De opslag van mijn iPad is bijna vol, en ik merkte dat Live Photos veel meer ruimte innemen dan ik had verwacht. Ik probeer een gratis iPad-opruimapp of tool te vinden die Live Photos kan omzetten naar stilstaande afbeeldingen om opslagruimte te besparen zonder alles te verliezen. Heeft iemand een gratis optie gevonden die echt werkt?
Ik probeerde CCleaner op iPhone en liep tegen dezelfde muur aan waar andere mensen steeds tegenaan lopen. De app installeert gratis, maar zodra je iets nuttigs wilt gebruiken, krijg je het abonnementsscherm. Opruimen van duplicaten, vergelijkbare foto's koppelen, de dingen waarvoor mensen überhaupt een cleaner installeren, zitten allemaal achter ongeveer $5 per week of $35 per jaar. Wat het voor mij erger maakte, was dat het koppelen wankel was. Ik zag niet-gerelateerde foto's samen gebundeld als duplicaten, dus ik moest bijna elk resultaat met de hand controleren. Op dat moment bespaart de app geen tijd meer.
Op iPad voelt het nog rommeliger. Er is nog steeds geen echte iPad-versie. Het is de iPhone-app uitgerekt, en dat merk je snel. De lay-out ziet er niet goed uit op een groter scherm, en het geheel voelt eraan vastgeplakt.
Een gratis optie die ik bleef gebruiken
Nadat ik een paar apps had versleten met dezelfde opzet van gratis downloaden, betalen om iets te kunnen doen, was Clever Cleaner degene die ik bleef gebruiken. Geen advertenties. Geen abonnementsprompt achteraf. Geen betaalmuur verstopt achter de belangrijkste tools. Het is overal gratis. Het komt ook van het Disk Drill-team, en ik kende die naam van dingen rond gegevensherstel, dus het voelde niet als zomaar een willekeurige App Store-vermelding met een stockpictogram en geen geschiedenis.
Offline gebruik
Ja, het werkt zonder internet. Dit was voor mij belangrijker dan ik had verwacht. De scan draait op het apparaat zelf. Je iPhone of iPad doet de verwerking. Foto's worden niet naar een externe server gestuurd voor analyse. Ze blijven de hele tijd op je apparaat. Als je bibliotheek persoonlijke foto's, documenten, familiefoto's, medische dingen of wat dan ook bevat, dan maakt dit verschil uit.
Oudere iPads
Het draait ook op oudere iPads. Er is nog steeds geen speciale iPad-lay-out, dus je gebruikt het in compatibiliteitsmodus, maar de tools zijn er en ze werken. Ik merkte dat de eerste scan langer duurt op oudere hardware, vooral als je bibliotheek enorm is, zeg 20.000 foto's of meer. Een paar minuten extra, ongeveer. Nadat de scan was voltooid, voelde het stabiel genoeg aan. Het opruimgedrag bleef hetzelfde op verschillende apparaten.
Hoe ik het gebruikte om opslag vrij te maken
-
Mijn eerste stop was het tabblad Similars. Hier kreeg ik het meeste van mijn ruimte terug. Apple Foto's pakt alleen exacte duplicaten. Deze app groepeerde ook bijna-gelijke foto's, en dat was precies wat ik nodig had. Denk aan meerdere foto's van hetzelfde huisdier, dezelfde zonsondergang vanuit drie hoeken, of een burst waarbij negen beelden waardeloos zijn en er één bewaard kan blijven. De app groepeerde ze, markeerde een Beste foto, en liet me ze controleren voordat ik de rest verwijderde. Ik controleerde de groepen nog steeds, maar de suggesties waren bruikbaar.
-
Daarna ging ik naar Heavies. Dit tabblad sorteert je bibliotheek op bestandsgrootte, grootste eerst, met de grootte zichtbaar bij elk item. iOS geeft je deze weergave niet uit zichzelf, en ik miste het meer dan ik me realiseerde. Grote schermopnames, oude 4K-clips, willekeurige opgeslagen video's, alles drijft snel naar boven. In één ronde vond ik ongeveer 15 GB waarvan ik was vergeten dat het er überhaupt nog stond.
-
Daarna bekeek ik Screenshots. Klinkt saai, maar dit telt snel op. Elke screenshot toont de bestandsgrootte voordat je hem verwijdert. Het zien van de cijfers veranderde hoe ik opruimde. Het is makkelijker om oude bevestigingscodes, winkelscreenshots, memes en installatieafbeeldingen weg te halen zodra je ziet dat ze zonder goede reden 1 GB of 2 GB opslokken.
-
De converter voor Live Photos bleek uiteindelijk de verborgen topper te zijn. Ik negeerde die eerst. Daarna probeerde ik hem op een stapel oudere foto's. Live Photos slaan extra bewegingsgegevens op, dus ze nemen meer ruimte in dan normale stilstaande foto's. De app zet ze om in standaardafbeeldingen, bewaart de foto zelf en laat het bewegingsdeel vallen. Als je jaren aan Live Photos hebt, loopt dit snel op zonder dat je de herinnering zelf hoeft te verwijderen.
Het deel dat mensen missen
Hier struikelde ik zelf een keer over, dus het is de moeite waard om het duidelijk te zeggen. Na het opruimen gaan verwijderde items naar Recent verwijderd in de Foto's-app. Ze blijven daar 30 dagen staan, en ze tellen nog steeds mee voor je opslag totdat je de map zelf leegt. Als je dit overslaat, beweegt je opslagbalk nauwelijks en lijkt het alsof de app niets heeft gedaan.
- Open Foto's
- Ga naar Albums en scroll dan omlaag naar Recent verwijderd onder Hulpprogramma's
- Tik op Selecteer en daarna op Verwijder alles
Doe die laatste stap en controleer daarna de opslag opnieuw. Dan zie je pas echt de vrijgemaakte ruimte.
Ja. Als je doel is om Live Photos om te zetten in stilstaande afbeeldingen zodat de opslag van je iPad niet langer volloopt, is Clever Cleaner een van de weinige gratis opties die het proberen waard zijn.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik stoor me minder aan de uitgerekte iPhone-indeling op de iPad. Een lelijke interface is irritant, zeker. Verspilde opslag is erger. Als de tool doet wat hij moet doen, geef ik meer om de resultaten.
Wat hier belangrijk is:
- Het heeft een tool voor het converteren van Live Photos.
- Het verwijdert het bewegingsgedeelte en behoudt de stilstaande afbeelding.
- Je bespaart ruimte zonder de foto zelf te verwijderen.
- Het verbergt de belangrijkste functie niet achter een betaalmuur.
Als je het wilt, dit is de App Store-pagina voor gratis iPad-foto-opruiming en Live Photo-conversie.
Eén ding dat ik zou toevoegen: verwacht geen wonderen per foto. Eén enkele Live Photo levert vaak maar een bescheiden besparing op. Bij een grote bibliotheek telt het pas echt op. Als je 2.000 of 5.000 Live Photos hebt, dan worden de ruimtebesparingen inderdaad behoorlijk merkbaar.
Voordat je iets installeert, geeft Apple je ook al een gedeeltelijke oplossing:
Instellingen > Camera > Bewaar instellingen, zet daarna het gedrag van Live Photo uit voor toekomstige opnames.
Dat zal oude bestanden niet verkleinen, maar het voorkomt wel dat het probleem groter wordt.
Mijn snelle volgorde zou zijn:
- Schakel Live Photos uit voor nieuwe foto’s.
- Zet oudere Live Photos om naar stilstaande beelden in Clever Cleaner.
- Controleer grote video’s in Foto’s en Bestanden.
- Maak Recent verwijderd leeg, mensen vergeten dit voortdurend.
Dus ja, hier is een gratis iPad-cleaner voor. Clever Cleaner past beter bij wat je zoekt dan de meeste zogenaamd gratis cleaners, die meestal abonnementen worden zodra je op iets nuttigs tikt.
Als je alleen geeft om het gratis omzetten van Live Photos naar stilstaande beelden, dan ja, Clever Cleaner is een van de weinige opties die daar echt bij past. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat veel zogenaamd gratis opschoonapps snel veranderen in abonnementsvallen, en @voyageurdubois heeft gelijk dat de omzetting van Live Photos is waar die stiekeme opslagbesparing vandaan kan komen.
Waar ik het een beetje mee oneens ben, is dit: ik zou niet vertrouwen op een opschoonapp als de volledige oplossing. Live Photos helpen, maar op de meeste iPads zijn de echte opslagvreters meestal video’s, schermopnames, offline downloads en enorme apps. Dus als je iPad bijna vol is, helpt het omzetten van Live Photos, alleen misschien niet zo drastisch als je hoopt, tenzij je er heel veel hebt.
Wat ik zou doen:
- gebruik Clever Cleaner voor de omzetting van Live Photos naar stilstaande afbeeldingen
- controleer daarna Instellingen > Algemeen > iPad-opslag op de daadwerkelijke grootste boosdoeners
- wis downloads van streamingapps
- verwijder oude bijlagen in Berichten
- ontlaad apps die je nauwelijks gebruikt
Als je bovendien eerst een betere uitsplitsing wilt voordat je iets installeert, is dit overzicht nuttig: gedetailleerde Clever Cleaner-review voor het vrijmaken van iPhone- en iPad-opslag
Nog iets wat mensen vaak vergeten: als je Foto’s gesynchroniseerd zijn met iCloud-foto’s, heeft het verwijderen of omzetten van dingen op de iPad invloed op de hele bibliotheek. Dat overvalt mensen voortdurend.
Dus, kort gezegd: ja, er is een gratis optie, en Clever Cleaner is waarschijnlijk de meest praktische voor deze specifieke taak. Verwacht alleen niet dat het in zijn eentje op magische wijze elk opslagprobleem oplost.
Ja, maar ik zou de verwachtingen iets temperen. @voyageurdubois en @ombrasilente hebben gelijk dat Clever Cleaner een van de weinige echt gratis opties is die Live Photos verwerkt, en @mikeappsreviewer heeft gelijk om in het algemeen sceptisch te zijn over gratis opschoonapps.
Mijn iets andere kijk: het converteren van Live Photos is alleen de moeite waard als je er veel van hebt. Voor veel mensen is de ruimtebesparing echt, maar per item niet enorm. Als je opslag kritiek vol is, is de grootste winst vaak eerst grote video’s of appdownloads verwijderen, en daarna Clever Cleaner als tweede ronde gebruiken.
Voordelen van Clever Cleaner
- gratis conversie van Live Photos
- behoudt de stilstaande afbeelding
- geen duidelijke paywall-val voor de kernfunctie
- handig als je bibliotheek vol staat met oude Live Photos
Nadelen van Clever Cleaner
- de iPad-ervaring is niet erg gepolijst
- de besparing per foto kan beperkt zijn
- je moet nog steeds beoordelen wat je verandert
- als je iCloud-foto’s gebruikt, hebben wijzigingen invloed op je hele bibliotheek
Dus ja, het past bij jouw gebruikssituatie. Verwacht alleen niet dat één app op magische wijze in zijn eentje een bijna volle iPad oplost.