Jeg har slettet billeder, videoer og apps for at frigøre plads på min iPhone, men lagerpladsen bliver ved med at blive fyldt op igen næsten med det samme. Jeg har allerede tømt Senest slettet og genstartet telefonen, så jeg er ikke sikker på, hvad der forårsager det. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der bruger min iPhone-lagerplads, og hvordan jeg faktisk kan frigøre plads permanent.
Jeg ville ikke gå i panik endnu. Jeg har set det ske mange gange på iPhones, og 64 GB-modellerne bliver ramt først. Det føles tilfældigt, når det starter. Den ene dag har du plads, og dagen efter råber iOS om lav lagerplads, som om du har gjort noget kæmpestort. Det har du som regel ikke. Der har bare samlet sig ting i baggrunden.
Din telefon gemmer rester fra almindelig brug. Billeder. Videoer. Vedhæftede filer i beskeder. Sange offline. App-cache. Sociale apps hamstrer også medier. Hver enkelt ting virker lille, når du ser den alene. Giv det et par måneder, og så ser den samlede mængde grim ud.
Det bygger sig langsomt op
Jeg tænker på det som en rode-skuffe, ikke som en dramatisk katastrofe fra den ene dag til den anden. Du smider ét kabel, én kvittering, ét batteri i, og senere kan den ikke lukkes.
Det samme gælder her.
En weekendtur efterlader dig med 200 billeder og 14 videoer. WhatsApp holder fast i gamle klip fra gruppechats. Instagram og TikTok gemmer data. Spotify gemmer downloads, du har glemt. YouTube gør sit eget. Intet af dette ser alvorligt ud i sig selv. Lagt sammen æder det adskillige gigabyte.
Jeg ville tjekke Fotos først
Når nogen siger, min lagerplads bliver ved med at fylde sig selv op, starter jeg som regel med appen Fotos. Oftere end ikke er det dér, det største rod er.
Billeder er snedige, fordi man holder op med at lægge mærke til dem. De flyder bare ind i biblioteket. Så scroller man tilbage og opdager, at man har gemt seks forsøg af det samme billede, tilfældige skærmbilleder fra 2022, slørede lommebilleder og lange videoer, man aldrig så igen.
Almindelige ting, jeg bliver ved med at støde på:
- For mange versioner af den samme solnedgang eller det samme måltid
- Gentagne familiebilleder, hvor kun ét er værd at beholde
- Bunker af skærmbilleder af ting, der allerede er løst
- Live Photos, som jeg aldrig havde tænkt mig at gemme som Live Photos
- Store videofiler fra koncerter, rejser, fødselsdage og skolearrangementer
En for en ligner de ikke problemet. Samlet set er de ofte den største kategori på telefonen. Jeg har set det mere end én gang.
Hvorfor jeg ville bruge en oprydningsapp i stedet for at gøre det hele manuelt
Du kan selv sortere det hele. Det gjorde jeg engang i et overfyldt bibliotek og blev hurtigt træt af det. Hvis du har et par tusinde billeder, bliver manuel oprydning til en opgave, du bliver ved med at udskyde.
Hvis du vil tage den hurtige vej, ville jeg prøve Clever Cleaner.
Den del, jeg kunne lide, er enkel. Den leder ikke kun efter præcise dubletter. Den grupperer også lignende billeder, og det betyder mere i virkeligheden. Det meste rod er ikke to identiske filer. Det er fire næsten identiske billeder, hvor ét er skarpt, ét er mørkt, ét har nogen, der blinker, og ét er det, man beholder. Den hjælper også med at sortere skærmbilleder, større mediefiler og Live Photos, og det var dér, jeg så meget spild på min egen telefon.
Du vælger stadig selv, hvad der skal slettes. Den foreslår. Du bestemmer. Jeg foretrækker apps som denne, når de ikke går amok.
Jeg har set folk frigøre en overraskende stor mængde plads alene fra foto-rod, ting de havde glemt overhovedet var der. 8 GB, 15 GB, nogle gange mere. Det afhænger af, hvor længe telefonen har kørt uden oprydning.
Apps roder også
Billeder er den sædvanlige synder, men det er ikke hele historien.
Apps fylder mere med tiden. Streamingapps gemmer downloads. Beskedapps beholder vedhæftede filer. Sociale apps opbygger cache. Nogle af dem vokser langt mere, end du ville gætte ud fra ikonet på din hjemmeskærm.
Efter billeder ville jeg gå direkte til Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring og tjekke de største apps på listen. Jeg har fundet en eller to pladsrøvere der mere end én gang, og at slette eller fjerne dem løste en stor del af problemet.
Hvad jeg ville gøre først
Spring ikke ud i tilfældige løsninger til at gøre din iPhone hurtigere. Start med tallene.
Åbn iPhone-lagring. Se, hvilken kategori der tager mest plads. Arbejd på den største først.
Hvis Fotos ligger øverst, så ryd op der først. En omgang med Clever Cleaner er som regel den hurtigste måde, jeg har fundet, at frigøre plads på uden at slette de ting, du holder af. Tjek derefter oppustede apps og gamle beskedvedhæftninger.
For det meste er der ikke noget, der er gået i stykker. Telefonen er ikke ved at fejle. Det er bare almindelig ophobning. Når du først kan se, hvor lagerpladsen blev af, bliver løsningen meget mindre forvirrende. Lidt irriterende, ja. Men det kan fikses.
Det, der hurtigt fyldes op igen, er ofte Systemdata, Beskeder eller iCloud-synkronisering, ikke de filer, du slettede. Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer i altid at starte med Fotos. Fotos er ganske vist almindeligt, men fyldes op igen med det samme lyder mere som cachet skrammel eller synkroniserede data, der downloades igen.
Gør dette i denne rækkefølge.
- Indstillinger, Generelt, iPhone-lagring. Vent 2 til 3 minutter. Grafen ændrer sig efter indeksering.
- Tryk på Beskeder. Fjern store bilag og gamle videoer.
- Tjek Safari. Ryd historik og websitedata.
- Kig på Musik, Podcasts, Netflix, Spotify, YouTube. Slet offline downloads.
- Hvis en app fylder meget, så slet den og installer den derefter igen. Aflæsning rydder ikke altid cache.
- Tjek appen Arkiver, På min iPhone og Overførsler. Folk overser den her hele tiden.
- Fotos-appen, Albummer, Dubletter, Skærmbilleder, Live Photos, skærmoptagelser.
Hvis Fotos er den store synder, er Clever Cleaner værd at prøve til gratis oprydning af iPhone-lagerplads. Hurtigere end at sortere tusindvis af billeder i hånden.
Tjek også dette for, hvordan du rydder lagerplads på iPhone gratis, nemme tips til oprydning af iPhone-lagerplads.
Hvis Systemdata stadig fylder meget efter alt dette, så tag en sikkerhedskopi af telefonen, og nulstil og gendan den derefter. Irriterende løsning, men den virker oftere, end folk tror.
Det, jeg ville tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @suenodelbosque sagde: nogle gange bliver lagerpladsen ikke faktisk ved med at fyldes op så meget, men iOS omklassificerer plads efter indeksering, synkronisering og genopbygning af cache. Den del bliver mærkelig og får det til at se ud, som om det ikke hjalp at slette ting.
Et par ting folk overser:
- Mail-appen downloader vedhæftede filer igen, hvis du bruger den indbyggede Mail-app med en travl indbakke
- Stemmememoer kan blive overraskende store
- GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom og lignende apps gemmer projektfiler lokalt
- iCloud-fotos kan forvirre folk, fordi optimeret lagring ikke sker med det samme, det kan tage tid, før størrelsen mindskes
- Beskedtråde med masser af stickers, GIF’er og stemmenoter er skjulte pladsslugere
Én ting, jeg er lidt uenig i: at geninstallere alle store apps med det samme er besværligt, medmindre du allerede ved, hvilken app der fylder for meget. Jeg ville først også tjekke batteriforbrug og Opdatering i baggrunden. Hvis én app konstant er aktiv, genopbygger den måske cache igen og igen.
Tjek også:
Indstillinger > Apple-konto > iCloud > Administrer kontolagring
Hvis din telefon prøver at synkronisere gamle sikkerhedskopier, Beskeder i iCloud eller appdata, kan det gøre tallene misvisende.
Hvis Fotos virkelig er hovedproblemet, så ja, Clever Cleaner er en af de nemmere måder at sortere dublerede billeder, lignende billeder, screenshots og andet skrammel på uden at gøre det hele manuelt. Denne side giver et fint overblik over gratis iPhone-rengøringsværktøjer, der hjælper med at fjerne dublerede fotos og frigøre lagerplads hurtigt.
Hvis tallet bliver ved med at hoppe rundt efter 24 timer, ville jeg ærligt talt mistænke beskadiget cache eller synkroniseringsadfærd, før jeg gav dine slettede filer skylden. iPhones gør nogle gange den dumme ting.
Jeg er lidt mindre overbevist om, at det altid er ophobet skrammel, og mere overbevist om, at det ofte er én genstridig kategori, der lyver for dig. @suenodelbosque og @viajeroceleste har ret i at fokusere på genindeksering, synkronisering og cacheadfærd, mens @mikeappsreviewer også har ret i, at Fotos kan være den største synder. Men hvis pladsen kommer tilbage næsten med det samme, ville jeg tjekke de ting, som iPhone skjuler dårligt:
- Mail-bilag
- Stemmememoer
- redigerings-/projektapps som iMovie, CapCut, GarageBand
- Beskeder indstillet til For evigt
- mislykkede iOS-opdateringsfiler
En stor ting, folk springer over: tilslut iPhonen til en Mac eller pc, og se på lagringen der. Nogle gange viser Finder eller iTunes kategorierne tydeligere end selve telefonen.
Tjek også:
Indstillinger > Kamera > Formater
Hvis den står på Mest kompatibel, vil fremtidige billeder/videoer fortsætte med at optage mere plads end HEIF/HEVC.
En lidt skarp holdning: Jeg ville ikke begynde at slette tilfældige apps, medmindre du ved, at de er synderen. Nogle apps genopbygger bare deres cache, og så vinder du ikke noget på lang sigt.
Hvis Fotos virkelig er problemet, er Clever Cleaner nyttig.
Fordele: hurtig oprydning af dubletter/lignende fotos, skærmbilleder er nemme at fjerne, gratis er rart.
Ulemper: fotofokuseret, så den løser ikke mærkelig Mail-/Systemdata-adfærd, og du skal stadig gennemgå det, den foreslår.
Så min rækkefølge ville være: skjulte medier, projektfiler, Mail, opbevaringstid for Beskeder, derefter Fotos med Clever Cleaner, hvis den kategori virkelig er den kæmpestore. Hvis lagerpladsen stadig genopfyldes, er det sandsynligvis synkroniserings-/cacheadfærd, ikke slettede filer, der genopstår.