Hvorfor kan jeg ikke flette dublerede billeder på min iPhone?

Jeg fandt duplikerede billeder i Fotos-appen på min iPhone, men fletteindstillingen mangler eller virker ikke, som jeg forventede. Jeg har tjekket mit bibliotek og prøvet igen, men jeg kan stadig ikke kombinere dubletterne og rydde op i lagerpladsen. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad jeg mangler, og hvordan man fletter duplikerede billeder på iPhone.

Jeg startede først med Apples indbyggede mulighed, og hvis du ikke har prøvet den endnu, ville jeg gøre det før noget andet.

Åbn Fotos. Rul til Hjælpeprogrammer, eller Samlinger > Hjælpeprogrammer på nyere iOS-versioner. Tryk på Dubletter. Tryk derefter på Vælg, Vælg alle, Flet.

Det, iOS gør her, er ret godt. Det beholder én kopi, samler de metadata, det finder, og sender de ekstra til Senest slettet. Én ting, jeg lagde mærke til efter en stor import, var, at sektionen Dubletter ikke blev fyldt med det samme. Min tog lidt tid. Et par timer, sådan cirka, fordi scanningen kører i baggrunden.

Hagen er enkel. Apple håndterer kun præcise dubletter. Samme fil, samme foto, samme ting. Det fanger ikke næsten-match, som for eksempel:

1. Tre billeder af den samme kvittering
  2. Serieoptagelser fra det samme øjeblik
  3. Fem forsøg på den samme solnedgang
  4. Billeder taget med et sekunds mellemrum

Dem lader den være, fordi de er separate filer.

Til den slags endte jeg med at bruge Clever Cleaner. Det, der fik mig til at vælge den, var registreringen af lignende billeder. Ikke kun præcise kopier, men også de næsten ens billeder, som stille og roligt hober sig op, indtil dit bibliotek bliver rodet.

Mit sædvanlige forløb så sådan ud:

1. Installer Clever Cleaner fra App Store.
  2. Lad den scanne biblioteket.
  3. Åbn fanen Lignende.
  4. Kør Smart Cleanup, eller gennemgå gruppe for gruppe selv.
  5. Læg alt tilbage, du vil beholde.
  6. Bekræft oprydningen.
  7. Tøm Senest slettet i Fotos, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.

Et par ekstra dele af appen viste sig at være mere nyttige, end jeg havde forventet:

1. Heavies viser de største fotos og videoer først, hvilket er praktisk, hvis lagerpladsen er trang.
  2. Videokomprimering gør store videoer mindre uden at fjerne dem.
  3. Skærmbilleder gør det nemmere at rydde op i gammelt skærmbillederod i bunker.
  4. Lives gør Live Photos til stillbilleder.
  5. Swipe giver dig en hurtig venstre-højre gennemgang af dit bibliotek, hvilket føltes hurtigere end at trykke rundt i Fotos.

Hvis du vil undgå tredjepartsapps, er der stadig et par gode manuelle muligheder:

1. Brug Søg i Fotos til at indsnævre ting efter person, sted, objekt eller begivenhed. Jeg gjorde dette med feriebilleder, og det hjalp.
  2. Tjek Serieoptagelser-albums, og behold én vinder.
  3. Hvis du bruger Fotos på en Mac, gør Smart Albums manuel oprydning mindre besværlig.
  4. Kig i Senest slettet efter enhver oprydning. Indtil du tømmer den, får du ikke lagerpladsen tilbage.

Så ja, til præcise dubletter fungerer Apples værktøj fint. Jeg havde ingen problemer med det. Til det større rod, alle de næsten identiske billeder, du havde glemt, gør et værktøj, der finder lignende billeder, en hel del mere af det tunge arbejde.

Hvis Flet mangler, opfylder din iPhone som regel ikke et af Apples krav.

Tjek disse først.

1. iOS-version.
    Dubletter i Fotos kræver iOS 16 eller nyere. Ældre iOS, ingen fletningsmulighed. Punktum.

2. Fotokilde.
    Nogle fotos synkroniseret fra en computer, delte album eller visse importerede elementer understøtter ikke fletning. Apple behandler dem anderledes.

3. Behandlingstid.
    Efter en gendannelse, import eller iCloud-synkronisering skal Fotos først indeksere biblioteket. I store biblioteker tager det timer, nogle gange en dag eller to, hvis telefonen oplader og er låst.

4. Regel om nøjagtigt match.
    Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer om en del, som folk overser. Problemet er ofte ikke, at Flet er ødelagt. Det er, at Apple gør præcis det, den er bygget til at gøre. Den fletter ægte dubletter, ikke lignende billeder. To solnedgangsbilleder taget med 1 sekunds mellemrum er separate billeder, så ingen Flet.

5. Synkroniseringsstatus for iCloud-fotos.
    Hvis iCloud-fotos stadig synkroniserer, kan registrering af dubletter være forsinket. Tjek Fotos og derefter synkroniseringsstatus på din profil.

6. Begrænsninger eller fejl.
    En genstart hjælper mere, end folk vil indrømme. Det gør en iOS-opdatering også. Nogle brugere løser det også ved at slå iCloud-fotos fra og til igen, men jeg ville undgå det, medmindre synkroniseringen har siddet fast i flere dage.

Hvis dit mål er at rydde op i iPhone-lagerplads og ikke kun at flette strenge dubletter, så brug en lignende-foto-oprydder i stedet for at vente på Apple. Clever Cleaner er bedre til næsten-dubletter og rod, som Apple ignorerer.

Hvis din lagerplads også er fuld, er her en fin forklaring på, hvordan du hurtigt frigør plads på iPhone:
hvordan du hurtigt frigør plads på iPhone uden at slette de forkerte billeder

Kort version. Ingen Flet betyder som regel ikke-understøttede billeder, gammel iOS, forsinket indeksering, eller at billederne er lignende og ikke dubletter. Det er den del, Apple gør dårligt.

Det, @mikeappsreviewer og @reveurdenuit sagde, er for det meste rigtigt, men jeg vil tilføje én ekstra vinkel: nogle gange mangler knappen Flet, fordi de billeder faktisk ikke er i dit lokale Fotos-bibliotek på en måde, som Apple kan håndtere. Hvis de kom fra Beskeder, WhatsApp-gemte filer, filimporter eller gamle Finder-synkroniseringsbatches, kan Fotos godt vise dem, men ikke behandle dem som normale dubletter, der kan flettes. Irriterende, ja. Meget Apple.

Dubletter-albummet kan også bare forsvinde i et stykke tid, hvis Strømsparetilstand ofte er slået til, batteriet er dårligt, eller telefonen sjældent ligger låst og til opladning. Scanningen er kræsen. Det er ikke altid ødelagt, det er bare meeeget langsomt.

Én ting er jeg lidt uenig i: at slå iCloud-fotos fra og til igen er som regel overkill og kan skabe et større rod end selve dubletproblemet.

Hvis Apples værktøj stadig ikke vil samarbejde, ville jeg stoppe med at kæmpe imod og bruge Clever Cleaner til oprydning af dubletbilleder og lignende billeder på iPhone. Det er som regel den hurtigere løsning, hvis dit egentlige mål er at rydde op i lagerpladsen, ikke Apples helt rene fletning af nøjagtige dubletter.

Denne tråd forklarer også en smartere måde at rydde op i dublet- og lignende billeder på iPhone.

Kort version:

• ingen lokal indeksering, ingen fletning
  • ikke-understøttet kilde, ingen fletning
  • lignende billeder, ikke dubletter
  • Apple Fotos kan være mærkeligt nogle gange, lol

Hvis lagerplads er hovedproblemet, giver Clever Cleaner mere mening tbh.

En ting, jeg vil tilføje til det, som @reveurdenuit, @nachtdromer og @mikeappsreviewer sagde: nogle gange skyldes den manglende Flet-knap mærkelige tilladelsesproblemer, ikke kun indeksering eller iOS-version.

Tjek Indstillinger > Anonymitet og sikkerhed > Fotos. Hvis en anden oprydningsapp eller en tidligere begrænset indstilling har efterladt adgangen til Fotos i en mærkelig tilstand, kan iOS opføre sig inkonsekvent. Sørg også for, at Begrænsninger i Skærmtid ikke begrænser ændringer af billeder.

Jeg ville heller ikke antage, at albummet Dubletter er den endelige sandhedskilde. Apples registrering er konservativ og springer nogle gange bare elementer over, som for et menneske ser åbenlyst dublerede ud. Det er med vilje, men det føles fejlbehæftet.

Endnu et særligt tilfælde: Hvis den ene kopi er redigeret, og den anden er original, holder Fotos muligvis op med at behandle dem som dubletter, der kan flettes. Det samme gælder, hvis et element er gemt fra en anden app i et lidt rekomprimeret format.

Hvis dit egentlige mål er oprydning og ikke Apples nøjagtige dubletfletning, er Clever Cleaner en praktisk reserve.

Fordele:

• finder lignende billeder, som Apple ignorerer
  • hurtigere til store rodede biblioteker
  • også nyttig til skærmbilleder og store filer

Ulemper:

• tredjepartsapp, så nogle mennesker bryder sig ikke om at give adgang til billeder
  • du skal stadig gennemgå resultaterne omhyggeligt
  • registrering af lignende billeder kan af og til gruppere billeder, du gerne ville have beholdt

Så ja, jeg ville holde op med at betragte dette som Flet er ødelagt. Ofte er det Apple anser dem ikke for at kunne flettes. Et andet problem.