iPhone-lagringen fortsetter å fylles opp etter at filer er slettet, finnes det en løsning?

Jeg har slettet bilder, videoer og apper for å frigjøre plass på iPhonen min, men lagringsplassen fylles opp igjen nesten med en gang. Jeg har allerede tømt nylig slettede elementer og startet telefonen på nytt, så jeg er ikke sikker på hva som forårsaker det. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som bruker lagringsplassen på iPhonen min og hvordan jeg faktisk kan frigjøre plass for godt.

Jeg ville ikke fått panikk ennå. Jeg har sett dette skje ofte på iPhone, og 64 GB-modellene blir rammet først. Det føles tilfeldig når det begynner. Én dag har du plass, og dagen etter roper iOS om lite lagringsplass som om du gjorde noe enormt. Vanligvis gjorde du ikke det. Ting hopet seg opp i bakgrunnen.

Telefonen din beholder rester fra vanlig bruk. Bilder. Videoer. Vedlegg i meldinger. Nedlastede sanger. App-cache. Sosiale apper samler også på media. Hver enkelt ting virker liten når du ser den alene. Gi det noen måneder, så blir totalen stygg.

Det bygger seg opp sakte

Jeg tenker på det som en roteskuff, ikke en dramatisk katastrofe over natten. Du slenger oppi én kabel, én kvittering, ett batteri, og senere vil ikke skuffen lukkes.

Samme greie her.

En helgetur gir deg 200 bilder og 14 videoer. WhatsApp holder på gamle klipp fra gruppechatter. Instagram og TikTok lagrer data. Spotify lagrer nedlastinger du har glemt. YouTube gjør sitt eget. Ingenting av dette ser alvorlig ut hver for seg. Lagt sammen spiser det opp titalls gigabyte.

Jeg ville sjekket Bilder først

Når noen sier: «Lagringen min fyller seg hele tiden opp av seg selv», begynner jeg som regel med Bilder-appen. Som oftest er det der hovedrotet ligger.

Bilder er snikete fordi du slutter å legge merke til dem. De glir inn i biblioteket. Så blar du tilbake og oppdager at du har beholdt seks forsøk på det samme bildet, tilfeldige skjermbilder fra 2022, uklare bilder fra lomma og lange videoer du aldri så igjen.

Vanlige ting jeg stadig kommer borti:

1. For mange versjoner av den samme solnedgangen eller maten
  2. Gjentatte familiebilder der bare ett er verdt å beholde
  3. Hauger med skjermbilder av ting som allerede er løst
  4. Live Photos som jeg aldri mente å lagre som Live Photos
  5. Store videofiler fra konserter, turer, bursdager og skolearrangementer

Én og én ser de ikke ut som problemet. Samlet er de ofte den største kategorien på telefonen. Jeg har sett det mer enn én gang.

Hvorfor jeg ville brukt en ryddeapp i stedet for å gjøre alt for hånd

Du kan sortere alt selv. Jeg gjorde det en gang på et overfylt bibliotek og ble fort lei av det. Hvis du har noen tusen bilder, blir manuell opprydding til en oppgave du stadig utsetter.

Hvis du vil ta den raske veien, ville jeg prøvd Clever Cleaner.

Det jeg likte, er enkelt. Den ser ikke bare etter eksakte duplikater. Den grupperer også lignende bilder, noe som betyr mer i virkeligheten. Mesteparten av rotet er ikke to identiske filer. Det er fire nesten identiske bilder der ett er skarpt, ett er mørkt, ett har noen som blunker, og ett er det du vil beholde. Den hjelper også med å sortere skjermbilder, større mediefiler og Live Photos, og det var der jeg så mye sløsing på min egen telefon.

Du velger fortsatt hva som skal slettes. Den foreslår. Du bestemmer. Jeg foretrekker apper som dette når de ikke går helt av hengslene.

Jeg har sett folk frigjøre overraskende mye plass bare fra bildekaos alene, ting de hadde glemt at i det hele tatt lå der. 8 GB, 15 GB, noen ganger mer. Det kommer an på hvor lenge telefonen har vært i bruk uten opprydding.

Apper lager også rot

Bilder er den vanlige mistenkte, men de er ikke hele historien.

Apper blir mer oppblåste over tid. Strømmeapper lagrer nedlastinger. Meldingsapper beholder vedlegg. Sosiale apper bygger opp hurtigbuffer. Noen av dem vokser langt mer enn du ville gjettet ut fra ikonet på hjemskjermen.

Etter bilder ville jeg gått rett til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og sjekket de største appene på listen. Jeg har funnet én eller to plasslukere der mer enn én gang, og å slette eller avlaste dem løste en stor del av problemet.

Hva jeg ville gjort først

Ikke hopp rett til tilfeldige fikser for å få iPhonen din til å gå raskere. Start med tallene.

Åpne iPhone-lagring. Se hvilken kategori som tar mest plass. Jobb med den største først.

Hvis Bilder er øverst, rydd der først. En runde med Clever Cleaner er som regel den raskeste måten jeg har funnet for å frigjøre plass uten å slette tingene du bryr deg om. Sjekk deretter oppblåste apper og gamle meldingsvedlegg.

Som oftest er ingenting ødelagt. Telefonen svikter ikke. Det er bare vanlig opphopning. Når du ser hvor lagringen ble av, blir løsningen mye mindre forvirrende. Litt irriterende, ja. Men det kan fikses.

Det som fylles opp raskt igjen er ofte Systemdata, Meldinger eller iCloud-synkronisering, ikke filene du slettet. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer i å starte med Bilder hver gang. Bilder er vanlige, klart, men fylles opp igjen med en gang høres mer ut som bufret søppel eller synkroniserte data som lastes ned på nytt.

Gjør dette i denne rekkefølgen.

1. Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring. Vent 2 til 3 minutter. Grafen endrer seg etter indeksering.
  2. Trykk på Meldinger. Fjern store vedlegg og gamle videoer.
  3. Sjekk Safari. Tøm historikk og nettstedsdata.
  4. Se på Musikk, Podkaster, Netflix, Spotify, YouTube. Slett nedlastinger for frakoblet bruk.
  5. Hvis en app er enorm, slett den og installer den på nytt. Frigjør app vil ikke alltid tømme hurtigbufferen.
  6. Sjekk Filer-appen, På min iPhone og Nedlastinger. Folk overser denne hele tiden.
  7. Bilder-appen, Album, Duplikater, Skjermbilder, Live Photos, skjermopptak.

Hvis Bilder er den store delen, er Clever Cleaner verdt et forsøk for gratis opprydding av iPhone-lagring. Raskere enn å sortere tusenvis av bilder for hånd.

Sjekk også dette for hvordan du kan rydde lagring på iPhone gratis, enkle tips for opprydding av iPhone-lagring.

Hvis Systemdata fortsatt er enormt etter alt dette, ta sikkerhetskopi av telefonen, og slett og gjenopprett den. Irriterende løsning, men den fungerer oftere enn folk tror.

Det jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @suenodelbosque sa: noen ganger er lagringen egentlig ikke i ferd med å fylles opp igjen, men iOS omklassifiserer plass etter indeksering, synkronisering og gjenoppbygging av cache. Den delen blir rar og får det til å se ut som om sletting av ting ikke gjorde noe.

Et par ting folk ofte overser:

• Mail-appen laster ned vedlegg på nytt hvis du bruker den innebygde Mail-appen med en travel innboks
  • Taleopptak kan bli overraskende store
  • GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom og lignende apper lagrer prosjektfiler lokalt
  • iCloud-bilder kan forvirre folk fordi optimalisert lagring ikke skjer umiddelbart, det kan ta tid før det krymper
  • Meldingstråder med mange klistremerker, GIF-er og talenotater er snikete plass-slukere

Én ting jeg er litt uenig i: å installere hver store app på nytt med en gang er slitsomt med mindre du allerede vet hvilken app som er oppblåst. Jeg ville først også sjekket Batteribruk og Oppdatering i bakgrunnen. Hvis én app er konstant aktiv, kan den bygge opp cachen på nytt om og om igjen.

Sjekk også:
Innstillinger > Apple-konto > iCloud > Administrer kontolagring

Hvis telefonen prøver å synkronisere gamle sikkerhetskopier, Meldinger i iCloud eller appdata, kan det gjøre tallene uklare.

Hvis Bilder virkelig er hovedproblemet, så ja, Clever Cleaner er en av de enklere måtene å sortere dupliserte bilder, lignende bilder, skjermbilder og annet søppel uten å gjøre alt manuelt. Denne siden gir en grei oversikt over gratis iPhone-rengjøringsverktøy som hjelper med å fjerne dupliserte bilder og frigjøre lagringsplass raskt.

Hvis tallet fortsetter å hoppe rundt etter 24 timer, ville jeg ærlig talt mistenkt korrupt cache eller synkroniseringsatferd før jeg skyldte på de slettede filene dine. iPhone gjør denne dumme greia noen ganger.

Jeg er litt mindre overbevist om at dette alltid er søppel som hoper seg opp, og mer overbevist om at det ofte er én sta kategori som lurer deg. @suenodelbosque og @viajeroceleste har rett i å fokusere på reindeksering, synkronisering og cache-oppførsel, mens @mikeappsreviewer også har rett i at Bilder kan være den største synderen. Men hvis lagringsplass kommer tilbake nesten umiddelbart, ville jeg sjekket tingene iPhone skjuler dårlig:

• Mail-vedlegg
  • Taleopptak
  • redigerings-/prosjektapper som iMovie, CapCut, GarageBand
  • Meldinger satt til For alltid
  • mislykkede iOS-oppdateringsfiler

En stor ting folk hopper over: koble iPhone til en Mac eller PC og se på lagringen der. Noen ganger viser Finder eller iTunes kategorier tydeligere enn selve telefonen.

Sjekk også:
Innstillinger > Kamera > Formater
Hvis den står på Mest kompatibel, vil fremtidige bilder/videoer fortsette å bruke mer plass enn HEIF/HEVC.

En tydelig mening: Jeg ville ikke begynt å slette tilfeldige apper med mindre du vet at de er synderen. Noen apper bygger bare opp cachen sin igjen, og du vinner ingenting på lang sikt.

Hvis Bilder virkelig er problemet, er Clever Cleaner nyttig.
Fordeler: rask opprydding av duplikate/lignende bilder, skjermbilder er enkle å slette, gratis er fint.
Ulemper: fokusert på bilder, så den løser ikke rariteter med Mail/Systemdata, og du må fortsatt gå gjennom det den foreslår.

Så rekkefølgen min ville vært: skjulte medier, prosjektfiler, Mail, oppbevaringstid for Meldinger, deretter Bilder med Clever Cleaner hvis den kategorien virkelig er den store. Hvis lagringen fortsatt fylles opp igjen, er det sannsynligvis synkroniserings-/cache-oppførsel, ikke slettede filer som gjenoppstår.