Hvordan kan jeg gjenopprette filer som er slettet fra Papirkurv på Macen min?

Jeg tømte Papirkurven ved et uhell på Mac-en min og slettet viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb. Jeg ser etter den beste måten å gjenopprette slettede filer fra Papirkurven på Mac, enten det er innebygde gjenopprettingsalternativer, Time Machine eller pålitelig datagjenopprettingsprogramvare for Mac. Alle råd om hva jeg bør prøve først ville virkelig hjelpe.

Hvis du tømte papirkurven på en Mac, er ikke filene dine borte i den gammeldagse, makulert-for-alltid-forstanden. Mye av tiden fjerner macOS bare fillistingene først, og frigjør deretter lagringsblokkene for senere bruk. Så hvis dette skjedde nylig, og du ikke har brukt Mac-en særlig mye siden, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Det jeg ville gjort først, og raskt, er å slutte å bruke Mac-en. Ikke fortsett å åpne apper. Ikke flytt rundt på en haug med filer. Ikke render video, installer oppdateringer eller kopier et bildebibliotek. På Mac-er med SSD, spesielt nyere MacBook-er, gjør TRIM dette verre over tid. Når de slettede blokkene blir tømt på lagringsnivå, pleier muligheten for gjenoppretting å stupe.

Jeg støtte på dette på en M2 MacBook Pro med en mappe full av prosjektfiler. Jeg tømte papirkurven ved en feil, og fikk den fine lille panikkspiralen da jeg husket at Time Machine var slått av. Det som faktisk fungerte for meg, var Disk Drill. Jeg valgte det fordi det håndterte APFS ryddig og ikke oppførte seg merkelig på Apple Silicon. Noen eldre Mac-gjenopprettingsverktøy virket utdaterte, eller tvilsomme, eller begge deler.

Her er prosessen jeg fulgte.

1. Jeg sluttet å bruke Mac-en med en gang og koblet til en ekstern SSD.

2. Jeg installerte Disk Drill på den eksterne disken, ikke på Mac-ens interne lagring. Dette er viktig. Å skrive nye data til den samme disken øker sjansen for å overskrive de slettede filene du vil ha tilbake.

3. Da jeg åpnet det, ba macOS om Full Disk Access. Jeg gikk hit:

Systeminnstillinger > Personvern og sikkerhet > Full Disk Access

1. Jeg slo på tilgang for Disk Drill.

2. Det ba også om tilgang på gjenopprettingsnivå til systemdisken. På nyere Mac-er er dette normalt. Apple låser nå tilgang til disken på lavt nivå ganske hardt.

3. I appen valgte jeg den interne Macintosh SSD-en og klikket på Search for lost data.

4. Etter skanningen åpnet jeg Review found items og snevret inn listen etter filtype. Jeg gikk rett til Documents og Pictures først, fordi det var filene jeg brydde meg om.

5. Jeg brukte forhåndsvisning før jeg gjenopprettet noe. Dette sparte meg tid. Hvis forhåndsvisningene åpnes, får du raskt en pekepinn på hva som er intakt og hva som er ødelagt. PSD-ene, PDF-ene og bildene mine lot seg stort sett forhåndsvise uten problemer.

6. Jeg valgte det jeg trengte og trykket på Recover.

7. Jeg lagret de gjenopprettede filene på den eksterne SSD-en, ikke tilbake på den interne Mac-disken.

Det fikk tilbake mesteparten av tingene mine. Ikke alt. Noen få filer kom tilbake skadet, men jeg vil si at rundt 85 prosent overlevde. Tidspunktet betydde noe. Jo tidligere jeg skannet, desto bedre så resultatene ut.

Før du stoler fullt og helt på gjenopprettingsprogramvare, sjekk de kjedelige stedene også. Folk hopper over disse, og angrer senere.

• Time Machine-sikkerhetskopier
  • iCloud Drive, inkludert Nylig slettet
  • Slettede filer i Dropbox
  • Papirkurven i Google Drive
  • Bilder-appen, Nylig slettet
  • Notater-appen, Nylig slettet
  • Vedlegg i Mail, hvis du sendte eller mottok filene der

Ikke begynn å fyre løs med oppryddingsapper eller reparasjonsverktøy bare fordi du er stresset. Jeg har sett folk gjøre det verre ved å prøve tilfeldige fixes før de kjører en ordentlig gjenopprettingsrunde.

Hvis filene betyr mye og programvaren bare finner søppel, er en profesjonell gjenopprettingstjeneste fortsatt et alternativ. Dyrt, ja. For arbeidsdokumenter, juridiske filer, familiebilder og sånt kan det være verdt å betale. Likevel får ikke engang proffene ubegrensede sjanser mot SSD TRIM. Venter du for lenge, lukkes vinduet.

Så ja, gjenoppretting etter å ha tømt papirkurven på en Mac er mulig. Det beste du kan gjøre er enkelt. Slutt å bruke maskinen, sjekk sikkerhetskopier, og hvis det trengs, kjør gjenoppretting fra en ekstern disk så snart du kan.

Først, ikke fortsett å bruke Macen. @mikeappsreviewer har rett om hvor mye det haster, men jeg ville satt sikkerhetskopier foran skanninger hver gang. Gjenopprettingsprogramvare er steg to, ikke steg én.

Sjekk disse i denne rekkefølgen.

1. Time Machine
    Åpne mappen der filene pleide å ligge. Gå inn i Time Machine. Gå tilbake til datoen før du tømte Papirkurv. Gjenopprett filene. Dette er den reneste løsningen.

2. App-spesifikk papirkurv
    Bilder, Notater, Mail, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive beholder alle slettede ting i sine egne papirkurver. Jeg har sett folk overse dette og kaste bort timer på skanninger. Se der først.

3. En annen Mac eller synkronisert enhet
    Hvis synkronisering av Skrivebord og Dokumenter var på, kan filene fortsatt finnes på en annen enhet. Det samme gjelder jobbapper i skyen.

4. Terminal, bare hvis du vet hva du slettet
    Selve Papirkurv er borte etter Tøm papirkurv, så ingen magisk kommando kan hente den tilbake. Men skjulte midlertidige kopier eller autolagringsversjoner finnes noen ganger i appmappen eller Bibliotek. Pages, Word, Adobe-apper gjør dette noen ganger.

Hvis ingenting av dette fungerer, bruk filgjenopprettingsprogramvare for Mac. Disk Drill er den jeg ville prøvd først på moderne macOS fordi den håndterer APFS godt og grensesnittet gjør det enkelt å sortere etter filtype og forhåndsvise. Lagre gjenopprettede filer på en ekstern disk, ikke på Macens interne disk.

Hvis du vil ha en rask visuell oversikt over opprydding på Mac og lagringsvaner, er dette litt merkelig relevant, se dette klippet om Mac-ytelse og lagringsgjenoppretting.

For søkeord ville jeg sett etter den beste Mac-datagjenopprettingsprogramvaren for filer slettet fra Papirkurv, ikke det vage best recovery software for Mac.

En brutal sannhet. Hvis Macen din har en SSD og TRIM allerede har slettet blokkene, kommer ingen verktøy til å fikse det. På det tidspunktet er Time Machine eller skyhistorikk den beste sjansen din.

En ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @viajantedoceu sa: sjekk etter lokale øyeblikksbilder før du antar at du trenger full gjenopprettingsmodus. Mange Mac-brukere setter aldri opp regelmessige Time Machine-sikkerhetskopier, men macOS kan fortsatt beholde midlertidige APFS-øyeblikksbilder hvis Time Machine var aktivert på et tidspunkt. De kan noen ganger redde deg.

Åpne Terminal og kjør:

tmutil listlocalsnapshots /

Hvis du ser datoer for øyeblikksbilder fra før du tømte Papirkurv, kan det hende du kan gjenopprette eldre versjoner av mapper selv uten at sikkerhetskopidisken er koblet til. Det er ikke alltid tilgjengelig, men når det er det, er det mye ryddigere enn å grave gjennom rå gjenopprettede filer.

Ikke ignorer appens autolagring/versjonshistorikk heller. Dette blir altfor ofte hoppet over. Hvis de slettede filene var Pages-, Numbers-, Keynote-, enkelte Office-dokumenter eller Adobe-filer, åpne appen og sjekk:

• Fil > Gå tilbake til
  • Nylige filer-listen
  • AutoRecovery- / AutoSave-mapper

Det hjelper ikke for alle filtyper, selvfølgelig, men for arbeidsdokumenter kan det være forskjellen mellom full gjenoppretting og totalt kaos.

Hvis dette mislykkes, ja, da ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er sannsynligvis det mest praktiske valget på moderne Macer fordi APFS-gjenoppretting er rotete, og du vil ha forhåndsvisninger før du gjenoppretter søppel. Jeg er enig med de andre om én ting: gjenopprett kun til en ekstern disk.

Det er også verdt å sjekke denne tråden hvis du vil ha en annen vinkel på gjenoppretting av tømt Papirkurv på Mac:
praktiske Reddit-tips for å gjenopprette tømt Papirkurv på Mac

Kortversjon:

1. Slutt å bruke Macen.
  2. Sjekk lokale øyeblikksbilder.
  3. Sjekk appens versjonshistorikk/autolagring.
  4. Bruk deretter Disk Drill om nødvendig.
  5. Gjenopprett et annet sted, ikke på samme disk.

Jeg er litt uenig i tilnærmingen med programvare umiddelbart, mest fordi hvis filene dine er kontor-/prosjektfiler, kan innebygd versjonering være mye raskere enn en full skanning.