Ik heb dat meegemaakt. Je komt thuis, sluit de GoPro aan en de clips waar je om gaf zijn verdwenen. Dat voelt meteen rot. Toch is herstel vaak mogelijk als de video's zijn verwijderd of de kaart is geformatteerd. De eerste stappen zijn erg belangrijk.
Doe eerst de simpele dingen
Het belangrijkste is: stop meteen met het gebruiken van de SD-kaart.
Maak er geen nieuwe opnames meer op. Formatteer hem niet opnieuw. Gebruik geen willekeurige reparatietools. Wanneer bestanden worden verwijderd, blijven de videogegevens vaak nog een tijdje op de kaart staan. Wat herstel onmogelijk maakt, is nieuwe data die over de oude gegevens heen wordt geschreven.
Ik zou dit controleren voordat je herstelsoftware aanraakt:
- Kijk in je GoPro-cloudaccount als je daarvoor betaalt en Auto Upload had ingeschakeld.
- Controleer de prullenbak of een map met recent verwijderde items.
- Plaats de kaart terug in de camera en kijk of de GoPro een reparatiemelding geeft.
- Probeer een andere kaartlezer, USB-poort of een andere computer.
- Kijk of de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op macOS.
Als de kaart nooit verschijnt, steeds de verbinding verliest of fysiek beschadigd lijkt, zou ik er niet verder mee rommelen. Op dat punt is een herstelbedrijf logischer. Fysieke schade is een heel ander probleem dan per ongeluk bestanden verwijderen.
Software komt meestal hierna
Als het probleem verwijdering, formattering of schade aan het bestandssysteem is, zou ik met software beginnen.
Veel mensen gaan ervan uit dat videoherstel werkt zoals fotoherstel. Dat is niet zo, in elk geval niet bij actioncams. GoPro-beelden worden vaak opgeslagen in fragmenten die over de kaart verspreid staan. Zodra het bestandssysteem beschadigd raakt, moet de software die fragmenten weer in de juiste volgorde samenstellen. Sommige tools vinden wel een MP4-naam, maar als je het bestand opent, hapert het, stopt het voortijdig of speelt het helemaal niet af. Ik heb dat zien gebeuren.
Als ik dit vandaag zou doen, zou ik Disk Drill gebruiken.
De reden is de modus Advanced Camera Recovery. Die is ontwikkeld voor camerabeelden en bouwt voort op de oude GoProRecovery- en CnW Recovery-tools die mensen jarenlang voor GoPro-clips gebruikten. De nieuwere versie borduurt verder op die methoden en is gericht op gefragmenteerde video van GoPro's, drones, dashcams en vergelijkbare apparaten.
De stappen zijn eenvoudig:
- Haal de SD-kaart uit de GoPro.
- Sluit die rechtstreeks op je computer aan met een kaartlezer.
- Open Disk Drill.
- Selecteer de SD-kaart.
- Kies Advanced Camera Recovery.
- Start de scan.
- Bekijk een voorbeeld van de video's die het programma vindt.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op.
Het voorbeeld bekijken is belangrijk. Ik vind het prettig om te kunnen controleren of een clip opent voordat ik die opsla. Dat bespaart tijd en laat je vroeg zien of de beelden er intact uitzien. Als de kaart leesfouten geeft of instabiel aanvoelt, maak dan eerst een byte-voor-byte-back-up en scan daarna de back-up in plaats van de originele kaart te blijven belasten.
Op een Mac is het ongeveer hetzelfde proces. Lezer, kaart, Disk Drill, scannen, voorbeeld bekijken, herstellen naar een andere locatie. Niets bijzonders.
Wanneer ik software zou overslaan en naar een lab zou gaan
Software is prima voor veel logische problemen. Het is niet in elk geval de juiste keuze.
Ik zou naar een professionele herstelservice kijken als:
- De SD-kaart fysieke schade heeft.
- Geen enkele computer hem überhaupt detecteert.
- De verbinding blijft wegvallen tijdens een scan.
- De kaart zonder duidelijke reden warm wordt.
- De beelden belangrijk genoeg zijn dat je geen trial-and-error wilt.
Na dat punt maakt het soms erger als je zelf nog meer tools probeert.
Als dit een eenvoudige verwijdering of formattering was, zijn je kansen meestal beter dan je zou denken. GoPro-verlies in die gevallen is vaak herstelbaar, vooral als de kaart niet veel is gebruikt sinds de bestanden verdwenen.