Een bestand verwijderd met Shift+Delete of de Prullenbak geleegd?
Ik vind het vervelend om dit te zien gebeuren. Je verwijdert één ding, en dan dringt het een seconde later tot je door en zakt de moed je in de schoenen. Het belangrijkste om te weten is eenvoudig. Een bestand dat als permanent verwijderd is gemarkeerd, wordt vaak niet meteen gewist. Windows verwijdert meestal de bestandsvermelding en markeert de ruimte als vrij. Als er nog niets anders overheen is geschreven, is herstel nog steeds mogelijk.
Eerste stap, stop met schrijven naar de schijf
Als het bestand belangrijk was, zou ik nu meteen stoppen met het gebruiken van de getroffen schijf, of zo snel mogelijk daarna. Installeer daar geen apps. Kopieer er niets naartoe. Download geen willekeurige bestanden. Ik zou zelfs casual browsen of andere onzin vermijden als het dezelfde schijf gebruikt. Elke schrijfactie verlaagt je kansen.
Op SSD's wordt dit erger door TRIM. Zodra TRIM op de verwijderde blokken wordt uitgevoerd, wordt het herstelvenster een stuk kleiner. Soms sluit het helemaal.
Controleer eerst de saaie plekken
Ik heb mensen een uur lang een schijf zien scannen, om vervolgens het ontbrekende bestand in een oude synchronisatiemap te vinden. Dus voordat je iets zwaars doet, controleer:
OneDrive
Bestandsgeschiedenis
Vorige versies
Andere cloudopslag
Externe schijven
NAS-back-ups
Elke back-upapp die je ooit hebt ingesteld en daarna bent vergeten
Dit deel voelt dom aan totdat het werkt. Soms is het bestand niet weg, je bent alleen de lokale kopie kwijt.
Als back-ups mislukken, stap dan over op herstelsoftware
Als ik eerst software zou moeten proberen, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb er redelijk goede resultaten mee gehad bij gewone verwijderingsgevallen. Wat ik het fijnst vond, was hoe vaak bestandsnamen en mapstructuren intact bleven wanneer de informatie van het bestandssysteem nog aanwezig was. De voorbeeldweergave helpt ook, want je wilt geen stapel rommel herstellen en hopen dat één bestand het juiste is.
Hoe ik het zou doen
Installeer Disk Drill indien mogelijk ergens anders, niet op dezelfde schijf waar het bestand is verwijderd.
Kies de schijf waar het bestand oorspronkelijk stond.
Voer de scan uit.
Gebruik zoeken en filters in plaats van door de hele rommel te scrollen.
Bekijk een voorbeeld van het bestand als die optie verschijnt.
Herstel het naar een andere schijf. Zet het niet terug op de bronschijf. Zo overschrijven mensen juist het bestand dat ze probeerden te redden.
Op Windows kun je onbeperkt scannen en voorbeelden bekijken. Gratis herstel gaat tot 100 MB. Voor één document of een paar foto’s is dat soms genoeg.
Andere tools die mensen steeds weer noemen, en terecht
PhotoRec
Deze wordt vaak aangeraden omdat hij gratis is en veel data terughaalt. Ik heb hem ooit gebruikt bij een rommelige herstelklus op een kaart en ja, hij vond genoeg. De keerzijde is minder fraai. Hij vertrouwt sterk op bestandssignaturen, waardoor herstelde bestanden vaak terugkomen zonder bruikbare namen en zonder mapstructuur. Als je herstel eindigt in tienduizend bestanden met namen als recovered_004321, dan is je avond weg.
DiskGenius
Ik zou hiernaar kijken wanneer het probleem groter lijkt dan één verwijderd bestand. Verloren partitie, beschadigde partitie, RAW-volume, vreemde dingen in het bestandssysteem, dat soort zaken. Het heeft meestal meer zin wanneer de schijf er logisch gezien kapot uitziet en de eenvoudigere tools weinig laten zien.
Wanneer ik zou stoppen en een professional zou bellen
Er komt een punt waarop doe-het-zelf niet meer slim is. Als de schijf klikkende geluiden maakt, uit Windows verdwijnt, hardwarefouten geeft of gegevens bevat die je je niet kunt veroorloven te verliezen, zou ik er niet mee blijven rommelen. Een professionele gegevenshersteldienst is dan verstandiger. Software helpt alleen als de schijf leesbaar blijft. Fysiek falen is een ander probleem.
Korte versie
Gebruik de schijf zo weinig mogelijk. Controleer eerst back-ups. Als er niets opduikt, probeer dan snel herstelsoftware, niet pas dagen later. Hoe langer de schijf actief blijft, hoe slechter je kansen worden. Als het een SSD is, handel dan snel. Als de schijf defect lijkt, stop dan.