Hur länge har jag på mig att återställa filer från ett formaterat USB-minne?

Jag råkade formatera mitt USB-minne innan jag kopierade över viktiga foton och arbetsfiler, och nu försöker jag ta reda på om jag fortfarande har en chans att återställa dem. Jag har inte använt minnet mycket sedan det hände, men jag behöver råd om hur länge det är möjligt att återställa data från ett formaterat USB-minne och vilka steg jag bör ta direkt.

Usch, jag gjorde nästan exakt samma sak för ett tag sedan, fast min var en enhet med familjefoton från ett evenemang. Mådde illa direkt. Ändå raderar en formatering inte alltid filerna för gott.

Det första jag skulle vilja få klarhet i är detta. Var det en snabbformatering eller en fullständig formatering?

Om det blev klart på några sekunder, eller under en minut på ett vanligt USB-minne, skulle jag gissa att det var en snabbformatering. I mitt fall betydde det att filsystemsinformationen rensades, men filerna låg fortfarande kvar på enheten tills ny data ersatte dem. En fullständig formatering är tuffare för återställning och tar längre tid, så hastigheten spelar roll här.

Sluta skriva något till enheten direkt nu.

1. Formatera den inte igen.
  2. Kör inte CHKDSK eller något reparationsverktyg.
  3. Kopiera inte testfiler till den.

Varje skrivning sänker dina chanser lite. Jag lärde mig det den jobbiga vägen.

Innan du installerar återställningsprogram och lägger en timme på att skanna, gör en tråkig kontroll först. Leta efter kopior du har glömt bort.

1. Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
  2. Gamla mappar för Hämtade filer, Skrivbord, Dokument
  3. E-postbilagor, chattappar, delade länkar

Jag lade en gång tid på att återställa filer och hittade sedan en del av dem i en gammal molnsynkroniseringsmapp. Dumt, men det händer.

Om du inte har några säkerhetskopior, då ja, då skulle jag gå vidare till återställningsprogram. Jag använde Disk Drill för detta och det fick tillbaka det mesta jag behövde. Min ungefärliga träffsäkerhet låg runt 90 %, även om filnamn och mappstruktur var röriga för en del saker.

Det jag gjorde:

1. Installerade det på min dator, inte på USB-enheten.
  2. Anslöt USB-enheten och öppnade programmet.
  3. Valde USB-enheten från enhetslistan.
  4. Startade Sök efter förlorad data.
  5. Använde Universal Scan, eftersom enheten hade formaterats.
  6. Lät skanningen slutföras helt. Min fortsatte att hitta fler filer senare i processen.
  7. Förhandsgranskade filer före återställning. Om ett foto eller dokument öppnades i förhandsgranskningen fick jag vanligtvis tillbaka det intakt.
  8. Sparade återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka på samma USB-enhet.

Om enheten börjar bete sig konstigt, kopplas från, ger läsfel eller blir så långsam att du tror att den har hängt sig, skulle jag inte fortsätta att skanna om den om och om igen. Det betyder vanligtvis att hårdvaran kan vara på väg att gå sönder. I så fall, skapa först en avbildning om verktyget erbjuder det, och skanna sedan avbildningen i stället för att belasta originalenheten. Disk Drill har det alternativet.

Så ja, jag skulle inte anta att allt är borta. Om det var en snabbformatering och du slutade använda enheten snabbt, är dina chanser ganska goda. Om programvara inte hittar något och filerna betyder mycket, som personliga foton eller arbetsdokument du inte kan ersätta, är en återställningsfirma fortfarande ett alternativ.

Du har ingen fast tidsgräns. Du har en skrivgräns.

Om USB-minnet snabbformaterades går dina filer ofta att återställa i dagar, veckor eller längre. Det som spelar roll är hur mycket ny data som skrivs till enheten efter formateringen. En stor videokopiering i morgon gör mer skada än att låta det vara urkopplat i en månad.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda det direkt. Jag håller inte helt med om att fokusera för mycket på klockan. Tid i sig är inte boven. Överskrivning är det.

Några praktiska punkter:

1. USB-flashminnen använder wear leveling internt. Även en liten skrivning från ditt system ändrar block som du inte förväntade dig.
  2. Windows skriver ibland dold information när du återansluter en enhet. Så anslut den bara när du är redo att skanna.
  3. Fullständig formatering i moderna Windows skriver ofta nollor över hela enheten. Chansen till återställning sjunker kraftigt efter det.

Bästa nästa steg är att först skapa en avbild av USB-minnet och sedan skanna avbilden. Om du hoppar över avbildningen och flash-enheten börjar krångla förlorar du ett rent första försök. Disk Drill är bra för detta eftersom det stöder byte-för-byte-säkerhetskopior och filsignatursökning för foton och dokument.

Om du vill ha en enkel förklaring om återställning av foton och dokument från USB är den här videon helt okej:
titta på den här guiden för återställning av USB-data

För söktermer kan du tänka i de här banorna: återställning av filer från formaterad USB-enhet, fotoåterställning efter snabbformatering, tips för återställning av USB-data.

Om filerna är verksamhetskritiska och oersättliga, sluta med gör det själv efter den första seriösa skanningen och skicka den till ett labb. Återställning från flashminnen blir sämre med upprepade försök.

Det finns vanligtvis fortfarande en chans, men jag skulle uttrycka det så här: du har inte en strikt nedräkningstimer, du har ett riskfönster. Om USB-minnet mestadels har legat oanvänt sedan formateringen är det mycket viktigare än om det hände för 2 timmar sedan eller för 2 veckor sedan.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @stellacadente, men jag skulle invända lite på en punkt: folk hör fullständig formatering = omöjligt och det är inte alltid helt svartvitt. Det är mycket värre, ja, men inte varje formateringsscenario fungerar exakt likadant mellan enheter och operativsystem. Så jag skulle inte dödförklara det förrän du faktiskt har kontrollerat.

Några saker folk glömmer:

• Vissa återställda filer fanns aldrig bara på USB-minnet från början. Kameror, telefoner, redigeringsappar och Offices temporära mappar lämnar ibland kopior någon annanstans.
  • Om USB-minnet är litet och nästan fullt kan även lite användning efter formateringen göra mycket mer skada än på en stor, mestadels tom enhet.
  • Flashminnen är opålitliga av naturen. Ibland är formateringsmisstaget bara halva historien, och enheten hade redan börjat fallera.

Det jag skulle göra i ditt fall är att behandla nästa läsning som den viktigaste. Fortsätt inte att koppla in det om och om igen bara för att titta på det. Om filerna är viktiga, anslut det en gång, skanna det ordentligt, återställ till en annan lagringsenhet och utvärdera sedan vad som saknas. Disk Drill är ett bra alternativ här eftersom återställning från formaterade USB-minnen i princip är ett av de vanliga användningsfallen för det, och förhandsgranskningsfunktionen hjälper dig att snabbt avgöra om fotona/dokumenten faktiskt är intakta eller bara spökposter.

Om du dessutom vill läsa mer har den här tråden några praktiska tips om USB-återställning och råd från verkliga Reddit-användare.

Kort version: om du knappt använde enheten efter formateringen är dina chanser fortfarande ganska goda. Om du kopierade saker till den efter formateringen är det då det snabbt börjar se riktigt illa ut.

Jag håller med @stellacadente och @himmelsjager om huvudpoängen: det här handlar mest om överskrivningar, inte om ett stoppur. Men jag skulle vara lite oense med instinkten att skanna ASAP oavsett vad. Om filerna verkligen är kritiska är det ofta smartare att låta USB-minnet vara tills du har en annan enhet redo för återställningsdata. Folk skyndar sig och råkar sedan spara återställda filer direkt tillbaka på samma minne och förstör resten.

Ett par saker som inte nämns tillräckligt ofta:

• TRIM är vanligtvis inte huvudproblemet på USB-flashminnen på samma sätt som på SSD-enheter, men vissa nyare enheter/styrkretsar beter sig annorlunda, så återställningsresultaten kan vara inkonsekventa.
  • Omformatering till samma filsystem jämfört med ett annat kan påverka vilka metadata som överlever. Ibland försvinner filnamn/mappar, men de råa bilderna går ändå att få tillbaka.
  • Typen av filer spelar roll. JPEG-bilder och vanliga dokument går ofta bättre att återställa än ovanliga proprietära projektfiler.

Om du använder Disk Drill, fördelar: enkel förhandsvisning, bra för foto-/dokumentåterställning, kan skanna diskavbilder. Nackdelar: djupskanningar kan ge mycket skräp i resultatet, den ursprungliga mappstrukturen kan vara rörig, och de bästa funktionerna är egentligen inte för personer som förväntar sig perfekt gratis återställning.

Så ja, du kan fortfarande ha en god chans, särskilt efter en snabbformatering och minimal återanvändning. Bedöm bara inte framgång utifrån om det hände idag eller nästa vecka. Bedöm den utifrån vad som skrevs efter formateringen.