Min harddisk sluttet plutselig å virke etter at datamaskinen min frøs, og nå får jeg ikke tilgang til viktige bilder, dokumenter og arbeidsfiler. Jeg prøver å finne ut den tryggeste metoden for datagjenoppretting hjemme før jeg gjør ting verre eller mister alt for godt. Hva bør jeg gjøre først, og finnes det noen verktøy eller trinn som faktisk fungerer?
Jeg støtte på dette med en eldre ekstern harddisk, og jeg rotet til det første trinnet. Jeg fortsatte å bruke den som om ingenting hadde skjedd. Dårlig valg.
Hvis filer har forsvunnet, slutt å skrive noe som helst til disken. Ingen nedlastinger, ingen flytting av mapper til den, ingen tilfeldig testing. Slettede data ligger ofte der til nye data havner oppå dem. Hver skrivning svekker sjansene dine.
Før du installerer noe, sjekk de kjedelige tingene først. Jeg har sett filer dukke opp på steder folk glemmer:
- Papirkurven
- Synkroniseringsmapper for OneDrive eller Google Drive
- Sikkerhetskopier fra Filhistorikk
- Andre eksterne sikkerhetskopidisker
- En annen brukerprofil på samme PC
Hvis de sjekkene ikke gir noe, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Ved vanlig sletting, en hurtigformatering eller et skadet filsystem, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet raskt ga mening, og det krevde ikke at jeg kunne en haug med diskbegreper før skanningen. Det håndterer slettede partisjoner, formaterte volumer og ødelagte filsystemer bedre enn jeg forventet.
Prosessen jeg holder meg til er enkel:
- Koble til disken og bekreft at systemet fortsatt ser den
- Installer gjenopprettingsappen på en annen disk, ikke den skadede
- Kjør en full skanning, hopp over hurtigskanningen
- Forhåndsvis filer før du gjenoppretter noe
- Hent ut det viktigste først
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk
Det siste trinnet betyr mye. Hvis du gjenoppretter tilbake til samme HDD, risikerer du å overskrive data du ikke har hentet ut ennå. Den lærte jeg på den irriterende måten.
Forhåndsvisningsfunksjonen er en av grunnene til at jeg likte Disk Drill. Hvis et bilde åpnes rent i forhåndsvisning, eller en video begynner å spille, tar jeg det som et greit tegn på at filen er brukbar. Jeg tester vanligvis en håndfull viktige filer før jeg henter ut hundrevis av GB fra skanneresultatene. Sparer tid. Sparer skuffelse også.
Hvis det går glipp av for mye, ville jeg ikke stoppet der. Ulike verktøy gir ulike resultater. PhotoRec er gratis og klarer noen ville gjenopprettinger, men det er grovere å bruke og filnavnene kommer ofte tilbake som et kaos. R-Studio og UFS Explorer er solide også, selv om de føles mer rettet mot folk som allerede kjenner lagringsverktøy godt.
En ting til. Hvis disken klikker, skraper, kobler fra, eller forsvinner fra BIOS, ville jeg sluttet å prøve gjentatte skanninger hjemme. Programvare hjelper med logisk skade. Den fikser ikke maskinvare som er i ferd med å svikte.
På det punktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget, spesielt hvis de tapte filene er familiebilder, jobbdokumenter eller noe annet du ikke kan erstatte. Det koster mye. Likevel er det, for noen disker, det siste fornuftige alternativet.
Hvis PC-en frøs først, ville jeg behandlet dette som en sviktende disk, ikke en enkel slettejobb. Liten forskjell, stor risiko.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Slutt å bruke disken. Der jeg er uenig er dette. Jeg ville ikke startet med en lang full skanning hvis disken lager rare lyder, kobler fra, eller bruker evigheter på å lese. Gjentatte skanninger belaster en svak HDD mer.
Min rekkefølge ville vært:
-
Sjekk SMART-helsen først med CrystalDiskInfo eller smartctl.
Hvis du ser omallokerte sektorer, ventende sektorer eller lesefeil som øker, slutt å rote med disken. -
Hvis disken fortsatt kan leses, lag en klone eller et image først.
Bruk ddrescue til en annen disk med samme eller større størrelse. Jobb fra klonen, ikke originalen. Dette er det tryggeste du kan gjøre hjemme for ustabile disker. De fleste hopper over dette og angrer senere. -
Hvis kloningen fullføres, bruk deretter gjenopprettingsprogramvare på klonen.
Disk Drill er helt fint til denne delen. Det er enklere enn mange gammeldagse verktøy og fungerer bra for hjemmebrukere som prøver å gjenopprette data fra en ødelagt eller gammel harddisk. Hvis det finner mappestrukturen din og forhåndsviser filer, er det et solid tegn. -
Hvis disken ikke oppdages i BIOS eller Diskbehandling, vil programvare ikke fikse det.
Det peker mer mot maskinvarefeil eller feil på kretskortet. -
Hvis det er en ekstern disk, prøv først en annen USB-kabel, port og strømforsyning.
Jeg har sett billige kabinetter dø mens disken inni fortsatt var ok. Du kan ta ut disken og koble den til med SATA hvis du vet hva du gjør.
For datagjenoppretting fra gammel harddisk hjemme er denne videoen også grei:
se denne gjennomgangen av datagjenoppretting fra gammel harddisk
Viktig regel, gjenopprettede filer må aldri lagres tilbake på samme disk. Den feilen gjør at folk mister data hele tiden. Trist, men sant.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker, men jeg vil legge til én ting folk altfor ofte hopper over: lytt til disken før du gjør noe fancy. Hvis den spinner opp, klikker i et mønster, slår seg av, og så gjentar det seg, stopp. Det er ikke en situasjon hvor du skal prøve mer programvare. Det er en situasjon hvor hvert ekstra minutt kan ødelegge den mer.
Dessuten betyr ikke hver eneste frysing at selve disken er død. Noen ganger ødelegger Windows bare filsystemet. I så fall kan en skrivebeskyttet sjekk fra en annen datamaskin eller en oppstartbar USB fortelle deg mye uten å starte fra den dårlige disken igjen. Jeg foretrekker faktisk dette først fordi det hindrer det vanlige operativsystemet ditt i å gjøre bakgrunnsskrivinger, indeksering, midlertidige filer og alt det dumme der.
Hvis disken vises og holder seg stabil, gjenopprett de uerstattelige filene først, ikke de største mappene. Bilder, dokumenter, prosjektfiler. La filmer og installasjonsfiler vente til senere. Disk Drill er et solid alternativ her fordi det er enkelt å sortere resultater og forhåndsvise hva som faktisk kan gjenopprettes. Når det er sagt, ville jeg ikke fortsatt å skanne om og om igjen på jakt etter én mappe til. Folk blir grådige, og så blir disken verre. Har sett det skje. mye.
En annen praktisk ting: hvis dette er en ekstern HDD, kjenn på kabinettet. Hvis det er unormalt varmt eller vibrerer, kan USB-SATA-broen være det egentlige problemet, ikke diskplatene. Billige kabinetter svikter hele tiden.
For mer lesing er denne tråden på beste programvare for gjenoppretting av slettede filer og harddiskdata også verdt en titt.
Så ja, den tryggeste hjemmemetoden etter min mening er:
- Slutt å bruke den
- Test om den oppdages fra et annet system eller en oppstartbar USB
- Hvis den er ustabil, klon den først
- Hvis den er stabil, bruk Disk Drill og lagre filene et annet sted
- Hvis den klikker eller forsvinner, stopp med gjør det selv-opplegget
Det er grensen mellom hjemmegjenoppretting og at du er i ferd med å gjøre det verre.