Is het iemand gelukt om permanent verwijderde bestanden op Windows 11 te herstellen?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden permanent verwijderd op mijn Windows 11-pc nadat ik de Prullenbak had geleegd, en nu kan ik ze nergens meer vinden. Sommige documenten en foto's zijn echt belangrijk, en ik heb advies nodig over de beste herstelmethoden of software die mogelijk nog werkt voordat de gegevens worden overschreven.

Een bestand verwijderd met Shift+Delete of de Prullenbak geleegd?

Ik vind het vervelend om dit te zien gebeuren. Je verwijdert één ding, en dan dringt het een seconde later tot je door en zakt de moed je in de schoenen. Het belangrijkste om te weten is eenvoudig. Een bestand dat als permanent verwijderd is gemarkeerd, wordt vaak niet meteen gewist. Windows verwijdert meestal de bestandsvermelding en markeert de ruimte als vrij. Als er nog niets anders overheen is geschreven, is herstel nog steeds mogelijk.

Eerste stap, stop met schrijven naar de schijf

Als het bestand belangrijk was, zou ik nu meteen stoppen met het gebruiken van de getroffen schijf, of zo snel mogelijk daarna. Installeer daar geen apps. Kopieer er niets naartoe. Download geen willekeurige bestanden. Ik zou zelfs casual browsen of andere onzin vermijden als het dezelfde schijf gebruikt. Elke schrijfactie verlaagt je kansen.

Op SSD's wordt dit erger door TRIM. Zodra TRIM op de verwijderde blokken wordt uitgevoerd, wordt het herstelvenster een stuk kleiner. Soms sluit het helemaal.

Controleer eerst de saaie plekken

Ik heb mensen een uur lang een schijf zien scannen, om vervolgens het ontbrekende bestand in een oude synchronisatiemap te vinden. Dus voordat je iets zwaars doet, controleer:

1. OneDrive

2. Bestandsgeschiedenis

3. Vorige versies

4. Andere cloudopslag

5. Externe schijven

6. NAS-back-ups

7. Elke back-upapp die je ooit hebt ingesteld en daarna bent vergeten

Dit deel voelt dom aan totdat het werkt. Soms is het bestand niet weg, je bent alleen de lokale kopie kwijt.

Als back-ups mislukken, stap dan over op herstelsoftware

Als ik eerst software zou moeten proberen, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb er redelijk goede resultaten mee gehad bij gewone verwijderingsgevallen. Wat ik het fijnst vond, was hoe vaak bestandsnamen en mapstructuren intact bleven wanneer de informatie van het bestandssysteem nog aanwezig was. De voorbeeldweergave helpt ook, want je wilt geen stapel rommel herstellen en hopen dat één bestand het juiste is.

Hoe ik het zou doen

1. Installeer Disk Drill indien mogelijk ergens anders, niet op dezelfde schijf waar het bestand is verwijderd.

2. Kies de schijf waar het bestand oorspronkelijk stond.

3. Voer de scan uit.

4. Gebruik zoeken en filters in plaats van door de hele rommel te scrollen.

5. Bekijk een voorbeeld van het bestand als die optie verschijnt.

6. Herstel het naar een andere schijf. Zet het niet terug op de bronschijf. Zo overschrijven mensen juist het bestand dat ze probeerden te redden.

Op Windows kun je onbeperkt scannen en voorbeelden bekijken. Gratis herstel gaat tot 100 MB. Voor één document of een paar foto’s is dat soms genoeg.

Andere tools die mensen steeds weer noemen, en terecht

PhotoRec

Deze wordt vaak aangeraden omdat hij gratis is en veel data terughaalt. Ik heb hem ooit gebruikt bij een rommelige herstelklus op een kaart en ja, hij vond genoeg. De keerzijde is minder fraai. Hij vertrouwt sterk op bestandssignaturen, waardoor herstelde bestanden vaak terugkomen zonder bruikbare namen en zonder mapstructuur. Als je herstel eindigt in tienduizend bestanden met namen als recovered_004321, dan is je avond weg.

DiskGenius

Ik zou hiernaar kijken wanneer het probleem groter lijkt dan één verwijderd bestand. Verloren partitie, beschadigde partitie, RAW-volume, vreemde dingen in het bestandssysteem, dat soort zaken. Het heeft meestal meer zin wanneer de schijf er logisch gezien kapot uitziet en de eenvoudigere tools weinig laten zien.

Wanneer ik zou stoppen en een professional zou bellen

Er komt een punt waarop doe-het-zelf niet meer slim is. Als de schijf klikkende geluiden maakt, uit Windows verdwijnt, hardwarefouten geeft of gegevens bevat die je je niet kunt veroorloven te verliezen, zou ik er niet mee blijven rommelen. Een professionele gegevenshersteldienst is dan verstandiger. Software helpt alleen als de schijf leesbaar blijft. Fysiek falen is een ander probleem.

Korte versie

Gebruik de schijf zo weinig mogelijk. Controleer eerst back-ups. Als er niets opduikt, probeer dan snel herstelsoftware, niet pas dagen later. Hoe langer de schijf actief blijft, hoe slechter je kansen worden. Als het een SSD is, handel dan snel. Als de schijf defect lijkt, stop dan.

Ja, mensen herstellen permanent verwijderde bestanden op Windows 11 wel degelijk. Ik heb het zien werken, maar de uitkomst hangt van twee dingen af. Waar de bestanden waren opgeslagen, en hoeveel je de pc na het verwijderen hebt gebruikt. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Stop met het gebruik van de schijf. Vooral als je bestanden op een SSD stonden. Op veel Windows 11-systemen verkleinen SSD plus TRIM de kans op herstel snel. Als het een harde schijf was, zijn je kansen vaak beter. Eén ding dat ik zou toevoegen: controleer dit vóór een volledige scan: Windows-beveiliging, Beveiligingsgeschiedenis. Sommige bestanden worden in quarantaine geplaatst, waarna mensen denken dat ze ze hebben verwijderd. Tijdelijke Office- en autosave-locaties, als de verloren bestanden Word- of Excel-bestanden waren. OneDrive-prullenbak op het web, niet alleen de lokale map. Miniaturen en app-caches voor foto’s. Je krijgt de originelen niet terug, maar soms kun je een kopie met lagere resolutie bewaren. Als je een beginnersvriendelijke handleiding voor herstel van verwijderde bestanden in Windows 11 wilt, helpt deze korte video: eenvoudige uitleg voor het herstellen van verwijderde bestanden in Windows 11 Qua software is Disk Drill een van de betere eerste opties, omdat zoeken, voorbeeldweergave en filters op bestandstype tijd besparen. Ik ben het er niet helemaal mee eens om meteen scans te starten als de bestanden in gesynchroniseerde mappen stonden. Ik zou eerst cloudversies controleren en daarna pas scannen. Minder risico, minder gedoe. Herstel ook niet terug naar dezelfde schijf. Mensen doen dit nog steeds en overschrijven hun eigen bestanden. Best heftig, maar ja. Als de documenten zakelijk, juridisch of familiearchiefmateriaal zijn, is een professioneel lab veiliger dan herhaalde doe-het-zelfpogingen.
Is het iemand gelukt om permanent verwijderde bestanden op Windows 11 te herstellen?
Ja, het is mogelijk, maar mogelijk en waarschijnlijk zijn twee verschillende dingen. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @techchizkid, maar ik zou niet meteen in een gigantische herstelsessie duiken tenzij je eerst uitsluit of de bestanden ooit echt alleen lokaal waren. Windows 11 vervaagt die grens graag met OneDrive-sync, back-up van het bureaublad en app-autosaves. Ik heb mensen zien denken dat een bestand verdwenen was, om vervolgens een oudere kopie te vinden in de versiegeschiedenis van OneDrive of in het onderdeel Recent van de app die het bestand heeft gemaakt. Dom, maar het gebeurt. Een paar dingen waar ze niet echt op ingingen: - Doorzoek Windows met een deel van de bestandsnaam plus de bestandsextensie, zoals `*.docx` of `*.jpg` - Controleer `C:\Users\YourName\AppData\Roaming` en `Local` op app-specifieke tijdelijke kopieën - Open in Word/Excel eerst de app en kijk dan naar Document Recovery of Manage Document - Als de foto's van een telefoon/camera zijn geïmporteerd, controleer dat apparaat dan opnieuw voordat je aanneemt dat de pc-kopie de enige was Als je wel software nodig hebt, is Disk Drill een goede eerste poging op Windows 11 omdat het makkelijker is om resultaten te sorteren dan bij sommige van de meer chaotische gratis tools. Ik vertrouw liever niet meteen op file-carvingtools, tenzij je het leuk vindt om door 8.000 naamloze JPG's uit 2019 te spitten. Nog iets wat mensen vergeten: als die bestanden op een SSD stonden en de pc al uren of dagen aan staat sinds het verwijderen, kunnen je kansen snel dalen. Niet altijd nul, alleen... niet geweldig. Ook heeft deze thread wat nuttige extra discussie van mensen die met dezelfde ellende te maken hebben: hoe permanent verwijderde bestanden op Windows te herstellen zonder Bestandsgeschiedenis Als de bestanden echt onvervangbaar zijn, zou ik na één zorgvuldige poging stoppen met doe-het-zelf. Herhaalde scans en installaties kunnen een slechte situatie heel snel erger maken.
Heeft iemand permanent verwijderde bestanden op Windows 11 kunnen herstellen?
Eén invalshoek die ik zou toevoegen en die @techchizkid, @andarilhonoturno en @mikeappsreviewer slechts licht hebben aangestipt, is deze: controleer of de bestanden zijn verwijderd vanaf een secundaire bibliotheeklocatie of een junction, en niet uit de map die je denkt. De zoekindexering van Windows 11 kan achterlopen, en sommige apps slaan op vreemde plekken op, zoals `Documents\Custom Office Templates`, `Pictures\Screenshots`, of zelfs in app-specifieke sandboxmappen. Ook ben ik het niet helemaal eens met de sfeer van scan zo snel mogelijk wat er ook gebeurt. Als de verwijderde bestanden van je systeemschijf kwamen en die schijf een SSD is, kan het herhaaldelijk normaal opstarten van Windows al schade veroorzaken. In dat geval is het beter om de schijf als secundaire schijf op een andere pc aan te sluiten en hem daar te scannen. Als je software probeert, is Disk Drill redelijk omdat de interface gemakkelijk te doorzoeken is. Voordelen: - goede ondersteuning voor voorbeeldweergave - behoorlijke filtering op bestandstype - makkelijker voor niet-technische gebruikers - behoudt vaak de originele namen wanneer metadata nog bestaan Nadelen: - de gratis hersteliet is klein - diepe scans kunnen veel rommel opleveren - niet de beste keuze als je een volledig gratis hulpmiddel wilt - kan overdreven zijn voor één klein ontbrekend bestand Mijn mening: - HDD: redelijke kans als je snel bent gestopt - SSD: misschien, maar TRIM werkt tegen - gesynchroniseerde map: controleer eerst de cloud/versiegeschiedenis - onvervangbare gegevens: maximaal één voorzichtige doe-het-zelfpoging, daarna professionele hulp Dus ja, herstel komt voor. Blijf alleen niet van alles proberen op dezelfde schijf. Dat is meestal wat de laatste kans om zeep helpt.