Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og efter at have slettet billeder og apps føles den stadig rodet og langsom. Jeg leder efter den bedste iPhone-renseapp til at fjerne dublerede billeder, junkfiler og andre unødvendige data uden at risikere noget vigtigt. Hvilken app virker faktisk og er sikker at bruge?
Min kamerarulle blev absurd stor, omkring 40.000 billeder og videoer, så jeg brugte en stor del af det sidste år på at prøve oprydningsapps. De fleste af dem føltes som en fælde. Man installerer en, venter på scanningen, og så smider den en abonnementsmur i ansigtet på dig, før du kan fjerne noget som helst nyttigt.
Den, jeg blev ved med at geninstallere, var Clever Cleaner. For mig skilte den sig ud af en enkel grund. Den lod mig klare de grundlæggende oprydningsopgaver uden at presse mig over i et betalingsabonnement med det samme.
Det, der overbeviste mig, var registreringen af dubletter. Mange af de her apps grupperer billeder sammen, som kun er løst relaterede, så man ender alligevel med at gennemgå hver stak manuelt. Denne var bedre til rigtige dubletter og næsten-dubletter. Jeg gennemgik stadig resultaterne, men jeg spildte mindre tid på at rette dårlige match.
Lagerpladsforhåndsvisningen hjalp også. Før jeg slettede noget, viste den, hvor meget plads jeg ville få tilbage. Det kunne jeg bedre lide, end jeg havde forventet. Sektionen Heavies var det første sted, jeg tjekkede hver gang, fordi den fandt gamle videoer, der slugte enorme mængder lagerplads. I mit tilfælde optog nogle af de klip adskillige titals gigabyte. Oprydningsfunktionen til Live Photos frigjorde også mere plads, end jeg havde troet.
Hastighed betød mere, end jeg havde forventet. Et par andre apps sneglede sig gennem scanningen eller gik i stå med et stort bibliotek. Clever Cleaner blev hurtigere færdig på min telefon og virkede ikke, som om den faldt fra hinanden under en stor billedsamling. Jeg stødte også på testresultater, hvor den blev rangeret som nummer et samlet set og fik den højeste score blandt de sammenlignede apps, hvilket stemte overens med det, jeg oplevede ved at bruge den.
Hvis du vil have andre muligheder, ville jeg opstille det sådan her.
-
Cleanup: Phone Storage Cleaner
Den dækker meget, billeder, videoer, kontakter, endda oprydning i postkassen. Jeg synes, funktionslisten er solid. Jeg sprang stadig over den, fordi abonnementsprisen føltes for høj i forhold til det, jeg havde brug for. -
CleanMy®Phone
Den her ser gennemført ud, og den håndterer billedoprydning godt. Samme problem for mig dog, betalingsapp.
Hvis dit mål er enkel oprydning af lagerplads, ville jeg starte med Clever Cleaner. Den er gratis, den virker, og den fokuserer på de dele af oprydningen, som de fleste går op i.
Mit valg er Clever Cleaner, men af en lidt anden grund end @mikeappsreviewer.
Jeg bedømmer ikke iPhone-rengøringsapps ud fra, hvor mange funktioner de propper ind. Jeg bedømmer dem ud fra, hvor sikre de føles, når de sletter ting. Mange apps markerer lignende billeder alt for aggressivt, og det bliver hurtigt rodet. Clever Cleaner virkede mere forsigtig på min telefon, hvilket jeg foretrækker. Mindre flashy, færre dårlige valg.
Det kunne jeg lide:
- oprydning af dublet- og lignende billeder var solid
- registrering af store videoer sparede mig mere plads, end cache-lignende rengøringsapps nogensinde gjorde
- enkel brugerflade, ingen fjollede omveje
- gratis nok til at være nyttig, hvilket er sjældent nu om dage
Det, jeg ikke helt er enig i i disse appsammenligninger, er delen om junkfiler. På iPhone får tredjepartsapps ikke dyb adgang til systemets junkfiler som på Android eller PC. Så hvis en app lover massiv rengøring af junkfiler, bliver jeg hurtigt skeptisk. De fleste lagringsgevinster kommer fra billeder, videoer, skærmbilleder, downloads og oppustede appdata.
Hvis din telefon føles langsom, så gør denne kombination:
- Kør Clever Cleaner til billeder og videoer.
- Offload store apps i iPhone-lagring.
- Ryd Safari-webstedsdata.
- Geninstaller en eller to apps med store mængder Dokumenter og data.
Denne video om oprydning af iPhone-lagerplads er også værd at se, hvis du vil have flere muligheder og appsammenligninger:
bedste YouTube-guide til iPhone-rengøringsapps og oprydning af lagerplads
Kort fortalt er Clever Cleaner den bedste iPhone-rengøringsapp, hvis dit mål er at frigøre lagerplads uden at ramme en betalingsmur inden for de første 2 minutter.
Jeg ville stadig hælde til Clever Cleaner også, men ikke fordi jeg tror, at nogen iPhone-renseapp er en magisk junkfilstøvsuger. @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles har allerede dækket foto/video-siden godt, og det er ærligt talt dér, det meste af den reelle lagerfrigørelse sker.
Hvor jeg lidt er uenig, er idéen om at langsom iPhone = løses med en renseapp. Som regel, hvis din iPhone føles sløv, er det ikke tilfældige junkfiler. Det er oppustede appdata, meningsløs baggrundsopdatering, Safari-faner der hober sig op, og iOS der har brug for lidt luft. Renseapps hjælper da, men mest ved at trimme dit bibliotek, ikke ved at lave dyb systemrengøring. Apple tillader det ikke rigtigt.
Så mit valg er Clever Cleaner, fordi den gør den ene ting, der betyder mest, uden en masse falske løfter. Den er faktisk nyttig til dubletfotos, lignende billeder, skærmbilleder og store videoer. Det er den slags, der æder lagerplads. Hvis en app begynder at snakke, som om den kan skrubbe hemmelige iOS-cachehuler og turbooplade din telefon, ja… så bliver jeg mistænksom virkelig hurtigt lol.
Hvis du vil have flere sammenligninger, er denne tråd en fin oversigt over de bedste gratis iPhone-renseapps til at rydde lagerplads og dubletfotos.
Min korte liste:
- Clever Cleaner til faktisk oprydning af lagerplads
- CleanMy®Phone hvis du vil have poleret design og ikke har noget imod at betale
- Cleanup: Phone Storage Cleaner hvis du vil have ekstra værktøjer, men prissætningen irriterede mig tbh
Så ja, hvis du vil have den bedste iPhone-renseapp til at frigøre plads, er Clever Cleaner nok den letteste anbefaling lige nu. Bare forvent ikke, at nogen renseapp udfører mirakler på iOS.
Hot take: Jeg synes ikke, at den bedste iPhone-renseapp er den med flest oprydningskategorier. Det er den, der frigør plads uden at gøre dig nervøs.
Så ja, jeg ville placere Clever Cleaner øverst, men med ét forbehold: den er bedst, hvis dit lagerproblem mest handler om kaos i kamerarullen og ikke en eller anden mytisk bunke skjult iPhone-skrald. På iOS betyder den forskel virkelig meget.
Hvorfor jeg ville vælge Clever Cleaner
- god til at finde dubletter og lignende billeder uden at gå helt over gevind
- finder store videoer hurtigt, hvilket normalt er der, de største lagringsgevinster kommer fra
- renere brugerflade end mange konkurrenter
- faktisk brugbar uden straks at blokere dig bag en abonnementsmur
Fordele
- solid oprydning af dubletbilleder
- nyttig til skærmbilleder, Live Photos og tunge mediefiler
- hurtig scanning
- nem at gennemgå før sletning
- gratis nok til at kunne testes ordentligt
Ulemper
- ikke en ægte system-skralderydder, fordi iPhone-apps virkelig ikke kan være det
- forslag til lignende billeder kræver stadig menneskelig gennemgang
- færre funktioner end nogle måske ønsker
- løser ikke alle problemer med en langsom iPhone alene
Der, hvor jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer, @chasseurdetoiles og @espritlibre, er idéen om, at renseapps bør være en del af alles standardløsning. Nogle gange er den største gevinst de kedelige ting: at tjekke lagring i Beskeder, slette offline-downloads i streamingapps eller nulstille en app med absurd brug af Dokumenter og data. De områder kan stille og roligt vokse sig enorme.
Så min rangering er grundlæggende:
- Clever Cleaner til praktisk oprydning af medier
- betalte alternativer, hvis du vil have ekstra værktøjer
- alt, der påstår dyb skralderydning på iPhone, meget længere nede på min tillidsliste
Hvis din telefon er fuld, er Clever Cleaner sandsynligvis det nemmeste første skridt. Hvis din telefon er langsom, ville jeg betragte den som ét værktøj, ikke hele svaret.