det USB-minnet igen även om det går att formatera utan problem. Flashmedia ger ofta en varning och slutar sedan fungera.