Kan jeg gendanne videoer, jeg har slettet fra mit SD-kort?

Jeg kom ved et uheld til at slette nogle vigtige videoer fra mit SD-kort, mens jeg ryddede plads, og nu prøver jeg at finde ud af, om de kan gendannes. Kortet havde familieklip og et par arbejdsvideoer, som jeg virkelig har brug for at få tilbage. Har nogen haft succes med gendannelse af videoer fra SD-kort, og hvad skal jeg gøre først for at undgå at gøre det værre?

Slettet video fra et SD-kort, her er hvad jeg ville gøre først

Jeg har mistet optagelser før, nok gange til at jeg er holdt op med at antage, at de er væk for altid. Hvis en video blev slettet fra et SD-kort, er der stadig en god chance for, at den kan gendannes. De fleste kameraer sletter ikke fildataene med det samme. De markerer pladsen som ledig og går videre. Din gamle video ligger ofte der, indtil nye klip eller billeder bliver skrevet ovenpå.

Så det første skridt er kedeligt, men det er det vigtigste.

Stop med at bruge SD-kortet

Gør det nu.

Optag ikke mere video.
Tag ikke billeder.
Formatér ikke kortet.
Klik ikke videre i en reparationsprompt fra Windows eller dit kamera.

Hver skrivning til kortet forringer dine chancer. Jeg lavede selv den fejl engang med et dronekort. Optog to ekstra klip, før jeg prøvede gendannelse. Den ene gamle fil kom tilbage halvt ødelagt, den anden var færdig.

Hvis kortet stadig vises på din computer

Selv hvis Windows siger, at kortet skal formateres, eller viser det som RAW, ville jeg stadig prøve software først, hvis kortet bliver registreret.

Det værktøj, jeg ville starte med, er Disk Drill.

Hvorfor denne først? På grund af Advanced Camera Recovery. Almindelige filgendannelsesværktøjer klarer simple sletninger okay, men kameraoptagelser er rodede. Actionkameraer, droner, dashcams, spejlløse kameraer, de spreder ofte videodata i bidder over kortet. En almindelig gendannelsesscanning kan måske hente et filnavn og en størrelse tilbage, men så åbner du filen, og den afspilles ikke, eller den stopper efter 11 sekunder, eller lyden mangler. Har prøvet det.

Advanced Camera Recovery er lavet til netop dette problem. Det forsøger at genopbygge fragmenteret video til én brugbar fil. Det betyder noget for optagelser fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende.

De trin jeg ville følge

1. Gå til den officielle CleverFiles-side og download Disk Drill til Windows eller macOS.

2. Installer det og åbn det.

3. Tilslut SD-kortet med en kortlæser. Jeg ville undgå at forbinde gennem kameraet, hvis det er muligt. En direkte kortlæser fungerer som regel bedre.

4. Find dit SD-kort i enhedslisten i Disk Drill, og klik på Search for lost data.

5. Hvis den spørger, hvilken gendannelsesmetode du vil bruge, så vælg Advanced Camera Recovery.

6. Lad scanningen køre. Små kort bliver hurtigt færdige. Større eller ustabile kort tager længere tid. Jeg har set scanninger blive færdige på 10 minutter, og jeg har set dem trække ud i over en time.

7. Klik på Review found items i øverste højre område, når resultaterne begynder at dukke op.

8. Brug filtre, hvis listen er rodet. Filtype, størrelse, dato, alt det hjælper, når du stirrer på hundredvis af poster med mærkelige navne.

9. Forhåndsvis videoerne, før du gendanner dem. Spring ikke dette over. En gendannet fil er ikke det samme som en afspilbar fil.

10. Vælg de klip, du vil have, og klik på Recover.

11. Gem dem et andet sted, på din bærbare computers drev, desktop-SSD, en anden ekstern disk, hvor som helst undtagen på det samme SD-kort.

12. Tjek de gendannede filer i din normale medieafspiller.

Den sidste del lyder indlysende, men jeg har set folk stoppe ved filerne er tilbage og først senere opdage, at videoen fryser halvvejs.

Vigtig del som folk ignorerer

Gendan ikke filerne tilbage til det samme SD-kort.

Hvis du skriver gendannede data tilbage på det kort, du stadig scanner, risikerer du at overskrive andre optagelser, som du endnu ikke har reddet. Det er sådan en dum fejl, folk laver, når de har travlt. Jeg gjorde noget lignende for år tilbage med et microSD-kort og lærte det på den hårde måde.

Hvad du kan forvente af gratisversionen

Når gendannelsen er færdig, finder du de gendannede filer i Stifinder på Windows eller Finder på macOS.

Disk Drill til Windows tillader gratis gendannelse af op til 100 MB. På Mac kan du scanne og forhåndsvise filer, der kan gendannes, før du beslutter, om du vil købe en licens.

Hvis optagelserne betyder noget, så lav først et image

Hvis dette kort indeholder bryllupsoptagelser, kundearbejde, juridisk bevismateriale, familievideoer eller noget andet uerstatteligt, ville jeg være mere forsigtig.

Før gendannelse bør du overveje at lave et byte-for-byte backup-image af SD-kortet. Det giver dig en fuld kopi af kortet i dets nuværende tilstand, så dine gendannelsesforsøg sker på kopien i stedet for originalen.

Mange datagendannelsesteknikere arbejder sådan af en grund. Ét forkert klik på det originale kort, én ustabil forbindelse, én dårlig skrivning, og din situation bliver værre.

Her er videolinket, der blev nævnt til den proces:

Hvornår jeg ville stoppe og sende det til en professionel

Software er værd at prøve, når kortet stadig kan monteres, og skaden ser logisk ud, ikke fysisk. Men nogle tegn flytter det hurtigt ud af gør det selv-området.

Jeg ville kigge efter en gendannelsesservice, hvis:

1. SD-kortet er revnet, bøjet, vandskadet eller ser fysisk medtaget ud.

2. Din computer slet ikke registrerer kortet.

3. Kortet afbrydes igen og igen under scanning.

4. Det bliver varmt, når det er tilsluttet. Ikke lunt. Varmt.

5. Kameraet rapporterer hardware- eller mediefejl.

6. Optagelserne har alvorlig personlig, juridisk eller forretningsmæssig værdi.

På det tidspunkt begynder det at føles uforsvarligt at rode mere med det derhjemme.

Min korte version

Hvis kortet stadig er synligt i Disk Drill, og det ikke er fysisk beskadiget, er softwaregendannelse et rimeligt første forsøg. Tid betyder noget her. Jo mindre du bruger kortet efter sletningen, desto bedre er dine chancer.

Ja, hvis du stoppede med at bruge SD-kortet med det samme, er chancerne rimeligt gode. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den vigtigste regel: stop med at skrive noget som helst til kortet. Jeg ville dog tage ét ekstra skridt først. Lav et image af kortet, før du scanner det, hvis videoerne er vigtige for arbejde eller familie. Gendannelsessoftware virker bedre, når du ikke belaster det originale kort igen og igen. Jeg ser lidt anderledes på ét punkt. Hvis kortet virker ustabilt, ville jeg ikke blive ved med at køre scanninger igen i håb om et bedre resultat. Det kan gøre tingene værre på billige microSD-kort. Det ville jeg gøre: 1. Sæt kortet i en kortlæser, ikke i kameraet. 2. Tjek om din computer registrerer den fulde størrelse korrekt. 3. Hvis den gør, så scan det med Disk Drill. 4. Sortér først resultaterne efter filtype og størrelse. Store MP4- og MOV-filer er lettere at få øje på. 5. Gendan til din computer, ikke tilbage til kortet. 6. Test hver gendannet fil med det samme. Nogle filer kommer tilbage, men fryser efter få sekunder. Hvis kortet beder om at blive formateret, så ignorér det indtil videre. Hvis kortet afbrydes, bliver varmt eller viser 0 byte, så spring gør-det-selv over og send det ind. Denne korte guide til gendannelse af slettede videoer fra SD-kort er også værd at se: hurtigt tip til gendannelse af slettede videoer fra SD-kort Hvis det bare var en simpel sletning, har Disk Drill en god chance. Hvis du formaterede kortet efter sletningen, bliver gendannelse sværere, men ikke umulig.
Kan jeg gendanne videoer, jeg slettede fra mit SD-kort?
Ja, slettede videoer fra et SD-kort kan ofte gendannes, men jeg vil være lidt uenig med dem, der siger bare scan det med det samme. @mikeappsreviewer og @suenodelbosque har ret i, at man straks skal stoppe med at bruge det, men før du gør noget omfattende, så prøv først en helt enkel kontrol: - Sæt kortet i en anden kortlæser - Prøv en anden USB-port - Tjek om de manglende videoer bare er skjulte, eller om mappestrukturen er blevet ødelagt Nogle gange er det ikke en reel sletning, men bare mærkeligheder i filsystemet. Hvis de faktisk er væk, så ja, Disk Drill er en af de bedre muligheder til gendannelse af videoer fra SD-kort, især når du skal gendanne slettede MP4/MOV-filer fra kameraer eller telefoner. Jeg vil også foreslå, at du først kopierer de filer, der stadig kan læses fra kortet, og derefter kører gendannelse. Folk springer det trin over og fortryder det senere. En ting mere, som folk ikke nævner nok: hvis videofilerne kommer tilbage, men ikke kan afspilles, kan de have brug for reparation, ikke en ny gendannelse. Gendannelse henter filen tilbage, men beskadigelse er et separat problem. Hvis kortet klikker, bliver overophedet, kobler fra eller viser forkert kapacitet, så stop med gør-det-selv-forsøg. Det er dér, folk hurtigt gør det værre. Denne tråd kan også hjælpe, hvis du vil have flere meninger om videogendannelse fra SD-kort: bedste chance for at gendanne hjemmevideoer fra et SD-kort Kort version: stop med at bruge kortet, tjek det grundlæggende, og prøv derefter Disk Drill. Hvis filerne er meget vigtige, og kortet opfører sig mistænkeligt, så lad være med at blive ved med at pille ved det.
Kan jeg gendanne videoer, jeg slettede fra mit SD-kort?
En lille uenighed med @suenodelbosque, @sonhadordobosque og @mikeappsreviewer: hvis dette er lange kameravideoer, så bedøm ikke gendannelse ud fra filnavnet alene. Gendannelse af slettede videoer giver ofte generiske navne tilbage, men klippet kan stadig være helt brugbart. Det afgørende er, om kortet blev genbrugt efter sletning. Hvis ikke, er chancerne rimeligt gode. Min vurdering: - Hvis videoerne blev slettet ved et uheld, er gendannelse som regel mulig - Hvis kortet blev formateret og derefter genbrugt meget, falder chancerne hurtigt - Hvis kortet kom fra en telefon, så tjek også cloudbackups, før du gør noget som helst andet Om Disk Drill: Fordele: - god til at finde slettede MP4/MOV-filer - enkel forhåndsvisningsgrænseflade - nyttig til SD-kort, der stadig monteres normalt Ulemper: - den gratis gendannelsesgrænse på Windows er lille - dybe scanninger kan returnere mange værdiløse fragmenter - ingen mirakelkur, hvis kortet har hardwareproblemer Jeg ville bruge Disk Drill, hvis kortet er stabilt, men hvis de gendannede videoer ikke kan afspilles, kan det betyde overskrivning eller korruption, ikke mislykket scanning. I så fald er videoreparation det næste, man bør se på, ikke endeløse genscanninger.